
Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Nyt täytyy kysyä arvon foorumilta apua, mikähän mahtaa olla kuvan mukainen varoitusvalo kun intoutui palamaan? Ohjekirjassa lukee vain että "Alustassa ei ole tätä varustetta" mutta niin se vain kuitenkin palaa 

- Liitteet
-
- merkkivalo.png
- (169.4 KiB) Tiedosto ladattu 1282 kertaa
Viimeksi muokannut haaveilija, 10 Marras 2010 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Toinenkin merkkivalo
No eipä ole tullut kohdalle tommosta merkkivaloa aiemmin, kaasupolkimen ja moottorin välille viittaa.....oiko noiden ilmalla toimivien järjestelmien juttuja...tai sähköisten
Toimiiko kaasupoljin normaalisti eli totteleeko moottori polkimen komentoja oikein?

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Ajossa ei huomaa mitään muutosta. Joku häiriö se on kun on oranssi valo, "oikeat" ongelmat on punaisiaZyke64 kirjoitti:No eipä ole tullut kohdalle tommosta merkkivaloa aiemmin, kaasupolkimen ja moottorin välille viittaa.....oiko noiden ilmalla toimivien järjestelmien juttuja...tai sähköistenToimiiko kaasupoljin normaalisti eli totteleeko moottori polkimen komentoja oikein?

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Toinenkin merkkivalo
Se on nopeudenrajoittimen merkkivalo.
Ihan tarkkaa sielunelämää en tunne, mutta se jotenkin tarkistaa järjestelmän ja sammuu kun lähtee ajamaan.
Ihan tarkkaa sielunelämää en tunne, mutta se jotenkin tarkistaa järjestelmän ja sammuu kun lähtee ajamaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Eli jos se ei ala sammumaan niin nopeudenrajoittimessa on varmaankin joku häiriö...? Pystyyköhän sitä valoa mitenkään "kuittaamaan" jos häiriö on ollut vain hetkellinen?
Edellisessä Scaniassa oli erillinen nappi jolla sai nopeudenrajoittimen asetettua siihen nopeuteen jota ajoi. En oikein koskaan ymmärtänyt sen tarkoitusta. Onkohan pojat maalamossa räplänny nappeja ja se on jäänyt päälle, pitääpä huomenna tarkistaa.
Edellisessä Scaniassa oli erillinen nappi jolla sai nopeudenrajoittimen asetettua siihen nopeuteen jota ajoi. En oikein koskaan ymmärtänyt sen tarkoitusta. Onkohan pojat maalamossa räplänny nappeja ja se on jäänyt päälle, pitääpä huomenna tarkistaa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Toinenkin merkkivalo
Tuo on se Scanian vanhempi rajoitin systeemi, sitä ei vissiin pysty kuittaamaan mitenkään, eikä siinä taida olla vikakoodejakaan.
Ilmeisesti vaatii jonkinlaisen testerin vianetsintään.
Yleensä tuo kuitenkin sammuu, kun lähtee ajamaan, harvemmin niissä oli mitään sähköistä vikaa.
Voin katella, jos löytyy jotakin teknistä tietoa härvelistä.
Tuo merkkivalo on käytössä myös sähkökaasulla varustetuissa alustoissa, alunperin ilmeisesti siihen tarkoitettu.
Ilmeisesti vaatii jonkinlaisen testerin vianetsintään.
Yleensä tuo kuitenkin sammuu, kun lähtee ajamaan, harvemmin niissä oli mitään sähköistä vikaa.
Voin katella, jos löytyy jotakin teknistä tietoa härvelistä.
Tuo merkkivalo on käytössä myös sähkökaasulla varustetuissa alustoissa, alunperin ilmeisesti siihen tarkoitettu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Tässä autossa sitä mystista katkaisinta ei ollutkaan ja pienen koeajolenkinkään aikana valo ei suostunut sammumaan. Vika ilmaantui seisonnan aikana (maalauksessa) joten itse epäilen kosketushäiriötä jossain liittimessä. Onko kellään tietoa oiskos jossain sellaisia liittimiä mitä voisi kokeilla hieman heilutella joskos se auttaisi asiaan? Muutenhan härvelille ei taida voida kotikonstein yhtään mitään?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Toinenkin merkkivalo
Toimiiko ajopiirturi, palaako/sammuuko ABS-valo?
Toimiiko se rajoitin?
Yleensä sähkökaapissa tai akkukotelossa on ohjainyksikkö, sen voi rääppästä irti ja kattoa sammuuko.
Eihän sulla vaan ole sähkökaasu?
Toimiiko se rajoitin?
Yleensä sähkökaapissa tai akkukotelossa on ohjainyksikkö, sen voi rääppästä irti ja kattoa sammuuko.
Eihän sulla vaan ole sähkökaasu?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Ajopiirturi toimii, rajoitinta ei päässy ruukassa kokeileen kun noi pikkuautot ajeli niin hitaasti 
Kaasu on kyllä niin kevyt verrattuna edelliseen autoon että veikkaisin sähkökaasua. Mitä erikoista/ongelmaa siitä voisi koitua?

