Neoplan n214 / Scania

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Kaveri testas miten akun saa räjäytettyy, iso autotalli, akku nurkas lataukses ja rälläkän kipinöit lens sinnepäin. Kait ne käryt jää akun päälle jos ilma ei liiku..
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

joo, Iloisesti vety lähtee. Olin nuorena poikana Imatran voimalla duunissa ja muuntoasemilla oli huoneellinen akkuja varavoimana. Niiden kennojen kuntoa säännöllisesti mittailtiin ja jos volttimittari teki kipinän, niin aina lähti siitä viereisestä korkista se muoviosa (pyöree ympyrä siitä keskeltä, jossa on reiät). Koko huone haisi aina rikkihapolle (tai sellaiselle kaasuseokselle). Mutta en jaksa uskoa, että kahdella akulla ihan tuollaisiin katkuihin päästään. Mutta eiköhän tuohon lattiaa pari reikää synny, niin saa jotenkin tuulettumaan. Vety vaan ilmaa kevyempänä nousee tuohon akkujen päälle ja ei ihan helposti taida alaspäin valua...
peltiliiteri.com
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

On vähän OT, mut kerran kun rälläköin iloisesti, aloin ihmetteleen et mikä poksahtelee. Dewaltin poran laturi lataili akkua ja kun uutta kaasua kertyi laturin ympärille ja kipinä sinne niin poksahti. Tätä jatkui testeissäni useita kertoja, ei ikävä kyllä mitään näyttävää lieskahdusta.
Bussit rakennellaan öisin
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Kohta pitäsi kytkeä starttiakut ja vapaajan akut releen kautta toisiinsa. Mitä sulakkeita olette tuossa väleissä käyttäneet? ( 35 mm2 kaapeli) Ja mihin kaikkiin väleihin olette niitä laittaneet? kumpaankin päähän plussaan? mites invertterille lähtö, mikä sulake väliin (2500 W invertteri, 35 mm2 kaapeli).
Pihasta lähti yksi aurauskeppi uusiokäyttöön, kun porasin läpiviennin ja tein aurauskepistä läpiviennin kun 20mm muoviputkea se sattui olemaan.
peltiliiteri.com
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Iski »

AutoHiFi sulakkeita ja niiden pesiä saa motonet/biltema vastaavat... jotain isoja amppeereita...
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllin akustoon en ole laittanut mitään sulakkeita. Kaikki kaapelit ovat näkyvissä ja vedot ovat lyhyitä. Tuo erotusrele on muistaakseni 120A. 100A olisi varmaan hyvä tuon tehoiselle invertterille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Ok, näitä tulee 3 kpl. Kumpaankin akun päähän ja invertterille lähtöön.
Liitteet
sulake.jpg
sulake.jpg (56.46 KiB) Katsottu 22924 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Mitään en mistään tiedä .....mutta mahtuuko tohon joku 70 kaapeli ?
Ja kiristys ? Eiks tollanen tuppaa löystymään :roll:
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Samalla viivalla ollaan ymmärryksessä :)

Tuollainen ruuvikiristys mikä kuvassa näkyy. Ei kyllä hajukaan pysyykö vai löystyykö ajankanssa. 50 mm2 kaapeli tuonne mahtuu. 35 mm2 kaapelit mulla menee noissa kohdin mihin sulakkeet tulee.
Liitteet
sulake1.jpg
sulake1.jpg (86.75 KiB) Katsottu 22912 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Tulis mieleen että löystyy.....no voihan sitä kiristää
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Tontun hommat ohi ja nakertelu jatkuu.
Ilomantsista jäi loma.
Vapaa-ajansähköt 24v ja 12v muuntaja haki paikkansa seinältä. Vaihtorele meni starttiakujen kanssa samaan boxiin.

