Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Minkäslaisia kokemuksia on ikkunoiden pellittämisestä umpeen . miten pitäis tehdä ja kuinkapaksulla tavaralla ettei koko komeus alkais heti näyttää pottupellolta
. Varsinkin nuo yläkerran kaarevat ikkunat vaikuttavat aika haastellisilta kun ensin pitäis saada kauniisti umpeen ja sitten aukeavia ikkunoita tilalle sopiviin paikkoihin

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
laitoin 2 mm alumiinipeltiä liimalla kiinni. Sitten puristelin muutaman niitin ja kivasti veti lommoa joten tasotella tarvisi. Kannattaako kovin suuria aloja ainakaan tällä tyylillä tehdä.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Kokemusta ei sitten ole ensinkään, mutta viikonloppuna kävin firmassa joka tekee säiliöautojen rakenteita ja oli juttua vastaavasta ongelmasta omissa projekteissa.
Ammattimies suositteli 1mm alumiinipeltiä ja varoitti liimaamasta tai muuten kiinnittämästä peltiä keskeltä mihinkään. Eli säiliöautoissa on sellaiset "kiskot" n. 50mm irti säiliöstä johon pintapellitys kiinnittyy reunoistaan ja väliin tulee villaeristys. Tai ainakin siinä mikä oli työn alla hallissa, paikalla oli myös juuri rosterilla pellitetty perävaunu, virheettömästi kiiltävine kylkineen..
Kyselin siis neuvoa paikkaan jossa tarvitaan kaarevaa pintaa joka maalataan, ja pitäis tulla todella siisti.
Tiedättekö muuten saako mistään alumiinipeltiä halutun pituisena pätkänä?
Ammattimies suositteli 1mm alumiinipeltiä ja varoitti liimaamasta tai muuten kiinnittämästä peltiä keskeltä mihinkään. Eli säiliöautoissa on sellaiset "kiskot" n. 50mm irti säiliöstä johon pintapellitys kiinnittyy reunoistaan ja väliin tulee villaeristys. Tai ainakin siinä mikä oli työn alla hallissa, paikalla oli myös juuri rosterilla pellitetty perävaunu, virheettömästi kiiltävine kylkineen..
Kyselin siis neuvoa paikkaan jossa tarvitaan kaarevaa pintaa joka maalataan, ja pitäis tulla todella siisti.
Tiedättekö muuten saako mistään alumiinipeltiä halutun pituisena pätkänä?
-
volvo240
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Mitä jos tummetaisit lasit kalvolla (tai köyhän miehen tyylillä: mattamusta spray) ja eristäisit lasit jollain levyllä(+villalla/tyroxilla) vain sisäpuolelta
Olis helppoa...
-
Kiitokori-82
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Ehdottaisin teippaamaan ikkunat mainosteipillä, niin minä ainakin aion tehdä.
Laitoin eristeet sisäpuolelle päin lasia ja vanerin vaan päälle.
Mainos käyttöön tarkoitettuja teippejä saa ihan minkä väristä tahansa.
Ikkunoiden reikiin vaan koolaat raudasta rungon ja ne kohdat mitkä peität teet pellistä.
Näin ei tule kovin isoja pinta-aloja joita loutuu pellittämään.
Laitoin eristeet sisäpuolelle päin lasia ja vanerin vaan päälle.
Mainos käyttöön tarkoitettuja teippejä saa ihan minkä väristä tahansa.
Ikkunoiden reikiin vaan koolaat raudasta rungon ja ne kohdat mitkä peität teet pellistä.
Näin ei tule kovin isoja pinta-aloja joita loutuu pellittämään.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
kaarevia sandvitsejä voi tehdä taipuvasta eristeestä, ja pelti pintaan kiinni liimaamalla, ja sisäpinnoite samoin, tukirakenteiden seinän sisällä pitäis olla massalevyä tai muovia, jotka myös taipuvia, puuta ei suositella.
Tarttis saada yksi meistä monista kylähulluista kameran kanssa vaunutehtaalle, itse olen nähnyt vain kuvia noista rakenteista 30V sitten.
Viimeksi muokannut konenikkari, 12 Joulu 2007 00:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1487
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Reino-Ratin Setrassa on ikkuna maalattu auton väriin ja jätetty keskelle pienempi ikkuna maalamatta. Ihmettelin kun oli niin sileäksi saanut "pellin" kun oli asentanut pienemmän ikkunan. Sisältäkin listoitettuna tosi siisti. Avattavaksi sen saaminen sitten jo onkin pikkasen ehkä jotenkuten vaikeampaa
Setra. Tv. Ari
#048
-
Teiden Ritari
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Miksi niitä pitäisi auki edes saada kun Ilpo hönkii viileää sisään? Kai emäntä voi huutaa "syömään!" ovestakin.
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Kai aukevia ikkunoita oppii ymmärätämään vasta riittävän lämpimässäTeiden Ritari kirjoitti:Miksi niitä pitäisi auki edes saada kun Ilpo hönkii viileää sisään? Kai emäntä voi huutaa "syömään!" ovestakin.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1487
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Joo.. ja mulle riittää siihen hyvin suomalainen kesäpäivä. Takalasillekkin pitäis tehdä "Irjat". Tv. AriIRJA kirjoitti:Kai aukevia ikkunoita oppii ymmärätämään vasta riittävän lämpimässä
#048
-
äkäpussi
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Moi, fiiusta lähti pussinikkunat jokunen vuosi sitten. 2mm alupelti keskitettiin pitkälle sivulle, jotta saadaan jatko/liikuntasauma haluttuun kohtaan jossa se on vähiten haitax. Sikaflexillä kiinni muutaman isokantaisen pop-niitin avustuksella. Tos maalauksessa tulisi käyttää vaaleata värisävyä (jos maalarin värisilmän ego antaa periksi), ettei auringonpaisteen aiheuttama lämpölaajeneminen väännä alupeltiä kieroksi, sikaflex kyllä antaa joustoa liikkumisille.
