Kevät huolto kulkurille

Kerro omasta projektistasi
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Aattelin tehdä pienen kevät huollon kulkurille ja aloittaa laturista. Putsaan ja vaihdan laakerit ja säätimen (eihän se pihassa hajoa), helppo pikku homma :evil: , suihkuttamaan wyrtin ruost.irrottajaa, seuraavana päivänä avaimet käteen ja tarmokkaana irrottamaan laturia :D . Eka mutteri laturin päässä(13mm) pikkasen jäykkä ja tietenkin poikki. :twisted: , no laitoin motonetin ketju spreytä joka paikkaan ja sehän ei kuivunut :) , eilen, kun ruuvailin laturin irti, niin ei mitään onkelmia. Kaikki pultit aukes niin ku pitääkin. No laturin halkasussa oli pientä tahmeutta, mutta kun suihkutin ketjuöljyä joka paikkaan, niin johan aukes(unohtakaa crc ja laittakaa ketjuöljyä). No kysymys, mulla laturi 55 amppeerinen. Vaikuttaa pikkasen pieneltä, mutta en oo ollu ennen tekemisessä "isojen" autoje kanssa, :?: , elikkä kys. onko pieni vai normaali laturi?

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

No on se vähän "hupasen" oloinen äkkiseltään.... Mutta varmaan täyttänyt ainakin aikaisemman tarpeen... Nyt jos hupiakkuja sun muuta lisäilet, tai lisätty.. vois olla joku tehokkaampi versio. Meillä yhteen pyöräkoneeseen pojat "viritteli" valoja...akku aina tyhjä, kun kulutus meleki isompi kun laturin tuotto. Sitten vaihtoon oliko 80 vai 90A laturi, ja jo alko riittämään virta myös aamun starttiin. Pienempikin kunnossa oleva laturi tietysti ajan kanssa lataa paljon, jos kulutus ei yhtäaikaisesti tuoton kanssa "vellit" vastakkain....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Juu hupi akut 12v.(2kpl 55ah, lataus maasähköllä), mutta tarkotus muuttaa nekin 24v.iksi., mutta siitä tuonnenmpana, ku huolto edistyy :wink:

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

happa66 kirjoitti:Aattelin tehdä pienen kevät huollon kulkurille ja aloittaa laturista. Putsaan ja vaihdan laakerit ja säätimen (eihän se pihassa hajoa), helppo pikku homma :evil: , suihkuttamaan wyrtin ruost.irrottajaa, seuraavana päivänä avaimet käteen ja tarmokkaana irrottamaan laturia :D . Eka mutteri laturin päässä(13mm) pikkasen jäykkä ja tietenkin poikki. :twisted: , no laitoin motonetin ketju spreytä joka paikkaan ja sehän ei kuivunut :) , eilen, kun ruuvailin laturin irti, niin ei mitään onkelmia. Kaikki pultit aukes niin ku pitääkin. No laturin halkasussa oli pientä tahmeutta, mutta kun suihkutin ketjuöljyä joka paikkaan, niin johan aukes(unohtakaa crc ja laittakaa ketjuöljyä). No kysymys, mulla laturi 55 amppeerinen. Vaikuttaa pikkasen pieneltä, mutta en oo ollu ennen tekemisessä "isojen" autoje kanssa, :?: , elikkä kys. onko pieni vai normaali laturi?

a-p
Itse käytän irroitukseen Super Cut leikkuunestettä. Sillä on teollisuden kunnossapidon 25 v. kokemuksella paras tunkeumakyky ja ainoa aine, jolla saa ruostumattoman pultin auki, joka on kinnileikkautunut, ei täysin eli vielä jotenkin pyörii.

Pyörän muttereihin tarkoitettu Terva spray on myös hyvä aine kiinnitysvaiheessa, aukeaa seuraavalla kerralla ilman poppakonsteja. Myös Molybdeeni/grafiittipohjaiset "pastat" ovat hyviä kierteen suojia, jos avaustarvetta joskus tiedossa.. :D
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

En laittaisi tervaa pyöränmuttereihin... ainakin "oikeassa" raskaassa käytössä kuumuu rummut ja pultit niin paljon, että terva "palaa" kiinni, ja aiheuttaa enempi ongelmia muttereitten avauksissa. Muuten pultatessa "kylmiin" paikkoihin aito oikea hautaterva paras suojaus kiinnijuuttumiseen. Jopa meinasivat eu-pellet sen tervankin kieltää.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Käytäntö on osoittanut tervan olevan parhaimpia voiteluaineita pyöränpultteihin.
Siinä on kaksi hyvää ominaisuutta, se "lukitsee" mutterit ja samalla estää niiden jämähtämisen kiinni.
Kierrelukitteella olis samat ominaisuudet, mutta se on hemmetin kallista tähän käyttöön.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Puu Tiainen kirjoitti:Käytäntö on osoittanut tervan olevan parhaimpia voiteluaineita pyöränpultteihin.
Siinä on kaksi hyvää ominaisuutta, se "lukitsee" mutterit ja samalla estää niiden jämähtämisen kiinni.
Kierrelukitteella olis samat ominaisuudet, mutta se on hemmetin kallista tähän käyttöön.
Oon laittanut välillä johinkin autoihi (henkilö ja paketti) kupari vaseliinia "ihan pikkasen" pyörän pultteihin ja seuraavana vaihtokertana ovat auenneet aika nätisti. En tiedä kannattaako laittaa "ison "auto pultteihin.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

No niin ,nyt on laturi huollossa ja sain startin irti. Ulkoo päin on aika raadon nökönen, ja kun sain auki, niin sisältä kuin uusi. No tulihan sekin avattua ja tarkistettua (eihän se tossa pihalla hajoa :D ) Onkohan kellään tietoa noista johdoista mersussa, 5 kpl johtoja startissa?

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Uusi kevät ja uusi huolto kulkurille. Laitoin akut paikoilleen ja vaihdoin päävirtakytkimen uuteen (vanha kärähti kiinni viime kevään huollossa). Hienosti lähti käyntiin, ainoa ongelma, ei ruvennet tekemään ilmaa jarruihin. No huomenna uudestaan käyntiin ja ihmettelemään vikaa.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu kuuntelehhan sutkuttaako ilmaa jostain pihalle vai onko kompurasta aika jättäny, ite en siihen usko. Miten sait muuten päävirtakytkimen rikki?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Rupeshan toi tekemään ilmaa, kun anto pikkasen aikaa käydä. Varmaan jotain pientä jumittumista talven jäljiltä. Juu toi katkaisija hitsas ittensä kiinni viimekevään "pikku" keväthuollon yhteydessä, kun korjasin laturin ja huonossa valossa laitoin johtoja taks, niin laitoin vahingossa yhden johdon väärään paikkaan. No sehän oli virtajohto jonka tyrkkäsin pultilla runkoon kiinni. Siinä vaiheessa, kun laitoin päävirran päälle, niin siellähän rupes johto punottamaan ja sytty tuleen. Tuli pikkasen kiire juosta ulo ottamaan akuista johdot irti. No onneks ei menny muuta rikki.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

No kävin eilen hakemassa öljynsuodattimen APT.stä ja naftan suodattimen Raskilta. Kysäisin samalla jarru sylinterin kumeja (numeron sain jailbirdiltä), no löytyihän noita saksan maalta, 87e/pyörä. No kysyin et löytyskö koko sylinteriä. No löytyhän saksanmaalta semmosekki, 234e/kpl. Huh Huh, jäi tilaamatta kummit ja sylinterit. Onkohan jollain tietoo mistä sais "pikkasen"halvemmalla jarru osia?

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

No nyt on huollot tehty. Äsken sain nuorimmaisen sängyn kasaan ja vetet sisälle. Aamulla tarttis startata Nakkilasta kahden auton voimilla karstulaa kohti. Pakko ottaa tommonen parin päivän matka aika, kun on tommoset "etu tuupparit" :wink: , melkeen ilman tehostimia. Mutta yritetään selvitä Isoon Mieheen pe. iltapäiväksi.

a-p
Ps. Onkohan Päivänsäde tulossa "mökkeilemään" :lol:
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Kevät huolto kulkurille

Viesti Kirjoittaja happa66 »

No hyvinhän toi toimi. Ainoot lisähuolto hommat tuli nestemäisinä. Nafta tankki vuotaa pikkasen vieläkin, ohjaustehostin tiputtaa pikkasen sekin vielä, uutena vuotona ilmanputsarin alla tippa. No hyvinhän toi alahärmään saakka silti toimi. Niin ja kytkin tulee ilmeisesti kohta tiensä päähän, luisti parissa kiihdytyksessä pikkasen. Emäntäkin oli tyytyväinen, kun sain kahvinkeittimen korjattua aamulla ennen reissuun lähtöä.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Vastaa Viestiin