Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Kerro omasta projektistasi
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Joo samat kokemukset, että on hieman monimutkainen tuo lämmönsäädön ohjaus. Joskus toimii normaalisti, joskus ei... Minulla ei ole ollut tarvetta vielä ilmata noita katon kennoja. Kanavalämmitys on kuitenkin kytketty tuohon katolla olevan Sutrakin lämmönsäätöön, eli tarvittaessa joko jäähdyttää, tai lämmittää.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mielenkiintoinen systeemi. Luulenpa että probleema selviää kunhan käytät autoa enemmän ja kokeilet järjestelmällisesti vähän kaikkien namiskuukkeleiden toimintaa. Vähän samaa vaivaa on noissa vanhoissa käsinpyöritettävissä Danfoss patteriventtiileissä, vai olisiko ominaisuus :?: Tahtoopa olla että kun saa ne sopivaan asentoon niin että aina hyvä niin ei kannate paljoa säädellä. Laitoin opettelua varten pattereiden menovesiputkeen lämpömittarin mittaristoon josta näkee koko ajan meneekö lämpöä matkustamoon vai ei. Tossa 80-luvun alkupuolen kuljettajaergonomian suunnittelussa ei ole haitannut mitään vaikka säätö tehdään oikealla kädellä penkin taakse lattianrajaan :shock: :roll: Melkoinen hämähäkkimies saa olla että ajon aikana siitä säätelee :lol: ja vanhuuttaan termostaatin pyörä vielä jumittaa :lol: mutta onhan kumminkin yksinkertaisuudessaan toimintavarma.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Reddewil kirjoitti:Oletkos millä ilmannut ne kattokanavakennot? Lattiapuhaltimia ei ole mulla, enkä usko että on ollutkaan, oletan että on koritusvaiheessa laitettu ne kytkimet ja piuhat valmiiksi, löytyypä jopa termari keskioven rappusista.
Mulla sen leditermarin anturi on (oli) takana oikealla, ihan hattuhyllyn kupeessa takaseissä, ruskea tulitikkuaskin kokoinen rasia. Siihen kun hönkäsee, ja termari on 1-asennossa niin napsahtaa akkukotelossa ja ledi sammuu...
En ole ilmannut vielä ollenkaan, tuossa aikaisemmin kyselinkin ilmaruuvien sijainteja mutta toistaiseksi on löytynyt vain pattereista takaa ja kuljettajan jalkatilasta.
Pitääpä kokeilla sitä anturia hönkäillä, se onkin nyt sopivasti esillä. Ja hyvä että selvisi mikä se on ettei riisu vahingossa pois :)
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Jone »

haaveilija kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Oletkos millä ilmannut ne kattokanavakennot? Lattiapuhaltimia ei ole mulla, enkä usko että on ollutkaan, oletan että on koritusvaiheessa laitettu ne kytkimet ja piuhat valmiiksi, löytyypä jopa termari keskioven rappusista.
Mulla sen leditermarin anturi on (oli) takana oikealla, ihan hattuhyllyn kupeessa takaseissä, ruskea tulitikkuaskin kokoinen rasia. Siihen kun hönkäsee, ja termari on 1-asennossa niin napsahtaa akkukotelossa ja ledi sammuu...
En ole ilmannut vielä ollenkaan, tuossa aikaisemmin kyselinkin ilmaruuvien sijainteja mutta toistaiseksi on löytynyt vain pattereista takaa ja kuljettajan jalkatilasta.
Pitääpä kokeilla sitä anturia hönkäillä, se onkin nyt sopivasti esillä. Ja hyvä että selvisi mikä se on ettei riisu vahingossa pois :)
Tuosta hirmun Superista löytyi sivusilmällä myös tuo samainen "tikkuaski" samalla säätimellä ja ainakin 1 ilmausruuvi ihan takaa. Kattokanavakennoja ei tässä olekaan vaan pelkät puhaltimet 4kpl.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Dodiin, nyt tehty tutkimustyötä ja alkaa oppi menemään perille :lol:

Lämmityslaitteesta sen verran että matkustamon lämmönsäätönuppia oli kierrelty ympäri miten sattuu ja lukemat eivät pitäneet ollenkaan paikkansa. Nyt korvakuulolta säätelin sen niin että 1:sen kohdalla kuului naksaus kylmässä autossa joten nyt se pitäis olla kunnossa. "Tulitikkuaskikin" löyty sieltä mistä pitikin. Ledivalo oli vain siirtynyt autuaammille metsästysmaille, sen paikalla oli vain reikä :roll:

Kattokanavan säädölle oli käynyt sama homma, ei kuitenkaan ihan niin päin pe....tä ollut kuin tuo toinen. Ja kattokanaviin virtaa myös lämmin vesi kun säätimen laittaa niin että naksaus kuuluu taas oikeassa kohdassa. Mutta miten on, kannattaako niitä pitää ollenkaan auki talvella vaikka siellä lämmityskennot onkin? Taitaa tulla enemmän kylmää kuin lämmittää... :roll: Eli oisko viisain kääntää kiinni ja avata kun alkaa linnut taas visertää?

Webastoa tutkailin sen verran että suodattimen päällä olevasta ilmaruuvista ainakin valui hieman ainetta mutta ei paineella. Kipinää myös tuli niin että välähteli ihan läpi asti. Eli kannattaisiko aloittaa vian korjaus suodattimen vaihdolla? Päiväsäiliö näytti myös olevan mutta kun sitä koputtelin niin tyhjältä tuntui... Sisäänhän ei näe. Mistä se täyttö sinne tulee ja kuin nopeasti sen pitäisi täyttyä kun auto on käynnissä?

Takana olevaa lisälämmitintä en saanut vielä heräämään henkiin vaikka se ostettessa toimikin. Voi olla kyllä johtovikakin kun niitä piti aikapaljon siirrellä kun vessa tehtiin siihen välille. Sen tutkinta vielä jatkuu...
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin ja se puhallin ei välttämättä lähde päälle ellei pattereille ole solenoidi auki. Oletko kokeillut? Eihän flektistä olisi mitään hyötyä jos putket olis kylmänä. Samassa putkessahan ne on.

Tarkista täältä minun tarkistuslista webastolle! Onko tolla webaston aivolla mikä numero? Pitäis olla jotain tyyliin SG1563/24V tai SG1553/24V

Niin ja kerroppa tarkka selostus tänne mitä se webasto tekee.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

only4pro kirjoitti:Niin ja se puhallin ei välttämättä lähde päälle ellei pattereille ole solenoidi auki. Oletko kokeillut? Eihän flektistä olisi mitään hyötyä jos putket olis kylmänä. Samassa putkessahan ne on.

Tarkista täältä minun tarkistuslista webastolle! Onko tolla webaston aivolla mikä numero? Pitäis olla jotain tyyliin SG1563/24V tai SG1553/24V

Niin ja kerroppa tarkka selostus tänne mitä se webasto tekee.
Joo, pitää vielä tutkia sitä flektiä ajan kanssa joku toinen päivä.

Webasto menee näin; kiertovesipumppu ainakin pyörii, flektistä en osaa sanoa kun en tiedä miten sen tarkistaisi, kipinää iskee ja kaasut kammiossa palaa mutta varsinaisesti liekki ei syty. Minusta ihan niin kuin ei sais naftaa. Siksi kyselin tuosta säiliöstäkin kun minusta se on tyhjä.
Mistä kohti se numero pitäis löytyä? Pitää katsoa kun käy autolla seuraavan kerran.

EDIT: niin ja se vika tuli niin että ensin ei enään lähtenyt heti käyntiin ja käynnistyminen vain harveni ja harveni ja nyt ei lähde enään ollenkaan. Eli ei hajonnut kerralla.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä toi webaston epäkuntoon meno kuullostas siltä, että polttoaineen saanti olisi alkanut tökkiä :wink: Mutta että toi webaston säiliö on tyhjä? Senhän pitäisi täyttyä paluulinjasta :roll: Mulla tossa Expressissä ottaa webasto suoraan tankista :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

haaveilija kirjoitti:
only4pro kirjoitti:Niin ja se puhallin ei välttämättä lähde päälle ellei pattereille ole solenoidi auki. Oletko kokeillut? Eihän flektistä olisi mitään hyötyä jos putket olis kylmänä. Samassa putkessahan ne on.

Tarkista täältä minun tarkistuslista webastolle! Onko tolla webaston aivolla mikä numero? Pitäis olla jotain tyyliin SG1563/24V tai SG1553/24V

Niin ja kerroppa tarkka selostus tänne mitä se webasto tekee.
Joo, pitää vielä tutkia sitä flektiä ajan kanssa joku toinen päivä.

Webasto menee näin; kiertovesipumppu ainakin pyörii, flektistä en osaa sanoa kun en tiedä miten sen tarkistaisi, kipinää iskee ja kaasut kammiossa palaa mutta varsinaisesti liekki ei syty. Minusta ihan niin kuin ei sais naftaa. Siksi kyselin tuosta säiliöstäkin kun minusta se on tyhjä.
Mistä kohti se numero pitäis löytyä? Pitää katsoa kun käy autolla seuraavan kerran.

EDIT: niin ja se vika tuli niin että ensin ei enään lähtenyt heti käyntiin ja käynnistyminen vain harveni ja harveni ja nyt ei lähde enään ollenkaan. Eli ei hajonnut kerralla.
Mulla oli vähän samat oireet ja johtui ainoastaan polttoaineen puutteesta. Ota paluuletku irti ja laita pyörimään, jos ainetta ei tule, vika on ainakin siinä. Itellä lekkeri tällä hetkellä vieressä josta imee ja jonne paluuletku työntää takaisin. Voit kokeilla ihan ilman suodattimia, tai no mulla on motonetin mersun karkeesuodin imuletkussa. Eikös sulla ole kojelaudassa kaksitoiminen katkaisin? Eka asennossa pyörii vain kiertovesipumppu ja toisessa asennossa lähtee webasto pöhisee, ja siinä sen äänen muutoksen erottaa. Sillon kun se löpö loppu niin piti jokusen kerran sammuttaa ja laittaa takaisin päälle kun yritti tyyliin 2-5sek ja sammu aina, mutta lähti sitten kun sai ainetta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Matkustamon lämmitys askarruttaa edelleen, tänään useampi tunti sitä tuli tutkittua. Kun auton käynnistää niin samalla kun moottori lämpenee niin myös patterit alkaa lämpenemään. Mutta hyvin pian ne kylmenevät kokonaan. Yritin matkustamölämmön säätönupista eri asentoja - ei mitään vaikutusta. Etulämppäri saa kyllä kuumaa nestettä ja sieltä lämmintä tulee hyvin. Myös etuportaan patteri lämpenee ja kuljettajan makuutila. Liekkö nämä kaikki samaa mutta erillistä piiriä? Tuo galleriassa oleva reddevilin kuva on keskimoottorisesta ja keskiovellisesta, harmittavan paljon erilainen omaan takamoottoriseen ja takaovelliseen että kovin paljon samaa ei ollut joten vaikea tulkita.
Tutkimus jatkui sitten konetilaan ja siellä putkia seuraamalla löytyi kuvan mukainen aparaatti. Tämän läpi menee neste matkustamoon joten oletan että se on se matkustamon lämmönsäädön toimilaite. Mitään muuta en putkista löytänyt. Sijaitsee moottoritilassa moottorin yläpuolella.
Ja se mikä minua ihmetyttää on se että siinä ei ole mitään joka veden virtausta voisi edes säätää. Tuo kysymysmerkillä merkitty punainen viiva - minusta siinä pitäisi olla kiinni laite joka tuota vipua kääntää??? Nyt se oli vain nippusiteellä lähes kiinni-asennossa., oisko mennyt joskus rikki ja korvattu nippusiteellä pitämään sen kesällä kiinni? MUTTA, vaikka sen käänsin toiseen ääriasentoon niin ei patterit lämpene siltikkään??? Putket konetilassa ovat kuumat menoveden osalta mutta kun ne pääsee matkustamoon niin ovat jääkylmät. Eli neste ei siellä vain kierrä. Pattereiden ilmaruuveista tulee pelkkää nestettä mutta voiko jossain olla vielä ilmatasku joka estää veden kiertämisen? Neuvokaa nyt viisaammat miestä mäessä, nyt ei kyllä keksi mitä vielä kokeilisi??? :?: :?: :?: :cry:
Liitteet
CIMG3884.JPG
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

