
Neoplan N122 Doubledecker
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Oletko varma että vika on kytkimessä eikä vaihteistossa? Jos siinä sittenkin vaihteisto änkyröi? Tahtoo mennä vanhemmiten nuo ykköset ja kakkoset vähän tiukiksi, johon pitää sopeutua 

Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Kyllä tämä on ihan kytkimessä 100% varmuudella. Vaihteisto on tässä paineilma-avusteinen ja losahtaa napakasti pykälät paikalleen.
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Moro,
En tiedä auttaako mitään mutta muistelin lukeneeni Bussit forumilta tarinan kevennyssylinterin ilmalukosta. Aihe oli charterkuskien tekninen tietous tms. Idea kuitenkin oli että joku tilausajo oli pysähtynyt kauppatorin laitaan koska kytkin ei aukonut ja syynä oli vastapaine joka oli päässyt työsylinterin palautuspuolelle. Nyt kun kuuntelee omia oireitasi, niin tuntuisi löytyvän yhtymäkohtia. P=FA mutta varren puolella alasta täytyy poistaa varren halkaisijallinen pinta-alaa. No kun polkaset 1/3 sisään niin vastapaine nousee p pinta-alojen suhteen niin että kummatkin voimat yhtäsuuret, kytkin ei mee syvemmälle.
Eli katso minkälainen kytkinsylinteri, katso letkut/venttiilit etenkin varrenulostulon puolelta.
Kerrothan oliko apua.
imho just my 2 cents.
En tiedä auttaako mitään mutta muistelin lukeneeni Bussit forumilta tarinan kevennyssylinterin ilmalukosta. Aihe oli charterkuskien tekninen tietous tms. Idea kuitenkin oli että joku tilausajo oli pysähtynyt kauppatorin laitaan koska kytkin ei aukonut ja syynä oli vastapaine joka oli päässyt työsylinterin palautuspuolelle. Nyt kun kuuntelee omia oireitasi, niin tuntuisi löytyvän yhtymäkohtia. P=FA mutta varren puolella alasta täytyy poistaa varren halkaisijallinen pinta-alaa. No kun polkaset 1/3 sisään niin vastapaine nousee p pinta-alojen suhteen niin että kummatkin voimat yhtäsuuret, kytkin ei mee syvemmälle.
Eli katso minkälainen kytkinsylinteri, katso letkut/venttiilit etenkin varrenulostulon puolelta.
Kerrothan oliko apua.
imho just my 2 cents.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Moi Jupe,
Ihan ok ajatus mutta tää oli jo ajamattoman tämmöinen talven jäljiltä ja vähän jo ostaessakin. Tosin pahenemaan päin on koko ajan. Nyt punnitsen josko talven vähäiset ajot pääsisi niin että laittaisi kompuraa parempaan iskuun ja saisi täyden paineen tehostajalle ja näin liikuskelisi. Tämä idiea pohjautuu siitä kun huollossa ulkoisella kompuralla avustettyuna pelasi suht ok. Kaverin vatsaavassakin on paine 9,5 ja mulla 8-8,5. Paine pysyy suht ok muissa paitsi käsijarrun ja jousien piiri falskaa lujaa kun putoaa jo muutamassa tunnissa. "Täyttö" kestää 12min.
Onko idiksiä mistä tuota kompuraa lähtis ehostelemaan?
Ihan ok ajatus mutta tää oli jo ajamattoman tämmöinen talven jäljiltä ja vähän jo ostaessakin. Tosin pahenemaan päin on koko ajan. Nyt punnitsen josko talven vähäiset ajot pääsisi niin että laittaisi kompuraa parempaan iskuun ja saisi täyden paineen tehostajalle ja näin liikuskelisi. Tämä idiea pohjautuu siitä kun huollossa ulkoisella kompuralla avustettyuna pelasi suht ok. Kaverin vatsaavassakin on paine 9,5 ja mulla 8-8,5. Paine pysyy suht ok muissa paitsi käsijarrun ja jousien piiri falskaa lujaa kun putoaa jo muutamassa tunnissa. "Täyttö" kestää 12min.
Onko idiksiä mistä tuota kompuraa lähtis ehostelemaan?
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Moro,
P=F/A Näinpä juuri, Pa=n/m^2 ja MPa= N/mm^2, nopea kirjoitus.
Poikkesin Veholla männäviikolla ja muiden ohella katseltiin kompuran ilmavuotoja. Heillä oli veikeä aerosol - pullo täynnä saippuaveden vastinetta. Olipa mielenkiintoinen tuote mistähän vastaavaa saisi ostettua? Toisaalta sumutepullo Fairylla on kanssa mahdollinen vuoto tulkki.
P=F/A Näinpä juuri, Pa=n/m^2 ja MPa= N/mm^2, nopea kirjoitus.
Poikkesin Veholla männäviikolla ja muiden ohella katseltiin kompuran ilmavuotoja. Heillä oli veikeä aerosol - pullo täynnä saippuaveden vastinetta. Olipa mielenkiintoinen tuote mistähän vastaavaa saisi ostettua? Toisaalta sumutepullo Fairylla on kanssa mahdollinen vuoto tulkki.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Eilen oli sateeton päivä ja oli aika paikata havaitut vesivuodot pikaisesti. Auton katolla on muovisia ilmanohjaimia jotka ovat murtuneet törmäilyissä atomeiksi aikojen saatossa. Aurinkoinen päivä tuli äkkiä enkä ollut varautunut mutta ei kun hommiin. kaupasta 3mm kirkasta plexiä neliö ja siitä peltisaksilla sopivia kuvioita irti ja kuumaimapuhaltimella niihin kulmia ja maalia pintaan. Sitten härpäkkeet katolle ja sikaflexiä sekaan ja hyvä tuli. Rumiakin tuli kun muita työkaluja ei ollut kun peltisakset ja puhallin sekä akkupora(työkalut toisaalla)mutta eipä tuolta 4m korkeudessa ole kamalasti noita ihailijoita ja nyt pysyy vesi poissa ajossa ja viimassa.
Ei saa nauraa
On siinä "vähän" patteja.. No vähän saa..

