Neoplan N122 Doubledecker

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oletko varma että vika on kytkimessä eikä vaihteistossa? Jos siinä sittenkin vaihteisto änkyröi? Tahtoo mennä vanhemmiten nuo ykköset ja kakkoset vähän tiukiksi, johon pitää sopeutua :?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kyllä tämä on ihan kytkimessä 100% varmuudella. Vaihteisto on tässä paineilma-avusteinen ja losahtaa napakasti pykälät paikalleen.
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja jupe »

Moro,

En tiedä auttaako mitään mutta muistelin lukeneeni Bussit forumilta tarinan kevennyssylinterin ilmalukosta. Aihe oli charterkuskien tekninen tietous tms. Idea kuitenkin oli että joku tilausajo oli pysähtynyt kauppatorin laitaan koska kytkin ei aukonut ja syynä oli vastapaine joka oli päässyt työsylinterin palautuspuolelle. Nyt kun kuuntelee omia oireitasi, niin tuntuisi löytyvän yhtymäkohtia. P=FA mutta varren puolella alasta täytyy poistaa varren halkaisijallinen pinta-alaa. No kun polkaset 1/3 sisään niin vastapaine nousee p pinta-alojen suhteen niin että kummatkin voimat yhtäsuuret, kytkin ei mee syvemmälle.

Eli katso minkälainen kytkinsylinteri, katso letkut/venttiilit etenkin varrenulostulon puolelta.

Kerrothan oliko apua.

imho just my 2 cents.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Moi Jupe,

Ihan ok ajatus mutta tää oli jo ajamattoman tämmöinen talven jäljiltä ja vähän jo ostaessakin. Tosin pahenemaan päin on koko ajan. Nyt punnitsen josko talven vähäiset ajot pääsisi niin että laittaisi kompuraa parempaan iskuun ja saisi täyden paineen tehostajalle ja näin liikuskelisi. Tämä idiea pohjautuu siitä kun huollossa ulkoisella kompuralla avustettyuna pelasi suht ok. Kaverin vatsaavassakin on paine 9,5 ja mulla 8-8,5. Paine pysyy suht ok muissa paitsi käsijarrun ja jousien piiri falskaa lujaa kun putoaa jo muutamassa tunnissa. "Täyttö" kestää 12min.

Onko idiksiä mistä tuota kompuraa lähtis ehostelemaan?
jupe
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Marras 2006 16:01
Paikkakunta: Kangasala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja jupe »

Moro,

P=F/A Näinpä juuri, Pa=n/m^2 ja MPa= N/mm^2, nopea kirjoitus.

Poikkesin Veholla männäviikolla ja muiden ohella katseltiin kompuran ilmavuotoja. Heillä oli veikeä aerosol - pullo täynnä saippuaveden vastinetta. Olipa mielenkiintoinen tuote mistähän vastaavaa saisi ostettua? Toisaalta sumutepullo Fairylla on kanssa mahdollinen vuoto tulkki.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eilen oli sateeton päivä ja oli aika paikata havaitut vesivuodot pikaisesti. Auton katolla on muovisia ilmanohjaimia jotka ovat murtuneet törmäilyissä atomeiksi aikojen saatossa. Aurinkoinen päivä tuli äkkiä enkä ollut varautunut mutta ei kun hommiin. kaupasta 3mm kirkasta plexiä neliö ja siitä peltisaksilla sopivia kuvioita irti ja kuumaimapuhaltimella niihin kulmia ja maalia pintaan. Sitten härpäkkeet katolle ja sikaflexiä sekaan ja hyvä tuli. Rumiakin tuli kun muita työkaluja ei ollut kun peltisakset ja puhallin sekä akkupora(työkalut toisaalla)mutta eipä tuolta 4m korkeudessa ole kamalasti noita ihailijoita ja nyt pysyy vesi poissa ajossa ja viimassa.

