Ajatuksena on ostaa "uudet" tai käytetyt renkaat taakse nykyisen pykineen sekarengastuksen tilalle. Rengasfirmat tarjoaa kolmannen kerran pinnotettua rengasta Eihän tuollasta uskalla enää ostaa, kerran kun runko tai pinta päättää antautua niin se on joko kylki tai sängynalusta remontissa... Ja juur tästä syystä haluaisinkin luotettavammat gummit taakse. Mitä mieltä näistä moneen kertaan pinnatuista ollaan? Yksi hinnaltaan varteenotettava vaihtoehto olis kohtuulliset käytetyt mitkä on juurikin kolmannella pinnalla Michelinin rungolla. Nyt alla on perus 295/80r22.5 koko. Vanne on 8.5" leveä, eli 315/80r22.5 pitäs vielä mennä? Nämä viimiset tarjotut olis kertaalleen pinnatut vetorenkaat, pintaa n.5mm.
Itteäni ei takana haittais vaikka olis neljännenkin kerran pinnoitetut. Yhtä lailla se uuskin rengas hajoaa jos on hajotakseen.
Rengasrikon sattuessa jälki voi olla pahaakin, mut yhtä hyvin voi selvitä ilman vaurioita. Ei näitä ennalta tiedä, enkä jaksais alkaa pelkäämään. Väittäisin et tuolla olis pientareet täynnä rahtareita renkaanvaihtopuuhissa, mikäli pinnoitetut renkaat olis jotenkin merkittävä riski.
Meinaan vaan, et kannattaa verrata omia kilometrejään jonkun keskiverto rekkaveturin kilometreihin.
Nää on miun ajatukset aiheesta, joku voi olla toista mieltä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Savonlinjan ajotahdilla kolmattakaan kertaa pinnoitetut rungot ei ole välttämättä kuin pari vuotta vanhoja. Kulkurikäytössä ikävuosia kertyy nopeammin kuin kilometrejä ja rengasrungon ikä lisää räjähdysherkkyyttä huomattavasti.
Wonderi kirjoitti:Savonlinjan ajotahdilla kolmattakaan kertaa pinnoitetut rungot ei ole välttämättä kuin pari vuotta vanhoja. Kulkurikäytössä ikävuosia kertyy nopeammin kuin kilometrejä ja rengasrungon ikä lisää räjähdysherkkyyttä huomattavasti.
Pakkoko se sit on ikäloput renkaat ostaa jos pari vuotta vanhojakin moneen kertaan pinnoitettuja on?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Sorry, olin ymmärtänyt väärin. Siis nämä renkaat ovatkin kolmannella pinnalla eli vasta toiseen kertaan pinnotettuja. Menin sitte ostamaan nämä, rungot on michelinin, vanhin on -99 ja nuorin on -08. Pintaa 6-10mm ja talvipinnalla, kaikki samalla kuviolla. Olleet linja-auton alla ammattiliikenteessä. Maksoinko liikaa, renkaat 60e/kpl ja työ 30e/kpl?
Työstä en osaa sanoa, ku oon ite ihan käsipelissä väännelly noita omiin tarpeisiin. Kolmenkymmenen euron hintaan voin kyl väännellä muidenkin tarpeisiin. Eli en siis tiedä mitä tollasesta joutuu maksamaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Kalliiksi minäkin työn miellän, tosin onhan siinä oma hommasa, alta pois, vanhat gummit pois, uudet venttiilit ja uusien gummien pyöräytys vanteelle ja sitte takas alle. Onneks ei ole lukkovanteellisia sisärenkaallisia vaan ihan tubelessit
Niin työ, 120€ yhteensä, eli tunnin vähän toista väänsi, eikös se ole rengasmiehen liksa + koneen käyttökulut ja tarvikkeet? Näin köyhästä tuntuu kalliilta, mutta eturenkaan pois käyttäneenä voisin siitä vähän maksaakkin että sais kattoo vaan vierestä
Iski kirjoitti:Eturenkaat kannattaa myös tasapainottaa, vetopyöriä ei yleensä painoihin laiteta, alla tasapainoitus maksoi viime kesänä 30 e. kaikkinensa.
on ne vain mukavat noi painoitetut takarenkaatkin ,ei minkäänlaisia tärinöitä koko autros missään nopeudessa
Ei ne paripyöriä yleensä ilman pyytämistä painottele. Meitin kuorma-autoon on muutama kierros gummeja tässä 10vuoden aikana mennyt eikä kertaakaan oo takatassuja painotettu, eikä kyllä oo ravistanu kuin kerran. Tästäkin selvisin kun heitin ulommaista pyörää pari pultinreikää toiseen asentoon.
Nykyään on niit tasapainotus pussejakin et jotkut voi niitäkin heitellä renkaitten sisälle. ei tartte sit koneessa pyörittää ja reunoihin hakata painoja.
Joo, mitään ei voi nykypäivänä olettaa. Penariinki vaihatin renkaat ja normaalisti nolliin painottavat ku on ranttu auto, mutta ei. 10gr jätti vajaaksi talvikumista ja kyllä se perkele täristää ku ajaa "kesänopeuksilla", ja vien ens syksynä uudelleen painotettavaksi. Mikähän siinä on että ei voi laittaa sitä yhtä painoo ja pyöräyttää koneessa kerran?
Kyllä ku bussiin laitatan kumit, niin vaadin painotusta, tollasessa isossa kumissaha voi olla vaikka puoli kiloo heittoo ja varmaan tärrää ja vemputtaa! Onneks oma ei tutise vaikka ajaa ns. tappiin.
wiima63 kirjoitti:Nykyään on niit tasapainotus pussejakin et jotkut voi niitäkin heitellä renkaitten sisälle. ei tartte sit koneessa pyörittää ja reunoihin hakata painoja.
Ostin alkuvuonna uudet eturenkaat ja niihin laitettiin pussit sisälle. Taitaa toimia, kun ei ainakaan tule mitään tärinöitä. Olisivat siltikin varmaan painottaneet mieluummin perinteisesti, mutta ne ei saaneet silloin koneeseen kiinni, kun joku sovitin oli rikki.
Mistä ne pussit tietää mennä juur siihen kohtaan kun painoa tarvitaan? Aina ihmetelly... Eikös jotain ryynejäkin käytetty jossakin vaiheessa, siis ihan vapaana renkaassa?
tuo pussi taitaa olla se uusi versio tasapainoitushiekasta jota jotkut käyttävät ja jotkut jopa kehuvatkin
onhan tuolla tasapainoituksella ihan selviä hyötyjäkin ,km.suoritteeseenkin la-käytössä oli aika paljon eroa ,ja teietenkin se rassaa aina autoa kun täristää ,vaikka se takapäästä onkin huomattavasti vaikeampaa huomata
Tuo pussi on vaan laittoa varten, ainakin mitä lueskelin niin pussi hajoaa ja hiekka hakeutuu sitten minne hakeutuu. Helpompi siis nakata pussukka ku alkaa lapioida hiekkaa, ja varmaan helpompi tehä vanteelle laitto ku ei hiekkaa valu kumen välistä =)
Pienemmissä paikoissa ne yleensä käyttää noita tasapainotuspusseja kellä ei oo konetta tasapainotukseen. Mul on nyt toiset etupyörät menossa sisussa mitkä on pusseilla painotettu ja ei niistä tuu pienintäkään ravistusta. Mulla ainakin toiminu tosi hyvin..
Itekkää en ollu ennen niistä kuullu..kattelin liikkeessä et heittikö asentaja jotkut roskat käsistään sinne pyörän sisää mut ei onneks...selvis sit mitä se sinne viskas ku piti mennä ihan kysymään...
Nyt on gummit vaihettu, ja olikin kieltämättä korkea aika. Kolmessa renkaassa oli halkeamien pohjalla kudokset näkyvissä ja yhdessä vielä pattikin kyljessä... yksi oli käyttökelponen rengas. Muuttu äänet ja uraherkkyys, on kuin toinen auto Nyt tällä ajelee mielellää, vaikkei ennenkään ollut huono ajaa.
Itse näen painajaisia rengaskaupoista. Olen nyt löytänyt yhden firman, joka Suomessa tota typerää kokoa myy. Sit ku ne on toki lukkovanteet joille ne kumit pitäs sit joskus vääntää, ni **ttu.
Kävispä niin mieletön tsägä, et jostain pomppais tolla jaolla olevat ton kokoset tubeless-vanteet eteen. Niitä on olemassa, mut jonkun mukaan jopa kanan hampaita löytää helpommin. Toivoa kuitenkin saattaa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.