SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Bussiton kirjoitti:MAHTAVAA :mrgreen: Onnittelut :D Arvaako lähteä Raumalle :wink:
Meinaatko että tulisi hylkimisreaktio, kun luovuttaja on erimerkkinen?
Pohjantähti
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ei se siitä johdu :lol: aattelin vaan ettei ala epäileen perän kestävyyttä :lol: :lol: :lol: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

siitä se riemu alkaa kun pääset automaatin puikkoihin :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tässä kun kuulee tota automaatin hehkutusta niin alkaa tekeen mieli itsellekin :shock: :lol: on kyllä kerran ajanut automaatilla mutta se oli kaania :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 27.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:
kyykkis kirjoitti:Säiliön korkeudella ei ole merkitystä. Laskimme koneesta n.15 litraa öljyä pois ja moottorin käydessä pinta oli juuri oikealla korkeudella.
Oikeastaan säiliön korkeudella voi olla merkitystä. Jos öljyn pinta on kovinkin paljon öljypumppua korkeammalla, voi öljy valua moottoriin öljypumpun läpi, kun moottori on pysähdyksissä.
Moottorin tyhjennyspumput kyllä pumppaavat ylimääräisen öljyn takaisin säiliöön, mutta jos öljysäiliö pääsee aina tyhjentymään kokonaan moottoriin voi startatessa tulla pienen pieni katkos öljynpaineeseen.
Tää nyt on hiusten halkomista, mutta hyvä huomioida kuitenkin.
Sekin kannattaa huomioida, jos öljyt on valuneet moottoriin, säiliö täytetään max merkkiin ja startataan, ylimääräinen öljy lentää pihalle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Reddewil kirjoitti:Se nostaa mielialaa kun saavuttaa tuollaisen! Se naputus on varmaan venttiili, tai sen liian iso välys. Iso käsi täältä!
Saa se poljinventtiili vuotaa aikalailla ettei sen takia nostais paineita, tupla mäntäsen kompuran tuotto on ihan hyvä meinaa. Mut toivotaan että vika on siinä ja on helppo korjata.
Täytyy yrittää huomenna saada jotain selvyyttä tähän vikaan. Ja tuota venttiilivikaa ajattelin käydä kysymässä ihan korjaamolta jos osaisivat sanoa ihan korvakuulolla.
Bussiton kirjoitti:MAHTAVAA :mrgreen: Onnittelut :D Arvaako lähteä Raumalle :wink:
Kyllä Raumalle yritetään päästä, jos vaan nuo paineet saadaan nousemaan ja pieni koeajokin olisi ihan kiva..
Mimyy kirjoitti:Meinaatko että tulisi hylkimisreaktio, kun luovuttaja on erimerkkinen?
Pakkohan se on laittaa vierasmerkki kun ei Sisu merkkisiä moottoreita ole :lol: .
Lahti32 kirjoitti:siitä se riemu alkaa kun pääset automaatin puikkoihin :)
Kyllä tuo varmaan on mukavampi kuin synkrovikainen Englantilainen :D . Nyt ehkä tuon avopuoliskonkin saa helpommin rattiin kun vaihteen vaihtaminen ei ole ongelmana.
Puu Tiainen kirjoitti:Oikeastaan säiliön korkeudella voi olla merkitystä. Jos öljyn pinta on kovinkin paljon öljypumppua korkeammalla, voi öljy valua moottoriin öljypumpun läpi, kun moottori on pysähdyksissä.
Moottorin tyhjennyspumput kyllä pumppaavat ylimääräisen öljyn takaisin säiliöön, mutta jos öljysäiliö pääsee aina tyhjentymään kokonaan moottoriin voi startatessa tulla pienen pieni katkos öljynpaineeseen.
Tää nyt on hiusten halkomista, mutta hyvä huomioida kuitenkin.
Sekin kannattaa huomioida, jos öljyt on valuneet moottoriin, säiliö täytetään max merkkiin ja startataan, ylimääräinen öljy lentää pihalle.
Noin siinä taisi käydäkin eli öljy valui moottoriin. Ja tuo ylimääräisten ulos lentäminen onneksi tajuttiin kaverin kanssa kun yritimme saada moottoria eilen käyntiin. Säästyi lattian siivoamiselta kun sai öljyt nätistä kanisteriin :) .

Tänään olikin tuottelias päivä:
-Kaasupullokotelo ja sivupelti ovat nyt paikallaan.
-Kierroslukumittariksi vaihdoin Volvon mittarin ja se alkoi toimimaan pienen tuumatuokion jälkeen. Ruma se kyllä on Sisun kojelaudassa, vanhantyylisten mittarien keskellä.. täytyy yrittää keksiä jotain.
-Tenutin on nyt toimintakunnossa.
-Hehkun viimeinenkin johto kytketty.
Näiden lisäksi sain vielä kaikkia suojapeltejä ja levyjä takaisin paikoilleen.

Huomenna on ensimmäinen työpäivä joten en pääse tallille vasta kun illalla, mutta täytyy soitella Sisu-korjamolle heti aamusta. Jos vaikka kävisi säkä ja jarrupoljinsylinteriin löytyisi uusi osa jostain. Ensiapuna yritän saada tuon vuotavan kumin hieman joustavammaksi jarrunesteellä.
Töissä saan tehtyä uuden laipan laturin johtoja varten, joten jotain hyvää kai töissä käymisessäkin on :lol: .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Asenna se volvon sähköinen "koneisto" siihen Sisun mittarikoteloon, meillä tehtiin Sisuscaniaan scanian mittarista Sisun kuoriin, mittarin tausta ja viisari Sisusta, "sähkökoneisto" scaniasta.... toimii ja on hyvännäköinen...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Se elää! 25.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

niki-racing kirjoitti:Asenna se volvon sähköinen "koneisto" siihen Sisun mittarikoteloon, meillä tehtiin Sisuscaniaan scanian mittarista Sisun kuoriin, mittarin tausta ja viisari Sisusta, "sähkökoneisto" scaniasta.... toimii ja on hyvännäköinen...
Tuo kävi kyllä mielessä, mutta asteikot ovat aivan erilaiset. Täytyy varmaan tehdä joskus uusi asteikko tietokoneella ja tulostaa se sitten tarrana.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Sain eilen tehtyä laturin kytkennät kuntoon ja tänään löysin lopulta vian tuohon ilmaongelmaan. Olin itse vetänyt putket ristiin, merkinnät olivat menneet josain vaiheessa sekaisin. Vika selvisi lopulta kun löysin ilmajärjestelmän kaavion käyttöohjekirjasta.
Yht´äkkiä mieleen juolahti ettei laatikossa ole öljyä joten nekin jouduin vielä lisäämään..

Sitten pääsinkin koeajolle :shock: .
Kyllähän jännitti lähteä ensimmäistä kertaa tallin ovesta ulos. Pyörittelin autoa pihalla ja tunnustelin uskaltaako lähteä tämän pidemmälle. Lopulta kävin ajamassa pienen lenkin korttelin ympäri, joitain ongelmia tuli havaittua:
-Nopeusmittari näyttää puolet liian vähän-->vaihdan huomenna Leylandin anturin joka on suuremmalla pulssiluvulla.
-Jostain (ei renkaista) tuli palaneen kumin hajua, syytä tälle en löytänyt.
-Kävin Volvo-pajalla kuunteluttamassa naputtavaa ääntä. Ääni tulee venttiilistä, se ei kuulemma ole vielä paha. Mutta sain venttiilivälyksien säätöarvot ja ne pitää säätää jossain välissä.

Huomenna pitäisi varmaan käydä kokeilemassa menoa maantiellä..

Ai niin, pakoäänet ovat aika miehekkäät 8) . Ja lisä säväyksen antaa vapaavirtaussuodatin joka on suoraan turbossa kiinni. Tämän otan kyllä pois ennen pidempää reissua, mutta jokin suodatus oli nyt laitettava. Laitan alkuperäisen suodattimen kiinni kunhan saan sopivaa letkua.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Paljon onnea onnistuneen koeajon johdosta ! Kyllähän sillä kai jo raumalle tulet ?
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

SisuPussi kirjoitti:Sain eilen tehtyä laturin kytkennät kuntoon ja tänään löysin lopulta vian tuohon ilmaongelmaan. Olin itse vetänyt putket ristiin, merkinnät olivat menneet josain vaiheessa sekaisin. Vika selvisi lopulta kun löysin ilmajärjestelmän kaavion käyttöohjekirjasta.
Yht´äkkiä mieleen juolahti ettei laatikossa ole öljyä joten nekin jouduin vielä lisäämään..

Sitten pääsinkin koeajolle :shock: .
Kyllähän jännitti lähteä ensimmäistä kertaa tallin ovesta ulos. Pyörittelin autoa pihalla ja tunnustelin uskaltaako lähteä tämän pidemmälle. Lopulta kävin ajamassa pienen lenkin korttelin ympäri, joitain ongelmia tuli havaittua:
-Nopeusmittari näyttää puolet liian vähän-->vaihdan huomenna Leylandin anturin joka on suuremmalla pulssiluvulla.
-Jostain (ei renkaista) tuli palaneen kumin hajua, syytä tälle en löytänyt.
-Kävin Volvo-pajalla kuunteluttamassa naputtavaa ääntä. Ääni tulee venttiilistä, se ei kuulemma ole vielä paha. Mutta sain venttiilivälyksien säätöarvot ja ne pitää säätää jossain välissä.

Huomenna pitäisi varmaan käydä kokeilemassa menoa maantiellä..

Ai niin, pakoäänet ovat aika miehekkäät 8) . Ja lisä säväyksen antaa vapaavirtaussuodatin joka on suoraan turbossa kiinni. Tämän otan kyllä pois ennen pidempää reissua, mutta jokin suodatus oli nyt laitettava. Laitan alkuperäisen suodattimen kiinni kunhan saan sopivaa letkua.
En tiedä mitä olet rakennellut mutta tuo palaneen kumin haju on mulla maansiirtoautoista aika tuttua. Kardaanin keskitukilaakeri ku alkaa olee valmis haisee palanu kumi ku ajelee kaupungin ulkopuolella.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Käyttelitkö paljonkin konetta ilman laatikkoöljyjä? Haju kannattaa löytää ennen pidempää lenkkiä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tarkistitko laturin hihnan - saattaa haista melko yrmeälle mikäli luistaa. Minun B10M-autossa on flekteille samanlainen kiristysjousi, mutta etukardaani on poistettu. Laturin tilalla on sähkömoottori flektille. Sähkömoottorin kun lyö tulille joka kerta hihna kiekaisee hieman.

..ja onnittelut onnistuneesta koneen vaihdosta :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kun se pata on lämmenny kunnolla ja haju jatkuu, olisin huolissani. Tuollasissa isoissa remonteissa nestettä ja kaikkee kökköö on paikoissa joihin ne ei kuulu ja savua ja hajuja on ilmassa ennen kuin pakosarja ym, kovasti kuumenevat osat kuivuu jne. Eikä tarvii ku seisottaa autoa talven yli niin kaikenmaailman hämähäkinseitit ja oravan pesät käryää hetken =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

NO!!..??
Mitä projektille kuuluu? Tätä on seurattu kuin jotain saippua sarjaa. :D
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Onnittelut huippusaavutuksesta!!! Se on työvoitto aina, kun uusi pannu tärähtää tulille ja saa koeajon tehtyä :D :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Sen verran on tietoa, että on ton kardaanin kanssa vähän ongelmia lähinnä lyhyyden ja kulman kanssa :( mut eiköhän tunnelin päässä näy jo valo :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Koeajolla 30.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Bussiton kirjoitti:Sen verran on tietoa, että on ton kardaanin kanssa vähän ongelmia lähinnä lyhyyden ja kulman kanssa :(
Eihän tuollainen kylähullua lannista. Onko laatikon häntä liian korkealla tai matalalla? Tuollainen lyhyt kardaani on sentään helppo käsitellä ja tasapainottaa verrattuna pitkään moniosaiseen :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kardaani 09.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kuten Bussiton tuossa kertoikin, ongelma on kardaanissa.
Viime viikon alussa kun pääsin koeajolle huomasin kardaanin hanganneen ristiniveleen pienen jäljen. Tämä ongelma tuli siis kaupunkiajossa ,enkä edes lähtenyt kokeilemaan maantietä.
Ketutus nousi tämän myötä sen verran reippaasti, ettei huvittanut tännekään kirjoitella asiasta. Muutaman päivän tuumailun jälkeen oli päähän tullut muutama idea miten ongelmaa voisi korjata:
1.Moottorin siirto eteenpäin tai laskeminen.
2.Lyhyempi vaihdelaatikko.
3.Perän kallistus.

Ensimmäinen vaihtoehto on todellakin se viimeinen vaihtoehto, koska silloin kaikki menisi uusiksi. Moottoria on hankala siirtää eteenpäin, koska vastassa on poikittainen runkopalkki. Ja alaspäin ei viitsisi ottaa, koska silloin moottori olisi perää alampana.
Toinen olisi suht helppo sillä Zf:n laatikko viisilovisena olisi ilmeisesti kymmenisen senttiä Allisonia lyhyempi ja samalla poistuisi ongelma perävälityksen kanssa. Pitäisi vaan saada jostain rahaa..
Kolmas vaihtoehto on helpoin näistä toteuttaa ja sitä olenkin jo aloitellut, jyrsin töissä 10mm millin kiilat jousen ja akselin väliin. Välissä on alunperinkin pieni kiila ja nyt kun korvaan sen omallani nousee perän laippa ylöspäin ehkä n. 50 milliä.
Tällä hetkellä korkeuseroa perän ja laatikon laipalla on 12,5 senttiä ja etäisyys niiden välillä on 51 senttiä. Ristinivelien kohdalta etäisyys on 37 senttiä.

Huomenna on tarkoitus aloitella operaatiota ja toivottavasti viikonlopun jälkeen ongelma olisi poissa..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Kardaani 09.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Laitappa kuva sivusta, mistä näkis vähän niitä kulmia. Onnistuisko sitä laatikon päätä laskea, eli konepaketti kallistuisi perään päin? Ainakin yhdessä tuon perän kallistuksen kanssa luulisi toimivan. Onhan ne jotkut jyrsineet niistä ristinivelistäkin tavaraa pois, mutta itse en siihen lähtisi, kun kulma on liian jyrkkä kuitenkin. Kyllä sä saat sen kuntoon, kun oot tähän asti jo taistellu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Kardaani 09.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Reddewil kirjoitti:Laitappa kuva sivusta, mistä näkis vähän niitä kulmia. Onnistuisko sitä laatikon päätä laskea, eli konepaketti kallistuisi perään päin? Ainakin yhdessä tuon perän kallistuksen kanssa luulisi toimivan. Onhan ne jotkut jyrsineet niistä ristinivelistäkin tavaraa pois, mutta itse en siihen lähtisi, kun kulma on liian jyrkkä kuitenkin. Kyllä sä saat sen kuntoon, kun oot tähän asti jo taistellu.
Mietin tuota kallistustakin, mutta siinä on sama ongelma kun moottorin laskemisessakin eli silloin laatikko olisi perää alampana. Tiedä sitten olisiko sillä käytännössä mitään merkitystä..

Tein tuon perän kallistamisen lauantaina. Käänsin lopulta alkuperäiset kiilapalat toisinpäin ja tällä käännöksellä laippa nousi ylöspäin n.20mm. En ole tosin vielä päässyt kokeilemaan oliko tuolla mitään vaikutusta ajoon.
Kävin eilen palauttamassa lainaamani 3/4" räikän Sisu-korjaamolle ja sieltä tuli yksi ajatus lisää, madallussarja 8) :lol: . Lehtijouset voisi tehdä uudestaan paksummilla lehdillä jolloin pakan saisi ohuemmaksi. Täytyy vähän kysellä mitä uudet jouset tulisi maksamaan. Samalla saisi korjattua auton kaltevuus ongelman, jousien painumisen takia oikea puoli on 50mm alempana kuin vasen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Reddewil kirjoitti:Laitappa kuva sivusta, mistä näkis vähän niitä kulmia. Onnistuisko sitä laatikon päätä laskea, eli konepaketti kallistuisi perään päin? Ainakin yhdessä tuon perän kallistuksen kanssa luulisi toimivan. Onhan ne jotkut jyrsineet niistä ristinivelistäkin tavaraa pois, mutta itse en siihen lähtisi, kun kulma on liian jyrkkä kuitenkin. Kyllä sä saat sen kuntoon, kun oot tähän asti jo taistellu.
Mietin tuota kallistustakin, mutta siinä on sama ongelma kun moottorin laskemisessakin eli silloin laatikko olisi perää alampana. Tiedä sitten olisiko sillä käytännössä mitään merkitystä..

Tein tuon perän kallistamisen lauantaina. Käänsin lopulta alkuperäiset kiilapalat toisinpäin ja tällä käännöksellä laippa nousi ylöspäin n.20mm. En ole tosin vielä päässyt kokeilemaan oliko tuolla mitään vaikutusta ajoon.
Kävin eilen palauttamassa lainaamani 3/4" räikän Sisu-korjaamolle ja sieltä tuli yksi ajatus lisää, madallussarja 8) :lol: . Lehtijouset voisi tehdä uudestaan paksummilla lehdillä jolloin pakan saisi ohuemmaksi. Täytyy vähän kysellä mitä uudet jouset tulisi maksamaan. Samalla saisi korjattua auton kaltevuus ongelman, jousien painumisen takia oikea puoli on 50mm alempana kuin vasen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Eli menee tuuninki puolelle :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Aika paljon on kallellaan jos 50mm? Käännä yks tai useampi lehti toisinpäin, niin laskee toinenkin puoli. Tai pakat nurin niin ku joissakin perskorolloissa, niin madaltuu koko perä =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
ventora
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2010 18:45
Location: lohja

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja ventora »

ota valo kuva siitä.tiedäthän ettei ristikoiden kulmat olisi suotavaa olla erinlaiset,nivelien pyörimisnopeus erot aiheuttaa ravistusta ja tuhoaa paikat.
Vastaa Viestiin