Leemun Lahtikko

Kerro omasta projektistasi
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jäähdytinnesteen tarkkailuun tein ratkaisun.
IMG_20210522_224646_copy_1392x1856.jpg
Vaihdoin siis paisariin tulevan letkun läpinäkyväksi.
Periaatteessa homma menee niin, että jos letkussa näkyy nestettä, ei tarvitse korkkia raottaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Täytynee metsästellä kompuraan korjaussarjaa, alkaa ilmeisemmin puhaltamaan läpi jo aika reippaasti.
En osta ajatusta, että moottori olisi niin väljä, että näin paljon huohottaa. Lähtee kuitenkin käyntiin niin, että hyvä kun ehtii nappia painaa, eikä öljyä kulu oikeastaan lainkaan.

https://youtu.be/wVTaWF3FEMI
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

leemu kirjoitti: 26 Touko 2021 19:47 Täytynee metsästellä kompuraan korjaussarjaa, alkaa ilmeisemmin puhaltamaan läpi jo aika reippaasti.
En osta ajatusta, että moottori olisi niin väljä, että näin paljon huohottaa. Lähtee kuitenkin käyntiin niin, että hyvä kun ehtii nappia painaa, eikä öljyä kulu oikeastaan lainkaan.

https://youtu.be/wVTaWF3FEMI
Siis onko tuo suoraan uloshuohottavan moottorin huohotusputken päästä tulevaa höyryä? Tuo on ihan normaalin näköinen puhallus, eikä viittaa mihinkään väljyyteen, mutta vaiktuttaisi että siinä on melko paljon vesihöyryä, eli jos tuo on lämpimällä moottorilla päivän ajelun jälkeen, niin öljyn vaihto voisi olla paikallaan.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 26 Touko 2021 20:12

Siis onko tuo suoraan uloshuohottavan moottorin huohotusputken päästä tulevaa höyryä? Tuo on ihan normaalin näköinen puhallus, eikä viittaa mihinkään väljyyteen, mutta vaiktuttaisi että siinä on melko paljon vesihöyryä, eli jos tuo on lämpimällä moottorilla päivän ajelun jälkeen, niin öljyn vaihto voisi olla paikallaan.
Sitähän se. Voi tietty olla kosteuttakin, moottori on tuossa lämmin, mutta ei "ajokuuma" eikä talven seisonnan jälkeen ole vielä kuumaksi ajettukaan.
Ei tuo nyt muutoinkaan ihan kamalan akuutilta vaivalta tunnu, paineet nousevat kohtuu nopeasti, eikä veden mukana ole ihan tolkuttomasti tullut öljyä säiliöitä tyhjäillessä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 398
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Kompuran vuodon voipi testa vaikka niin, että odota kunnes paineet täys. Kompura menee vapaalle, eikä tee painetta.
Jos tuo huohotus radikaalisti vähenee, niin sitten syyllinen on kompura.
Mut ei tuo vaikuta huolestuttavalta.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kyllää tuo taitaa tulla moottorin mäntien ohi ( jos olis 89/90 vm volvo se olis normaalia tyhjäkäynnillä) kuormittattomaan
moottoriin kun lisää kierroksia höyry yleensä loppuu tai vähenee , ainut ong raskaasti vedätettäessä/ ,
matalilla kierroksilla ohipuhallus sitten tahtoo tehdä leikkaamisia, männänrenk kiinni juuttumista ym.
Ajossa selviää onko tehtävä jotain , voi puhallus vähentyäkkin …
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Onko tuo uusi ongelma talven seisotuksen jäljiltä? Jos on männärengas tai pari vähän jumissa, ajelu saattaa auttaa jonkin verran. Yksi muutaman vuoden seissyt hlö auton kone purettiin "kulahtaneena" ja korjattiin. kasattiin samoilla osilla, toki uusin tiivisteen, kun ei ollut muita osia uusia valmiina. vika näytti olevan kiinni juuttuneissa männän renkaissa, ne uitettiin bensassa ja puhdistettiin. Se tuli kuntoon toistaiseksi.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Ei ole uusi asia, on puhallellut aikalailla samaan malliin koko ajan meillä ollessa.
Seuraillaan tilannetta toistaiseksi. Ei tosiaan kuluta öljyä oikeastaan lainkaan, lähtee hyvin käyntiin, eikä kompurakaan ihan loso ole kun paineet nousee säällisessä ajassa. Katsotaan josko täytyy ainakin yhtä kantta käyttää pois jossain välissä, niin siinähän sitä moottorin kuntoa on näppärä arvioida.
Jostain imusarjan alta tihuttaa jäähdytinnestettä niin, että lohkon kylki pysyy märkänä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis toi on ihan normaalia, mutta siellä on nyt kosteutta jonka takia se vaan näkyy tavallista paremmin.

Tota matalalta väännättämistä ei noilla vanhemmilla koneilla muutenkaan kannata harjoittaa, niitä ei ole suunniteltu siihen. Joissain autoissa oli esim kierrosmittarissa myös alle 1200rpm punainen alue.
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 28 Touko 2021 23:17
Tota matalalta väännättämistä ei noilla vanhemmilla koneilla muutenkaan kannata harjoittaa, niitä ei ole suunniteltu siihen. Joissain autoissa oli esim kierrosmittarissa myös alle 1200rpm punainen alue.
Eipä se oikein äkkiä tule mieleenkää, kyllä tuollaisessa miinassa täytyy olla koneessa kierroksia jos meinaa johonkin päästä sen kanssa :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2799
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Miksei sulla oo tällä sivulla ku yksi kuva miksi?
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 31 Touko 2021 09:27 Miksei sulla oo tällä sivulla ku yksi kuva miksi?
Sori siitä, sano entinen ministerikin :lol:
Koitan muistaa napata kuvan tänään kun emäntä alkoi maalaamaan keittiön kaapistoja :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1944
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eikö video ole kuitenkin heti vähintään kolmen kuvan arvoinen?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2799
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei näky viteo. Pelkkä semmonen sininen jännä teksti siinä.

