Neoplan n214 / Scania
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Neoplan n214 / Scania
Kaveri testas miten akun saa räjäytettyy, iso autotalli, akku nurkas lataukses ja rälläkän kipinöit lens sinnepäin. Kait ne käryt jää akun päälle jos ilma ei liiku..
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
joo, Iloisesti vety lähtee. Olin nuorena poikana Imatran voimalla duunissa ja muuntoasemilla oli huoneellinen akkuja varavoimana. Niiden kennojen kuntoa säännöllisesti mittailtiin ja jos volttimittari teki kipinän, niin aina lähti siitä viereisestä korkista se muoviosa (pyöree ympyrä siitä keskeltä, jossa on reiät). Koko huone haisi aina rikkihapolle (tai sellaiselle kaasuseokselle). Mutta en jaksa uskoa, että kahdella akulla ihan tuollaisiin katkuihin päästään. Mutta eiköhän tuohon lattiaa pari reikää synny, niin saa jotenkin tuulettumaan. Vety vaan ilmaa kevyempänä nousee tuohon akkujen päälle ja ei ihan helposti taida alaspäin valua...
peltiliiteri.com
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
On vähän OT, mut kerran kun rälläköin iloisesti, aloin ihmetteleen et mikä poksahtelee. Dewaltin poran laturi lataili akkua ja kun uutta kaasua kertyi laturin ympärille ja kipinä sinne niin poksahti. Tätä jatkui testeissäni useita kertoja, ei ikävä kyllä mitään näyttävää lieskahdusta.
Bussit rakennellaan öisin
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Kohta pitäsi kytkeä starttiakut ja vapaajan akut releen kautta toisiinsa. Mitä sulakkeita olette tuossa väleissä käyttäneet? ( 35 mm2 kaapeli) Ja mihin kaikkiin väleihin olette niitä laittaneet? kumpaankin päähän plussaan? mites invertterille lähtö, mikä sulake väliin (2500 W invertteri, 35 mm2 kaapeli).
Pihasta lähti yksi aurauskeppi uusiokäyttöön, kun porasin läpiviennin ja tein aurauskepistä läpiviennin kun 20mm muoviputkea se sattui olemaan.
Pihasta lähti yksi aurauskeppi uusiokäyttöön, kun porasin läpiviennin ja tein aurauskepistä läpiviennin kun 20mm muoviputkea se sattui olemaan.
peltiliiteri.com
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Neoplan n214 / Scania
AutoHiFi sulakkeita ja niiden pesiä saa motonet/biltema vastaavat... jotain isoja amppeereita...
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Röllin akustoon en ole laittanut mitään sulakkeita. Kaikki kaapelit ovat näkyvissä ja vedot ovat lyhyitä. Tuo erotusrele on muistaakseni 120A. 100A olisi varmaan hyvä tuon tehoiselle invertterille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Ok, näitä tulee 3 kpl. Kumpaankin akun päähän ja invertterille lähtöön.
- Liitteet
-
- sulake.jpg (56.46 KiB) Katsottu 22918 kertaa
peltiliiteri.com
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Neoplan n214 / Scania
Mitään en mistään tiedä .....mutta mahtuuko tohon joku 70 kaapeli ?
Ja kiristys ? Eiks tollanen tuppaa löystymään
Ja kiristys ? Eiks tollanen tuppaa löystymään

- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Samalla viivalla ollaan ymmärryksessä 
Tuollainen ruuvikiristys mikä kuvassa näkyy. Ei kyllä hajukaan pysyykö vai löystyykö ajankanssa. 50 mm2 kaapeli tuonne mahtuu. 35 mm2 kaapelit mulla menee noissa kohdin mihin sulakkeet tulee.

Tuollainen ruuvikiristys mikä kuvassa näkyy. Ei kyllä hajukaan pysyykö vai löystyykö ajankanssa. 50 mm2 kaapeli tuonne mahtuu. 35 mm2 kaapelit mulla menee noissa kohdin mihin sulakkeet tulee.
- Liitteet
-
- sulake1.jpg (86.75 KiB) Katsottu 22906 kertaa
peltiliiteri.com
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Neoplan n214 / Scania
Tulis mieleen että löystyy.....no voihan sitä kiristää
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Tontun hommat ohi ja nakertelu jatkuu.
Ilomantsista jäi loma.
Vapaa-ajansähköt 24v ja 12v muuntaja haki paikkansa seinältä. Vaihtorele meni starttiakujen kanssa samaan boxiin.
Huomenna porailleen läpiviennit 220v vaihtosähköille.
Ilomantsista jäi loma.
Vapaa-ajansähköt 24v ja 12v muuntaja haki paikkansa seinältä. Vaihtorele meni starttiakujen kanssa samaan boxiin.
Huomenna porailleen läpiviennit 220v vaihtosähköille.
- Liitteet
-
- johdotus.jpg (72.41 KiB) Katsottu 22732 kertaa
-
- loma.jpg (56.5 KiB) Katsottu 22732 kertaa
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
tässä vielä kuva siitä kaksoisakkureleestä.
Nyt kun starttiakku näytti 25v (ei käynnissä) ja kun starttas koneen oli akun navoissa oli 27.2v. Vapaa-ajan akulle tuon releen jälkeen tuli navoille 27.1v. Puolen minuutin käytön jälkeen syttyi releeseen vihreä valo joka kertoi, että se alkoi ladata myös vapaa-ajan akkuja. Siis ilmeisesti kytkentä onnistui, kun ei kipinoitä ja savua tullut
Täytyy illalla käydä mittaamassa navoista vielä jännitteet.
Nyt kun starttiakku näytti 25v (ei käynnissä) ja kun starttas koneen oli akun navoissa oli 27.2v. Vapaa-ajan akulle tuon releen jälkeen tuli navoille 27.1v. Puolen minuutin käytön jälkeen syttyi releeseen vihreä valo joka kertoi, että se alkoi ladata myös vapaa-ajan akkuja. Siis ilmeisesti kytkentä onnistui, kun ei kipinoitä ja savua tullut

Täytyy illalla käydä mittaamassa navoista vielä jännitteet.
- Liitteet
-
- kaksoisakkurele.jpg (73.81 KiB) Katsottu 22624 kertaa
peltiliiteri.com
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Hyvä rele. Tuohon saa starttauksen tunnistuksen. Hupiakut ovat irti piiristä, kun jurruttaa pakkaskylmää pataa tulille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Neoplan n214 / Scania
Mitenkähän tuon saisi toimimaan niin että erillisellä napilla niputtaisi akut huolimatta siitä mitkä on jännitteet. Nyt on minulla rinnalle kytketty valintakytkin joka ohittaa releen mutta se on manuaalinen ja pitää käydä sivuluukulla kääntämässä.
Tulevaisuus on sähköinen
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
no sitähän sä just kysyit ja vastasit itse 
eli korvaat sen manuualivalitsimen järkälemäisellä releellä. Ja kuskin jakkaralta, nappia painamalla releen kärjissä iloisesti kipunoiden yhteys on ohi tuon kaksoisakkureleen. Pitää vaan löytää riittävän kokoinen rele.

eli korvaat sen manuualivalitsimen järkälemäisellä releellä. Ja kuskin jakkaralta, nappia painamalla releen kärjissä iloisesti kipunoiden yhteys on ohi tuon kaksoisakkureleen. Pitää vaan löytää riittävän kokoinen rele.