haaveilija kirjoitti: Putket konetilassa ovat kuumat menoveden osalta mutta kun ne pääsee matkustamoon niin ovat jääkylmät. Eli neste ei siellä vain kierrä.
Ei valitettavasti ole viisautta tähän asiaan jaettavaksi asti :( Minulla oli aluksi hieman samanlaista ongelmaa, kun koko lämitysputkisto ja patteristo oli ed. omistajan jäljilta irti. Vika löytyi yhdestä tulppauksesta, joka ei heti ensi yrittämällä osunut silmääni. Sen kun avasi, alkoi vesi kiertää. En oikein uskoisi ilman tekevän noin pahaa lukkoa mihinkään. Kyllä moottorin ja webaston vesipumppujen pitäisi ilma panna kiertämään veden mukana.

Eli veikkaan että joku mekaaninen sulku siellä kyllä jossain on. Ellei sitten jossain ole putket ristissä niin, että kiertosuunta ei enää toimikaan, vaan vedet törmäävät jossain ja pysähtyvät siihen. Minulla sen tulpan takia kävi niin, että vesi lähti eräästä risteyksestä väärään suuntaan ja törmääminen tapahtui hyvin hyvin kaukana siitä tulpasta ja lämmin vaan aivan kesken putken loppui kohdassa, jossa ei ollut mitään ventiiliä tai muutakaan järjellistä syytä, pelkkää putkea vain. Aluksi ihmetytti kovin, että miten se kierto voi kesken putken pysähtyä kuin seinään... :roll:

Jos pääset seuraamaan putkea, yritä kokeilla, mihin lämpö loppuu. Jos siinä ei ole mitään estettä tai venttiiliä, niin silloin se katkos on jossain kauempana putkistossa.

Voisiko joku patteriventtiili (jos siellä niitä on) vain olla jumissa? Termostaatinhan voi siitä Danfoss-mallin päältä irrottaa varovasti ja vähän nykäistä sitä ohutta tankoa ylöspäin ja koputella sitä venttilin metallirunkoa myös varovasti. Ei sieltä vesi tule silmille.

Tuosta kuvastasi kuvittelisin kyseessä olevan venttiilin, joka katkaisee veden kierron matkustamoon tarvittaessa. Lähteekö tuosta vesi kuumana eteenpäin matkustamoon, jos lähtee, niin silloin se ei ainkaaan katko mitään. Aukihan tuon pitäisi varmaan olla normaalitilassa. Eli en usko tuon olevan tarkoitettu säätöön, vain sulkuun...
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Joe Coolin kuvailema ongelma alkaa tuntumaan minustakin todennäköiseltä. Tänään tapahtunutta:
1. Webasto heräsi henkiin! :D Ja vielä ilman mitään toimenpiteitä, sen aiheutti todennäköisesti lauhempi ilma (-1C). Veikkaisin että säiliö oli täynnä kesälaadun polttoainetta ja yhdistettynä vanhaan suodattimeen pikku pakkasilla polttoaine ei enään virtaa kunnolla. Annoin käydä useamman tunnin jos sais säiliössä olevan aineen vähän vaihtumaan. Taidan käydä ostamassa myös uuden suodattimen.
2. Takapään puhallin saatiin myös toimimaan! :D Sen vikana oli jälkiasennusrele jossa oli kosketusvika. Kun releen löysi korjaus oli 10 sekunnin homma. Pieni vika mutta tuskallisen piilossa :evil:
3. Matkustamo lämpeni hyvin kun lämmitti pelkällä webastolla. Mutta kun laittoi auton käyntiin niin putket meni taas kylmäksi :evil: Eli joku siellä kierrossä mättää edelleen. Osaisiko joku neuvoa missä Deltassa on se termostaatti ja toimilaite joka veden virtausta säätää? Anturithan löytyy katosta, yksi edestä ja toinen takaa (niitä tulitikkuaskeja) mutta jos tuo yllä oleva ei ole se toimilaite joka lämpöä säätää niin missä se sitten on? Tavallisia patteritermostaatteja löytyy kaksi; toinen on kuljettajan jalkatilassa ja säätää etulämppärille menevää lämpöä - se on täysillä ja putket on kyllä myös kuumat. Toinen löytyy kuljettajan nukkumatilasta joka on myös auki ja siellä myös putket kuumana. Onko vielä jossain yksi joka säätää itse matkustamon pattereita?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mihin kohtaan moottoria tuo kuvassa oleva putki menee?
Oudon näköinen laite, veikkaisin sen kuitenkin olevan kattokanavalämmityksen säätöventtiili.
Onko sulla kuvaa auton koetaulusta ja sähkökaapista? Niistä selviäis mikä lämmityssysteemi autossas on.
Jossain sivuluukussa, moottoritilassa tai tavaratilassa on varmaan toinen venttiili, joka säätää patteripiiriä.

