Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Ajatuksena on ostaa "uudet" tai käytetyt renkaat taakse nykyisen pykineen sekarengastuksen tilalle. Rengasfirmat tarjoaa kolmannen kerran pinnotettua rengasta :shock: :shock: Eihän tuollasta uskalla enää ostaa, kerran kun runko tai pinta päättää antautua niin se on joko kylki tai sängynalusta remontissa... Ja juur tästä syystä haluaisinkin luotettavammat gummit taakse. Mitä mieltä näistä moneen kertaan pinnatuista ollaan? Yksi hinnaltaan varteenotettava vaihtoehto olis kohtuulliset käytetyt mitkä on juurikin kolmannella pinnalla :D Michelinin rungolla. Nyt alla on perus 295/80r22.5 koko. Vanne on 8.5" leveä, eli 315/80r22.5 pitäs vielä mennä? Nämä viimiset tarjotut olis kertaalleen pinnatut vetorenkaat, pintaa n.5mm.
-Möhkö-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja mikko »

Itteäni ei takana haittais vaikka olis neljännenkin kerran pinnoitetut. Yhtä lailla se uuskin rengas hajoaa jos on hajotakseen.

Rengasrikon sattuessa jälki voi olla pahaakin, mut yhtä hyvin voi selvitä ilman vaurioita. Ei näitä ennalta tiedä, enkä jaksais alkaa pelkäämään. Väittäisin et tuolla olis pientareet täynnä rahtareita renkaanvaihtopuuhissa, mikäli pinnoitetut renkaat olis jotenkin merkittävä riski.

Meinaan vaan, et kannattaa verrata omia kilometrejään jonkun keskiverto rekkaveturin kilometreihin.

Nää on miun ajatukset aiheesta, joku voi olla toista mieltä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ae70 »

Savon-linja käyttää ainaski busseissaan vuokra renkaita, ja ne on pinnoitettu useaan kertaan, et kyllähä ne rungot kestää useamman kerran pinnottaa:)
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Savonlinjan ajotahdilla kolmattakaan kertaa pinnoitetut rungot ei ole välttämättä kuin pari vuotta vanhoja. Kulkurikäytössä ikävuosia kertyy nopeammin kuin kilometrejä ja rengasrungon ikä lisää räjähdysherkkyyttä huomattavasti.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja mikko »

Wonderi kirjoitti:Savonlinjan ajotahdilla kolmattakaan kertaa pinnoitetut rungot ei ole välttämättä kuin pari vuotta vanhoja. Kulkurikäytössä ikävuosia kertyy nopeammin kuin kilometrejä ja rengasrungon ikä lisää räjähdysherkkyyttä huomattavasti.
:shock:
Pakkoko se sit on ikäloput renkaat ostaa jos pari vuotta vanhojakin moneen kertaan pinnoitettuja on?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Sorry, olin ymmärtänyt väärin. Siis nämä renkaat ovatkin kolmannella pinnalla eli vasta toiseen kertaan pinnotettuja. Menin sitte ostamaan nämä, rungot on michelinin, vanhin on -99 ja nuorin on -08. Pintaa 6-10mm ja talvipinnalla, kaikki samalla kuviolla. Olleet linja-auton alla ammattiliikenteessä. Maksoinko liikaa, renkaat 60e/kpl ja työ 30e/kpl?
-Möhkö-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja mikko »

Renkaat eivät olleet mielestäni kalliit.

Työstä en osaa sanoa, ku oon ite ihan käsipelissä väännelly noita omiin tarpeisiin. Kolmenkymmenen euron hintaan voin kyl väännellä muidenkin tarpeisiin. Eli en siis tiedä mitä tollasesta joutuu maksamaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Kalliiksi minäkin työn miellän, tosin onhan siinä oma hommasa, alta pois, vanhat gummit pois, uudet venttiilit ja uusien gummien pyöräytys vanteelle ja sitte takas alle. Onneks ei ole lukkovanteellisia sisärenkaallisia vaan ihan tubelessit :D
-Möhkö-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Niin työ, 120€ yhteensä, eli tunnin vähän toista väänsi, eikös se ole rengasmiehen liksa + koneen käyttökulut ja tarvikkeet? Näin köyhästä tuntuu kalliilta, mutta eturenkaan pois käyttäneenä voisin siitä vähän maksaakkin että sais kattoo vaan vierestä 8)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja Iski »

Eturenkaat kannattaa myös tasapainottaa, vetopyöriä ei yleensä painoihin laiteta, alla tasapainoitus maksoi viime kesänä 30 e. kaikkinensa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ansa »

Iski kirjoitti:Eturenkaat kannattaa myös tasapainottaa, vetopyöriä ei yleensä painoihin laiteta, alla tasapainoitus maksoi viime kesänä 30 e. kaikkinensa.
on ne vain mukavat noi painoitetut takarenkaatkin ,ei minkäänlaisia tärinöitä koko autros missään nopeudessa ;-)
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Tarvii koittaa tingata et nykäsee ne fillarit painoon samalla kun kerran irti ovat... Ens viikolla pitäs kerjetä käyttää vanhus tossujen vaihdossa :D
-Möhkö-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mä oon ollu siinä uskossa että tietenki tasapainotetaan aina, paitsi jotku rattorin ja fillarin kumet?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Ei ne paripyöriä yleensä ilman pyytämistä painottele. Meitin kuorma-autoon on muutama kierros gummeja tässä 10vuoden aikana mennyt eikä kertaakaan oo takatassuja painotettu, eikä kyllä oo ravistanu kuin kerran. Tästäkin selvisin kun heitin ulommaista pyörää pari pultinreikää toiseen asentoon.
-Möhkö-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Nykyään on niit tasapainotus pussejakin et jotkut voi niitäkin heitellä renkaitten sisälle. ei tartte sit koneessa pyörittää ja reunoihin hakata painoja.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Miten tollanen pussi toimii?