peltiliiteri.com
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Neoplan n214 / Scania
Joo kyllä noinkin onnistuu mutta onnistusko pelkällä erotusreleellä.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Neoplan n214 / Scania
Eikös tuossa releessä ole valmiina pakkokytkentämahdollisuus? Muistelen vaan kun samanlaisen laitoin monta vuotta sitten mersun penkin alle. Ite en vaan hyödyntänyt sitä mahdollisuutta.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
olisko joku tuollainen
http://www.bluesea.com/products/categor ... y_Switches
http://www.bluesea.com/products/categor ... y_Switches
peltiliiteri.com
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Meidän autoissa on laitettu toinenkin sähköinen pv katkaisin ja kytketty niin että kun auton pv katkaisin laitetaan päälle niin kummatkin akut on yhteydessä ja kun pv katkaisin oln pois päältä niin akut ovat erillään. Eli starttauksessa on aina kummatkin akut käytössä ja parkis ollessa hupiakuilla ei voi tyhjätä ajoakkuja tai webastolla hupiakkuja jos vain auton pv on ollut pois päältä.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Nyt kiertää 220V seinillä. Tuplajohdot ja rasiat. Toisessa kulkee maasähkö toisessa invertterisähkö. Sit pitää vielä 12V ja 24V extrat tuoda matkustamoon, saa ipodit ladattua.
Mittailin starttiakusta lähteviä virtoja pihtimittarilla.
Kun pisti avaimesta virrat päälle, alkoi mennä 7 amp. Käytävävalot lisäsi kulutuksen 17 ampeeriin. Kun laittoi ledi käyvävalot tuon päälle, nousi 18 ampeeriin. Webasto päälle ja oltiin 30 ampeerissa, sitten lukuvalot ja ilmastointi, niin oltiinkin jo 57 ampeerissa. Ei ihme että huono starttiakku hyytyy aika nopeesti.
Koneen kun rojautti käytiin, muuttui virran suunta ja ensiksi tuupattiin akkuun sellainen 40 ampeeria, mutta pian alkoi latausvirta pudota. Noin minuutissa napsahti latausrele päälle ja vapaa-ajanakutkin alkoi lataantua.
Mittailin starttiakusta lähteviä virtoja pihtimittarilla.
Kun pisti avaimesta virrat päälle, alkoi mennä 7 amp. Käytävävalot lisäsi kulutuksen 17 ampeeriin. Kun laittoi ledi käyvävalot tuon päälle, nousi 18 ampeeriin. Webasto päälle ja oltiin 30 ampeerissa, sitten lukuvalot ja ilmastointi, niin oltiinkin jo 57 ampeerissa. Ei ihme että huono starttiakku hyytyy aika nopeesti.
Koneen kun rojautti käytiin, muuttui virran suunta ja ensiksi tuupattiin akkuun sellainen 40 ampeeria, mutta pian alkoi latausvirta pudota. Noin minuutissa napsahti latausrele päälle ja vapaa-ajanakutkin alkoi lataantua.
- Liitteet
-
- 220v.jpg (69.49 KiB) Katsottu 22436 kertaa
-
- ledit.jpg (34.46 KiB) Katsottu 22436 kertaa
peltiliiteri.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Niin niitä amppeereita menee! Ilmastointi = tuuletus/puhallin ? 57A n.1400W ja mietippä sitten siihen kylkeen vähän ilppiä tai jääkaappia kahvenkeittoo jne =D
Tuo auto"hifi"sulake on ihan hyvä mutta ruuvin alle kannatta joku suoja laittaa, eli vaikka kaljapurkista alumiinisuikale ettei kiriessä katkeile säikeet ja tahtoo nuo löystyökkin, itella irronnu ducatossa pariin otteeseen...
Jos "lujan" haluaa niin ruuvikenkil http://www.taloon.com/kuvat/tk/m/5202106.jpg ANL-sulakkeilla http://www.bluesea.com/products/5125/ANL_Fuse_-_100_Amp ja telineellä http://www.bluesea.com/products/5005/AN ... 35_to_300A
Tuo auto"hifi"sulake on ihan hyvä mutta ruuvin alle kannatta joku suoja laittaa, eli vaikka kaljapurkista alumiinisuikale ettei kiriessä katkeile säikeet ja tahtoo nuo löystyökkin, itella irronnu ducatossa pariin otteeseen...