Ei saa nauraa :D On siinä "vähän" patteja.. No vähän saa..
Kuva
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Nyt taisi viimein tärpätä tuossa sähköprobleemissa. On ollut puhetta siitä että inverttereitä on erilaisia ja edullisemmat tuottavat modattua kanttiaaltoa ja se sähkö ei ole soveliasta herkemmille laitteille. Myöskään aggregaatin tuottama sähkö ei ole puhdasta eikä sovellu moiseen. Siksi puhdas siniaaltoa tuottava invertteri on nähdäkseni ainoa budjettiluokan ratkaisu. Tässä vaan on tää hinta ollut semmonen peikko kuitenkin. 3000W tehoinen on maksanut sen 1500€ ja homma on ollut hankkimatta (perus 1500W kyllä löytyy).Nyt kuitenkin löytyi taho josta 24V/3kW invertteri lävähtää kouraan 500€ hintaan. Kyselyn mukaan puhtaampaa sähköä kun verkosta. Jos en väärin älynnyt niin heillä näiden myynti on isomman toiminnan sivubusiness. Ostin sen ja alkuviikosta se on sitten täällä. Jos laite on hyvä ja toimiva niin laitan yhteystiedot josta tätä saa. Tuntui olevan osaamista kun kysyin noista sopivuuksista ja sopimattomuuksista. Tässä olisi juuri ihanteellinen mun työhommaan. Ehdoton max. kulutus on mulla 2650W ja tässä olisi jatkuva 3000W. Nyt takaisin akuston suunnitteluun.. Siitä onkin tuolla toisaalla menossa juttua.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No tossa alkaa olla invertterin hinta kohallaan :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Bussiton kirjoitti:No tossa alkaa olla invertterin hinta kohallaan :shock:
Hyvä JA halpa samassa paketissa? Loistavaa.... :D

Energiantuoton kanssa meilläkin pähkäillään, että millanen se systeemi pitäisi olla. Tässä olis yksi lähtökohta, mutta akkujen määrä ja koko...?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tuolla 2650W teholla se haukkaa 110 A virran akusta joten huomioi että kaapeli Akun ja invertterin välillä on paksu ja mahdollimman lyhyt + muista laittaa sulake väliin.

Mitenkäs on akkulaturin kanssa? Vai onko tämän tehon käyttö ajalliseti niin rajallista että akkukapasiteetti riittää ja sitten on 1,5 vuorokautta aikaa ladata (esim CTec 15Ah/h) akut uuteen iskuun?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

KajNyy1 kirjoitti:Tuolla 2650W teholla se haukkaa 110 A virran akusta joten huomioi että kaapeli Akun ja invertterin välillä on paksu ja mahdollimman lyhyt + muista laittaa sulake väliin.

Mitenkäs on akkulaturin kanssa? Vai onko tämän tehon käyttö ajalliseti niin rajallista että akkukapasiteetti riittää ja sitten on 1,5 vuorokautta aikaa ladata (esim CTec 15Ah/h) akut uuteen iskuun?
Tää on just sellainen "hätävara" johon tämä olisi tulossa. Kaapelien paksuudet on tiedossa kyllä. Siihen auttaa myös tämä: http://www.adita.fi/laskuri.asp tämän avulla saa häviöt minimoitua.

Laturina Ctek 14000 jossa täysin purkautuneen 500Ah lataus kestää 28 tuntia. Ajattelin 3. akustoa. [2x12V=24V] ajoakuille. [2x12V=24V] ja [2x12V=24V] tähän "hupikäyttöön". Virtalähteestä riippuen joko auton laturi tai Ctek maasähkössä johtaisi latausdiodille joka sitten toimittaa vuorollaan virtaa kullekin kolmesta eri akustosta. Kumpikaan laturaisya ei kykene lataamaan kaikkia kerralla joten se tulee hajauttaa latausdiodilla. Tyyliin: http://www.ostokset.fi/pd/ba6533e3/ koko pitää sovittaa tuossakin vastaamaan tarvetta ettei pamahda.

edit: Toiminta pysyy pystyssä jo 1000W kuormallakin. Mittaan vielä uudestaan kun kaikki lelut on paikallaan. 2650W on yhteenlaskettu tulos kun kaikki vermeet ottas max. kuorman mitä pystyvät. Käytännössä tuo on mahdotonta, taia ainakaan minä en ole siellä sisällä kun tuo tapahtuu :mrgreen:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tuossa hommassa se kyllä on OK! CTec lataa 500Ah/15A = 33,3 tuntia hyötyasteella 100% eli käytännössä 20% pitempi.