Huomenna porailleen läpiviennit 220v vaihtosähköille.
Liitteet
johdotus.jpg
johdotus.jpg (72.41 KiB) Katsottu 22738 kertaa
loma.jpg
loma.jpg (56.5 KiB) Katsottu 22738 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

tässä vielä kuva siitä kaksoisakkureleestä.
Nyt kun starttiakku näytti 25v (ei käynnissä) ja kun starttas koneen oli akun navoissa oli 27.2v. Vapaa-ajan akulle tuon releen jälkeen tuli navoille 27.1v. Puolen minuutin käytön jälkeen syttyi releeseen vihreä valo joka kertoi, että se alkoi ladata myös vapaa-ajan akkuja. Siis ilmeisesti kytkentä onnistui, kun ei kipinoitä ja savua tullut :)
Täytyy illalla käydä mittaamassa navoista vielä jännitteet.
Liitteet
kaksoisakkurele.jpg
kaksoisakkurele.jpg (73.81 KiB) Katsottu 22630 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hyvä rele. Tuohon saa starttauksen tunnistuksen. Hupiakut ovat irti piiristä, kun jurruttaa pakkaskylmää pataa tulille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mitenkähän tuon saisi toimimaan niin että erillisellä napilla niputtaisi akut huolimatta siitä mitkä on jännitteet. Nyt on minulla rinnalle kytketty valintakytkin joka ohittaa releen mutta se on manuaalinen ja pitää käydä sivuluukulla kääntämässä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

no sitähän sä just kysyit ja vastasit itse :)
eli korvaat sen manuualivalitsimen järkälemäisellä releellä. Ja kuskin jakkaralta, nappia painamalla releen kärjissä iloisesti kipunoiden yhteys on ohi tuon kaksoisakkureleen. Pitää vaan löytää riittävän kokoinen rele.
peltiliiteri.com
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Joo kyllä noinkin onnistuu mutta onnistusko pelkällä erotusreleellä.
Tulevaisuus on sähköinen
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Eikös tuossa releessä ole valmiina pakkokytkentämahdollisuus? Muistelen vaan kun samanlaisen laitoin monta vuotta sitten mersun penkin alle. Ite en vaan hyödyntänyt sitä mahdollisuutta.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

peltiliiteri.com
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Meidän autoissa on laitettu toinenkin sähköinen pv katkaisin ja kytketty niin että kun auton pv katkaisin laitetaan päälle niin kummatkin akut on yhteydessä ja kun pv katkaisin oln pois päältä niin akut ovat erillään. Eli starttauksessa on aina kummatkin akut käytössä ja parkis ollessa hupiakuilla ei voi tyhjätä ajoakkuja tai webastolla hupiakkuja jos vain auton pv on ollut pois päältä.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Nyt kiertää 220V seinillä. Tuplajohdot ja rasiat. Toisessa kulkee maasähkö toisessa invertterisähkö. Sit pitää vielä 12V ja 24V extrat tuoda matkustamoon, saa ipodit ladattua.

Mittailin starttiakusta lähteviä virtoja pihtimittarilla.
Kun pisti avaimesta virrat päälle, alkoi mennä 7 amp. Käytävävalot lisäsi kulutuksen 17 ampeeriin. Kun laittoi ledi käyvävalot tuon päälle, nousi 18 ampeeriin. Webasto päälle ja oltiin 30 ampeerissa, sitten lukuvalot ja ilmastointi, niin oltiinkin jo 57 ampeerissa. Ei ihme että huono starttiakku hyytyy aika nopeesti.