Jos "lujan" haluaa niin ruuvikenkil http://www.taloon.com/kuvat/tk/m/5202106.jpg ANL-sulakkeilla http://www.bluesea.com/products/5125/ANL_Fuse_-_100_Amp ja telineellä http://www.bluesea.com/products/5005/AN ... 35_to_300A
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Ilmastointi on se neljän flektin laitos siellä takana katolla, pukkaa kanaviin (eihän tuossa mitään kanavia ole vaan, vaan peltikuoren ja muovisen sisäverhoilun välissä se ilma kulkee) matkustajille raikasta ilmaa / tai lämmintä. Kuskit tuuletus ja lasin puhallus ei ollut päällä, ne puuttuu noista luvuista. Toi ilmastointi pyörii puoliteholla (tuuletus) ilman, että moottori käy. Kivasti saa tuota sähköä menemään.....
Yritin noita piuhoja ruuvailla seinään, etteivät liikkuisi niin paljon. Mutta pitää varmaan ekan keikan jälkeen kiristellä/tarkistaa noita liitoksia, ja toi on hyvä idea laitaa joku metallipala ruuvin ja säikeiden väliin. En taida alkaa jaksaa vaihtaa noita vielä tässä vaiheessa.
Mutta kaikkiaa homma on edennyt mukavasti
monta hommaa, jotka ajattelin tehdä keväällä on on edennyt. Tätä menoa keväälle ei jää kun ikkunoiden teippaus.
btw tuolla sisäkaluja tutkaillessa löytyi boxi, jossa lukee kyljessä TELMA, ja ratin kyljessä on poikkinainen viiksi ja kojelaudassakin on nappi RET. En kyllä oo uskaltanut nappia painaa, mutta olisko joku jarru??? ja käyttövipuna toi viiksi? vai mikähän lienee?
Yritin noita piuhoja ruuvailla seinään, etteivät liikkuisi niin paljon. Mutta pitää varmaan ekan keikan jälkeen kiristellä/tarkistaa noita liitoksia, ja toi on hyvä idea laitaa joku metallipala ruuvin ja säikeiden väliin. En taida alkaa jaksaa vaihtaa noita vielä tässä vaiheessa.
Mutta kaikkiaa homma on edennyt mukavasti

btw tuolla sisäkaluja tutkaillessa löytyi boxi, jossa lukee kyljessä TELMA, ja ratin kyljessä on poikkinainen viiksi ja kojelaudassakin on nappi RET. En kyllä oo uskaltanut nappia painaa, mutta olisko joku jarru??? ja käyttövipuna toi viiksi? vai mikähän lienee?
- Liitteet
-
- telma.jpg (34.11 KiB) Katsottu 22390 kertaa
peltiliiteri.com
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Neoplan n214 / Scania
Toi Telma on tosiaankin retarderi. Se on siinä kardaanin ympärillä ennen perää oleva iso pyöreä isolta kytkinpaketilta näyttävä mötikkä. Ja toimii vanhanaikaisesti, eli kuluttaa paljon sähköä jarruttaessaan. Ei siis lataa akkuja! Itsellä tuon käämit turposivat ja aiheuttivat jatkuvan jarrutuksen! Poistin koko keksinnön. Tuo on enempi paikkurien juttuja, joissa pysähdellään joka tolpalle. Ja tuolla mäkisemmissä maissa. Näin kulkurikäytössä melkoisen turha laite, kun ajellaan kevyillä kuormilla ja varmaan enempi pitempiä välejä ilman isompia hidastustarpeita. Aiheuttaa vaan tuo tehokas telma sen, että oikeat jarrut alkavat käytön puutteessa jumittua ja katsastuksessa tulee ongelmia. Siellä mitataan "oikeat jarrut".
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
No sitten saa Telma olla aloillaan. Jos suunnitelmiin tulee Alppikierros, niin otetaan sitten käyttöön.
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Sähköhommat jatkuu. Etäkäyttöiset sähköt tulossa bussiin (aluksi valot). Eka kokeilu tabletin yli ja ohjausignaali liikkuu toivotusti.
Tuolla voisi toteuttaa myös bussin oven etäavauksen.
linkki videoon https://skydrive.live.com/?cid=FCE6F4A0 ... 211291&v=3
Tuolla voisi toteuttaa myös bussin oven etäavauksen.
linkki videoon https://skydrive.live.com/?cid=FCE6F4A0 ... 211291&v=3
peltiliiteri.com