Kaasu on kyllä niin kevyt verrattuna edelliseen autoon että veikkaisin sähkökaasua. Mitä erikoista/ongelmaa siitä voisi koitua?
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Nyt pääsin kokeileen ja nopeudenrajoitin ei toimi ollenkaan. Näyttäisi olevan jälkiasennettu ja löysin ohjainboxinkin mutta liitin oli sinetillä kiinni ja en viitsinyt lähteä sitä rikkomaan. Olisikohan sille oma sulake jossain jos se olisi kärvähtänyt?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Toinenkin merkkivalo
minulla oli tavaratilan katossa (siellä verhoilun alla) liittimet huulilleen, eli sinetti oli vielä paikallaan, mutta niin paljon liitin irti että ei ollut rajoitin toiminnassa...
liitin kiinni ja nyt rajoittaa siihen 99/100 paikkeille
liitin kiinni ja nyt rajoittaa siihen 99/100 paikkeille
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Toinenkin merkkivalo
Ei siitä mitään ongelmia tule, ajattelin vaan jos semmonen olis. Auttais vian etsinnässä.haaveilija kirjoitti:Ajopiirturi toimii, rajoitinta ei päässy ruukassa kokeileen kun noi pikkuautot ajeli niin hitaasti
Kaasu on kyllä niin kevyt verrattuna edelliseen autoon että veikkaisin sähkökaasua. Mitä erikoista/ongelmaa siitä voisi koitua?
Onko sulla valokuvaa ruiskutuspumpusta, onko rajotin vaijerilla vai paineilmasylinterillä?
Kuva ohjainboksistakin selventäis asiaa, ei tarvitsis kysellä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Nyt vihdoin pääsi päivänvalolla tutkimaan asiaa tarkemmin. Rajoitin oli paineilmasylinterillä ja ihan normaali vaijerikaasu siinä näytti olevan. Yritin seurailla piuhoja jotta voisi katsoa onko siellä liittimiä välillä mutta en kyllä löytänyt yhtään. Ei siitä kyllä kovin pitkää patkaa edes nähnyt...
Kamera vain unohtui kotiin niin boxin kuva jäi ottamatta :/
Kamera vain unohtui kotiin niin boxin kuva jäi ottamatta :/
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Noniin, nyt selvisi tämäkin ongelma Scanian asentajan avustuksella 
Eli vikana oli rikkoutunut ohjausboxi. Jos jollain syttyy vastaava valo niin sen saa muuten sammumaan kun tempaisee ohjainboxista liittimen irti. Matkailuautoissahan rajoittimen ei tarvitse toimia mutta linja-auto miesten kannattaa olla tarkkana jos ajelee ilman rajoitinta...
Jos joku muuten haluaa myydä omasta (matkailu)autostaan Scanian ohjainyksikön 1353428 niin olisin kiinnostunut sen ostamaan. Tarjoa yv:llä... muuten alan metsästämään purkuosaa.