Ei saa nauraa


- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Nyt taisi viimein tärpätä tuossa sähköprobleemissa. On ollut puhetta siitä että inverttereitä on erilaisia ja edullisemmat tuottavat modattua kanttiaaltoa ja se sähkö ei ole soveliasta herkemmille laitteille. Myöskään aggregaatin tuottama sähkö ei ole puhdasta eikä sovellu moiseen. Siksi puhdas siniaaltoa tuottava invertteri on nähdäkseni ainoa budjettiluokan ratkaisu. Tässä vaan on tää hinta ollut semmonen peikko kuitenkin. 3000W tehoinen on maksanut sen 1500€ ja homma on ollut hankkimatta (perus 1500W kyllä löytyy).Nyt kuitenkin löytyi taho josta 24V/3kW invertteri lävähtää kouraan 500€ hintaan. Kyselyn mukaan puhtaampaa sähköä kun verkosta. Jos en väärin älynnyt niin heillä näiden myynti on isomman toiminnan sivubusiness. Ostin sen ja alkuviikosta se on sitten täällä. Jos laite on hyvä ja toimiva niin laitan yhteystiedot josta tätä saa. Tuntui olevan osaamista kun kysyin noista sopivuuksista ja sopimattomuuksista. Tässä olisi juuri ihanteellinen mun työhommaan. Ehdoton max. kulutus on mulla 2650W ja tässä olisi jatkuva 3000W. Nyt takaisin akuston suunnitteluun.. Siitä onkin tuolla toisaalla menossa juttua.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Neoplan N122 Doubledecker
No tossa alkaa olla invertterin hinta kohallaan 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Hyvä JA halpa samassa paketissa? Loistavaa....Bussiton kirjoitti:No tossa alkaa olla invertterin hinta kohallaan

Energiantuoton kanssa meilläkin pähkäillään, että millanen se systeemi pitäisi olla. Tässä olis yksi lähtökohta, mutta akkujen määrä ja koko...?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Tuolla 2650W teholla se haukkaa 110 A virran akusta joten huomioi että kaapeli Akun ja invertterin välillä on paksu ja mahdollimman lyhyt + muista laittaa sulake väliin.
Mitenkäs on akkulaturin kanssa? Vai onko tämän tehon käyttö ajalliseti niin rajallista että akkukapasiteetti riittää ja sitten on 1,5 vuorokautta aikaa ladata (esim CTec 15Ah/h) akut uuteen iskuun?
Mitenkäs on akkulaturin kanssa? Vai onko tämän tehon käyttö ajalliseti niin rajallista että akkukapasiteetti riittää ja sitten on 1,5 vuorokautta aikaa ladata (esim CTec 15Ah/h) akut uuteen iskuun?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Tää on just sellainen "hätävara" johon tämä olisi tulossa. Kaapelien paksuudet on tiedossa kyllä. Siihen auttaa myös tämä: http://www.adita.fi/laskuri.asp tämän avulla saa häviöt minimoitua.KajNyy1 kirjoitti:Tuolla 2650W teholla se haukkaa 110 A virran akusta joten huomioi että kaapeli Akun ja invertterin välillä on paksu ja mahdollimman lyhyt + muista laittaa sulake väliin.
Mitenkäs on akkulaturin kanssa? Vai onko tämän tehon käyttö ajalliseti niin rajallista että akkukapasiteetti riittää ja sitten on 1,5 vuorokautta aikaa ladata (esim CTec 15Ah/h) akut uuteen iskuun?
Laturina Ctek 14000 jossa täysin purkautuneen 500Ah lataus kestää 28 tuntia. Ajattelin 3. akustoa. [2x12V=24V] ajoakuille. [2x12V=24V] ja [2x12V=24V] tähän "hupikäyttöön". Virtalähteestä riippuen joko auton laturi tai Ctek maasähkössä johtaisi latausdiodille joka sitten toimittaa vuorollaan virtaa kullekin kolmesta eri akustosta. Kumpikaan laturaisya ei kykene lataamaan kaikkia kerralla joten se tulee hajauttaa latausdiodilla. Tyyliin: http://www.ostokset.fi/pd/ba6533e3/ koko pitää sovittaa tuossakin vastaamaan tarvetta ettei pamahda.
edit: Toiminta pysyy pystyssä jo 1000W kuormallakin. Mittaan vielä uudestaan kun kaikki lelut on paikallaan. 2650W on yhteenlaskettu tulos kun kaikki vermeet ottas max. kuorman mitä pystyvät. Käytännössä tuo on mahdotonta, taia ainakaan minä en ole siellä sisällä kun tuo tapahtuu

- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Tuossa hommassa se kyllä on OK! CTec lataa 500Ah/15A = 33,3 tuntia hyötyasteella 100% eli käytännössä 20% pitempi.
Minulla on 2kW agrekaatti ja Bilteman 40/200 laturi ja starttiapu eli tällä kombinaatiolla saa koneen käyntiin vaikka akku olisi tyhjä. Toisaaltaa tuo 40A latausteho lyhentää oleellisesti latausaikaa kun sitten sitä sähköä on.
Minulla on 2kW agrekaatti ja Bilteman 40/200 laturi ja starttiapu eli tällä kombinaatiolla saa koneen käyntiin vaikka akku olisi tyhjä. Toisaaltaa tuo 40A latausteho lyhentää oleellisesti latausaikaa kun sitten sitä sähköä on.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Eli siis puhdasta siniaaltoa? Silloin toi on kyllä aika hyvä hinta sille... itselle tosin riittäisi 2kw, mutta ei kai 1kw ylimääräistä niin paljon vie, vai paljonkohan tollaisen tyhjäkäyntivienti on?jone-51k kirjoitti:Kyselyn mukaan puhtaampaa sähköä kun verkosta.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Olen saanut muutaman yksityisviestin siitä että kun on harmi ettei nuo tämä projektin kuvat näy. Serveri vieläkin vaiheessa joten laitoin 70 kuvaa tuonne toisaalle esille. Osoite sinne löytyy tuolta allekirjoituksesta kunnes saan omat sivut valmiiksi ja esille. Kuvat ei ihan järjestyksessä, osa huonojakin mutta kupletin juoni selviää niistäkin.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Invertteri saapui. Voi jessus mikä vehe! Etsin matkahuollosta perus "nyyttiä" eikä löytynyt sopivaa. Sit tärppäs numerot ja paketti oli iso. Painoikin miehekkäästi. Duunissa avasin paketin ja iso on peli! Laitan kuvan illalla. Vaikuttaa ulkoisesti erittäin pro-laitteelta.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Juu, ja laita nyt yhteystiedot sitten tänne ja, niin voi muutkin tilata... Olihan se puhdas siniaalto invertteri? Kannattaa oskilloskoopilla tarkistaa...jone-51k kirjoitti:Invertteri saapui. Voi jessus mikä vehe! Etsin matkahuollosta perus "nyyttiä" eikä löytynyt sopivaa. Sit tärppäs numerot ja paketti oli iso. Painoikin miehekkäästi. Duunissa avasin paketin ja iso on peli! Laitan kuvan illalla. Vaikuttaa ulkoisesti erittäin pro-laitteelta.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Tässä kuvia. Puhelin kuvissa antaa mittasuhdetta. Laitan yhteystiedot ja saatavuuden jahka kauppias vastaapi postiini.
- Liitteet
-
- taka.jpg (42.54 KiB) Katsottu 18376 kertaa
-
- naama.jpg (51.96 KiB) Katsottu 18372 kertaa
-
- kulma.jpg (64.09 KiB) Katsottu 18367 kertaa
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Hyvännäköinen peli, kunhan saat nuo tiedot, laita jakeluun. Meitä potentiaalisia asiakkaita saattaa oll muutama!
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
No sitä miekin. kaikki on ollu yli 1000€ mitä oon löytänyt vastaavia.Hene kirjoitti:On tullut harrastettua inverttereiden maahantuontia ja tuosta voisin sanoa että tuo on kyllä ollut ylihalpa
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Neoplan N122 Doubledecker
No jos hieman pienempää ääntä, jottei hinta nouse
:

Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
No niin.
1000 W 12V 2 kpl
3000 W 12V 2 kpl
3000 W 24V 1 kpl
300 W 12V 5 kpl
150 W 12 V 4 kpl (tupakansytytinmalli)
Hintaa ja muuta voi tiedustella:
1000 W 12V 2 kpl
3000 W 12V 2 kpl
3000 W 24V 1 kpl
300 W 12V 5 kpl
150 W 12 V 4 kpl (tupakansytytinmalli)
Hintaa ja muuta voi tiedustella:
- Liitteet
-
- Kuva 3.jpg (8.07 KiB) Katsottu 18294 kertaa
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Kysyitkö, tuleeko niitä lisää myyntiin?
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan N122 Doubledecker
No johan on invertteri!
Jenkkilästä löytyy myös: http://solarhome.org/index.asp?PageActi ... rodID=2299 mutta hinta on eri vaikka kurssi on hyvä rahti + tulli + alv= ei halpa. Saa sitä 230v mallinakin tuolta.

Jenkkilästä löytyy myös: http://solarhome.org/index.asp?PageActi ... rodID=2299 mutta hinta on eri vaikka kurssi on hyvä rahti + tulli + alv= ei halpa. Saa sitä 230v mallinakin tuolta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Sain käsityksen viesteistä että lisää tilataan kun loppuu. Tuo 24/3kW ei varmaan ole ollut myyntimenestys mutta nyt taitaa olla toisin...H.Tawast kirjoitti:Kysyitkö, tuleeko niitä lisää myyntiin?
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Saakos muuten k.o. apparaattiin kaukokäynnistystä?
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80