Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Joo samat kokemukset, että on hieman monimutkainen tuo lämmönsäädön ohjaus. Joskus toimii normaalisti, joskus ei... Minulla ei ole ollut tarvetta vielä ilmata noita katon kennoja. Kanavalämmitys on kuitenkin kytketty tuohon katolla olevan Sutrakin lämmönsäätöön, eli tarvittaessa joko jäähdyttää, tai lämmittää.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Mielenkiintoinen systeemi. Luulenpa että probleema selviää kunhan käytät autoa enemmän ja kokeilet järjestelmällisesti vähän kaikkien namiskuukkeleiden toimintaa. Vähän samaa vaivaa on noissa vanhoissa käsinpyöritettävissä Danfoss patteriventtiileissä, vai olisiko ominaisuus
Tahtoopa olla että kun saa ne sopivaan asentoon niin että aina hyvä niin ei kannate paljoa säädellä. Laitoin opettelua varten pattereiden menovesiputkeen lämpömittarin mittaristoon josta näkee koko ajan meneekö lämpöä matkustamoon vai ei. Tossa 80-luvun alkupuolen kuljettajaergonomian suunnittelussa ei ole haitannut mitään vaikka säätö tehdään oikealla kädellä penkin taakse lattianrajaan
Melkoinen hämähäkkimies saa olla että ajon aikana siitä säätelee
ja vanhuuttaan termostaatin pyörä vielä jumittaa
mutta onhan kumminkin yksinkertaisuudessaan toimintavarma.





Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
En ole ilmannut vielä ollenkaan, tuossa aikaisemmin kyselinkin ilmaruuvien sijainteja mutta toistaiseksi on löytynyt vain pattereista takaa ja kuljettajan jalkatilasta.Reddewil kirjoitti:Oletkos millä ilmannut ne kattokanavakennot? Lattiapuhaltimia ei ole mulla, enkä usko että on ollutkaan, oletan että on koritusvaiheessa laitettu ne kytkimet ja piuhat valmiiksi, löytyypä jopa termari keskioven rappusista.
Mulla sen leditermarin anturi on (oli) takana oikealla, ihan hattuhyllyn kupeessa takaseissä, ruskea tulitikkuaskin kokoinen rasia. Siihen kun hönkäsee, ja termari on 1-asennossa niin napsahtaa akkukotelossa ja ledi sammuu...
Pitääpä kokeilla sitä anturia hönkäillä, se onkin nyt sopivasti esillä. Ja hyvä että selvisi mikä se on ettei riisu vahingossa pois

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tuosta hirmun Superista löytyi sivusilmällä myös tuo samainen "tikkuaski" samalla säätimellä ja ainakin 1 ilmausruuvi ihan takaa. Kattokanavakennoja ei tässä olekaan vaan pelkät puhaltimet 4kpl.haaveilija kirjoitti:En ole ilmannut vielä ollenkaan, tuossa aikaisemmin kyselinkin ilmaruuvien sijainteja mutta toistaiseksi on löytynyt vain pattereista takaa ja kuljettajan jalkatilasta.Reddewil kirjoitti:Oletkos millä ilmannut ne kattokanavakennot? Lattiapuhaltimia ei ole mulla, enkä usko että on ollutkaan, oletan että on koritusvaiheessa laitettu ne kytkimet ja piuhat valmiiksi, löytyypä jopa termari keskioven rappusista.
Mulla sen leditermarin anturi on (oli) takana oikealla, ihan hattuhyllyn kupeessa takaseissä, ruskea tulitikkuaskin kokoinen rasia. Siihen kun hönkäsee, ja termari on 1-asennossa niin napsahtaa akkukotelossa ja ledi sammuu...
Pitääpä kokeilla sitä anturia hönkäillä, se onkin nyt sopivasti esillä. Ja hyvä että selvisi mikä se on ettei riisu vahingossa pois
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Dodiin, nyt tehty tutkimustyötä ja alkaa oppi menemään perille
Lämmityslaitteesta sen verran että matkustamon lämmönsäätönuppia oli kierrelty ympäri miten sattuu ja lukemat eivät pitäneet ollenkaan paikkansa. Nyt korvakuulolta säätelin sen niin että 1:sen kohdalla kuului naksaus kylmässä autossa joten nyt se pitäis olla kunnossa. "Tulitikkuaskikin" löyty sieltä mistä pitikin. Ledivalo oli vain siirtynyt autuaammille metsästysmaille, sen paikalla oli vain reikä
Kattokanavan säädölle oli käynyt sama homma, ei kuitenkaan ihan niin päin pe....tä ollut kuin tuo toinen. Ja kattokanaviin virtaa myös lämmin vesi kun säätimen laittaa niin että naksaus kuuluu taas oikeassa kohdassa. Mutta miten on, kannattaako niitä pitää ollenkaan auki talvella vaikka siellä lämmityskennot onkin? Taitaa tulla enemmän kylmää kuin lämmittää...
Eli oisko viisain kääntää kiinni ja avata kun alkaa linnut taas visertää?
Webastoa tutkailin sen verran että suodattimen päällä olevasta ilmaruuvista ainakin valui hieman ainetta mutta ei paineella. Kipinää myös tuli niin että välähteli ihan läpi asti. Eli kannattaisiko aloittaa vian korjaus suodattimen vaihdolla? Päiväsäiliö näytti myös olevan mutta kun sitä koputtelin niin tyhjältä tuntui... Sisäänhän ei näe. Mistä se täyttö sinne tulee ja kuin nopeasti sen pitäisi täyttyä kun auto on käynnissä?
Takana olevaa lisälämmitintä en saanut vielä heräämään henkiin vaikka se ostettessa toimikin. Voi olla kyllä johtovikakin kun niitä piti aikapaljon siirrellä kun vessa tehtiin siihen välille. Sen tutkinta vielä jatkuu...