Eli vikana oli rikkoutunut ohjausboxi. Jos jollain syttyy vastaava valo niin sen saa muuten sammumaan kun tempaisee ohjainboxista liittimen irti. Matkailuautoissahan rajoittimen ei tarvitse toimia mutta linja-auto miesten kannattaa olla tarkkana jos ajelee ilman rajoitinta...
Jos joku muuten haluaa myydä omasta (matkailu)autostaan Scanian ohjainyksikön 1353428 niin olisin kiinnostunut sen ostamaan. Tarjoa yv:llä... muuten alan metsästämään purkuosaa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Toinenkin merkkivalo
Kuinkahan kulutustavaraa tuo on. Tekniikka on vuodelta -88, vai onko tuo boksi kuinka uusi? Luulis että ei oo iso vika jos koittas ehjätä?haaveilija kirjoitti:Noniin, nyt selvisi tämäkin ongelma Scanian asentajan avustuksella
Eli vikana oli rikkoutunut ohjausboxi. Jos jollain syttyy vastaava valo niin sen saa muuten sammumaan kun tempaisee ohjainboxista liittimen irti. Matkailuautoissahan rajoittimen ei tarvitse toimia mutta linja-auto miesten kannattaa olla tarkkana jos ajelee ilman rajoitinta...
Jos joku muuten haluaa myydä omasta (matkailu)autostaan Scanian ohjainyksikön 1353428 niin olisin kiinnostunut sen ostamaan. Tarjoa yv:llä... muuten alan metsästämään purkuosaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Toinenkin merkkivalo
Mulla on vianetsinnässä periaate, että ohjausboksi on se viimeinen joka on rikki, ensin selvitän kaiken muun.
Tässä tapauksessa, tuleeko piirturilta signaali perille, onko suhdeventtiili kunnossa jne...
Monesti juuri suhdeventtiilin pistoke on käyty nyppäsemässä irti.
Tässä tapauksessa, tuleeko piirturilta signaali perille, onko suhdeventtiili kunnossa jne...
Monesti juuri suhdeventtiilin pistoke on käyty nyppäsemässä irti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Auto -90 ja nopeudenrajoitin taitaa olla jälkiasennettu. Avattiin me se boxi ja katsottiin joskos siellä olisi silmällä havaittavaa vikaa mutta mitään ei näkynyt. Se oli kuitenkin oikosulussa syötön ja maan välillä eli poltti sulaketta joten olisi luullut että joku kärvähtänyt komponentti olisi löytynyt mutta eipä löytynyt yhtikäs mitään.
Joku joka elektroniikasta jotain ymmärtää voisi ehkä pystyä sen korjaamaan, laatikko oli kuitenkin itse asiassa aika modernin näköistä elekktroniikkaa pintaliitoksilla joten ihan kotikonstein se ei välttämättä onnistu.
Joku joka elektroniikasta jotain ymmärtää voisi ehkä pystyä sen korjaamaan, laatikko oli kuitenkin itse asiassa aika modernin näköistä elekktroniikkaa pintaliitoksilla joten ihan kotikonstein se ei välttämättä onnistu.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Juuri noin se testattiinkin eli viimeisenä oli vain uskottava että boxi on oikosulussa ja sen kyllä yleismittarikin osoitti.Puu Tiainen kirjoitti:Mulla on vianetsinnässä periaate, että ohjausboksi on se viimeinen joka on rikki, ensin selvitän kaiken muun.
Tässä tapauksessa, tuleeko piirturilta signaali perille, onko suhdeventtiili kunnossa jne...
Monesti juuri suhdeventtiilin pistoke on käyty nyppäsemässä irti.
Ensin luulin että ottaa runkoon jostain kuluneesta johdosta kun käräytti sen sulakkeen niin iloisesti mutta kaikki tiet johtivat lopulta boxiin

Syytäkin voin arvailla eli maalauksen aikana oli akut menny tyhjäksi ja buusterilla käyntiin...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Toinenkin merkkivalo
Naapurin Scaniasta meni ilma-jousituksen boksi kun ne buusterilla laittoi käyntiin... onnkesi sai 800e purkuosan, uusi olis ollut lähemmäs 2000
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo
Tätä varoitti Scanian asentajakin, yhdestä 4-sarjan autosta oli menny yhtä lukuunottamatta kaikki ohjausboxit juuri tuosta syystä. Oli ollu kuulemma aika kallis "pikastartti"...only4pro kirjoitti:Naapurin Scaniasta meni ilma-jousituksen boksi kun ne buusterilla laittoi käyntiin... onnkesi sai 800e purkuosan, uusi olis ollut lähemmäs 2000

Tämä boxi ei onneksi ollut ihan noin kallis

- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Tää olikin mielenkiintoinen tieto ettei buusteria kannata käyttää näihin vehkeisiin!
ARGH... kerran laitoin käyntiin buusterilla mutta nyt on uudet akut joten toivottavasti ei tule tarvetta buustailla!
ARGH... kerran laitoin käyntiin buusterilla mutta nyt on uudet akut joten toivottavasti ei tule tarvetta buustailla!
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
"Buusteri" ei tee hyvää millekkään vehkeelle. Jännite voi pompata helposti 35V:n tai enemmän, ja startin jälkeen ties millasia piikkejä. Parempi ladata akkuja ja sahata niillä käyntiin sitten kun virtaa on. Jos on pakko boostata, niin ottaa kaapelin irti / päävirta pois ja boostaa akkuja (siitä ne ei tykkää), sitten starttaa pelkillä akuilla.Jailbird kirjoitti:Tää olikin mielenkiintoinen tieto ettei buusteria kannata käyttää näihin vehkeisiin!
ARGH... kerran laitoin käyntiin buusterilla mutta nyt on uudet akut joten toivottavasti ei tule tarvetta buustailla!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
boosteri särki jopa peruutuskameran näytön
Tulevaisuus on sähköinen
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Joo! Nuissa bokseissa tuppa olemaan sellainen varo diodi joka suojelee hienompia virtapiirejä jännite piikeiltä (sulake ei reagoi nopeisiin). Se on laitettu virtapiirin alkuun jännitteen ja maan väliin, kun tulee piikki diodi palaa ja jännitteellä on suora yhteys maahan ja sen takia boksin sulake ei enää kestä.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Jos tuollainen suojaus on syynä niin tuohan olisi helppo korjata vain poistamalla kyseinen diodi? Löytyiskö täältä sellaista elektroniikka-asentajaa joka osaisi osoittaa oikean komponentin vai miten sen voisi tunnistaa? Jonkin verran niistä ymmärrän mutta omat taidot ei kyllä riitä ihan loppuun asti.joope kirjoitti:Joo! Nuissa bokseissa tuppa olemaan sellainen varo diodi joka suojelee hienompia virtapiirejä jännite piikeiltä (sulake ei reagoi nopeisiin). Se on laitettu virtapiirin alkuun jännitteen ja maan väliin, kun tulee piikki diodi palaa ja jännitteellä on suora yhteys maahan ja sen takia boksin sulake ei enää kestä.
Tuossa pari kuvaa levystä, + ja - nastat on merkitty punaisella renkaalla ja niiden välillä on tosiaan oikosulku. Kumpi on + ja kumpi -, siitä en ole täysin varma.
http://www.promorent.fi/images/piirilevy.jpg
http://www.promorent.fi/images/piirilevy_pohja.jpg