KUVIA!!!
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 01 Kesä 2021 02:48 Ei

iteo. Pelkkä semmonen sininen jännä teksti siinä.

KUVIA!!!
Sää kun olet siellä kiikunkaakun putoamassa maailman reunalta, niin ei kai siellä mitkään sinäputket toimi :lol:

Liki oli etten unohtanu kuvia, mutta paikkasin aamulla:
IMG_20210601_064854_copy_1392x1856.jpg
IMG_20210601_064912_copy_1392x1856.jpg
Tuli kaappitilaakin vähän lisää nyt ainakin toistaiseksi. Alle jäävä tila on mitoitettu kylmälaukun mukaan, sitä joutuu kuskaamaan völjyssä kunnes löytää jostain rahat isompaan jääkaappiin :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 259
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Onko kukaan kokeillut BG:n karstanpoisto ainetta? A-katsastuksella myynnissä ainakin. Kehuvat hyväksi...
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2799
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

No nyt!
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

villev51 kirjoitti: 01 Kesä 2021 13:09 Onko kukaan kokeillut BG:n karstanpoisto ainetta? A-katsastuksella myynnissä ainakin. Kehuvat hyväksi...
Ei ole omakohtaista kokemusta ja henkilökohtaisesti uskon raskaaseen kaasujalkaan enemmän kuin mihinkään aineisiin :lol:
Moottori pysyy mielestäni mahdollisimman puhtaana kun hyolehditaan, että se käy oikeassa lämpötilassa ja ei hissutella pienillä kierroksilla.

Näppäilin illalla "uusiin" kaappeihin rullasalvat oviin josko pysyisivät kiinni ajon aikana. Kaappien etureunoihin täytyy vielä lisätä jotkin listat ja pohjalle liukuestemattoa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

"Keittiöremontti" ja makuukoppi alkavat pikkuhiljaa valmistua.
IMG_20210606_114314_copy_1392x1856.jpg
IMG_20210606_113607_copy_1392x1856.jpg
IMG_20210605_233544_copy_1392x1856.jpg
Jotakin valmista on syytäkin tulla, sillä ensi perjantaina pitäisi startata kesän ensireissulle ja sompailla tuuriin ilahduttamaan kanssaihmisiä.
Nuo alhaalla olevat "kulkuvalot" on kytketty viimekesänä tehtyyn porraskytkin systeemiin, eli ne saa päälle tai pois sekä oven pielestä, että makuuhuoneesta riippumatta siitä missä asennossa toinen kytkin on.

Armotonta siivoamista ja rautalankojen kiristelyä täytyy viikolla suorittaa varmaan joka ilta, sillä suunnitelma on pakata kaikki valmiiksi siten, että perjantaina iltapäivällä töiden jälkeen lähdetää melkein samantien matkaan jotta oltaisiin edes liki ihmisten aikaan tuurissa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2799
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

leemu kirjoitti: 06 Kesä 2021 11:55sillä suunnitelma on pakata kaikki valmiiksi siten, että perjantaina iltapäivällä töiden jälkeen lähdetää melkein samantien matkaan jotta oltaisiin edes liki ihmisten aikaan ___________________.
Mulla on kans aina ollu toi sama suunnitelma
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

neppi kirjoitti: 06 Kesä 2021 15:04
Mulla on kans aina ollu toi sama suunnitelma
Onks onnistunu joskus kans? :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2799
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja neppi »

leemu kirjoitti: 06 Kesä 2021 15:11
neppi kirjoitti: 06 Kesä 2021 15:04
Mulla on kans aina ollu toi sama suunnitelma
Onks onnistunu joskus kans? :lol:
Kyllä yleensä joo. Ei vaa määrittele turhan tarkkaan sitä lähtöviikkoa / päivää / aikaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3323
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ottaa työkalut ja rakennustarvilkeet mukaan niin voi lähteä milloin vain. Tästä saattaa muutamalla palstalaisella olla kokemusperäistä tarinaa.
Roads are for followers
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti: 06 Kesä 2021 19:13 Ottaa työkalut ja rakennustarvilkeet mukaan niin voi lähteä milloin vain. Tästä saattaa muutamalla palstalaisella olla kokemusperäistä tarinaa.
Tais yks semmonen kommentoida justiin edellä :lol:

Kävin mutkan Humppilassa tankkaamassa valmiiksi, ettei tarvitse sitten pysähdellä kun lähdetään.
116 litraa ja 440km viime tankkauksen jälkeen.
Scania BF86S Lahti 10 -78
leemu
Ajoneuvos
Viestit: 735
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Leemun Lahtikko

Viesti Kirjoittaja leemu »

Huomasinpas illalla jännittävän ilmiön liittyen jäähdytysnesteeseen.
Ylivuotoputken alla olen pitänyt tuollaista 5 litran kanisteria keruuastiana. Nyt siihen oli tullut ehkä puoli litraa nestettä, siten että putken pää oli pinnan alla. Nyppäsin kannun alta pois, niin alkoi lirinä käymään kun neste alkoi virrata paisarista takaisin jäähdyttimeen :shock:
Tekeekö tuo nyt jonkun ilmalukon tjsp. jos ylivuoto jää nestepinnan alle? :shock:
Sahasin ensiavuksi putkea lyhyemmäksi siten, että pää pysy juuri kanisterin sisällä, mutta nestepinnan ei pitäisi saavuttaa sitä :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin