Sähköflektille kestävä etuvastus?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Sähköflektille kestävä etuvastus?
Olisko kellään suositella kestävää etuvastusta sähköflekteille?
Ylemmästä flektistä meni jo kolmannen kerran vastus pimeäksi. Ensimmäinen oli Boschin keraaminen n. 7x2x2cm valkoinen pötkylä, joka kiinnittyi alumiinisangalla keskeltä. Toinen malli Hämeen autosähköstä hommattu kolminopeuksinen vihreä yleismallin putkula jota on käytetty noissa lämmityslaitteen puhaltimissa. Terveisiä autosähkön myyjälle, ei kestänyt edes ekaa reissua vaikka piti olla hyvä.
Vastuksen palamiselle voi olla syynä kuuma sijoituspaikka, seuraavan asennan joka tapauksessa alemman flektin vastuksen viereen, siinä kohtaa tuntuu kestävän. Jäähdytysteho saavutetaan yhdelläkin flektillä, käytiin yhdellä mm Norjassa mutta nyt menen uudestaan ja saattaa olla lämpimämmät kelit joten täysi teho on tarpeen.
Ylemmästä flektistä meni jo kolmannen kerran vastus pimeäksi. Ensimmäinen oli Boschin keraaminen n. 7x2x2cm valkoinen pötkylä, joka kiinnittyi alumiinisangalla keskeltä. Toinen malli Hämeen autosähköstä hommattu kolminopeuksinen vihreä yleismallin putkula jota on käytetty noissa lämmityslaitteen puhaltimissa. Terveisiä autosähkön myyjälle, ei kestänyt edes ekaa reissua vaikka piti olla hyvä.
Vastuksen palamiselle voi olla syynä kuuma sijoituspaikka, seuraavan asennan joka tapauksessa alemman flektin vastuksen viereen, siinä kohtaa tuntuu kestävän. Jäähdytysteho saavutetaan yhdelläkin flektillä, käytiin yhdellä mm Norjassa mutta nyt menen uudestaan ja saattaa olla lämpimämmät kelit joten täysi teho on tarpeen.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Miksi sillä puhaltimella pitää olla etuvastus?Eikö se olisi kytkettävä suoraan ilman etuvastusta termostaatin
ohjaamana.
Tai sitten hankkii isompitehoisen etuvastuksen ja asentaa sen puhaltimen ilmavirtaan jäähtymään.
Niin,tai puhaltimen laakeri on jumissa aiheuttaen virran ylimääräisen nousun,joka polttaa vastuksen.
ohjaamana.
Tai sitten hankkii isompitehoisen etuvastuksen ja asentaa sen puhaltimen ilmavirtaan jäähtymään.
Niin,tai puhaltimen laakeri on jumissa aiheuttaen virran ylimääräisen nousun,joka polttaa vastuksen.
Falcon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Puhallin pyörii aivan hirmuisen kovaa ilman etuvastusta ja jopa 80 ampeerin sulake palaa. Ei varmaan laakerissa ole mitään vikaa, pyörii kyllä kevyesti.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Tuolla virralla flektin teho olisi n.2000W. Että olisiko nyt jossain vikaa? Vastushan ei auta virran syöntiin kun kytkentä pysyy saman, eli osa virrasta vaan jää vastukseen. Jos puolella teholla haluat flektin pyörivän ja virta on tosiaan tuo, niin 1000W vastus kestää niukin naukin.Lahti32 kirjoitti:Puhallin pyörii aivan hirmuisen kovaa ilman etuvastusta ja jopa 80 ampeerin sulake palaa. Ei varmaan laakerissa ole mitään vikaa, pyörii kyllä kevyesti.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
kyllä se onkin todella tehokas puhallin. Siis aivan sairaan tehokas, vähempikin riittää. Koiviston auto on tuon puhallinkotelon tehnyt ja sellaiset etuvastukset siihen asentanut. Puhallin tulee ikäänkuin hulluksi ilman vastusta. Roskat lentää perän alta ja virtaa kuluu ihan hirveenä. Silloin kun vastuksella rajoitetaan niin virrankulutuskin on normaalia. Taistelin tämän kanssa jo etukardaaniprojektin aikana. Yksi puhallinmoottorikin sulasi kun vastusta ei ensin ollut ylemmässä puhaltimessa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Jep, tuo kannattaa varmistaa. Mulla oli edellisessä Ajokissa 2 kpl 12v puhaltimia sarjaan kytkettynä. Se poltti myös herkästi sulakkeet, pihtimittarilla katsottuna ne veti tuommosta 40-50A virtoja. Muutin syötöt 4kpl 20A sulakkeiden läpi. Ongelmaa tutkiessani onnistuin polttamaan myös toisen puhaltimen, ku laitoin 24V siihen suoraan. Vasta, kun sain kaavion, asia selvisi. Onneksi löytyi samanlainen puhallin uutena tarvikeliikkeen kautta. Sulakkeiden laiton jälkeen ja kaikkien liitosten uusimisen myötä ei ollut ongelmia.Reddewil kirjoitti:Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Onhan se mahdollista että olisi 12V puhallin mutta noissa ei ole minkäänlaisia merkintöjä missään. Tällä etuvastuksellahan voi käyttää vaikka 12 volttistakin kunhan se vastus kestää. Nyt tilasin sellaisen 50W tehonkestoisen vastuksen, seuraava autosähkömies moitti tuota Boschin keraamista mallia huonoksi. Kokeillaan, ja nämä helteet loppuu kuitenkin kohta jolloin ne puhaltimet ei käy enää vuoteen, yllättävän harvoin ne silti käynnistyy, ainoastaan pitkissä nousuissa ja joskus maantieajon päätteeksi.Zyke64 kirjoitti:Jep, tuo kannattaa varmistaa. Mulla oli edellisessä Ajokissa 2 kpl 12v puhaltimia sarjaan kytkettynä. Se poltti myös herkästi sulakkeet, pihtimittarilla katsottuna ne veti tuommosta 40-50A virtoja. Muutin syötöt 4kpl 20A sulakkeiden läpi. Ongelmaa tutkiessani onnistuin polttamaan myös toisen puhaltimen, ku laitoin 24V siihen suoraan. Vasta, kun sain kaavion, asia selvisi. Onneksi löytyi samanlainen puhallin uutena tarvikeliikkeen kautta. Sulakkeiden laiton jälkeen ja kaikkien liitosten uusimisen myötä ei ollut ongelmia.Reddewil kirjoitti:Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Tom Rönnberg Volvo Bus Center kertoi että B10M etukardaanituulettimen teho on n. 4000W = 4kW joten tuo 80A ottava tuuletin on vain puolitehoinen tuuletin.
Itsellä on 25A ottava tuuletin = 600W ja tällä tulee aina pitkissä nousuissa ylilämpenemisongelma pitkissä nousuissa. esim merenpinnasta 800m korkeuteen vedossa loppupäässä vauhti 30 - 40km/h kun lämpöä ei sää johdettua pois on tehoa rajoitettava ja noustava pienemmällä vaihteella hitaammin.
Itsellä on 25A ottava tuuletin = 600W ja tällä tulee aina pitkissä nousuissa ylilämpenemisongelma pitkissä nousuissa. esim merenpinnasta 800m korkeuteen vedossa loppupäässä vauhti 30 - 40km/h kun lämpöä ei sää johdettua pois on tehoa rajoitettava ja noustava pienemmällä vaihteella hitaammin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Kyllä varmaan kuluu 4kw sen systeemin pyörittämiseenKajNyy1 kirjoitti:Tom Rönnberg Volvo Bus Center kertoi että B10M etukardaanituulettimen teho on n. 4000W = 4kW joten tuo 80A ottava tuuletin on vain puolitehoinen tuuletin.
Itsellä on 25A ottava tuuletin = 600W ja tällä tulee aina pitkissä nousuissa ylilämpenemisongelma pitkissä nousuissa. esim merenpinnasta 800m korkeuteen vedossa loppupäässä vauhti 30 - 40km/h kun lämpöä ei sää johdettua pois on tehoa rajoitettava ja noustava pienemmällä vaihteella hitaammin.

Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Tipalle menee etuvastuksen saanti. Ei saanutkaan 50 watin vastusta, vaan tilalle tulee 100 wattinen joten varmaan aika hyvä. Elfalta löytyi sellainen. Huomenna pitäs olla jo kovasti menossa mutta vielä on loput kilkkeet kaupassa
Tulevaisuus on sähköinen
- [Volvo B57]
- Vapaaherra
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
- Truck: Volvo B57 Wiima M300
- Location: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Mikä oli tuon 100 W vastuksen resistanssi? Näyttikö se alkuperäinen Bosch-vastus semmoiselta rautalangasta väännetyltä kierukalta, jossa käytetään paksua vastuslankaa? Sellainen, joka löytyy esim. Volvo 240 sisälämppäristä tai Eberin X12 24V mallista...
Mulla on hyllyssä eri paksuuksisia vastuslankoja metritavarana mutta en ulkomuistista osaa sanoa kestääkö 80 A. Tuommoisesta voisi kiertää tarvittavan etuvastuksen.
Mulla on hyllyssä eri paksuuksisia vastuslankoja metritavarana mutta en ulkomuistista osaa sanoa kestääkö 80 A. Tuommoisesta voisi kiertää tarvittavan etuvastuksen.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Jos sinulla on kaksi samanlaista flektiä niin ensialkuun laittaisin ne sarjaan. 'Tällöin niiden ilmavirtaus laskee 1/4 osaan rinnankytkentään verrattuna. Toinen mitä voit kokeilla etuvastuksena on paria 100W 24V ajovaloa rinnan, mutta silloin tuulettaja pyörii erittäin hitaasti.
Etuvatuksen tehon kesto pitäisi olla samaa luokkaa kuin puolet moottorin tehosta, vähintään neljäsosa siitä.
Etuvastuksen jännite vastuksen navoista mitattuna.
12V etuvastus teho 50% moottorin tehosta
6V teho 25%
3V teho 12%
Etuvatuksen tehon kesto pitäisi olla samaa luokkaa kuin puolet moottorin tehosta, vähintään neljäsosa siitä.
Etuvastuksen jännite vastuksen navoista mitattuna.
12V etuvastus teho 50% moottorin tehosta
6V teho 25%
3V teho 12%
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?


Ottamaksi tehoksi kardaanivetoisena vois sopia
Sehän ottais 70A/28V:sta. virtaa joten sille pitäis mennä tosi tukevat kaapelitkin.
Ja olis jo samaa luokkaa startin keskimääräisten virtojen kanssa.
Epäilen laksuvihre paholaista.
Tai joissain posteissa kirotusvihre paholaista.

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....