Patteripiirin lämpeneminen webastolla johtuu siitä, että lämmitysjärjestelmä ohitetaan ja venttiili on auki pelkällä webastolla lämmitettäessä. Kun auto käynnistetään tulee ohjauselektroniikka mukaan säätämään ja se on nyt viallinen tai jokin antureista/säätöpotikka rikki.
Ohjausboksi varmaan löytyy sähkökaapista.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Puu Tiainen kirjoitti:Mihin kohtaan moottoria tuo kuvassa oleva putki menee?
Oudon näköinen laite, veikkaisin sen kuitenkin olevan kattokanavalämmityksen säätöventtiili.
Onko sulla kuvaa auton koetaulusta ja sähkökaapista? Niistä selviäis mikä lämmityssysteemi autossas on.
Jossain sivuluukussa, moottoritilassa tai tavaratilassa on varmaan toinen venttiili, joka säätää patteripiiriä.

Patteripiirin lämpeneminen webastolla johtuu siitä, että lämmitysjärjestelmä ohitetaan ja venttiili on auki pelkällä webastolla lämmitettäessä. Kun auto käynnistetään tulee ohjauselektroniikka mukaan säätämään ja se on nyt viallinen tai jokin antureista/säätöpotikka rikki.
Ohjausboksi varmaan löytyy sähkökaapista.
Moottoriin menevä putki menee suoraan lohkoon, siinä välillä ei ole mitään muuta. Ja nuo ylemmät putket menee kyllä kattokanaviin joten siinä mielessä kattokavalämmityksen säätöventtiili on hyvä veikkaus.
Ohessa kuva kojelaudasta, sähkökaapista ei ole tähän hätään vielä kuvaa.
Minkä näköinen se patteripiirin venttii on?
Liitteet
CIMG3567.JPG
lämmitys.JPG
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

haaveilija kirjoitti:Moottoriin menevä putki menee suoraan lohkoon, siinä välillä ei ole mitään muuta. Ja nuo ylemmät putket menee kyllä kattokanaviin joten siinä mielessä kattokavalämmityksen säätöventtiili on hyvä veikkaus.?
Siis tarkalleen mihin kohtaan lohkoa, meneeko se sylinterikannesta lähtevään liitäntään
haaveilija kirjoitti:Ohessa kuva kojelaudasta, sähkökaapista ei ole tähän hätään vielä kuvaa.
Minkä näköinen se patteripiirin venttii on?
Tuosta koetaulun kuvasta ei oikein selviä, mutta arvataan taas. Oikealla alakulmassa on patteripiirin säätöpotikka, vasemmalla etulämmityksen säätöpyörä. Alunperin etulämppärin säätö on ilmeisesti ollut tuossa alareunan keskiosassa, missä on tuo puhalluksen suunnan vipu.
Säätöventtileitä on erilaisia, riippuu siitä mikä järjestelmä autossa on. Burkerin venttiili on aika yleinen tai uwe:n venttiililohkokin siellä saattaa olla.