Joo, mitään ei voi nykypäivänä olettaa. Penariinki vaihatin renkaat ja normaalisti nolliin painottavat ku on ranttu auto, mutta ei. 10gr jätti vajaaksi talvikumista ja kyllä se perkele täristää ku ajaa "kesänopeuksilla", ja vien ens syksynä uudelleen painotettavaksi. Mikähän siinä on että ei voi laittaa sitä yhtä painoo ja pyöräyttää koneessa kerran?

Kyllä ku bussiin laitatan kumit, niin vaadin painotusta, tollasessa isossa kumissaha voi olla vaikka puoli kiloo heittoo ja varmaan tärrää ja vemputtaa! Onneks oma ei tutise vaikka ajaa ns. tappiin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Itte tasapainotan kaikki henkilö- ja pakettiautojen renkaat juurikin tuohon nollaan. Mulla on rengaskone ja tasapainotuskone tallissa :lol:
-Möhkö-
ASTech
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
Truck: MB Kolibri
Location: Uki

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ASTech »

wiima63 kirjoitti:Nykyään on niit tasapainotus pussejakin et jotkut voi niitäkin heitellä renkaitten sisälle. ei tartte sit koneessa pyörittää ja reunoihin hakata painoja.
Ostin alkuvuonna uudet eturenkaat ja niihin laitettiin pussit sisälle. Taitaa toimia, kun ei ainakaan tule mitään tärinöitä. Olisivat siltikin varmaan painottaneet mieluummin perinteisesti, mutta ne ei saaneet silloin koneeseen kiinni, kun joku sovitin oli rikki.
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Mistä ne pussit tietää mennä juur siihen kohtaan kun painoa tarvitaan? Aina ihmetelly... Eikös jotain ryynejäkin käytetty jossakin vaiheessa, siis ihan vapaana renkaassa?
-Möhkö-
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ansa »

tuo pussi taitaa olla se uusi versio tasapainoitushiekasta jota jotkut käyttävät ja jotkut jopa kehuvatkin ;-)
onhan tuolla tasapainoituksella ihan selviä hyötyjäkin ,km.suoritteeseenkin la-käytössä oli aika paljon eroa ,ja teietenkin se rassaa aina autoa kun täristää ,vaikka se takapäästä onkin huomattavasti vaikeampaa huomata ;-)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuo pussi on vaan laittoa varten, ainakin mitä lueskelin niin pussi hajoaa ja hiekka hakeutuu sitten minne hakeutuu. Helpompi siis nakata pussukka ku alkaa lapioida hiekkaa, ja varmaan helpompi tehä vanteelle laitto ku ei hiekkaa valu kumen välistä =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja Iski »

Pussit renkaisiin, kaikkea ne keksii, 30 v. ammattiajoa ikinä kuullukaan.
Vanhoihin traktoreihin laitettiin suolaliuosta takarenkaisiin...
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Pienemmissä paikoissa ne yleensä käyttää noita tasapainotuspusseja kellä ei oo konetta tasapainotukseen. Mul on nyt toiset etupyörät menossa sisussa mitkä on pusseilla painotettu ja ei niistä tuu pienintäkään ravistusta. Mulla ainakin toiminu tosi hyvin..

Itekkää en ollu ennen niistä kuullu..kattelin liikkeessä et heittikö asentaja jotkut roskat käsistään sinne pyörän sisää mut ei onneks...selvis sit mitä se sinne viskas ku piti mennä ihan kysymään... :shock:
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Nyt on gummit vaihettu, ja olikin kieltämättä korkea aika. Kolmessa renkaassa oli halkeamien pohjalla kudokset näkyvissä ja yhdessä vielä pattikin kyljessä... yksi oli käyttökelponen rengas. Muuttu äänet ja uraherkkyys, on kuin toinen auto :D Nyt tällä ajelee mielellää, vaikkei ennenkään ollut huono ajaa.
-Möhkö-
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Kolmannen kerran pinnoitetut renkaat

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kai säästit sen käyttökelposen vararenkaaks?

Itse näen painajaisia rengaskaupoista. Olen nyt löytänyt yhden firman, joka Suomessa tota typerää kokoa myy. Sit ku ne on toki lukkovanteet joille ne kumit pitäs sit joskus vääntää, ni **ttu.

Kävispä niin mieletön tsägä, et jostain pomppais tolla jaolla olevat ton kokoset tubeless-vanteet eteen. Niitä on olemassa, mut jonkun mukaan jopa kanan hampaita löytää helpommin. Toivoa kuitenkin saattaa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Vastaa Viestiin