kova narina etuakselin kohdalla
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
kova narina etuakselin kohdalla
Eli alkoi tuossa eilen kuulua aika kova narina, selvästi kuuluu kun auto keinuu sekä kotona sain äänen kuulumaan kun ratin kääntää ääriasentoon vasemmalle. ääni kuuluu myös kun ratti on suorassa ja auton koria heiluttaa.
nyt vaan alkoi miettimään että mikäköhän se noista toista kymmenestä kumipuslista se voisi olla? vähän kuulostaisi kun se olisi se iso siinä keskellä edessä mihin liittyy molemmat pyörät sekä ohjausvaihde kiinni...
soitin pajalle ja kertoivat että voi olla pallonivel ja sen joutuu vaihtamaan Volvolla, että heillä ei ole työkalu siihen, vaatii kuulema Volvon erikoistyökalun...
nyt vaan alkoi miettimään että mikäköhän se noista toista kymmenestä kumipuslista se voisi olla? vähän kuulostaisi kun se olisi se iso siinä keskellä edessä mihin liittyy molemmat pyörät sekä ohjausvaihde kiinni...
soitin pajalle ja kertoivat että voi olla pallonivel ja sen joutuu vaihtamaan Volvolla, että heillä ei ole työkalu siihen, vaatii kuulema Volvon erikoistyökalun...
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Olin tuossa viikko takaperin liikenteessä 2004 B12B alustaisella 9700HD:lla, samanlainen narina kuului siitäkin, erityisesti lämmettyään.
Kysyin tallilla asentajalta mikä siellä narisee, niin alapallo kuulemma, oli menossa Volvolle vaihtoon.
Auttaiskohan ensiapuna sama temppu kuin kevyessä kalustossa, lääkeruutan neulalla öljyä kumin läpi niveleen?
Kysyin tallilla asentajalta mikä siellä narisee, niin alapallo kuulemma, oli menossa Volvolle vaihtoon.
Auttaiskohan ensiapuna sama temppu kuin kevyessä kalustossa, lääkeruutan neulalla öljyä kumin läpi niveleen?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Ei kannata suinpäin mennä alapallon vaihtoon. Apteekista niin iso lääkeruisku kun löytyy ja öljyä reilusti sinne keulan kumipuslien väliin. Käyt vähän ajeleen ja uudestaan. Yleinen vaiva nuissa.
Jos ei tuolla tokene niin sitten alapallit vaihtoon.
Jos ei tuolla tokene niin sitten alapallit vaihtoon.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kova narina etuakselin kohdalla
joo näin ymmärsin että yleinen vaiva... soitin äsken Volvolle ja mainitsivat että tämä minun malli voi olla niin vanha että tähän joutuu koko tangon tai jokin muu osa vaihtaa kun voi olla että vanhassa ei ole vaihdettavia päitä... ja sitten tietenkin hinta nousee kun pitää uusia osia... ja uuteen osaan tarvitsee taas sitten sen erikoistyökalun että ei voi kotona/nyrkkipajalla tehdä... muuten olisi nyt tarjouksessa 480e alv 0 per nivel ja näitä on neljä... kuulema kaksi vois olla siinä 800 paikkeilla, 1600 on kaikki neljä
pitää käydä apteekista kyselee...
edit: tyhmä kysymys, mikä se alapallonivel on? onko se niinkun se joka missä rengas on ns. kiinni autossa? eli samoissa kohdissa kun toi ilmapalje? vai missä?
pitää käydä apteekista kyselee...
edit: tyhmä kysymys, mikä se alapallonivel on? onko se niinkun se joka missä rengas on ns. kiinni autossa? eli samoissa kohdissa kun toi ilmapalje? vai missä?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Jos alapallot/yläpallot nitisee, ne on vaihdettava.
Varsinkin jos auto on ammattiliikenteessä, ei ole vaihtoehtoa.
Varsinkin jos auto on ammattiliikenteessä, ei ole vaihtoehtoa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Tuosta lääkeruutasta tuli mieleen että olikohan IKH mistä tarttu mukaan tommonen neula ja toisessa päässä on rasvaprässille oleva nippa. saa prässin päähän siis kiinni ja prässillä pääsee painamaan rasvaa nivelien kumien läpi/alta.
http://www.motorshop.fi/product/NEULASU ... MAALI.html
http://www.motorshop.fi/product/NEULASU ... MAALI.html
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kova narina etuakselin kohdalla
juu näin on tarkoitus, olisi vain hyvä saada ääni pois nyt hetketksi kuin Volvolla ei ollut aikaa ottaa auto vastaan, ehkä ensi viikolla, mutta voi olla että vasta reilun viikon päästä löytyisi aikaa...Puu Tiainen kirjoitti:Jos alapallot/yläpallot nitisee, ne on vaihdettava.
Varsinkin jos auto on ammattiliikenteessä, ei ole vaihtoehtoa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Onko vänkärin penkki juuri etuakselin päällä? ja vänkäri kyydissä? 

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kova narina etuakselin kohdalla
nyt on tehty ensiapu ja lähes kokonaan loppui narina (eikä ollut vänkkäri kyydissä kumpanakaan kertaa
) nyt odotan vaan soittoa Volvolta ensi viikolla että milloin olisi aika.
muistan että työnjohtaja jolle soitin mainitsi tosiaan että ei ole varman että onko tässä mallissa vaihdettava alapallonivel. Mutta Volvon kesätarjouslehdessä on maininta että 9700 nivelen vaihto on 480e, eikä siinä mainita poikkeuksia eli se on kai Volvon ongelman onko siinä vai ei, ei se kai minulle pitäisi maksaa tuota enempää kuitenkaan?
enkä tiedä minkälainen se vaihdettavan näköinen on mutta ainakin tässä minulla on siinä alapallon ympäri sellainen rengas missä on jotain kolme tai neljä lovea, eli näyttäisi kun se olisi mutteri tjsp...?
http://www.volvobuses.com/SiteCollectio ... %C3%B6.pdf

muistan että työnjohtaja jolle soitin mainitsi tosiaan että ei ole varman että onko tässä mallissa vaihdettava alapallonivel. Mutta Volvon kesätarjouslehdessä on maininta että 9700 nivelen vaihto on 480e, eikä siinä mainita poikkeuksia eli se on kai Volvon ongelman onko siinä vai ei, ei se kai minulle pitäisi maksaa tuota enempää kuitenkaan?
enkä tiedä minkälainen se vaihdettavan näköinen on mutta ainakin tässä minulla on siinä alapallon ympäri sellainen rengas missä on jotain kolme tai neljä lovea, eli näyttäisi kun se olisi mutteri tjsp...?
http://www.volvobuses.com/SiteCollectio ... %C3%B6.pdf
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Niinku nimim. Jiipee jo kirjotti, on tuo yleinen vaiva juurikin noissa. Ovatten nippoja noihin laittaneet ja rasvaa, ni kitinä poistuu.
Volvolla sitä tuskin myönnetään volvoviaksi vaikka kysymys on enemmänki ominaisuudesta ja tuskin uudellekaan antavat "kitinätakuuta".
Volvolla sitä tuskin myönnetään volvoviaksi vaikka kysymys on enemmänki ominaisuudesta ja tuskin uudellekaan antavat "kitinätakuuta".
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Nii, mulla on aina ollu jotenki semmonen käsitys, et nipat on raskaassa kalustossa pikemminki sääntö, ku poikkeus. Mulla on ollu nippoja Mitsubishin nelivetosissa, Ameriikan kevroletin nelivedoissa, ja jossain hiton ooppeleissa, mut sit vanhan liiton B10M:ssä onki nipattomia niveliä enempi ku noissa edellämainituissa nipallisia yhteensä. Kuinka paljon on hintaeroa nipallisen ja -ttoman nivelen välillä? Kyllähän jos euron / nivel on hintaeroa, ni siinä säästää 20 vuodessa jo karhulaatikon verran...
Riittääks jos magnetoi poranterän ja pitää imuria siinä vieressä ku poraa reikää, ja sit kierretapin kans sama homma? Vaikka kai ne tulee ne lastut sieltä pois, jos prässää tarpeeks vaseliinia perään...
N
Riittääks jos magnetoi poranterän ja pitää imuria siinä vieressä ku poraa reikää, ja sit kierretapin kans sama homma? Vaikka kai ne tulee ne lastut sieltä pois, jos prässää tarpeeks vaseliinia perään...
N
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Mitä uudempi bussi (tai kuormuri) sitä vähemmän nippoja. Monissa uusissa ei ole enää yhtäkään nippaa alustassa. Sanovat huoltovapaiksi niitä niveliä, vaihtotyö ei sitten kai ole huoltamista.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: kova narina etuakselin kohdalla
Teeseitse-miehillä ei aina ole käsitystä miksi laitteet on rakennettu tietyllä tavalla.
Prötääminen on kansallisharrastus
Prötääminen on kansallisharrastus
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.