Sähköflektille kestävä etuvastus?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Olisko kellään suositella kestävää etuvastusta sähköflekteille?

Ylemmästä flektistä meni jo kolmannen kerran vastus pimeäksi. Ensimmäinen oli Boschin keraaminen n. 7x2x2cm valkoinen pötkylä, joka kiinnittyi alumiinisangalla keskeltä. Toinen malli Hämeen autosähköstä hommattu kolminopeuksinen vihreä yleismallin putkula jota on käytetty noissa lämmityslaitteen puhaltimissa. Terveisiä autosähkön myyjälle, ei kestänyt edes ekaa reissua vaikka piti olla hyvä.

Vastuksen palamiselle voi olla syynä kuuma sijoituspaikka, seuraavan asennan joka tapauksessa alemman flektin vastuksen viereen, siinä kohtaa tuntuu kestävän. Jäähdytysteho saavutetaan yhdelläkin flektillä, käytiin yhdellä mm Norjassa mutta nyt menen uudestaan ja saattaa olla lämpimämmät kelit joten täysi teho on tarpeen.
Tulevaisuus on sähköinen
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Miksi sillä puhaltimella pitää olla etuvastus?Eikö se olisi kytkettävä suoraan ilman etuvastusta termostaatin
ohjaamana.
Tai sitten hankkii isompitehoisen etuvastuksen ja asentaa sen puhaltimen ilmavirtaan jäähtymään.
Niin,tai puhaltimen laakeri on jumissa aiheuttaen virran ylimääräisen nousun,joka polttaa vastuksen.
Falcon
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Puhallin pyörii aivan hirmuisen kovaa ilman etuvastusta ja jopa 80 ampeerin sulake palaa. Ei varmaan laakerissa ole mitään vikaa, pyörii kyllä kevyesti.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Puhallin pyörii aivan hirmuisen kovaa ilman etuvastusta ja jopa 80 ampeerin sulake palaa. Ei varmaan laakerissa ole mitään vikaa, pyörii kyllä kevyesti.
Tuolla virralla flektin teho olisi n.2000W. Että olisiko nyt jossain vikaa? Vastushan ei auta virran syöntiin kun kytkentä pysyy saman, eli osa virrasta vaan jää vastukseen. Jos puolella teholla haluat flektin pyörivän ja virta on tosiaan tuo, niin 1000W vastus kestää niukin naukin. :shock:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kyllä se onkin todella tehokas puhallin. Siis aivan sairaan tehokas, vähempikin riittää. Koiviston auto on tuon puhallinkotelon tehnyt ja sellaiset etuvastukset siihen asentanut. Puhallin tulee ikäänkuin hulluksi ilman vastusta. Roskat lentää perän alta ja virtaa kuluu ihan hirveenä. Silloin kun vastuksella rajoitetaan niin virrankulutuskin on normaalia. Taistelin tämän kanssa jo etukardaaniprojektin aikana. Yksi puhallinmoottorikin sulasi kun vastusta ei ensin ollut ylemmässä puhaltimessa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Reddewil kirjoitti:Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?
Jep, tuo kannattaa varmistaa. Mulla oli edellisessä Ajokissa 2 kpl 12v puhaltimia sarjaan kytkettynä. Se poltti myös herkästi sulakkeet, pihtimittarilla katsottuna ne veti tuommosta 40-50A virtoja. Muutin syötöt 4kpl 20A sulakkeiden läpi. Ongelmaa tutkiessani onnistuin polttamaan myös toisen puhaltimen, ku laitoin 24V siihen suoraan. Vasta, kun sain kaavion, asia selvisi. Onneksi löytyi samanlainen puhallin uutena tarvikeliikkeen kautta. Sulakkeiden laiton jälkeen ja kaikkien liitosten uusimisen myötä ei ollut ongelmia. :P
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Zyke64 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?
Jep, tuo kannattaa varmistaa. Mulla oli edellisessä Ajokissa 2 kpl 12v puhaltimia sarjaan kytkettynä. Se poltti myös herkästi sulakkeet, pihtimittarilla katsottuna ne veti tuommosta 40-50A virtoja. Muutin syötöt 4kpl 20A sulakkeiden läpi. Ongelmaa tutkiessani onnistuin polttamaan myös toisen puhaltimen, ku laitoin 24V siihen suoraan. Vasta, kun sain kaavion, asia selvisi. Onneksi löytyi samanlainen puhallin uutena tarvikeliikkeen kautta. Sulakkeiden laiton jälkeen ja kaikkien liitosten uusimisen myötä ei ollut ongelmia. :P
Onhan se mahdollista että olisi 12V puhallin mutta noissa ei ole minkäänlaisia merkintöjä missään. Tällä etuvastuksellahan voi käyttää vaikka 12 volttistakin kunhan se vastus kestää. Nyt tilasin sellaisen 50W tehonkestoisen vastuksen, seuraava autosähkömies moitti tuota Boschin keraamista mallia huonoksi. Kokeillaan, ja nämä helteet loppuu kuitenkin kohta jolloin ne puhaltimet ei käy enää vuoteen, yllättävän harvoin ne silti käynnistyy, ainoastaan pitkissä nousuissa ja joskus maantieajon päätteeksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tom Rönnberg Volvo Bus Center kertoi että B10M etukardaanituulettimen teho on n. 4000W = 4kW joten tuo 80A ottava tuuletin on vain puolitehoinen tuuletin.