Lämmityslaitteesta sen verran että matkustamon lämmönsäätönuppia oli kierrelty ympäri miten sattuu ja lukemat eivät pitäneet ollenkaan paikkansa. Nyt korvakuulolta säätelin sen niin että 1:sen kohdalla kuului naksaus kylmässä autossa joten nyt se pitäis olla kunnossa. "Tulitikkuaskikin" löyty sieltä mistä pitikin. Ledivalo oli vain siirtynyt autuaammille metsästysmaille, sen paikalla oli vain reikä

Kattokanavan säädölle oli käynyt sama homma, ei kuitenkaan ihan niin päin pe....tä ollut kuin tuo toinen. Ja kattokanaviin virtaa myös lämmin vesi kun säätimen laittaa niin että naksaus kuuluu taas oikeassa kohdassa. Mutta miten on, kannattaako niitä pitää ollenkaan auki talvella vaikka siellä lämmityskennot onkin? Taitaa tulla enemmän kylmää kuin lämmittää...

Webastoa tutkailin sen verran että suodattimen päällä olevasta ilmaruuvista ainakin valui hieman ainetta mutta ei paineella. Kipinää myös tuli niin että välähteli ihan läpi asti. Eli kannattaisiko aloittaa vian korjaus suodattimen vaihdolla? Päiväsäiliö näytti myös olevan mutta kun sitä koputtelin niin tyhjältä tuntui... Sisäänhän ei näe. Mistä se täyttö sinne tulee ja kuin nopeasti sen pitäisi täyttyä kun auto on käynnissä?
Takana olevaa lisälämmitintä en saanut vielä heräämään henkiin vaikka se ostettessa toimikin. Voi olla kyllä johtovikakin kun niitä piti aikapaljon siirrellä kun vessa tehtiin siihen välille. Sen tutkinta vielä jatkuu...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Niin ja se puhallin ei välttämättä lähde päälle ellei pattereille ole solenoidi auki. Oletko kokeillut? Eihän flektistä olisi mitään hyötyä jos putket olis kylmänä. Samassa putkessahan ne on.
Tarkista täältä minun tarkistuslista webastolle! Onko tolla webaston aivolla mikä numero? Pitäis olla jotain tyyliin SG1563/24V tai SG1553/24V
Niin ja kerroppa tarkka selostus tänne mitä se webasto tekee.
Tarkista täältä minun tarkistuslista webastolle! Onko tolla webaston aivolla mikä numero? Pitäis olla jotain tyyliin SG1563/24V tai SG1553/24V
Niin ja kerroppa tarkka selostus tänne mitä se webasto tekee.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Joo, pitää vielä tutkia sitä flektiä ajan kanssa joku toinen päivä.only4pro kirjoitti:Niin ja se puhallin ei välttämättä lähde päälle ellei pattereille ole solenoidi auki. Oletko kokeillut? Eihän flektistä olisi mitään hyötyä jos putket olis kylmänä. Samassa putkessahan ne on.
Tarkista täältä minun tarkistuslista webastolle! Onko tolla webaston aivolla mikä numero? Pitäis olla jotain tyyliin SG1563/24V tai SG1553/24V
Niin ja kerroppa tarkka selostus tänne mitä se webasto tekee.
Webasto menee näin; kiertovesipumppu ainakin pyörii, flektistä en osaa sanoa kun en tiedä miten sen tarkistaisi, kipinää iskee ja kaasut kammiossa palaa mutta varsinaisesti liekki ei syty. Minusta ihan niin kuin ei sais naftaa. Siksi kyselin tuosta säiliöstäkin kun minusta se on tyhjä.
Mistä kohti se numero pitäis löytyä? Pitää katsoa kun käy autolla seuraavan kerran.
EDIT: niin ja se vika tuli niin että ensin ei enään lähtenyt heti käyntiin ja käynnistyminen vain harveni ja harveni ja nyt ei lähde enään ollenkaan. Eli ei hajonnut kerralla.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Kyllä toi webaston epäkuntoon meno kuullostas siltä, että polttoaineen saanti olisi alkanut tökkiä
Mutta että toi webaston säiliö on tyhjä? Senhän pitäisi täyttyä paluulinjasta
Mulla tossa Expressissä ottaa webasto suoraan tankista 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Mulla oli vähän samat oireet ja johtui ainoastaan polttoaineen puutteesta. Ota paluuletku irti ja laita pyörimään, jos ainetta ei tule, vika on ainakin siinä. Itellä lekkeri tällä hetkellä vieressä josta imee ja jonne paluuletku työntää takaisin. Voit kokeilla ihan ilman suodattimia, tai no mulla on motonetin mersun karkeesuodin imuletkussa. Eikös sulla ole kojelaudassa kaksitoiminen katkaisin? Eka asennossa pyörii vain kiertovesipumppu ja toisessa asennossa lähtee webasto pöhisee, ja siinä sen äänen muutoksen erottaa. Sillon kun se löpö loppu niin piti jokusen kerran sammuttaa ja laittaa takaisin päälle kun yritti tyyliin 2-5sek ja sammu aina, mutta lähti sitten kun sai ainetta.haaveilija kirjoitti:Joo, pitää vielä tutkia sitä flektiä ajan kanssa joku toinen päivä.only4pro kirjoitti:Niin ja se puhallin ei välttämättä lähde päälle ellei pattereille ole solenoidi auki. Oletko kokeillut? Eihän flektistä olisi mitään hyötyä jos putket olis kylmänä. Samassa putkessahan ne on.
Tarkista täältä minun tarkistuslista webastolle! Onko tolla webaston aivolla mikä numero? Pitäis olla jotain tyyliin SG1563/24V tai SG1553/24V
Niin ja kerroppa tarkka selostus tänne mitä se webasto tekee.
Webasto menee näin; kiertovesipumppu ainakin pyörii, flektistä en osaa sanoa kun en tiedä miten sen tarkistaisi, kipinää iskee ja kaasut kammiossa palaa mutta varsinaisesti liekki ei syty. Minusta ihan niin kuin ei sais naftaa. Siksi kyselin tuosta säiliöstäkin kun minusta se on tyhjä.
Mistä kohti se numero pitäis löytyä? Pitää katsoa kun käy autolla seuraavan kerran.
EDIT: niin ja se vika tuli niin että ensin ei enään lähtenyt heti käyntiin ja käynnistyminen vain harveni ja harveni ja nyt ei lähde enään ollenkaan. Eli ei hajonnut kerralla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Matkustamon lämmitys askarruttaa edelleen, tänään useampi tunti sitä tuli tutkittua. Kun auton käynnistää niin samalla kun moottori lämpenee niin myös patterit alkaa lämpenemään. Mutta hyvin pian ne kylmenevät kokonaan. Yritin matkustamölämmön säätönupista eri asentoja - ei mitään vaikutusta. Etulämppäri saa kyllä kuumaa nestettä ja sieltä lämmintä tulee hyvin. Myös etuportaan patteri lämpenee ja kuljettajan makuutila. Liekkö nämä kaikki samaa mutta erillistä piiriä? Tuo galleriassa oleva reddevilin kuva on keskimoottorisesta ja keskiovellisesta, harmittavan paljon erilainen omaan takamoottoriseen ja takaovelliseen että kovin paljon samaa ei ollut joten vaikea tulkita.
Tutkimus jatkui sitten konetilaan ja siellä putkia seuraamalla löytyi kuvan mukainen aparaatti. Tämän läpi menee neste matkustamoon joten oletan että se on se matkustamon lämmönsäädön toimilaite. Mitään muuta en putkista löytänyt. Sijaitsee moottoritilassa moottorin yläpuolella.
Ja se mikä minua ihmetyttää on se että siinä ei ole mitään joka veden virtausta voisi edes säätää. Tuo kysymysmerkillä merkitty punainen viiva - minusta siinä pitäisi olla kiinni laite joka tuota vipua kääntää??? Nyt se oli vain nippusiteellä lähes kiinni-asennossa., oisko mennyt joskus rikki ja korvattu nippusiteellä pitämään sen kesällä kiinni? MUTTA, vaikka sen käänsin toiseen ääriasentoon niin ei patterit lämpene siltikkään??? Putket konetilassa ovat kuumat menoveden osalta mutta kun ne pääsee matkustamoon niin ovat jääkylmät. Eli neste ei siellä vain kierrä. Pattereiden ilmaruuveista tulee pelkkää nestettä mutta voiko jossain olla vielä ilmatasku joka estää veden kiertämisen? Neuvokaa nyt viisaammat miestä mäessä, nyt ei kyllä keksi mitä vielä kokeilisi???