Minulla on 2kW agrekaatti ja Bilteman 40/200 laturi ja starttiapu eli tällä kombinaatiolla saa koneen käyntiin vaikka akku olisi tyhjä. Toisaaltaa tuo 40A latausteho lyhentää oleellisesti latausaikaa kun sitten sitä sähköä on.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jone-51k kirjoitti:Kyselyn mukaan puhtaampaa sähköä kun verkosta.
Eli siis puhdasta siniaaltoa? Silloin toi on kyllä aika hyvä hinta sille... itselle tosin riittäisi 2kw, mutta ei kai 1kw ylimääräistä niin paljon vie, vai paljonkohan tollaisen tyhjäkäyntivienti on?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Olen saanut muutaman yksityisviestin siitä että kun on harmi ettei nuo tämä projektin kuvat näy. Serveri vieläkin vaiheessa joten laitoin 70 kuvaa tuonne toisaalle esille. Osoite sinne löytyy tuolta allekirjoituksesta kunnes saan omat sivut valmiiksi ja esille. Kuvat ei ihan järjestyksessä, osa huonojakin mutta kupletin juoni selviää niistäkin.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Invertteri saapui. Voi jessus mikä vehe! Etsin matkahuollosta perus "nyyttiä" eikä löytynyt sopivaa. Sit tärppäs numerot ja paketti oli iso. Painoikin miehekkäästi. Duunissa avasin paketin ja iso on peli! Laitan kuvan illalla. Vaikuttaa ulkoisesti erittäin pro-laitteelta.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jone-51k kirjoitti:Invertteri saapui. Voi jessus mikä vehe! Etsin matkahuollosta perus "nyyttiä" eikä löytynyt sopivaa. Sit tärppäs numerot ja paketti oli iso. Painoikin miehekkäästi. Duunissa avasin paketin ja iso on peli! Laitan kuvan illalla. Vaikuttaa ulkoisesti erittäin pro-laitteelta.
Juu, ja laita nyt yhteystiedot sitten tänne ja, niin voi muutkin tilata... Olihan se puhdas siniaalto invertteri? Kannattaa oskilloskoopilla tarkistaa...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tässä kuvia. Puhelin kuvissa antaa mittasuhdetta. Laitan yhteystiedot ja saatavuuden jahka kauppias vastaapi postiini.
Liitteet
taka.jpg
taka.jpg (42.54 KiB) Katsottu 18376 kertaa
naama.jpg
naama.jpg (51.96 KiB) Katsottu 18372 kertaa
kulma.jpg
kulma.jpg (64.09 KiB) Katsottu 18367 kertaa
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Hyvännäköinen peli, kunhan saat nuo tiedot, laita jakeluun. Meitä potentiaalisia asiakkaita saattaa oll muutama!
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

Hene kirjoitti:On tullut harrastettua inverttereiden maahantuontia ja tuosta voisin sanoa että tuo on kyllä ollut ylihalpa :lol:
No sitä miekin. kaikki on ollu yli 1000€ mitä oon löytänyt vastaavia.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

No jos hieman pienempää ääntä, jottei hinta nouse :oops: :
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

No niin.

1000 W 12V 2 kpl
3000 W 12V 2 kpl
3000 W 24V 1 kpl
300 W 12V 5 kpl
150 W 12 V 4 kpl (tupakansytytinmalli)

Hintaa ja muuta voi tiedustella:
Liitteet
Kuva 3.jpg
Kuva 3.jpg (8.07 KiB) Katsottu 18294 kertaa
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Kysyitkö, tuleeko niitä lisää myyntiin?
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No johan on invertteri! :shock:
Jenkkilästä löytyy myös: http://solarhome.org/index.asp?PageActi ... rodID=2299 mutta hinta on eri vaikka kurssi on hyvä rahti + tulli + alv= ei halpa. Saa sitä 230v mallinakin tuolta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja Jone »

H.Tawast kirjoitti:Kysyitkö, tuleeko niitä lisää myyntiin?
Sain käsityksen viesteistä että lisää tilataan kun loppuu. Tuo 24/3kW ei varmaan ole ollut myyntimenestys mutta nyt taitaa olla toisin...
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Neoplan N122 Doubledecker

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Saakos muuten k.o. apparaattiin kaukokäynnistystä?
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Vastaa Viestiin