"uusi" Scania BF 111 hetku - neuvoja melu yms. asioihin?

Kerro omasta projektistasi
Phase7
Kokenut kuljettaja
Truck: Setra S210H '87,
Viesti:

"uusi" Scania BF 111 hetku - neuvoja melu yms. asioihin?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Ostin Kemistä Jone-51:sen vinkistä Setralle kaveriksi tuommoisen "hetkun", niinkuin niitä täällä kutsutaan. Auto oli ollut Kemin Liikenteellä kevyellä ajolla viimeiset vuodet, ja nyt se pääsee viimeiselle retkelleen Rokki-bussiksi Kuva JEEE!!!

Ajoin potilaamme eilen tiistaina Kemistä tänne Vantaalle ja muuten tuntui pelaavan hyvin, mutta koneen ääni tietysti väsyttää pitemmän päälle. Ei ole kierroslukumittaria. Ja 80-100km/h nopeuksilla ilmestyy jyrinä tai tärinä mukaan kuvioihin. Se tuntui olevan hieman pienempi kun on veto päällä, mutta en osannut sen tarkemmin vielä sitä analysoida.

Mitenhän konettaa kannattaa äänieristää, ja mitä asioita kannattaa ensin tutkia jyrinän suhteen?
Olisiko muita tyyppi vikoja tai - ominaisuuksia, joita kannattaa tarkkailla?

Alusta on Scania BF 111 '69 :shock:
Kori on Delta Plan '84
Kone on mun mielestä BF 86 vm '86 - 9 Litrainen turbo

- ilari :mrgreen:
Liitteet
Tällainen nopea luonnos sisustasta
Tällainen nopea luonnos sisustasta
Scania-pohjapiirrustus-web.gif (60.5 KiB) Katsottu 8012 kertaa
Tässä se komeilee Martinlaakson voimalan edessä.
Tässä se komeilee Martinlaakson voimalan edessä.
Scania-Etuviisto-web.jpg (74.97 KiB) Katsottu 8013 kertaa
mrl586
Kokenut kuljettaja

Re: "uusi" Scania BF 111 hetku - neuvoja melu yms. asioihin?

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Phase7 kirjoitti:Alusta on Scania BF 111 '69 :shock:
Kone on mun mielestä BF 86 vm '86 - 9 Litrainen turbo
Onko tämän auton moottori vaihdettu joskus 11-litraisesta 9-litraiseen? 11-litrainen moottori on BF111-alustan vakiomoottori.
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Jep. Näin on. Oli menny rikki tuo alkuperäinen - ja hyllyssä oli ollut tuo 9l turbo BF 86

Puu Tiainen
Erityisasiantuntija

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuommosen hetkun moottoriäänien hiljentäminen ei ole ihan pikkujuttu. Täytyisi koko etuosan lattia, ovimonttu ja rintapelti eristää uudelleen. Kaikkien läpivientien tilkitsemin taitaa olla se vaativin homma, miten saada esim. vaihdekeppi tiivistettyä?
Kuulosuojaimet tai korvatulpat on monesti käytetty vaihtoehto ja heikkeneehän se kuulo ajan mittaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
B9M
Kansleri
Truck: Volvo FH12 380 XL
Member id: 048

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kyllä hetkun mellevä meteli on vain hyväksyttävä tosiasia :x . Peltorit radiolla on kova sana. :lol: Tv. Ari
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viesti:

...jaaa-a. No täytyy sitten harkita josko sen melun vaan hyväksyisi. Voi olla että kuitenkin yritetään jotain asialle tehdä. Mitähän materiaalia uskaltaa konekoppaan sisäpuolelle laittaa? - olettaen että sinne jotain mahtuu...

Tuo saa toisaalta nyt hieman odottaa, kun tuli taas Setran kanssa korjaamista. Meillä vuosi käsijarru ikävästi, ja mä päätin eilen Jyväskylässä, kun oli neljä tuntia ennen keikkaa, että otanpa sen auki ja katon mistä vuotaa. :!:

...no sehän sinkosi ne jouset pitkin autoa ja hiekkakenttää, enkä ehtinyt näkemään miten ne osat siellä oli. Rupesin siinä ihmettelemään ja keikan jälkeen klo 23 tuli vielä Tilausliikenne Sami Arjotieltä itse Arjotie ja joku vanhempi herrasmies puku päällä auttamaan mua. Oli aika kumma olo kun mulle aikaisemmin tuntematon linjurikuski tuli ykköset päällä korjaamaan meidän keikkabussia. :D mä vaan siinä pitelin taskulamppua ja otin oppia - mahtavaa väkeä!!!

No ei me sitä kuitenkaan kuntoon saatu, joten kävin aamulla etsiskelemässä apuja pitkin Jyskylää. Raskoneen tiskiltä mulle näytettiin miten ne osat tulee sinne kahvaan ja sain sen verran painetta että jarrut aukesi. Sieltä sitten kori alhaalla, ilman kytkintehostinta ja ovien ilmanpaineita ajoin tänään kotiin Vantaalle. Oli aika kivinen kyyti.

Nyt mulla on toi kahva levällään pöydällä ja löysin sisältä 2kpl jousia jotka työntää venttiiliä vapauttavaan suuntaan. Molemmat jouset oli menny joskus säpäleiksi moneen osaan.
- saa nähdä tuleeko tuosta enää peliä?

motoku
Ajoneuvos
Truck: scania k114 carrus

Viesti Kirjoittaja motoku »

toi jyrinän diagnoosi viittais kardaaniin. rasvaappa se kunnolla. tarkista samalla että moottori-vaihdelaatikkoyhdistelmä on kunnolla kiinni ja kumityynyt ehjät. samoin kuin kardaanin kannattimet ja niiden kumit. on muuten aika metka kardaani, omassa muistaakseni 5 ristikkoa ja 3 kannatinta. joku ristikko kilahtaa..... :( :(

jos kardaanimurheita löytyy, hardy spicer oli muistaakseni lafkan nimi ja sijainti roihupellon teollisuusalueen "lenkissä takana keskellä sisäkurvin puolella", niiden jäljiltä kardaani on kunnossa :!: saimme kerran melko erikoisen kepin tilaustyönä 2 tunnissa, oma arvelumme oli 2 viikkoa :lol: :lol:

sit eturenkaat, varsinkin tuollaiset vanhat pinnoitetut "räjähtämistään lähenevät" niinkuin mulla, osaa kyllä äännellä. muistuttaa sökön etupyörän laakerin jurinaa ja tuplaa sisämelun maantienopeudessa. aurauksen tarkistus, pyörimissuunnan vaihto silläkin uhalla, että ne kulahtaa nopeasti muutaman millin kun suuntaa vaihtaa. aurauksen voi tarkistaa itse seuraavasti:
aja auto tasaisella pihalla niin suoraan kun voit
pysäytä auto esim käsijarrulla eteenpäin liikkeestä

laita esim nuppineulat renkaan takapuolelle niin korkealle kun voit että saat kuitenkin rullamitalla mitattua niiden etäisyyden "mahan ali"
siirrä autoa eteenpäin siten että nuppineulat kiertää yläkautta renkaan etupuolelle samalle korkeudelle maasta. pysäytä jälleen käsijarrulla.
mittaa uudelleen samalla tavalla nuppineulojen väli. jos uusi mitta pienempi, aurausta. suurempi luku tarkoittaa haritusta
112 auraus on käyttöpainoisena 1mm+-1mm, sulla lienee samaa luokkaa. säädä pyörien välitangosta lukkomutterit irti ja pyöräytä "keskusputkea". 1mm muutos vastaa ehkä n.3mm aurauksessa. alle 3mm heittoa ei mielestäni kannata korjata, jossei se ole haritusta

tarkista jälleen samalla tavalla.
AUTOA ON AJETTAVA MITTAUKSEN AJAN SUORAAN ETEENPÄIN, pienikin nytkähdys taaksepäin tai renkaiden kääntö sekoittaa mittauksen, koska olkatappien ym nivelien väljät tavallaan eri asennossa.
(tietysti jos pääsääntöisesti peruutat autoasi, säädä ne sitten päinvastaisessa järjestyksessä)

mites moottorikoppa asettuu paikalleen? mulla oli hiekkaa ym välissä ja koppa jäi millin raolleen, ah mitkä voimaa uhkuvat saundit täytti koko konttorin :lol: :lol:
Vastaa Viestiin