toi jyrinän diagnoosi viittais kardaaniin. rasvaappa se kunnolla. tarkista samalla että moottori-vaihdelaatikkoyhdistelmä on kunnolla kiinni ja kumityynyt ehjät. samoin kuin kardaanin kannattimet ja niiden kumit. on muuten aika metka kardaani, omassa muistaakseni 5 ristikkoa ja 3 kannatinta. joku ristikko kilahtaa.....
jos kardaanimurheita löytyy, hardy spicer oli muistaakseni lafkan nimi ja sijainti roihupellon teollisuusalueen "lenkissä takana keskellä sisäkurvin puolella", niiden jäljiltä kardaani on kunnossa

saimme kerran melko erikoisen kepin tilaustyönä 2 tunnissa, oma arvelumme oli 2 viikkoa
sit eturenkaat, varsinkin tuollaiset vanhat pinnoitetut "räjähtämistään lähenevät" niinkuin mulla, osaa kyllä äännellä. muistuttaa sökön etupyörän laakerin jurinaa ja tuplaa sisämelun maantienopeudessa. aurauksen tarkistus, pyörimissuunnan vaihto silläkin uhalla, että ne kulahtaa nopeasti muutaman millin kun suuntaa vaihtaa. aurauksen voi tarkistaa itse seuraavasti:
aja auto tasaisella pihalla niin suoraan kun voit
pysäytä auto esim käsijarrulla eteenpäin liikkeestä
laita esim nuppineulat renkaan takapuolelle niin korkealle kun voit että saat kuitenkin rullamitalla mitattua niiden etäisyyden "mahan ali"
siirrä autoa eteenpäin siten että nuppineulat kiertää yläkautta renkaan etupuolelle samalle korkeudelle maasta. pysäytä jälleen käsijarrulla.
mittaa uudelleen samalla tavalla nuppineulojen väli. jos uusi mitta pienempi, aurausta. suurempi luku tarkoittaa haritusta
112 auraus on käyttöpainoisena 1mm+-1mm, sulla lienee samaa luokkaa. säädä pyörien välitangosta lukkomutterit irti ja pyöräytä "keskusputkea". 1mm muutos vastaa ehkä n.3mm aurauksessa. alle 3mm heittoa ei mielestäni kannata korjata, jossei se ole haritusta
tarkista jälleen samalla tavalla.
AUTOA ON AJETTAVA MITTAUKSEN AJAN SUORAAN ETEENPÄIN, pienikin nytkähdys taaksepäin tai renkaiden kääntö sekoittaa mittauksen, koska olkatappien ym nivelien väljät tavallaan eri asennossa.
(tietysti jos pääsääntöisesti peruutat autoasi, säädä ne sitten päinvastaisessa järjestyksessä)
mites moottorikoppa asettuu paikalleen? mulla oli hiekkaa ym välissä ja koppa jäi millin raolleen, ah mitkä voimaa uhkuvat saundit täytti koko konttorin