Tuossa venttiilissä on näköjään vielä yksi lähtö oikealla, meneekö se samaan moottorin kyljessä olevaan öljynlauhduttimen putkeen?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Ohessa hieman lisää kuvia.
Putki näyttäisi yhdistyvän jäähdyttimeltä tulevaan alaputkeen (paluuputki?), tuossa ensimmäisessä kuvassa olevat ylhäältä tulevat putket tulee sieltä venttiililtä. Eli onko tuo aikaisemmin kattokavalämmön säätöventtiiliksi ristitty mötikka paluuputkessa? Kun tarkemmin katsoo sitä mustaa mötikkää niin siinä on nuoli moottorin suuntaan joka kielii kyllä paluuvirtauksesta. Eli varsinainen matkustamon lämmönsäätö on varmaankin menopuolella?
Onko se yleensä moottoritilassa vai jossain muualla?
Puu Tiainen kirjoitti: Tuossa venttiilissä on näköjään vielä yksi lähtö oikealla, meneekö se samaan moottorin kyljessä olevaan öljynlauhduttimen putkeen?
Mitä lähtöä tarkoitat, siinä on vain neljä putkea mitkä kuvassa näkyy.

Jonkinlainen ohjausvika (tai ominaisuus) on varmaankin kyseessä kun neste kerran kiertää webastolla ihan hyvin ja myös ihan kylmänä patterit läpenee mutta joku ohjaus sulkee sen liian aikaisin. Eli minusta kolme vaihtoehtoa;
1. Kytkin kojetaulussa on väärässä asennossa tai kytkin on rikki
2. Anturi joka mittaa lämpöä on rikki
3. Ohjauskeskus on rikki

Minusta näistä nro 1 on loogisin mutta jotta sitä voi kokeilla, pitäisi löytää se ohjausventiili josta voi tutkia vaikuttaako siihen tuo kojetaulussa oleva kytkimen kääntely.
Liitteet
putkisto.JPG
ohjauskeskus.JPG
lämmönsäätö.JPG
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Hemmetin huonoja kuvia tulee sun kameralla :wink:
Sulla on siellä näköjään easy-therm ohjausboksi, nyt vaan otat sen auki ja mittaat antureiden ja potikan tulot suoraan sieltä boksilta. Jos komponentit näyttäis olevan kunnossa on boksi paskana, aika tyypillinen vika. Voit ottaa sieltä myös virrat pois ja auto käyntiin, nyt pitäis pattereiden lämmetä.
Siinä boksin kannessa pitäis olla nuo liitäntöjen selvitykset.
Säätöventtiilit on aina paluuputkissa, siellä jossain on myös patteripiirin venttiilikin, mutta se näyttäis kuitenkin toimivan.
Patteripiirin paluuputki näyttäis olevan tuossa putkisto.jpg kuvassa, venttiili saattaa olla tavaratilassa.

Se olikin kiertovesipumppu mitä luulin putkilähdöksi tuossa venttiilikuvassa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Puu Tiainen kirjoitti:Sulla on siellä näköjään easy-therm ohjausboksi, nyt vaan otat sen auki ja mittaat antureiden ja potikan tulot suoraan sieltä boksilta. Jos komponentit näyttäis olevan kunnossa on boksi paskana, aika tyypillinen vika. Voit ottaa sieltä myös virrat pois ja auto käyntiin, nyt pitäis pattereiden lämmetä.
Kiitos, osaisitko vielä neuvoa hieman tarkemmin miten se mittaus pitäisi tehdä? Jos vastusta on niin on ehjä, jos ääretön niin rikki? Vai tuleeko sinne suoraan virta?
Mistähän tuota boxia kannattaa kysellä jos sieltä vika löytyy? Ja onko tietoa minkä hintainen laitos?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Siinä boksin sisäpuolella kannessa saattaa olla vastusten arvot.
Muistaakseni + 20 lämpötilassa noin 10-15 kohmia ja potikan arvot suurinpiirtein 4-10kohmia laidasta laitaan.
Ota antureiden piuhat irti boksista ja mittaa yleismittarilla, arvot on ihan hatusta, mutta oleellista että ne muuttuvat lämpötilan mukaan ja potikka vastaavasti kierrettäessä.
En tiedä hintaa, mutta eiköhän nuo ihan tarvikeliikkeistä löydy. Tosin tuota mallia ei taida uutena saada, se on korvattu uudemmalla mallilla. Se käy kuitenkin heittämällä tuohon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Voi ristus, sano pohjalainen! Kyllä on taas sellainen vika siunaantunut että harmaat hiukset lisääntyy ja rutkasti! :evil:

Ongelman selvittely jatkui tänään seuraavin tuloksin;
Ohjausboxi auki ja mittamaan, potentiometri (saatiin sille kojetaulun lämmönsäätimelle oikein virallinen nimikin :wink: ) toimii, vastus vaihteli 5-0k ohmin välillä. Myös matkustamon lämpötila-anturi myös, 0 astessa n. 2k ohmia. Eli epäily heräsi että boxi rikki, otin virrat boxista pois ja odottelemaan (Auto käynnissä koko ajan). Mutta, ei ala patterit lämpenemään sitten millään.

Boksin kannessa olevan kaavion mukaan elektronisen termostaatin (344) nastoihin 1 ja 2 tulee aina virta jompaan kumpaan, nasta 1 menee ohjausventtiillle ja nasta 2 lämminilmapuhaltimille. Mittasin myös ja näin se toimii. Minulla oli tehty oma kytkentä niin että puhaltimet ja venttiili oli kytketty nastaan 2 ja nasta 1 oli tyhjä. Varmaankin sen takia että saadaan molemmat päälle yhtä aikaa...?
Eli toimiiko venttiili niin että jännitteellisenä se on auki ja ilman jännitettä kiinni? Löysin sitten vihdoin sen ohjausventtiilinkin, se on moottorin ilmansuodattimen kotelon takana, vastakkaiselta puolelta näkee kun osaa katsoa mutta jotta pääsee käsiksi pitää ilmanputsarin suojapellit ottaa pois. Kun kokeilee venttiiliä niin vesi ei virtaa läpi koska toinen puoli on ihan kylmä ja toinen kuuma. Eli venttiili on kiinni. Ja kun aloin mittamaan tarkemmin niin mangneettiventtiilille ei tule virtaa. Mutta eikö venttiilin pitäisi olla virrattomana auki :?: :?: :?: Eli hommahan toimii niin että sähkö ohjaa magneettiventtiiliä joka ohjaa paineilmaventtiiliä joka ohjaa Burkerin venttiiliä joka ohjaa veden virtausta, voi hemmetti, mikä on milloinkin kiinni ja auki niin ei riitä enään järki :lol:
No, eikun vaihtamaan nastojen paikkaa ohjausyksikössä että saadaan magneettiventtiilille virtaa - mutta, ei tule virtaa vaikka kytkentäkaavion mukaan siinä välillä ei ole mitään muuta kuin johtoa. Ja mikä tekee asiasta vielä omituisemman niin kun sähkökaapin luukun laittoi kiinni niin magneettiventtiilille tuli virtaa n. 3v :?: :?: :?: Eli onkohan jostakin johto menossa poikki ja se aiheuttaa tällaisen todella hämärän vian?

Jos joku voi vahvistaa että jännitteettömänä ohjausventtiilin tuleekin olla kiinni niin en ala sitä purkamaan ja tutkimaan vaan kokeilen ottaa jostakin apuvirtaa ja katsoa lähteekö se auki. Muuten voisi olettaa että myös venttiili on jumissa kun ei aukea vaikak virta on pois.
Myös ohjausyksikön ja magneettiventtiilin välinen johto voi olla poikki kerran sinne ei tule virtaa, kokeilin myös maadottaa piuhan boxin päästä ja mitata maadottuuko se magneettiventtiililtä mutta ei, ääretöntä vastusta näyttää.
Ja kaiken huipuksi, vaikka potentiometriä kuin käänteli, ohjausyksikön rele ei napsahtele joten yksikkökin on varmaan rikki :roll:

Neuvokaahan taas miestä mäessä ennen kuin valkotakkiset tulee hakemaan hoitoon :lol:
Liitteet
delta lämmitys.JPG
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Olipas paljon asiaa... Lämpenikö ne putket sen sähkö/paine-ilma/vesiventtiilin molemmin puolin kun webastolla lämmitti? Mulla oli se päivän parin kiukuttelu kun se hässäkkä ei toiminut, mutta paineilmaa kun sai niin alko pelaamaan. Ohjekirjan mukaan "jää yleensä auki" paineilman loputtua :lol:
Se vipu siellä koneen päällä näytti sekoitusventtiililtä, kun eikös siihen neljä putkea tule?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Reddewil kirjoitti:Lämpenikö ne putket sen sähkö/paine-ilma/vesiventtiilin molemmin puolin kun webastolla lämmitti? Mulla oli se päivän parin kiukuttelu kun se hässäkkä ei toiminut, mutta paineilmaa kun sai niin alko pelaamaan. Ohjekirjan mukaan "jää yleensä auki" paineilman loputtua :lol:
Se vipu siellä koneen päällä näytti sekoitusventtiililtä, kun eikös siihen neljä putkea tule?
Vaikea asia selittää lyhyesti :wink:
Tuolta ohjausventtiililtä menee suoraan putki matkustamon patteriin joten sen oli pakko olla auki sillon kun pelkällä webastolla lämmitti kun patterit meni kerran kuumaksi. Silloin venttiili ei ollut vielä löytynyt joten ei voinut vielä kädellä kokeilla.
Voisko olla että jumii silloin tällöin? Mutta sekään ei vielä selitä tuota virrattomuutta muuten kuin että siellä on huono liitos tai johto poikki.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Tässä vielä kuva ko. venttiilistä.
Osaako kukaan sanoa mikä tuo vasemmalla oleva säiliö on josta putki venttiilille tulee? Säiliön päällä näyttää olevan myös paineilmaliitäntä.
Liitteet
03022009003_.JPG
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuo säiliö on ilmanpoistin josta lähtee tuo putki paisuntasäiliöön. Elikkä ei ole paine-ilmaa vaan ilmakuplien pakotie paisuntasäiliön ilmatilaan.

Kyllähän nuo magneettiventtiilit voi jumia ja ei kummakaan jos se ei saa täyttä virtaa jolla liikuttelee. Ota kokeeksi irti koko venttiili ja putsaile se, voipi olla syypää koko ongelmaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania 113 Delta Superstar matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tarkemmin kun kattelee näyttäis tuo lämmitysboksi olevan Tamware LC-117. Silloin vastusarvot olisivat 0 asteessa 30kohm ja + 20 6kohm. Eli nyt näyttäis ainakin lämpötila-anturissa olevan jotain häikkää, kokeile lämmittää/jäähdyttää sitä ja katso muuttuuko vastus.
Systeemi luulee nyt, että siellä autossa on tarpeeksi lämmin, koska vastus on vain 2kohmia 0 asteessa.
Voit myös kokeilla toista anturia, siellä on sisälämpömittarin ja ehkä muitakin vastaavia antureita matkustamon penkin alla.
Onko sulla kytkentäkaaviota autosta, siitä selviäis parhaiten tuo systeemi.

Vesiventtiili on paineettomana ja virrattomana auki, mutta saattaahan se jumittaa.
Ota magneettiventtii kokonaan irti ja syötä paineilmaa suoraan venttiilille, pitäis kuulua selvä kolahdus kun antaa painetta.
Pikkasen öljyä liitännästä sisään, jospa jumi lähtis.

Ota myös huomioon kun säädät lämpötilaa, on systeemissä aina pieni viive ennen kuin se alkaa säätämään.

Lisäys: Siellä näytti olevankin tuo Burkertin uudempi y-venttiili, se taitaa ollakin paineettomana kiinni.
http://www.burkert.fi/products_data/man ... -EU-ML.pdf
No, oli miten hyvänsä, toiminta on helppo kokeilla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin