Vanhool projekti alkaa tänään!

Kerro omasta projektistasi

Mikä lämmitys-ilmanvaihto-villennys teillä on käytössä?

Ilmalämpöpumppu (hoitaa kaiken)
12
21%
Kamina
4
7%
Webasto
18
31%
Patterit sähköllä
6
10%
Polttokenno
0
Ei ääniä
Läpiveto
5
9%
Puhaltimia
6
10%
Jotain parempaa?
7
12%
 
Ääniä yhteensä: 58

Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Alkuperäiset eristeet tässä vanhoolissa oli seinissä paljas villa, uretaanivaahto , styroksi mikä sekin oli irti ulkopellistä... ja näitä eristemateriaaleja oli belgian poika laittanut laittanut satunnaisessa järjestyksessä mitä on käteen aina osunut :roll: Eikä palkit olleet ruostuneet lasien alta..

Paras olisi kyllä tuo ruiskutus, en tosin ala siihen rahallisista syistä, taitaa olla hintaa projektilla sen jälkeen :roll:
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Kannatta varmasti kysästä ruiskuttajilta paljonko tollanen maksais, ei tuo Finnfoamikaa ihan halpaa oo :x
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Tuossa vain on se (kaveri töissä Uretaanilevy tehtalla)...
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Niin ja onhan sitä levyä liimattu jo toista kuutiota :lol:
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuossa minun Rölli-Berkhof-projektissa ikkunoiden alla oleva pelti on sinkittyä. Pelti on yhtenäinen perästä keulaan ilman pystysaumoja. Sinkkipelti on kiinni mustarauta tolpissa, jotka on pohjamaalattu. Kiinnitystapaa ei näe. Voi olla niitti, ruuvi, pistehitsi tai liima. Eristeenä on jokin Styroxin tapainen levy ja muutamissa paikoissa noin 4cm paksuinen akustolevy tapainen mineraalivillalevy.

Asunto-osan eristämisen yhteydessä ajattelin poistaa vanhat eristeet ja vetäistä kumipohjaisen auton alustamassan kaikkin näkyviin pintoihin kondenssi-ilmiön lieventämiseksi. Samalla poraan mustarautatolppiin reijät kotelonsuoja-aineen suihkuttamista varten. Eristyksen teen urtsi-levyillä, jotka ajattelin liimata palkkeihin sika-liimalla. Sisäverhouslevyksi tulisi 4mm vaneri.

Ei kai tuollaista auton lämmöneristystä voi oikein tehdä ulospäin kuivuvaksikaan, ellei tee kylkiä raakalaudasta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

http://www.dlh-finland.fi/Tuotteet/Levy ... nerit.aspx
Tuolta kysyn tarjouksen levytavarasta.. Pitäisi olla edullisempaa ja kevyempää verrattuna esim. koivuvaneriin.
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Soittelin tuosta kondensio hommasta.. Ei pitäisi lämpöä vuotaa näillä eriste vahvuuksilla tuonne tuulettuvaan väliin, ja jos lämpöä pääsee niin pelti luovuttaa sen nopeammin kuin tulee, eli kondensio vaara on pienempi mitä alkuperäisessä ratkaisussa... :roll:
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Soittelin tuonne eriste firmaan ja oli kaveri samoilla linjoilla. Olen vain virheellisesti puhunut uretaanilevystä kun tuo on jotain XPS-levyä :roll: Sano myös että voipi varmuuden välttämiseksi laittaa painovoimaisen tuuletuksen siihen seinään.... No jatketaan huomenna.

Siitä katosta vielä.. Mikäli nyt eristän kondenssi pelossa :lol:
Sinne menee 10mm raolla 4mm vaneri joko eristeellä tai ei?
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Maanantaina oli levyjen leikkuuta.. Toista kuutiota meni makkarin ja keittiön tienoolle, vielä tuntuisi et jonkun palan laitan vielä tuonne peräänkin.

Tilaan pari kuutiota lisää tavaraa kunhan saan makkarin ja keittiön rungon malliilleen!
Liitteet
Maanantaina leikeltiin levyä seinään.<br />Laitan ensiviikolla lisää tuoreempia kuvia.
Maanantaina leikeltiin levyä seinään.
Laitan ensiviikolla lisää tuoreempia kuvia.
Eristystä!.jpg (64.94 KiB) Katsottu 17498 kertaa
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Vaihtoehtoinen pohjapiirros aihio?

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

....
Vaalean sinisellä koitettu merkata lasit ja lasiset väliseinät..

Kuulemma oli ahdas tuo etumakkari, oleskelu tilaa eukko ja lapset tarvii enempi, niin lisäsin sinne sitte baarinkin :lol:

Markiisi ja auton alta vedettävä terassi raksuttaa jo, mutta katsellaan niitä ensi kesänä kun on ajankohtaisempi :lol:
Liitteet
Vanhool Azeljee3.JPG
Vanhool Azeljee3.JPG (51.83 KiB) Katsottu 17498 kertaa
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No jo on komiat suunnitelmat! Tuo 235 sisäleveys vaan alkaa laittaa hanttiin monessa kohtaa, mitä ite oon huomannu. Mut sullahan ei tarvinnu lattioita laskea, kun oli tasalattia.
Tänää illalla (yöllä) huomas hyvin kun keli jäähty, ja pikkuauton lasit veti huuruun, niin veti bussin kyljetkin paikoitellen. Luulen että nuo muutamat lämpäreet on irti eristeestä ja siksi huurtuu, ja jos kondensoi ulos, niin varmasti myös sisään...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Ei ole muuten tasalattia :( Keittiön kohdalta levitetty nyt käytävää (puhallinkotelon verta 450mm->570mm, tarvii kai baaritiskin jälkeen tehdä tasoitus lounge ohitse :lol:

Etupäässä on niin paljon kyllä tilaa, et voisi tasata vain tuon käytävän?
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Mites kun nuo tavarahyllyt lähti puhallijn koteloineen, niin kuinka olette ratkaisseet näissä tapauksissa ilmanvaihdon? Olisiko sitten mahdoton ajatus ohjata poisto ilma ruumaan niin saisi sen lämpöisen hyötykäyttöön? :roll:
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Tarviiko kukaan tuollaista eristelevyä?

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Samaa kuin Finnfoam, mutta väri sininen.. Käy esim. suoraan laiturin ponttooniksi!
Tilaan sitä lisää joka tapauksessa ja saa samaan rahaan kun ite ostan!
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ruumaan ilmanpoisto tapahtuu tehokkaalla ilmakoneella, meinaa pelkästä tötteröstä tulee ilma sisään. Tuli todennettua tämä vaikka oli etuovi auki ja porasin aukon (60mm)tavaratilaan niin jopas alko veto. Tein reikää keittiö lavuaarin viemärille.
Niin joo sulla ei ollu tasalattiaa vaan Röllissä. Itekkin levensin käytävän köökin kohilta, ja helpostihhan se meni kun kemppiliimalla teki =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Muutaman huilipäivän pitäneenä alkaa taas sormet syyhytä!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Uretaanivaahto kulunut käsistä ja ideat alkaa taas lentää..
Tuli sähkösuunnitelmaan mukava lisä, generaattorin automaatti käynnnistys saadaan toteutettua murto-osa hinnalla verraten kaupan yli tonnin laitteisiin! Alkuviikosta tarvii saada jotain näkyvää aikaiseksi, Väliseinät keittiön välille, makkarin lattiaan levyä, seiniin vanerit.
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kerropa tuosta automaattikäynnistyksestä lisää!
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jo kiinnostaa täälläkin :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Lahti32 kirjoitti:kerropa tuosta automaattikäynnistyksestä lisää!
Ymmärsin asian näin, aggregaatin akkuun (pieneen noin 60ah) kytketään invertteri joka pitää järjestelmän valmiudessa kun esim. ilpo alkaa ottaa sähköä invertterin kautta, prosessori ohjain haistelee akun varausta, kun raja arvo volteissa(akulla) alitetaan aggregaatti käynnistyy prosessorin ohjauksesta. aggregaatti ei näin käynnisty ihan pienestä esim jääkaapin pöräyksestä, siihen tulee itsellä aika herkälle tuo ettei sitten aggrea tarvi pyörittää akun lataukseen suotta. siinä sitten voidaan määrittää käynti aika esim 5 minuuttia. tauluun tulee sitten vaihtokytkin vai mikä kontraktori nyt sit oli haistelemassa automaattisesti mistä sähköä tulee.
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Löysin linkin vielä bussin myynti ilmoitukseen.. Siellä on muutama kuva autosta.. http://www.nettikone.com/scania/vanhool/834873
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ei muuta kun laitat vielä tonne galleriaan oman kansion mihin voi lisäillä kuvia kun homma etenee :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Jos teet takamoottori scaniaan taakse sängyn niin eristä lattia hyvin, kesäkäytössä parin sadan kilometrin ajon jälkeen kun pitäis alkaa unelle hönkii moottori aika kauan lämpöö ja lämmittää mukavasti ylöspäin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