Itsellä on 25A ottava tuuletin = 600W ja tällä tulee aina pitkissä nousuissa ylilämpenemisongelma pitkissä nousuissa. esim merenpinnasta 800m korkeuteen vedossa loppupäässä vauhti 30 - 40km/h kun lämpöä ei sää johdettua pois on tehoa rajoitettava ja noustava pienemmällä vaihteella hitaammin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

KajNyy1 kirjoitti:Tom Rönnberg Volvo Bus Center kertoi että B10M etukardaanituulettimen teho on n. 4000W = 4kW joten tuo 80A ottava tuuletin on vain puolitehoinen tuuletin.

Itsellä on 25A ottava tuuletin = 600W ja tällä tulee aina pitkissä nousuissa ylilämpenemisongelma pitkissä nousuissa. esim merenpinnasta 800m korkeuteen vedossa loppupäässä vauhti 30 - 40km/h kun lämpöä ei sää johdettua pois on tehoa rajoitettava ja noustava pienemmällä vaihteella hitaammin.
Kyllä varmaan kuluu 4kw sen systeemin pyörittämiseen :!: On laakeria, ristikkoniveltä, viskokytkintä, hihnoja ja painavat systeemit. En oikein tuota allekirjoita että sähköinen ei olisi niin tehokas. Yhdelläkin jäähtyy hyvin pitkissäkin nousuissa. Tottakai se vähän lämpö nousee.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tipalle menee etuvastuksen saanti. Ei saanutkaan 50 watin vastusta, vaan tilalle tulee 100 wattinen joten varmaan aika hyvä. Elfalta löytyi sellainen. Huomenna pitäs olla jo kovasti menossa mutta vielä on loput kilkkeet kaupassa
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

Mikä oli tuon 100 W vastuksen resistanssi? Näyttikö se alkuperäinen Bosch-vastus semmoiselta rautalangasta väännetyltä kierukalta, jossa käytetään paksua vastuslankaa? Sellainen, joka löytyy esim. Volvo 240 sisälämppäristä tai Eberin X12 24V mallista...

Mulla on hyllyssä eri paksuuksisia vastuslankoja metritavarana mutta en ulkomuistista osaa sanoa kestääkö 80 A. Tuommoisesta voisi kiertää tarvittavan etuvastuksen.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Jos sinulla on kaksi samanlaista flektiä niin ensialkuun laittaisin ne sarjaan. 'Tällöin niiden ilmavirtaus laskee 1/4 osaan rinnankytkentään verrattuna. Toinen mitä voit kokeilla etuvastuksena on paria 100W 24V ajovaloa rinnan, mutta silloin tuulettaja pyörii erittäin hitaasti.

Etuvatuksen tehon kesto pitäisi olla samaa luokkaa kuin puolet moottorin tehosta, vähintään neljäsosa siitä.
Etuvastuksen jännite vastuksen navoista mitattuna.
12V etuvastus teho 50% moottorin tehosta
6V teho 25%
3V teho 12%
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D 4:n kW puhallin käynnistyessään liikuttaa jo autoa :D
Ottamaksi tehoksi kardaanivetoisena vois sopia
Sehän ottais 70A/28V:sta. virtaa joten sille pitäis mennä tosi tukevat kaapelitkin.
Ja olis jo samaa luokkaa startin keskimääräisten virtojen kanssa.
Epäilen laksuvihre paholaista.
Tai joissain posteissa kirotusvihre paholaista. :D
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Vastaa Viestiin