Tutkimus jatkui sitten konetilaan ja siellä putkia seuraamalla löytyi kuvan mukainen aparaatti. Tämän läpi menee neste matkustamoon joten oletan että se on se matkustamon lämmönsäädön toimilaite. Mitään muuta en putkista löytänyt. Sijaitsee moottoritilassa moottorin yläpuolella.
Ja se mikä minua ihmetyttää on se että siinä ei ole mitään joka veden virtausta voisi edes säätää. Tuo kysymysmerkillä merkitty punainen viiva - minusta siinä pitäisi olla kiinni laite joka tuota vipua kääntää??? Nyt se oli vain nippusiteellä lähes kiinni-asennossa., oisko mennyt joskus rikki ja korvattu nippusiteellä pitämään sen kesällä kiinni? MUTTA, vaikka sen käänsin toiseen ääriasentoon niin ei patterit lämpene siltikkään??? Putket konetilassa ovat kuumat menoveden osalta mutta kun ne pääsee matkustamoon niin ovat jääkylmät. Eli neste ei siellä vain kierrä. Pattereiden ilmaruuveista tulee pelkkää nestettä mutta voiko jossain olla vielä ilmatasku joka estää veden kiertämisen? Neuvokaa nyt viisaammat miestä mäessä, nyt ei kyllä keksi mitä vielä kokeilisi???




Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Ei valitettavasti ole viisautta tähän asiaan jaettavaksi astihaaveilija kirjoitti: Putket konetilassa ovat kuumat menoveden osalta mutta kun ne pääsee matkustamoon niin ovat jääkylmät. Eli neste ei siellä vain kierrä.

Eli veikkaan että joku mekaaninen sulku siellä kyllä jossain on. Ellei sitten jossain ole putket ristissä niin, että kiertosuunta ei enää toimikaan, vaan vedet törmäävät jossain ja pysähtyvät siihen. Minulla sen tulpan takia kävi niin, että vesi lähti eräästä risteyksestä väärään suuntaan ja törmääminen tapahtui hyvin hyvin kaukana siitä tulpasta ja lämmin vaan aivan kesken putken loppui kohdassa, jossa ei ollut mitään ventiiliä tai muutakaan järjellistä syytä, pelkkää putkea vain. Aluksi ihmetytti kovin, että miten se kierto voi kesken putken pysähtyä kuin seinään...

Jos pääset seuraamaan putkea, yritä kokeilla, mihin lämpö loppuu. Jos siinä ei ole mitään estettä tai venttiiliä, niin silloin se katkos on jossain kauempana putkistossa.
Voisiko joku patteriventtiili (jos siellä niitä on) vain olla jumissa? Termostaatinhan voi siitä Danfoss-mallin päältä irrottaa varovasti ja vähän nykäistä sitä ohutta tankoa ylöspäin ja koputella sitä venttilin metallirunkoa myös varovasti. Ei sieltä vesi tule silmille.
Tuosta kuvastasi kuvittelisin kyseessä olevan venttiilin, joka katkaisee veden kierron matkustamoon tarvittaessa. Lähteekö tuosta vesi kuumana eteenpäin matkustamoon, jos lähtee, niin silloin se ei ainkaaan katko mitään. Aukihan tuon pitäisi varmaan olla normaalitilassa. Eli en usko tuon olevan tarkoitettu säätöön, vain sulkuun...
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Joe Coolin kuvailema ongelma alkaa tuntumaan minustakin todennäköiseltä. Tänään tapahtunutta:
1. Webasto heräsi henkiin!
Ja vielä ilman mitään toimenpiteitä, sen aiheutti todennäköisesti lauhempi ilma (-1C). Veikkaisin että säiliö oli täynnä kesälaadun polttoainetta ja yhdistettynä vanhaan suodattimeen pikku pakkasilla polttoaine ei enään virtaa kunnolla. Annoin käydä useamman tunnin jos sais säiliössä olevan aineen vähän vaihtumaan. Taidan käydä ostamassa myös uuden suodattimen.
2. Takapään puhallin saatiin myös toimimaan!
Sen vikana oli jälkiasennusrele jossa oli kosketusvika. Kun releen löysi korjaus oli 10 sekunnin homma. Pieni vika mutta tuskallisen piilossa
3. Matkustamo lämpeni hyvin kun lämmitti pelkällä webastolla. Mutta kun laittoi auton käyntiin niin putket meni taas kylmäksi
Eli joku siellä kierrossä mättää edelleen. Osaisiko joku neuvoa missä Deltassa on se termostaatti ja toimilaite joka veden virtausta säätää? Anturithan löytyy katosta, yksi edestä ja toinen takaa (niitä tulitikkuaskeja) mutta jos tuo yllä oleva ei ole se toimilaite joka lämpöä säätää niin missä se sitten on? Tavallisia patteritermostaatteja löytyy kaksi; toinen on kuljettajan jalkatilassa ja säätää etulämppärille menevää lämpöä - se on täysillä ja putket on kyllä myös kuumat. Toinen löytyy kuljettajan nukkumatilasta joka on myös auki ja siellä myös putket kuumana. Onko vielä jossain yksi joka säätää itse matkustamon pattereita?
1. Webasto heräsi henkiin!

2. Takapään puhallin saatiin myös toimimaan!


3. Matkustamo lämpeni hyvin kun lämmitti pelkällä webastolla. Mutta kun laittoi auton käyntiin niin putket meni taas kylmäksi

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Mihin kohtaan moottoria tuo kuvassa oleva putki menee?
Oudon näköinen laite, veikkaisin sen kuitenkin olevan kattokanavalämmityksen säätöventtiili.
Onko sulla kuvaa auton koetaulusta ja sähkökaapista? Niistä selviäis mikä lämmityssysteemi autossas on.
Jossain sivuluukussa, moottoritilassa tai tavaratilassa on varmaan toinen venttiili, joka säätää patteripiiriä.
Patteripiirin lämpeneminen webastolla johtuu siitä, että lämmitysjärjestelmä ohitetaan ja venttiili on auki pelkällä webastolla lämmitettäessä. Kun auto käynnistetään tulee ohjauselektroniikka mukaan säätämään ja se on nyt viallinen tai jokin antureista/säätöpotikka rikki.
Ohjausboksi varmaan löytyy sähkökaapista.
Oudon näköinen laite, veikkaisin sen kuitenkin olevan kattokanavalämmityksen säätöventtiili.
Onko sulla kuvaa auton koetaulusta ja sähkökaapista? Niistä selviäis mikä lämmityssysteemi autossas on.
Jossain sivuluukussa, moottoritilassa tai tavaratilassa on varmaan toinen venttiili, joka säätää patteripiiriä.
Patteripiirin lämpeneminen webastolla johtuu siitä, että lämmitysjärjestelmä ohitetaan ja venttiili on auki pelkällä webastolla lämmitettäessä. Kun auto käynnistetään tulee ohjauselektroniikka mukaan säätämään ja se on nyt viallinen tai jokin antureista/säätöpotikka rikki.
Ohjausboksi varmaan löytyy sähkökaapista.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Moottoriin menevä putki menee suoraan lohkoon, siinä välillä ei ole mitään muuta. Ja nuo ylemmät putket menee kyllä kattokanaviin joten siinä mielessä kattokavalämmityksen säätöventtiili on hyvä veikkaus.Puu Tiainen kirjoitti:Mihin kohtaan moottoria tuo kuvassa oleva putki menee?
Oudon näköinen laite, veikkaisin sen kuitenkin olevan kattokanavalämmityksen säätöventtiili.
Onko sulla kuvaa auton koetaulusta ja sähkökaapista? Niistä selviäis mikä lämmityssysteemi autossas on.
Jossain sivuluukussa, moottoritilassa tai tavaratilassa on varmaan toinen venttiili, joka säätää patteripiiriä.
Patteripiirin lämpeneminen webastolla johtuu siitä, että lämmitysjärjestelmä ohitetaan ja venttiili on auki pelkällä webastolla lämmitettäessä. Kun auto käynnistetään tulee ohjauselektroniikka mukaan säätämään ja se on nyt viallinen tai jokin antureista/säätöpotikka rikki.
Ohjausboksi varmaan löytyy sähkökaapista.
Ohessa kuva kojelaudasta, sähkökaapista ei ole tähän hätään vielä kuvaa.
Minkä näköinen se patteripiirin venttii on?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Siis tarkalleen mihin kohtaan lohkoa, meneeko se sylinterikannesta lähtevään liitäntäänhaaveilija kirjoitti:Moottoriin menevä putki menee suoraan lohkoon, siinä välillä ei ole mitään muuta. Ja nuo ylemmät putket menee kyllä kattokanaviin joten siinä mielessä kattokavalämmityksen säätöventtiili on hyvä veikkaus.?
Tuosta koetaulun kuvasta ei oikein selviä, mutta arvataan taas. Oikealla alakulmassa on patteripiirin säätöpotikka, vasemmalla etulämmityksen säätöpyörä. Alunperin etulämppärin säätö on ilmeisesti ollut tuossa alareunan keskiosassa, missä on tuo puhalluksen suunnan vipu.haaveilija kirjoitti:Ohessa kuva kojelaudasta, sähkökaapista ei ole tähän hätään vielä kuvaa.
Minkä näköinen se patteripiirin venttii on?
Säätöventtileitä on erilaisia, riippuu siitä mikä järjestelmä autossa on. Burkerin venttiili on aika yleinen tai uwe:n venttiililohkokin siellä saattaa olla.
Tuossa venttiilissä on näköjään vielä yksi lähtö oikealla, meneekö se samaan moottorin kyljessä olevaan öljynlauhduttimen putkeen?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Ohessa hieman lisää kuvia.
Putki näyttäisi yhdistyvän jäähdyttimeltä tulevaan alaputkeen (paluuputki?), tuossa ensimmäisessä kuvassa olevat ylhäältä tulevat putket tulee sieltä venttiililtä. Eli onko tuo aikaisemmin kattokavalämmön säätöventtiiliksi ristitty mötikka paluuputkessa? Kun tarkemmin katsoo sitä mustaa mötikkää niin siinä on nuoli moottorin suuntaan joka kielii kyllä paluuvirtauksesta. Eli varsinainen matkustamon lämmönsäätö on varmaankin menopuolella?
Onko se yleensä moottoritilassa vai jossain muualla?
Jonkinlainen ohjausvika (tai ominaisuus) on varmaankin kyseessä kun neste kerran kiertää webastolla ihan hyvin ja myös ihan kylmänä patterit läpenee mutta joku ohjaus sulkee sen liian aikaisin. Eli minusta kolme vaihtoehtoa;
1. Kytkin kojetaulussa on väärässä asennossa tai kytkin on rikki
2. Anturi joka mittaa lämpöä on rikki
3. Ohjauskeskus on rikki
Minusta näistä nro 1 on loogisin mutta jotta sitä voi kokeilla, pitäisi löytää se ohjausventiili josta voi tutkia vaikuttaako siihen tuo kojetaulussa oleva kytkimen kääntely.
Putki näyttäisi yhdistyvän jäähdyttimeltä tulevaan alaputkeen (paluuputki?), tuossa ensimmäisessä kuvassa olevat ylhäältä tulevat putket tulee sieltä venttiililtä. Eli onko tuo aikaisemmin kattokavalämmön säätöventtiiliksi ristitty mötikka paluuputkessa? Kun tarkemmin katsoo sitä mustaa mötikkää niin siinä on nuoli moottorin suuntaan joka kielii kyllä paluuvirtauksesta. Eli varsinainen matkustamon lämmönsäätö on varmaankin menopuolella?
Onko se yleensä moottoritilassa vai jossain muualla?
Mitä lähtöä tarkoitat, siinä on vain neljä putkea mitkä kuvassa näkyy.Puu Tiainen kirjoitti: Tuossa venttiilissä on näköjään vielä yksi lähtö oikealla, meneekö se samaan moottorin kyljessä olevaan öljynlauhduttimen putkeen?
Jonkinlainen ohjausvika (tai ominaisuus) on varmaankin kyseessä kun neste kerran kiertää webastolla ihan hyvin ja myös ihan kylmänä patterit läpenee mutta joku ohjaus sulkee sen liian aikaisin. Eli minusta kolme vaihtoehtoa;
1. Kytkin kojetaulussa on väärässä asennossa tai kytkin on rikki
2. Anturi joka mittaa lämpöä on rikki
3. Ohjauskeskus on rikki
Minusta näistä nro 1 on loogisin mutta jotta sitä voi kokeilla, pitäisi löytää se ohjausventiili josta voi tutkia vaikuttaako siihen tuo kojetaulussa oleva kytkimen kääntely.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Hemmetin huonoja kuvia tulee sun kameralla
Sulla on siellä näköjään easy-therm ohjausboksi, nyt vaan otat sen auki ja mittaat antureiden ja potikan tulot suoraan sieltä boksilta. Jos komponentit näyttäis olevan kunnossa on boksi paskana, aika tyypillinen vika. Voit ottaa sieltä myös virrat pois ja auto käyntiin, nyt pitäis pattereiden lämmetä.
Siinä boksin kannessa pitäis olla nuo liitäntöjen selvitykset.
Säätöventtiilit on aina paluuputkissa, siellä jossain on myös patteripiirin venttiilikin, mutta se näyttäis kuitenkin toimivan.
Patteripiirin paluuputki näyttäis olevan tuossa putkisto.jpg kuvassa, venttiili saattaa olla tavaratilassa.
Se olikin kiertovesipumppu mitä luulin putkilähdöksi tuossa venttiilikuvassa.

Sulla on siellä näköjään easy-therm ohjausboksi, nyt vaan otat sen auki ja mittaat antureiden ja potikan tulot suoraan sieltä boksilta. Jos komponentit näyttäis olevan kunnossa on boksi paskana, aika tyypillinen vika. Voit ottaa sieltä myös virrat pois ja auto käyntiin, nyt pitäis pattereiden lämmetä.
Siinä boksin kannessa pitäis olla nuo liitäntöjen selvitykset.
Säätöventtiilit on aina paluuputkissa, siellä jossain on myös patteripiirin venttiilikin, mutta se näyttäis kuitenkin toimivan.
Patteripiirin paluuputki näyttäis olevan tuossa putkisto.jpg kuvassa, venttiili saattaa olla tavaratilassa.
Se olikin kiertovesipumppu mitä luulin putkilähdöksi tuossa venttiilikuvassa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Kiitos, osaisitko vielä neuvoa hieman tarkemmin miten se mittaus pitäisi tehdä? Jos vastusta on niin on ehjä, jos ääretön niin rikki? Vai tuleeko sinne suoraan virta?Puu Tiainen kirjoitti:Sulla on siellä näköjään easy-therm ohjausboksi, nyt vaan otat sen auki ja mittaat antureiden ja potikan tulot suoraan sieltä boksilta. Jos komponentit näyttäis olevan kunnossa on boksi paskana, aika tyypillinen vika. Voit ottaa sieltä myös virrat pois ja auto käyntiin, nyt pitäis pattereiden lämmetä.
Mistähän tuota boxia kannattaa kysellä jos sieltä vika löytyy? Ja onko tietoa minkä hintainen laitos?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Siinä boksin sisäpuolella kannessa saattaa olla vastusten arvot.
Muistaakseni + 20 lämpötilassa noin 10-15 kohmia ja potikan arvot suurinpiirtein 4-10kohmia laidasta laitaan.
Ota antureiden piuhat irti boksista ja mittaa yleismittarilla, arvot on ihan hatusta, mutta oleellista että ne muuttuvat lämpötilan mukaan ja potikka vastaavasti kierrettäessä.
En tiedä hintaa, mutta eiköhän nuo ihan tarvikeliikkeistä löydy. Tosin tuota mallia ei taida uutena saada, se on korvattu uudemmalla mallilla. Se käy kuitenkin heittämällä tuohon.
Muistaakseni + 20 lämpötilassa noin 10-15 kohmia ja potikan arvot suurinpiirtein 4-10kohmia laidasta laitaan.
Ota antureiden piuhat irti boksista ja mittaa yleismittarilla, arvot on ihan hatusta, mutta oleellista että ne muuttuvat lämpötilan mukaan ja potikka vastaavasti kierrettäessä.
En tiedä hintaa, mutta eiköhän nuo ihan tarvikeliikkeistä löydy. Tosin tuota mallia ei taida uutena saada, se on korvattu uudemmalla mallilla. Se käy kuitenkin heittämällä tuohon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Voi ristus, sano pohjalainen! Kyllä on taas sellainen vika siunaantunut että harmaat hiukset lisääntyy ja rutkasti!
Ongelman selvittely jatkui tänään seuraavin tuloksin;
Ohjausboxi auki ja mittamaan, potentiometri (saatiin sille kojetaulun lämmönsäätimelle oikein virallinen nimikin
) toimii, vastus vaihteli 5-0k ohmin välillä. Myös matkustamon lämpötila-anturi myös, 0 astessa n. 2k ohmia. Eli epäily heräsi että boxi rikki, otin virrat boxista pois ja odottelemaan (Auto käynnissä koko ajan). Mutta, ei ala patterit lämpenemään sitten millään.
Boksin kannessa olevan kaavion mukaan elektronisen termostaatin (344) nastoihin 1 ja 2 tulee aina virta jompaan kumpaan, nasta 1 menee ohjausventtiillle ja nasta 2 lämminilmapuhaltimille. Mittasin myös ja näin se toimii. Minulla oli tehty oma kytkentä niin että puhaltimet ja venttiili oli kytketty nastaan 2 ja nasta 1 oli tyhjä. Varmaankin sen takia että saadaan molemmat päälle yhtä aikaa...?
Eli toimiiko venttiili niin että jännitteellisenä se on auki ja ilman jännitettä kiinni? Löysin sitten vihdoin sen ohjausventtiilinkin, se on moottorin ilmansuodattimen kotelon takana, vastakkaiselta puolelta näkee kun osaa katsoa mutta jotta pääsee käsiksi pitää ilmanputsarin suojapellit ottaa pois. Kun kokeilee venttiiliä niin vesi ei virtaa läpi koska toinen puoli on ihan kylmä ja toinen kuuma. Eli venttiili on kiinni. Ja kun aloin mittamaan tarkemmin niin mangneettiventtiilille ei tule virtaa. Mutta eikö venttiilin pitäisi olla virrattomana auki
Eli hommahan toimii niin että sähkö ohjaa magneettiventtiiliä joka ohjaa paineilmaventtiiliä joka ohjaa Burkerin venttiiliä joka ohjaa veden virtausta, voi hemmetti, mikä on milloinkin kiinni ja auki niin ei riitä enään järki
No, eikun vaihtamaan nastojen paikkaa ohjausyksikössä että saadaan magneettiventtiilille virtaa - mutta, ei tule virtaa vaikka kytkentäkaavion mukaan siinä välillä ei ole mitään muuta kuin johtoa. Ja mikä tekee asiasta vielä omituisemman niin kun sähkökaapin luukun laittoi kiinni niin magneettiventtiilille tuli virtaa n. 3v
Eli onkohan jostakin johto menossa poikki ja se aiheuttaa tällaisen todella hämärän vian?
Jos joku voi vahvistaa että jännitteettömänä ohjausventtiilin tuleekin olla kiinni niin en ala sitä purkamaan ja tutkimaan vaan kokeilen ottaa jostakin apuvirtaa ja katsoa lähteekö se auki. Muuten voisi olettaa että myös venttiili on jumissa kun ei aukea vaikak virta on pois.
Myös ohjausyksikön ja magneettiventtiilin välinen johto voi olla poikki kerran sinne ei tule virtaa, kokeilin myös maadottaa piuhan boxin päästä ja mitata maadottuuko se magneettiventtiililtä mutta ei, ääretöntä vastusta näyttää.
Ja kaiken huipuksi, vaikka potentiometriä kuin käänteli, ohjausyksikön rele ei napsahtele joten yksikkökin on varmaan rikki
Neuvokaahan taas miestä mäessä ennen kuin valkotakkiset tulee hakemaan hoitoon