MB1962 kirjoitti:Jos teet takamoottori scaniaan taakse sängyn niin eristä lattia hyvin, kesäkäytössä parin sadan kilometrin ajon jälkeen kun pitäis alkaa unelle hönkii moottori aika kauan lämpöö ja lämmittää mukavasti ylöspäin.
Voisin kyllä laittaa neljännen varvin tuota eristettä, olisi sitten koneen päällä pelti, 300mm ilmarakoa, pelti, 160mm
xps levyä + uretaanit välissä, ilmaväli ja päällä sohva / peti. Juu tuo pitää olla ajonkin aika mukava nukuttava "vaimoke" varmaan siellä koisii useamman siirtymän :D Koestan tuon äänipuolen huomenissa! Kyllä sinne väliin voisi roiskasta paksun bitumin myös, jos ei hiljene niin ei sitten millään!
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Alkaa olemaan suunnitelmat toteutusta vaille! Sovelletaan tarpeen vaatiessa :D Jatketaan harjoituksia :D
Ensi viikolla koitan ottaa kuvia sitten urakalla sisältä! (galleriaan)
Seuraavaan levy kuormaan tulee kolme kuutiota lisää xpsää, riittää tahi ei..
Koitetaan päästä mahdollisimman energia tehokkaaseen eristykseen, mitään tuo paina mutta sisätilat pienenee kummasti (pysyy isompikin tuoppi lasilla ilman lasin reikään asennettavaa eristettä) Lähtee nuo kattoluukut myös pois, hukkaa lämpöä aika hyvin!!! Tarvii tuo ilmanvaihto toteuttaa hyvin myös.. Saattaa muuten olla tunkkaista kuin kylmälaukussa :D Ruumaan tulee myös eristys.. Tarvii alkaa tuohon ilmanvaihtoon järjestää älykkö hommiin.. Hytin lämpö hyödynnetään alakerrassa ja sieltä kautta ulos?

Puran nuo keulan patteritkin pois ja laitan tilalle 2kpl niitä orkkis vesipuhaltimia. Ruumaan jää alkuperäiset patterit ja lattialämmitys kuskin luolaan. Saatan juotella yläkerran pattereista alas lisää patteristoa, wepasto päälle ja vola lattia lämmitys :D

Piirtelin tuossa auton alta tulevan terassin runko ja kisko systeemeitä myös.. Saa sataa vaikka piruja niin on ulkona markiisin alla 10 neliön olohuone säältä suojassa! Kasaus ja purku saattaa onnistua jopa alle minuutin, suuntaansa?

On ajatukset muuttunut tässä parin viikon aikana rajusti! DD tarvisi olla et saisi elintilaa riittävästi.. No harjoitellaan tällä ja toteutetaan hyvät puolet jossain vaiheessa "Teiden Kuninkaaseen"
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Vanhool projekti alkaa tänään!

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Se kannattaa muistaa kun alkaa poisteleen kattoluukkuja, että jos meinaa joskus pitää auton linja-autona niin vähintään 1 kattoluukku on autossa oltava. Sittenhän sillä ei mitään merkitystä jos auto tulee purkutuomioon asti olemaan joku muu kun linja-auto.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Vastaa Viestiin