Fiius en ole vielä(-kään) huomannu maalissa tai saumoissa halkeamia, vaikka (omasta mielestä) laitoin ikkunan peittopellit liian jäykästi kiinni.
Liimauskohdat tulisi hioa hiakkapaperilla (No 60 max), että sikaflex saisi parhaan mahdollisen tartunnan/tiivistyksen ja pinnasta liat/muut epäpuhtaudet pois. Hionnan jälkeen pinnat tulee puhdistaa pölystä, ja liimattava välittömästi ettei alumiini ehdi hapettua kovinkaan pahasti.
Fiius en ole vielä(-kään) huomannu maalissa tai saumoissa halkeamia, vaikka (omasta mielestä) laitoin ikkunan peittopellit liian jäykästi kiinni.
Liimauskohdat tulisi hioa hiakkapaperilla (No 60 max), että sikaflex saisi parhaan mahdollisen tartunnan/tiivistyksen ja pinnasta liat/muut epäpuhtaudet pois. Hionnan jälkeen pinnat tulee puhdistaa pölystä, ja liimattava välittömästi ettei alumiini ehdi hapettua kovinkaan pahasti.
- Reino-Ratti
- Kippari
- Viestit: 63
- Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
- Truck: Setra
- Location: Hämeenlinna
- Member id: 054
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ikkunoiden umpeen pellittämisestä
Omassa projektissa tuota ikkunoiden peittämistä suunniteltiin pitkään ja hartaasti. Ikkunat ovat liimalla kiinnitetty ja ne ovat osana koria. Laskeskelin, että vastaavaan jäykkyyteen olisi pitänyt hitsata tilalle putkiristikkoa melkoisesti: muuten veltomman korin lisääntynyt eläminen repii auki ylimääräisiä paikkoja tai rikkoo muita ikkunoita. Tämän lisäksi kaarevan ulkopellityksen rakennus. Koska autossani on tuplaikkunat, päätin jättää ne paikoilleen
Muuten, valmiit pikkuikkunat on aika hinnakaita.
Kaarevien ikkunoiden päälle tuleva alumiinipelti oli harkinnassa. Se ei kuitenkaan antanut mitään etuja pienten tai aukeavien ikkunoiden suhteen. Alumiinilevyn lasin päälle kiinnitys ja listoitus olisi ollut melko haasteelinen, koska levyt olisivat olleet 3.2 m pitkiä. Lisäksi kahteen suuntaan kaarevan takalasin pellitys olisi ollut vielä työläämpää
Pätöksenä, että lasien pääle joko teippaus tai maali. Kun haluan kaikkea ihan itse yrittää, päädyin maalaukseen. Tässä projektissa tuo lasien maalaus on aikamoinen koekenttä: siinä on kokeiltu kaikenlaista tartuntapohjaa ja myös karkaistun lasipinnan mattausta. Tuota jälkimmäistä en uskalla suositella, koska karkaistun lasipinnan naarmutus on aina vaarallista hommaa. Seuraillaan ajan kanssa miten käy; pysyykö maali ja pysyykö lasit...
Itse olen päätökseeni tyytyväinen sekä työmäärän että tuloksen suhteen
Seinien eristyksessä ja väliseinissä otin huomioon sen, että mikään kova ei pääse painamaan lasia kun kori metsäteillä ajaessa vääntyilee.
Tuo raittiin ilman saanti auton sisälle on oleellista. Setran erikoisuuksiin kuuluu ikkunoiden päällä olevat tuuletusluukut. Ne auttoivat omia päätöksiäni melkoisesti.
T. J.
Kaarevien ikkunoiden päälle tuleva alumiinipelti oli harkinnassa. Se ei kuitenkaan antanut mitään etuja pienten tai aukeavien ikkunoiden suhteen. Alumiinilevyn lasin päälle kiinnitys ja listoitus olisi ollut melko haasteelinen, koska levyt olisivat olleet 3.2 m pitkiä. Lisäksi kahteen suuntaan kaarevan takalasin pellitys olisi ollut vielä työläämpää
Pätöksenä, että lasien pääle joko teippaus tai maali. Kun haluan kaikkea ihan itse yrittää, päädyin maalaukseen. Tässä projektissa tuo lasien maalaus on aikamoinen koekenttä: siinä on kokeiltu kaikenlaista tartuntapohjaa ja myös karkaistun lasipinnan mattausta. Tuota jälkimmäistä en uskalla suositella, koska karkaistun lasipinnan naarmutus on aina vaarallista hommaa. Seuraillaan ajan kanssa miten käy; pysyykö maali ja pysyykö lasit...
Tuo raittiin ilman saanti auton sisälle on oleellista. Setran erikoisuuksiin kuuluu ikkunoiden päällä olevat tuuletusluukut. Ne auttoivat omia päätöksiäni melkoisesti.
T. J.