Ongelman selvittely jatkui tänään seuraavin tuloksin;
Ohjausboxi auki ja mittamaan, potentiometri (saatiin sille kojetaulun lämmönsäätimelle oikein virallinen nimikin

Boksin kannessa olevan kaavion mukaan elektronisen termostaatin (344) nastoihin 1 ja 2 tulee aina virta jompaan kumpaan, nasta 1 menee ohjausventtiillle ja nasta 2 lämminilmapuhaltimille. Mittasin myös ja näin se toimii. Minulla oli tehty oma kytkentä niin että puhaltimet ja venttiili oli kytketty nastaan 2 ja nasta 1 oli tyhjä. Varmaankin sen takia että saadaan molemmat päälle yhtä aikaa...?
Eli toimiiko venttiili niin että jännitteellisenä se on auki ja ilman jännitettä kiinni? Löysin sitten vihdoin sen ohjausventtiilinkin, se on moottorin ilmansuodattimen kotelon takana, vastakkaiselta puolelta näkee kun osaa katsoa mutta jotta pääsee käsiksi pitää ilmanputsarin suojapellit ottaa pois. Kun kokeilee venttiiliä niin vesi ei virtaa läpi koska toinen puoli on ihan kylmä ja toinen kuuma. Eli venttiili on kiinni. Ja kun aloin mittamaan tarkemmin niin mangneettiventtiilille ei tule virtaa. Mutta eikö venttiilin pitäisi olla virrattomana auki




No, eikun vaihtamaan nastojen paikkaa ohjausyksikössä että saadaan magneettiventtiilille virtaa - mutta, ei tule virtaa vaikka kytkentäkaavion mukaan siinä välillä ei ole mitään muuta kuin johtoa. Ja mikä tekee asiasta vielä omituisemman niin kun sähkökaapin luukun laittoi kiinni niin magneettiventtiilille tuli virtaa n. 3v



Jos joku voi vahvistaa että jännitteettömänä ohjausventtiilin tuleekin olla kiinni niin en ala sitä purkamaan ja tutkimaan vaan kokeilen ottaa jostakin apuvirtaa ja katsoa lähteekö se auki. Muuten voisi olettaa että myös venttiili on jumissa kun ei aukea vaikak virta on pois.
Myös ohjausyksikön ja magneettiventtiilin välinen johto voi olla poikki kerran sinne ei tule virtaa, kokeilin myös maadottaa piuhan boxin päästä ja mitata maadottuuko se magneettiventtiililtä mutta ei, ääretöntä vastusta näyttää.
Ja kaiken huipuksi, vaikka potentiometriä kuin käänteli, ohjausyksikön rele ei napsahtele joten yksikkökin on varmaan rikki

Neuvokaahan taas miestä mäessä ennen kuin valkotakkiset tulee hakemaan hoitoon

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Olipas paljon asiaa... Lämpenikö ne putket sen sähkö/paine-ilma/vesiventtiilin molemmin puolin kun webastolla lämmitti? Mulla oli se päivän parin kiukuttelu kun se hässäkkä ei toiminut, mutta paineilmaa kun sai niin alko pelaamaan. Ohjekirjan mukaan "jää yleensä auki" paineilman loputtua
Se vipu siellä koneen päällä näytti sekoitusventtiililtä, kun eikös siihen neljä putkea tule?

