kova narina etuakselin kohdalla

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Eli alkoi tuossa eilen kuulua aika kova narina, selvästi kuuluu kun auto keinuu sekä kotona sain äänen kuulumaan kun ratin kääntää ääriasentoon vasemmalle. ääni kuuluu myös kun ratti on suorassa ja auton koria heiluttaa.

nyt vaan alkoi miettimään että mikäköhän se noista toista kymmenestä kumipuslista se voisi olla? vähän kuulostaisi kun se olisi se iso siinä keskellä edessä mihin liittyy molemmat pyörät sekä ohjausvaihde kiinni...

soitin pajalle ja kertoivat että voi olla pallonivel ja sen joutuu vaihtamaan Volvolla, että heillä ei ole työkalu siihen, vaatii kuulema Volvon erikoistyökalun...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja Carman »

Olin tuossa viikko takaperin liikenteessä 2004 B12B alustaisella 9700HD:lla, samanlainen narina kuului siitäkin, erityisesti lämmettyään.
Kysyin tallilla asentajalta mikä siellä narisee, niin alapallo kuulemma, oli menossa Volvolle vaihtoon.

Auttaiskohan ensiapuna sama temppu kuin kevyessä kalustossa, lääkeruutan neulalla öljyä kumin läpi niveleen?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
jiipee
Kokenut kuljettaja
Viestit: 113
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ei kannata suinpäin mennä alapallon vaihtoon. Apteekista niin iso lääkeruisku kun löytyy ja öljyä reilusti sinne keulan kumipuslien väliin. Käyt vähän ajeleen ja uudestaan. Yleinen vaiva nuissa.

Jos ei tuolla tokene niin sitten alapallit vaihtoon.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja only4pro »

joo näin ymmärsin että yleinen vaiva... soitin äsken Volvolle ja mainitsivat että tämä minun malli voi olla niin vanha että tähän joutuu koko tangon tai jokin muu osa vaihtaa kun voi olla että vanhassa ei ole vaihdettavia päitä... ja sitten tietenkin hinta nousee kun pitää uusia osia... ja uuteen osaan tarvitsee taas sitten sen erikoistyökalun että ei voi kotona/nyrkkipajalla tehdä... muuten olisi nyt tarjouksessa 480e alv 0 per nivel ja näitä on neljä... kuulema kaksi vois olla siinä 800 paikkeilla, 1600 on kaikki neljä

pitää käydä apteekista kyselee...


edit: tyhmä kysymys, mikä se alapallonivel on? onko se niinkun se joka missä rengas on ns. kiinni autossa? eli samoissa kohdissa kun toi ilmapalje? vai missä?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jos alapallot/yläpallot nitisee, ne on vaihdettava.
Varsinkin jos auto on ammattiliikenteessä, ei ole vaihtoehtoa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Tuosta lääkeruutasta tuli mieleen että olikohan IKH mistä tarttu mukaan tommonen neula ja toisessa päässä on rasvaprässille oleva nippa. saa prässin päähän siis kiinni ja prässillä pääsee painamaan rasvaa nivelien kumien läpi/alta.

http://www.motorshop.fi/product/NEULASU ... MAALI.html
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Puu Tiainen kirjoitti:Jos alapallot/yläpallot nitisee, ne on vaihdettava.
Varsinkin jos auto on ammattiliikenteessä, ei ole vaihtoehtoa.
juu näin on tarkoitus, olisi vain hyvä saada ääni pois nyt hetketksi kuin Volvolla ei ollut aikaa ottaa auto vastaan, ehkä ensi viikolla, mutta voi olla että vasta reilun viikon päästä löytyisi aikaa...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Onko vänkärin penkki juuri etuakselin päällä? ja vänkäri kyydissä? :wink:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja only4pro »

nyt on tehty ensiapu ja lähes kokonaan loppui narina (eikä ollut vänkkäri kyydissä kumpanakaan kertaa ;) ) nyt odotan vaan soittoa Volvolta ensi viikolla että milloin olisi aika.

muistan että työnjohtaja jolle soitin mainitsi tosiaan että ei ole varman että onko tässä mallissa vaihdettava alapallonivel. Mutta Volvon kesätarjouslehdessä on maininta että 9700 nivelen vaihto on 480e, eikä siinä mainita poikkeuksia eli se on kai Volvon ongelman onko siinä vai ei, ei se kai minulle pitäisi maksaa tuota enempää kuitenkaan?

enkä tiedä minkälainen se vaihdettavan näköinen on mutta ainakin tässä minulla on siinä alapallon ympäri sellainen rengas missä on jotain kolme tai neljä lovea, eli näyttäisi kun se olisi mutteri tjsp...?

http://www.volvobuses.com/SiteCollectio ... %C3%B6.pdf
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Niinku nimim. Jiipee jo kirjotti, on tuo yleinen vaiva juurikin noissa. Ovatten nippoja noihin laittaneet ja rasvaa, ni kitinä poistuu.
Volvolla sitä tuskin myönnetään volvoviaksi vaikka kysymys on enemmänki ominaisuudesta ja tuskin uudellekaan antavat "kitinätakuuta".
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nii, mulla on aina ollu jotenki semmonen käsitys, et nipat on raskaassa kalustossa pikemminki sääntö, ku poikkeus. Mulla on ollu nippoja Mitsubishin nelivetosissa, Ameriikan kevroletin nelivedoissa, ja jossain hiton ooppeleissa, mut sit vanhan liiton B10M:ssä onki nipattomia niveliä enempi ku noissa edellämainituissa nipallisia yhteensä. Kuinka paljon on hintaeroa nipallisen ja -ttoman nivelen välillä? Kyllähän jos euron / nivel on hintaeroa, ni siinä säästää 20 vuodessa jo karhulaatikon verran...

Riittääks jos magnetoi poranterän ja pitää imuria siinä vieressä ku poraa reikää, ja sit kierretapin kans sama homma? Vaikka kai ne tulee ne lastut sieltä pois, jos prässää tarpeeks vaseliinia perään...
N
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mitä uudempi bussi (tai kuormuri) sitä vähemmän nippoja. Monissa uusissa ei ole enää yhtäkään nippaa alustassa. Sanovat huoltovapaiksi niitä niveliä, vaihtotyö ei sitten kai ole huoltamista.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: kova narina etuakselin kohdalla

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Teeseitse-miehillä ei aina ole käsitystä miksi laitteet on rakennettu tietyllä tavalla.
Prötääminen on kansallisharrastus
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin