Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Nyt täytyy kysyä arvon foorumilta apua, mikähän mahtaa olla kuvan mukainen varoitusvalo kun intoutui palamaan? Ohjekirjassa lukee vain että "Alustassa ei ole tätä varustetta" mutta niin se vain kuitenkin palaa :roll:
Liitteet
merkkivalo.png
(169.4 KiB) Tiedosto ladattu 1282 kertaa
Viimeksi muokannut haaveilija, 10 Marras 2010 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

No eipä ole tullut kohdalle tommosta merkkivaloa aiemmin, kaasupolkimen ja moottorin välille viittaa.....oiko noiden ilmalla toimivien järjestelmien juttuja...tai sähköisten :?: Toimiiko kaasupoljin normaalisti eli totteleeko moottori polkimen komentoja oikein?
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Zyke64 kirjoitti:No eipä ole tullut kohdalle tommosta merkkivaloa aiemmin, kaasupolkimen ja moottorin välille viittaa.....oiko noiden ilmalla toimivien järjestelmien juttuja...tai sähköisten :?: Toimiiko kaasupoljin normaalisti eli totteleeko moottori polkimen komentoja oikein?
Ajossa ei huomaa mitään muutosta. Joku häiriö se on kun on oranssi valo, "oikeat" ongelmat on punaisia :lol:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Se on nopeudenrajoittimen merkkivalo.
Ihan tarkkaa sielunelämää en tunne, mutta se jotenkin tarkistaa järjestelmän ja sammuu kun lähtee ajamaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Eli jos se ei ala sammumaan niin nopeudenrajoittimessa on varmaankin joku häiriö...? Pystyyköhän sitä valoa mitenkään "kuittaamaan" jos häiriö on ollut vain hetkellinen?
Edellisessä Scaniassa oli erillinen nappi jolla sai nopeudenrajoittimen asetettua siihen nopeuteen jota ajoi. En oikein koskaan ymmärtänyt sen tarkoitusta. Onkohan pojat maalamossa räplänny nappeja ja se on jäänyt päälle, pitääpä huomenna tarkistaa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuo on se Scanian vanhempi rajoitin systeemi, sitä ei vissiin pysty kuittaamaan mitenkään, eikä siinä taida olla vikakoodejakaan.
Ilmeisesti vaatii jonkinlaisen testerin vianetsintään.
Yleensä tuo kuitenkin sammuu, kun lähtee ajamaan, harvemmin niissä oli mitään sähköistä vikaa.
Voin katella, jos löytyy jotakin teknistä tietoa härvelistä.
Tuo merkkivalo on käytössä myös sähkökaasulla varustetuissa alustoissa, alunperin ilmeisesti siihen tarkoitettu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Tässä autossa sitä mystista katkaisinta ei ollutkaan ja pienen koeajolenkinkään aikana valo ei suostunut sammumaan. Vika ilmaantui seisonnan aikana (maalauksessa) joten itse epäilen kosketushäiriötä jossain liittimessä. Onko kellään tietoa oiskos jossain sellaisia liittimiä mitä voisi kokeilla hieman heilutella joskos se auttaisi asiaan? Muutenhan härvelille ei taida voida kotikonstein yhtään mitään?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Toimiiko ajopiirturi, palaako/sammuuko ABS-valo?
Toimiiko se rajoitin?
Yleensä sähkökaapissa tai akkukotelossa on ohjainyksikkö, sen voi rääppästä irti ja kattoa sammuuko.
Eihän sulla vaan ole sähkökaasu?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Ajopiirturi toimii, rajoitinta ei päässy ruukassa kokeileen kun noi pikkuautot ajeli niin hitaasti ;)
Kaasu on kyllä niin kevyt verrattuna edelliseen autoon että veikkaisin sähkökaasua. Mitä erikoista/ongelmaa siitä voisi koitua?
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Nyt pääsin kokeileen ja nopeudenrajoitin ei toimi ollenkaan. Näyttäisi olevan jälkiasennettu ja löysin ohjainboxinkin mutta liitin oli sinetillä kiinni ja en viitsinyt lähteä sitä rikkomaan. Olisikohan sille oma sulake jossain jos se olisi kärvähtänyt?
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja only4pro »

minulla oli tavaratilan katossa (siellä verhoilun alla) liittimet huulilleen, eli sinetti oli vielä paikallaan, mutta niin paljon liitin irti että ei ollut rajoitin toiminnassa...

liitin kiinni ja nyt rajoittaa siihen 99/100 paikkeille
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

haaveilija kirjoitti:Ajopiirturi toimii, rajoitinta ei päässy ruukassa kokeileen kun noi pikkuautot ajeli niin hitaasti ;)
Kaasu on kyllä niin kevyt verrattuna edelliseen autoon että veikkaisin sähkökaasua. Mitä erikoista/ongelmaa siitä voisi koitua?
Ei siitä mitään ongelmia tule, ajattelin vaan jos semmonen olis. Auttais vian etsinnässä.
Onko sulla valokuvaa ruiskutuspumpusta, onko rajotin vaijerilla vai paineilmasylinterillä?
Kuva ohjainboksistakin selventäis asiaa, ei tarvitsis kysellä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Nyt vihdoin pääsi päivänvalolla tutkimaan asiaa tarkemmin. Rajoitin oli paineilmasylinterillä ja ihan normaali vaijerikaasu siinä näytti olevan. Yritin seurailla piuhoja jotta voisi katsoa onko siellä liittimiä välillä mutta en kyllä löytänyt yhtään. Ei siitä kyllä kovin pitkää patkaa edes nähnyt...
Kamera vain unohtui kotiin niin boxin kuva jäi ottamatta :/
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Noniin, nyt selvisi tämäkin ongelma Scanian asentajan avustuksella :)
Eli vikana oli rikkoutunut ohjausboxi. Jos jollain syttyy vastaava valo niin sen saa muuten sammumaan kun tempaisee ohjainboxista liittimen irti. Matkailuautoissahan rajoittimen ei tarvitse toimia mutta linja-auto miesten kannattaa olla tarkkana jos ajelee ilman rajoitinta...

Jos joku muuten haluaa myydä omasta (matkailu)autostaan Scanian ohjainyksikön 1353428 niin olisin kiinnostunut sen ostamaan. Tarjoa yv:llä... muuten alan metsästämään purkuosaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

haaveilija kirjoitti:Noniin, nyt selvisi tämäkin ongelma Scanian asentajan avustuksella :)
Eli vikana oli rikkoutunut ohjausboxi. Jos jollain syttyy vastaava valo niin sen saa muuten sammumaan kun tempaisee ohjainboxista liittimen irti. Matkailuautoissahan rajoittimen ei tarvitse toimia mutta linja-auto miesten kannattaa olla tarkkana jos ajelee ilman rajoitinta...

Jos joku muuten haluaa myydä omasta (matkailu)autostaan Scanian ohjainyksikön 1353428 niin olisin kiinnostunut sen ostamaan. Tarjoa yv:llä... muuten alan metsästämään purkuosaa.
Kuinkahan kulutustavaraa tuo on. Tekniikka on vuodelta -88, vai onko tuo boksi kuinka uusi? Luulis että ei oo iso vika jos koittas ehjätä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mulla on vianetsinnässä periaate, että ohjausboksi on se viimeinen joka on rikki, ensin selvitän kaiken muun.
Tässä tapauksessa, tuleeko piirturilta signaali perille, onko suhdeventtiili kunnossa jne...
Monesti juuri suhdeventtiilin pistoke on käyty nyppäsemässä irti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Auto -90 ja nopeudenrajoitin taitaa olla jälkiasennettu. Avattiin me se boxi ja katsottiin joskos siellä olisi silmällä havaittavaa vikaa mutta mitään ei näkynyt. Se oli kuitenkin oikosulussa syötön ja maan välillä eli poltti sulaketta joten olisi luullut että joku kärvähtänyt komponentti olisi löytynyt mutta eipä löytynyt yhtikäs mitään.
Joku joka elektroniikasta jotain ymmärtää voisi ehkä pystyä sen korjaamaan, laatikko oli kuitenkin itse asiassa aika modernin näköistä elekktroniikkaa pintaliitoksilla joten ihan kotikonstein se ei välttämättä onnistu.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Puu Tiainen kirjoitti:Mulla on vianetsinnässä periaate, että ohjausboksi on se viimeinen joka on rikki, ensin selvitän kaiken muun.
Tässä tapauksessa, tuleeko piirturilta signaali perille, onko suhdeventtiili kunnossa jne...
Monesti juuri suhdeventtiilin pistoke on käyty nyppäsemässä irti.
Juuri noin se testattiinkin eli viimeisenä oli vain uskottava että boxi on oikosulussa ja sen kyllä yleismittarikin osoitti.
Ensin luulin että ottaa runkoon jostain kuluneesta johdosta kun käräytti sen sulakkeen niin iloisesti mutta kaikki tiet johtivat lopulta boxiin :evil:
Syytäkin voin arvailla eli maalauksen aikana oli akut menny tyhjäksi ja buusterilla käyntiin...
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Naapurin Scaniasta meni ilma-jousituksen boksi kun ne buusterilla laittoi käyntiin... onnkesi sai 800e purkuosan, uusi olis ollut lähemmäs 2000
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

only4pro kirjoitti:Naapurin Scaniasta meni ilma-jousituksen boksi kun ne buusterilla laittoi käyntiin... onnkesi sai 800e purkuosan, uusi olis ollut lähemmäs 2000
Tätä varoitti Scanian asentajakin, yhdestä 4-sarjan autosta oli menny yhtä lukuunottamatta kaikki ohjausboxit juuri tuosta syystä. Oli ollu kuulemma aika kallis "pikastartti"... :?
Tämä boxi ei onneksi ollut ihan noin kallis :)
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Tää olikin mielenkiintoinen tieto ettei buusteria kannata käyttää näihin vehkeisiin!

ARGH... kerran laitoin käyntiin buusterilla mutta nyt on uudet akut joten toivottavasti ei tule tarvetta buustailla!
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jailbird kirjoitti:Tää olikin mielenkiintoinen tieto ettei buusteria kannata käyttää näihin vehkeisiin!

ARGH... kerran laitoin käyntiin buusterilla mutta nyt on uudet akut joten toivottavasti ei tule tarvetta buustailla!
"Buusteri" ei tee hyvää millekkään vehkeelle. Jännite voi pompata helposti 35V:n tai enemmän, ja startin jälkeen ties millasia piikkejä. Parempi ladata akkuja ja sahata niillä käyntiin sitten kun virtaa on. Jos on pakko boostata, niin ottaa kaapelin irti / päävirta pois ja boostaa akkuja (siitä ne ei tykkää), sitten starttaa pelkillä akuilla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

boosteri särki jopa peruutuskameran näytön
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)

Viesti Kirjoittaja joope »

Joo! Nuissa bokseissa tuppa olemaan sellainen varo diodi joka suojelee hienompia virtapiirejä jännite piikeiltä (sulake ei reagoi nopeisiin). Se on laitettu virtapiirin alkuun jännitteen ja maan väliin, kun tulee piikki diodi palaa ja jännitteellä on suora yhteys maahan ja sen takia boksin sulake ei enää kestä.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

joope kirjoitti:Joo! Nuissa bokseissa tuppa olemaan sellainen varo diodi joka suojelee hienompia virtapiirejä jännite piikeiltä (sulake ei reagoi nopeisiin). Se on laitettu virtapiirin alkuun jännitteen ja maan väliin, kun tulee piikki diodi palaa ja jännitteellä on suora yhteys maahan ja sen takia boksin sulake ei enää kestä.
Jos tuollainen suojaus on syynä niin tuohan olisi helppo korjata vain poistamalla kyseinen diodi? Löytyiskö täältä sellaista elektroniikka-asentajaa joka osaisi osoittaa oikean komponentin vai miten sen voisi tunnistaa? Jonkin verran niistä ymmärrän mutta omat taidot ei kyllä riitä ihan loppuun asti.
Tuossa pari kuvaa levystä, + ja - nastat on merkitty punaisella renkaalla ja niiden välillä on tosiaan oikosulku. Kumpi on + ja kumpi -, siitä en ole täysin varma.
http://www.promorent.fi/images/piirilevy.jpg
http://www.promorent.fi/images/piirilevy_pohja.jpg
Vastaa Viestiin