Koneen kun rojautti käytiin, muuttui virran suunta ja ensiksi tuupattiin akkuun sellainen 40 ampeeria, mutta pian alkoi latausvirta pudota. Noin minuutissa napsahti latausrele päälle ja vapaa-ajanakutkin alkoi lataantua.
Liitteet
220v.jpg
220v.jpg (69.49 KiB) Katsottu 22442 kertaa
ledit.jpg
ledit.jpg (34.46 KiB) Katsottu 22442 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Niin niitä amppeereita menee! Ilmastointi = tuuletus/puhallin ? 57A n.1400W ja mietippä sitten siihen kylkeen vähän ilppiä tai jääkaappia kahvenkeittoo jne =D
Tuo auto"hifi"sulake on ihan hyvä mutta ruuvin alle kannatta joku suoja laittaa, eli vaikka kaljapurkista alumiinisuikale ettei kiriessä katkeile säikeet ja tahtoo nuo löystyökkin, itella irronnu ducatossa pariin otteeseen...
Jos "lujan" haluaa niin ruuvikenkil http://www.taloon.com/kuvat/tk/m/5202106.jpg ANL-sulakkeilla http://www.bluesea.com/products/5125/ANL_Fuse_-_100_Amp ja telineellä http://www.bluesea.com/products/5005/AN ... 35_to_300A
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Ilmastointi on se neljän flektin laitos siellä takana katolla, pukkaa kanaviin (eihän tuossa mitään kanavia ole vaan, vaan peltikuoren ja muovisen sisäverhoilun välissä se ilma kulkee) matkustajille raikasta ilmaa / tai lämmintä. Kuskit tuuletus ja lasin puhallus ei ollut päällä, ne puuttuu noista luvuista. Toi ilmastointi pyörii puoliteholla (tuuletus) ilman, että moottori käy. Kivasti saa tuota sähköä menemään.....

Yritin noita piuhoja ruuvailla seinään, etteivät liikkuisi niin paljon. Mutta pitää varmaan ekan keikan jälkeen kiristellä/tarkistaa noita liitoksia, ja toi on hyvä idea laitaa joku metallipala ruuvin ja säikeiden väliin. En taida alkaa jaksaa vaihtaa noita vielä tässä vaiheessa.

Mutta kaikkiaa homma on edennyt mukavasti :) monta hommaa, jotka ajattelin tehdä keväällä on on edennyt. Tätä menoa keväälle ei jää kun ikkunoiden teippaus.

btw tuolla sisäkaluja tutkaillessa löytyi boxi, jossa lukee kyljessä TELMA, ja ratin kyljessä on poikkinainen viiksi ja kojelaudassakin on nappi RET. En kyllä oo uskaltanut nappia painaa, mutta olisko joku jarru??? ja käyttövipuna toi viiksi? vai mikähän lienee?
Liitteet
telma.jpg
telma.jpg (34.11 KiB) Katsottu 22396 kertaa
peltiliiteri.com
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Toi Telma on tosiaankin retarderi. Se on siinä kardaanin ympärillä ennen perää oleva iso pyöreä isolta kytkinpaketilta näyttävä mötikkä. Ja toimii vanhanaikaisesti, eli kuluttaa paljon sähköä jarruttaessaan. Ei siis lataa akkuja! Itsellä tuon käämit turposivat ja aiheuttivat jatkuvan jarrutuksen! Poistin koko keksinnön. Tuo on enempi paikkurien juttuja, joissa pysähdellään joka tolpalle. Ja tuolla mäkisemmissä maissa. Näin kulkurikäytössä melkoisen turha laite, kun ajellaan kevyillä kuormilla ja varmaan enempi pitempiä välejä ilman isompia hidastustarpeita. Aiheuttaa vaan tuo tehokas telma sen, että oikeat jarrut alkavat käytön puutteessa jumittua ja katsastuksessa tulee ongelmia. Siellä mitataan "oikeat jarrut".
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

No sitten saa Telma olla aloillaan. Jos suunnitelmiin tulee Alppikierros, niin otetaan sitten käyttöön.
peltiliiteri.com
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Sähköhommat jatkuu. Etäkäyttöiset sähköt tulossa bussiin (aluksi valot). Eka kokeilu tabletin yli ja ohjausignaali liikkuu toivotusti.
Tuolla voisi toteuttaa myös bussin oven etäavauksen.
linkki videoon https://skydrive.live.com/?cid=FCE6F4A0 ... 211291&v=3
peltiliiteri.com
Vastaa Viestiin