Se vipu siellä koneen päällä näytti sekoitusventtiililtä, kun eikös siihen neljä putkea tule?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Vaikea asia selittää lyhyestiReddewil kirjoitti:Lämpenikö ne putket sen sähkö/paine-ilma/vesiventtiilin molemmin puolin kun webastolla lämmitti? Mulla oli se päivän parin kiukuttelu kun se hässäkkä ei toiminut, mutta paineilmaa kun sai niin alko pelaamaan. Ohjekirjan mukaan "jää yleensä auki" paineilman loputtua![]()
Se vipu siellä koneen päällä näytti sekoitusventtiililtä, kun eikös siihen neljä putkea tule?

Tuolta ohjausventtiililtä menee suoraan putki matkustamon patteriin joten sen oli pakko olla auki sillon kun pelkällä webastolla lämmitti kun patterit meni kerran kuumaksi. Silloin venttiili ei ollut vielä löytynyt joten ei voinut vielä kädellä kokeilla.
Voisko olla että jumii silloin tällöin? Mutta sekään ei vielä selitä tuota virrattomuutta muuten kuin että siellä on huono liitos tai johto poikki.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tässä vielä kuva ko. venttiilistä.
Osaako kukaan sanoa mikä tuo vasemmalla oleva säiliö on josta putki venttiilille tulee? Säiliön päällä näyttää olevan myös paineilmaliitäntä.
Osaako kukaan sanoa mikä tuo vasemmalla oleva säiliö on josta putki venttiilille tulee? Säiliön päällä näyttää olevan myös paineilmaliitäntä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tuo säiliö on ilmanpoistin josta lähtee tuo putki paisuntasäiliöön. Elikkä ei ole paine-ilmaa vaan ilmakuplien pakotie paisuntasäiliön ilmatilaan.
Kyllähän nuo magneettiventtiilit voi jumia ja ei kummakaan jos se ei saa täyttä virtaa jolla liikuttelee. Ota kokeeksi irti koko venttiili ja putsaile se, voipi olla syypää koko ongelmaan.
Kyllähän nuo magneettiventtiilit voi jumia ja ei kummakaan jos se ei saa täyttä virtaa jolla liikuttelee. Ota kokeeksi irti koko venttiili ja putsaile se, voipi olla syypää koko ongelmaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi
Tarkemmin kun kattelee näyttäis tuo lämmitysboksi olevan Tamware LC-117. Silloin vastusarvot olisivat 0 asteessa 30kohm ja + 20 6kohm. Eli nyt näyttäis ainakin lämpötila-anturissa olevan jotain häikkää, kokeile lämmittää/jäähdyttää sitä ja katso muuttuuko vastus.
Systeemi luulee nyt, että siellä autossa on tarpeeksi lämmin, koska vastus on vain 2kohmia 0 asteessa.
Voit myös kokeilla toista anturia, siellä on sisälämpömittarin ja ehkä muitakin vastaavia antureita matkustamon penkin alla.
Onko sulla kytkentäkaaviota autosta, siitä selviäis parhaiten tuo systeemi.
Vesiventtiili on paineettomana ja virrattomana auki, mutta saattaahan se jumittaa.
Ota magneettiventtii kokonaan irti ja syötä paineilmaa suoraan venttiilille, pitäis kuulua selvä kolahdus kun antaa painetta.
Pikkasen öljyä liitännästä sisään, jospa jumi lähtis.
Ota myös huomioon kun säädät lämpötilaa, on systeemissä aina pieni viive ennen kuin se alkaa säätämään.
Lisäys: Siellä näytti olevankin tuo Burkertin uudempi y-venttiili, se taitaa ollakin paineettomana kiinni.
http://www.burkert.fi/products_data/man ... -EU-ML.pdf
No, oli miten hyvänsä, toiminta on helppo kokeilla.
Systeemi luulee nyt, että siellä autossa on tarpeeksi lämmin, koska vastus on vain 2kohmia 0 asteessa.
Voit myös kokeilla toista anturia, siellä on sisälämpömittarin ja ehkä muitakin vastaavia antureita matkustamon penkin alla.
Onko sulla kytkentäkaaviota autosta, siitä selviäis parhaiten tuo systeemi.
Vesiventtiili on paineettomana ja virrattomana auki, mutta saattaahan se jumittaa.
Ota magneettiventtii kokonaan irti ja syötä paineilmaa suoraan venttiilille, pitäis kuulua selvä kolahdus kun antaa painetta.
Pikkasen öljyä liitännästä sisään, jospa jumi lähtis.
Ota myös huomioon kun säädät lämpötilaa, on systeemissä aina pieni viive ennen kuin se alkaa säätämään.
Lisäys: Siellä näytti olevankin tuo Burkertin uudempi y-venttiili, se taitaa ollakin paineettomana kiinni.
http://www.burkert.fi/products_data/man ... -EU-ML.pdf
No, oli miten hyvänsä, toiminta on helppo kokeilla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.