B10M Carrus 501 - EINO

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 30 Touko 2017 09:56

Joo eiku sillä kyselin tuosta vinyylistä kun laatuja on niin monia. Olin löytäny kivan tuntusta pu-pohjasta niin myyjä kyseli että mihin tulee, ja totesi heti että max. 2v ja hapristuu. Sillä verhoillaan mm.eräidän kotimaisten huonekaluliikkeiden sohvia... Mutta uv-kestoa ei kuulema ole. Sitten ostin kalliimpaa venekäyttöön tehtyä (pvc-pinta), hankalampi työstää, mutta kestää kengillä potkimista ja on uv, palo, ja home suojattua. En tiedä miten käy, mutta ois aika savotta alkaa vaihtamaan vaikka katosta nuita rättejä jos purkautuisi kuten "maskun" sohva... Se homehtuminen tuskin on ongelma, eikä palon kestävyys.
Busissa tosiaan painolla ei niin väliä. Mulla tossa pakussa on reilu 1500kg kantavuutta, mutta silti pyrin keveyteen, pihi mies kun olen =) Mutta pitäs keksiä kevyt ja jäykkä ovirakenne, vanerit tahtoo nuissa olosuhteissa muuttaa muotoaan, jos yksistään laittaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2942
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 30 Touko 2017 19:43

Reddewil kirjoitti:...Mutta pitäs keksiä kevyt ja jäykkä ovirakenne, vanerit tahtoo nuissa olosuhteissa muuttaa muotoaan, jos yksistään laittaa.
30mm foam-levy epoksilla tai urtsiliimalla 4mm okume-vaneri molemmin puolin. Reunat kiertää vaikka alumiini- tai tiikkilistalla.
A man vs cheese

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 30 Touko 2017 21:28

Myyjä sanoi että tuota samaa vinyyliä on käytetty myös esim moottoripyörien satuloiden tekemiseen, eli ei sen nyt ilmeisesti ihan ekan aurinkoisen päivän jälkeen pitäisi lattialle murentua.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 31 Touko 2017 10:31

Rosvolinna kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:...Mutta pitäs keksiä kevyt ja jäykkä ovirakenne, vanerit tahtoo nuissa olosuhteissa muuttaa muotoaan, jos yksistään laittaa.
30mm foam-levy epoksilla tai urtsiliimalla 4mm okume-vaneri molemmin puolin. Reunat kiertää vaikka alumiini- tai tiikkilistalla.
Tuo vois toimia, urtsilevyllä varsinkin. Finnfoam elää pirusti lämmön ja kosteudenkin vaikutuksesta. Huomaa jos vaikka maalaa levyn lattialla niin taipuu kaarelle.. Toki nuo faneerit jäykistäs kovasti. Ulko-ovihan näyttäs olevan "vaahtoa" ja alumiinipelli+faneri molemmin puolin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Kesä 2017 11:53

Juuri pari päivää sitten yksi tuttava kertoi ettei finnfoamin eristyskykyään ole sen kummempi kuin styroxillakaan. Tuo mahtava materiaalihan latistuu vähitellen ihan surkeaksi. :(
Ajattelin kuitenkin käyttää jäljellä olevat finnfoamit vesisäiliön tilan vuoraamiseen. Ajattelin että vesi voisi pysyä vähän viileämpänä, ja ehkä se myös estää sen ettei koko loota tule täyteen kondenssivettä.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2942
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 01 Kesä 2017 12:40

Automme ehtii latistua monta kertaa ennen kuin foami latistuu....
A man vs cheese

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 30 Maalis 2018 16:11

Iski inspiraatio.

Siis päivittää projektitopikkia.

Viime kesänä, valokuvien päivämäärän perusteella kesäkuussa, olen asentanut raikasvesisäiliön.

Kuva
Kuva

Taka-akselin päällä on tuollainen potero johon pääsee takatallista, paikkahan on tehty vesisäiliölle.
Hommasin 2kpl cipaxin 200l vesisäiliötä, joista en näköjään ole ottanut kuvaa. Kyseessä on siis TÄMÄ säiliö. johon tehtiin muistaakseni 3/4"kierteet alareunaan ja päälle putkilähdölle.

Kuva
Kuva

Ensin tuonne koloon asensin kuitenkin pari 100mm valmiiksi eristettyä IV putkea ilmanvahdolle. Oli mukavan lämmintä asentaa.

Kuva

Säiliöiden ympärille uretaanilevyistä eristeet, idea olisi että kun säiliöön lasketaan 400l kylmää vettä, ne ei hikoilisi ihan älyttömästi. Mahdollisesti tuo eriste auttaa pitämään säiliön veden myös viileämpänä, ja toisinpäin estää sen jäätymisen heti ekana pakkasyönä, vaikka mitään talvikäyttöpeliä en olekaan rakentamassa.

Takaseinässä nkyy putket joiden sisälle ujutan varsinaisen vesilekut. Putki menee keskiruumaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ylempi kirkas putki on vain hengitystä varten, mutta samalla idea on että se ruikkaa sieltä veden ulos kun säiliö on täynnä.
Kuvaan ei päätynyt, mutta laitoin säiliön vasemmalle puolelle U-raudan jonka alla nuo vesitputket menee, ja samalla se tukee säiliötä, niin ettei karkaa kaarteessa oikealle. Tuon urtsun vasemmalla puolella on myös tuki.. Täytyy käydä nappaamassa kellarista vielä pari kuvaa. Toinen IV putkikin jatkuu jo sisälle. Säiliön etureunassa ei ole sen kummempia tukia mitä Carrus on tuonne eteen laittanut, mutta mielestäni siellä on siinämäärin tukeva rauta että jos tuo säiliö tulee siitä läpi, niin silloin on muita akuuttejampiakin ongelmia.

Kuvassa oleva vaneri on vaan röhnötystukena etten luttaa uretaania.
Naftasäiöiön huoltoluukulle pääsee, kun tyhjää taaemman säiliön ja irroittaa letkulähdöt. Tietysti lisäilemällä sulkuja tuon voisi muuttaa sellaiseksi että taaemman säiliön voisi ottaa pois ja jättää etummaiseen vedet.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 691
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 31 Maalis 2018 23:49

Onko nuo säiliöt vakio caravan tuotteita ? Olihan tuossa suora linki!! Kysyin yhdestä liikkestä tarjosivat 100-150 litraisia, vajaana ajossa nuo säiliöt yrittää liikkua, ellei loiskeseiniä sisällä.
Yhdessä asuntoautossa oli vesi säkki se olinhyvä esim kun ei ilmatilaa veden pilaantumin vähäisempää mutta se tarvii oman laatikon


Vastaavaa miettinyt ja jos talvikäyttöä vois säiliöiden erotus olla hyvä, vois täyttää vain toisen, jäätymis ongelmat joita on tehdasautoissakin , mietin että säiliön alle eritelevyt kuten kuvassa ehkä lämmitys, nestekierto tai sähkö matto tai kaapeli, vois toimia pelkällä ilmaraolla jos tavatilassa lämmitys.
Carruksen totetus vesilaitteissa lähinnä tehty kesäkäyttöön esim pumpujen alla vain pelti ( jotka jääty ensimmäisenä), ei lämmitystä wc säiliössä, ts laitteita ei käytetä kuin kesällä tai valm talvi huomioimatta.

Harmaavesisäiliö jos varapyörän jättää kotiin sen tilalle sopis melko iso omatekopönttö, putkitus
pitkä mutta onnistuu.

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Huhti 2018 13:17

Tuota loisketta mäkin vähän murehdin, pahimmillaanhan nuo lienevät puolillaan kun siellä on 100kg vettä loiskimassa edestakaisin. Jos tuosta tulee ongelma, niin sitten täytyy astiat vaihtaa, tuo oli vaan muotonsa puolesta niin hyvä tuonne alustaan. Jätesäiliöksi olen hommannut 190kg laituriponttoonin, ja ihan sama ongelma se on siinäkin, on hyvin pitkälti samanmuotoinen möhkäle,

Tuon lämmitysmaton lisäksi vettä voisi pitää sulana myös kierrättämällä sitä, mutta se on sitten sen ajan ongelma jos pakkasilla tulee hinku lähteä reisuuun. Tietysti ihan testimielessä voisi olla hyvä joskus kokeilla miten tuo pitää pintansa jäätymistä vastaan. 400l vettä varastoi itseensä kyllä aika paljon lämpöenergiaakin vaikka olisi vain juuri nollan yläpuolella, saatikka jos täyttää säiliöt jollain hieman kylmää vesijohtovettä lämpimämmällä vedellä.

Yleensä kai tuo jäätyminen on ratkaisut laittamalla tuulilasinpesunestettä vesisäiliöön, se pitää sitten huuhteluveden ja köntsäsäiliön notkeena, mutta ei sillä tietysti kiva ole käsiä pestä.

Mä en tiedä miten noita varapyöriä on yleensä sijoiteltu noihin, mutta mulla se oli ainakin ihan perällä pystyssä, eikä sinne oikein sitä harmaasäiliötä viitsi tai voi laittaa. Lopullinen sijoituspaikka on tarkoitus olla nykyisen WC:n paikalla, kun tarkoitus on joskus nostaa vessa ylemmäs. Tässä stage 1 vaiheessa ajattelin jättää sen yhden 190kg ponttoonin vaan keskiruuman lattialle, eli siihen portaiden kohdalle keskelle autoa.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2942
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 01 Huhti 2018 15:07

Asuntovaunun kemssan jätesäiliössä käytin kalsiumkloridia, se pitää jätteet notkeina vielä -10C tienoilla. Hieman edullisempi kilohinta kuin lasinpesunesteellä.
A man vs cheese

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Huhti 2018 20:22

Ei kai tuota kalsiumkloridia kuitenkaan sinne vesisäiliöön voi laittaa? Tarkoitin siis että se huuhteluvesisäiliö on lasinpesunesteellä täytetty, jolloin se päätyy sinne paskojenkin sekaan.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2942
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 02 Huhti 2018 09:28

Ei huutelusäiliöön. Irtokannusta tuon huuhtelun hoidin kylmässä vaunussa ja sitten kun lämmöt on tuvassa niin säiliöön vettä. Suolaa ainoastaan tuohon jätepuoleen,
A man vs cheese

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Kesä 2019 20:55

Luulitte kuitenkin että olen heittänyt jakarin nurkkaan, mutta enpähän olekaan. Eino on edennyt. Hitaasti, mutta toisaalta epävarmasti.

Tuli mieleen tässä jakaa eräs osaprojekti, josta voi jollekulle olle jotain iloa. Eli nuo laatikostot ei tuollaisenaan pysy reissatessa kiinni, joten sinne pitää lukkokehitelmä laittaa. Uunin vieressä olevan korkean/kapean maustelaatikon, vai mikä nyt onkaan nimeltään, lukitsen yksinkertaisella sähkömagneetilla, josta en ilmeisesti ole tullut ottaneeksi kuvaa, mutta eipä tuon kuvitteleminen luulisi suurta mielikuvitusta vaativan.

Kuva

En halunnut noita laatikoita lukita millään etureunaan tulevalla salvalla, koska ne nyt kuitenkin on yksinkertaisuudessaan aika kivan näköiset, joten lukkomekanismi piti saada mahtumaan taakse:

Kuva

Aivoittelin että m6 kierretangosta, muutamasta järeästä kulmaraudasta saa tehtyä lukituksen.. Kulmaraudassa oli keskellä luokkaa 10mm reikä, kierretanko sellaisenaan ei kovin hereästi pääse luistamaan sen rijän läpi joten laitoin siihen sopivan kokoisen putkisokan päälle, jonka lukitsin muttereilla paikalleen. Kierretankoon aina laatikon kohdalle kulmarauta, joka haukkaa laatikon takaureunasta kiinni.. Nurkissa pyöri sellaisia Z rautoja, jotka puolestavälistä katkaisemalla sai kivan kulman, mutta tuli pieni ongelma..

Kuva
Kuva
Kuva

Lukituksen pystyi tekemään, mutta systeemi ei toimi, kun kierretanko nappaa niin tiukasti laatikon takareunasta kiinni, eli jonkinlainen vastinpinta piti rakentaa laatikkoon. Pelkkä kulmarauta ei toimi, laatikon takaseinän yläreuna on liian löysä:

Kuva

U-muotoinen takaseinään pultattu rauta toimii paremmin, joten pikaisesti teurastin pätkän hyllykiskoa:

Kuva

Mutta tuollainen U muotoinen reikäkisko on paljon kätevämpi kun siinä on reijät valmiina, riittää että poraa pelkän kaapin takaseinän reijät:

Kuva
Kuva

Koko komeitta liikuttelemaan tilasin Aliexpressistä yleismallisia auton keskuslukon moottoreita. Ovat 12Volttisia, mutta kun moottoreita tulee kaksi, niin ne voi laittaa sarjaan, jolloin toimivat kätevästi 24V systeemissä. Nuo maksoivat muistaakseni jotain luokkaa 4/kpl. Ei tullut köyhäksi. Laatu on varmasti huippua. Moottorit kiinnitin kierretankoon bilteman kulmanivelellä. Kaksi suunnillen tämän näköistä pakettia niistä askartelin:

Kuva

Toisessa kaapissa keskuslukkomoottorin on yläreunassa, lavuaarin kohdalla ei ole ylälaatikkoa joten se mahtui ylös, ja asentaessa ei tarvinnut kurotella. Yläreunassa on myös tuo kaapin taustatuki johon kiinnitys oli helppo.

Kuva

Alareunassa kaapin takana ei ole naista, eikä oikein mitään kiinnityspistettä, mutta mellulevystä tuki johon moottori kiinni. Bonuksena tuo mutkantekevä tanko antaa vähän enemmän pelivaraa tuon moottorin kiinnitykselle, suorassa tangossa kiinnityspaikka oli tarkka.

Kuva

Seuraava ongelma on se että tuo kierretankokulmarautapatentti on siinämäärin raskas että pelkkä moottorin vastus ei riitä pitämään sitä ylhänä - ja tuon painon takia muutenkin toteutin koko patentin niinpäin että nimenomaan ala-asennossa laatikot ovat lukittuna. Asennon lukitukseen kehittelin kaksikin erilaista ratkaisua.

Malli A, jossa pyöreäpäinen ruuvarilla kierrettävä pultti on kiinnitetty metallilirpakkeeseen. Yksi kiinnityskoukuista jää pultinpään varaan yläasennossa. Metallilirpake tuli keskuslukkomoottorin mukana, tuolla se lienee tarkoitus patentoida auton oven sisään kiinni. Ko. metallilirpakkeen jousiominaisuuksista ei mitään käryä, epäilemättä se selviää kun lirpake katkeaa.

Kuva
Kuva
Kuva

Malli B, kertaluokkaa yksinkertaisempi. Samaa metallilirpaketta taivuttelemalla tehty "hidaste". Vaikuttaa ainakin tässäkohtaa toimivan ihan yhtä hyvin. Hemmetin paljon helpompi tehdä.

Kuva
Kuva

Sitten iski huoli.
Entäs sitten kun tuo huippulaadukas kiinalainen keskuslukkomoottori päästää käyttösavun ulos? Tuohon ratkaisuksi naru, jolla lukon saa revittya auki ottamalla ensin uunin pois paikaltaan. Tuota narua ei toivottavasti ikinä tarvitse käyttää, joten voi olla vähän hankalassa paikassakin.

Kuva
Kuva
Kuva

Tuo lukkomoottori toimii siinämäärin sähäkästi että todennäköisesti jonkinlaisen systeemin rakennan niille johdettavaa virtaa rajoittamaan.. Mahdollisesti vaan ohut sähköjohto syöttöön. Itse keskulukkomoottorin toiminta on sähköisesti hyvin yksinkertainen. napaisuus kääntämällä päinvastaiseksi suunta muuttuu. Nuo mun tilaamat moottorit sisältävät lisäksi 3 ylimääräistä johtoa joista asennon saa luettua, tarkoitettu siis keskuslukossa kuskin oveen, mutta toimivat yhtälailla.

Idean saa vapaasti varastaa. Olen vähän omahyväinen. 8)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2942
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Kesä 2019 22:34

:) en usko, että tuota kukaan kovin helposti 1:1 kopioi vaikka on kuvalliset ohjeet- Täytyy sanoa; Tuo on kylähulluutta parhaasta päästä....Vain uuni pois ja nykäisy narusta.
A man vs cheese

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja mikko » 04 Kesä 2019 22:37

Senkin hullu.

Edit: jahas oli tullu väliin yks viesti mut pysyn lausunnossani
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 05 Kesä 2019 16:45

Rosvolinna kirjoitti:
04 Kesä 2019 22:34
:) en usko, että tuota kukaan kovin helposti 1:1 kopioi vaikka on kuvalliset ohjeet- Täytyy sanoa; Tuo on kylähulluutta parhaasta päästä....Vain uuni pois ja nykäisy narusta.
Ajattelin että tuo olisi vähemmän hullua kuin uunipois ja puukkosahalla reikä kaappiin :wink:

Itseasiassa tuo on loppupeleissä aika simppeli toteuttaa, tuon B lukon tekemiseen meni ehkä pari tuntia kun se oli jo valmiiksi ajateltu.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 542
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 06 Kesä 2019 10:10

Onpa hieno systeemi! :) Kelpaa kurvailla kun kaapit kestää kiinni.

Mä aikanaan tein "pikaratkaisun" reissun päällä, kun ei tietenkään kotipihassa ongelmaa huomattu.. Laatikostojen kiskoja pihdeillä taivuttaen niin että kiinni-asennossa ne hirttää jumiin. :D Sitten kun rivakasti tempaisee jumikohdasta yli niin loppumatkan rullaa pehmeästi. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4365
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 06 Kesä 2019 14:52

Mulla vastaava keskuslukolla toimiva systeemi. Tein 6mm tangosta ja hitsasin koukut jotka ottaa laatikoiden takareunasta kiinni. Auki pysymisen ratkasin magneetilla, se pitää tankoa kiinni, mutta vain sen verran että keskuslukkomoottori jaksaa riipasta siitä irti. Ja naru on kans viereisessä kaapissa =D Tarttis melkeen väköstää vielä kaappien oviin vastaava systeemi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 25 Elo 2019 20:16

Tästä se kaikki lähti:

Kuva

Eli joskus talvella huomasin että jäähdytinneste oli vähissä ja kippasin sinne muutaman litran lisää, sillä seurauksella että muutama litra jäähdytinnestettä valui maahan.

Kuva

Ongelma oli paisuntasäiliön pohjasta johonkin lähtevän ilmanpoistoletkun klemmarin kohtaaminen hapen kanssa, eli se oli ruostunut lähes olemattomiin. Talvella nykertelin sinne uuden klemmarin, mutta kaikki muutkin klemmarit oli ihan samanlaisessa kunnossa..

Lisäksi välijäähdyttimen kenno oli hieman huonossa kunnossa... Kun tarkoitain hieman, niin kennon kehys oli ruostunut alareunasta olemattomiin ja kenno oli kiinni enää päätypaloistaan niin että varsinainen kenno roikkui useamman sentin keskeltä. Lisäksi kenno oli alareunastaan jo vihreä vuotaneesta jäähdytinnesteestä.

Innokkaimmat siellä jo hyppii seinille, kuinka välijäähdyttimestä nestettä vuotaa. No tässä mahurikympissä on kuitenkin vesikiertoinen välijäähdytin. Imusarjassa on kenno ja kyljellä ulompi syyläri on pyhitetty ahtoilman välijäähdytystä varten ja sisempi on perinteinen moottorin lämpöjen kurissa pitämiseen tarkoitettu kenno.

Lumisuli-kesätuli ja Eino pukeille:

Kuva
Kuva

Oli tuo pukeille ajaminenkin oma projektinsa.. Tai ensin piti tehdä nuo pukit, mutta niiden rakentamisessa nyt ei kovin ihmeitä ollut. Sellainen vinkki jos joku lähtee samaan projektiin: Tee pari perhanan pitkiä pukkeja ja aseta ne etupyörien eteen, niin että auton saa ajettua ylös akseli kerrallaan. Tuolla mun metodilla pitää ottaa vauhtia ettei se jää sutimaan rampille, ja samalla saada se pysähtymään 25cm tarkkuudella tuohon tasaiselle osalle. Oli melko jännittävä kokemus.

Syylärirempan olisi ehkä voinut tehdä ilmankin noita pukkeja, jos olisi pitänyt korinnoston kokoajan päällä, mutta jostainsyystä hieman ahistaa ryömiä tuonne auton alle, kun tietää että jos se pihisevä ilmasäkki lojahtaa siellä ei ole miehenmentävää tilaa. Lisäksi samalla oli tarkoitus ilmankuivaimen takaiskuventtiili fiksata.

Kuva

Jokatapauksessa.. Eino on pukeilla ja nesteet pois, syylreissä oli kummassakin vedenpoistoroppu, tosin sisemmässä, jo aiemmin vaihdetussa tarvikemallisessa syylärissä sen verran hyvin jemmattu että sieltä vesi laskettiin perinteisin menetelmin kasvoille ja hihansuusta kainaloon.
Tuo välijäähdyttimen syyläri on vasemmasta reunastaan saranoitu, ilmeisesti ideana että syyläreiden puhdistaminen onnistuisi helposti, mutta saranat olivat suhteellisen tukevasti ruosteessa, ja yhdistetytnä se ei yhtään tukevasti ruostuneeseen kehykseen se lähti vähän niinkuin osissa sieltä pois.

Kuva
Kuva

Sisempi syyläri lähti suosiollisemmin irti, lähinnä tuo 50kg painava tuuletin paketti aiheutti siinä ylimääristä kiroilua.

Kuva
Kuva
Kuva

Syylärin kehys oli jonkinlaisessa kunnossa mutta tuo ilmanohjaintötterön ilmanohjausominaisuudet kärsivät. Lisäksi jonkintasoista huolta aiheutta se että 50% sen 50kg painavan tuulettimen kiinnityspisteistä oli tuossa ruostepitsissä.

Kuva
Kuva

Puuilosta löytyi kätsän kokoisia pellin paloja 1,5mm paksuisena, niitä virittelin muutamaan kriittiseen paikkaan tuonne sähköliimalla kiinni, ja vähemmän kriittisiin paikkoihin jotain 0,4mm peltiä ihan vaan sikaflexillä, tai mitä liimaa nyt olikaan. Lähinnä siis ettei se potkuri putoa tielle piti hitsailla, ilmanohjauslirpakkeet pysyy liimallakin riittävästi.


Koko projektin aloittanut paisari aiheutti sitten vähän ongelmia... Ne umpiruostuneet klemmarit eivät lähtenee auki, mutta vastaavasti ne kumiletkut murenivat kyllä. Aikani uitin klemmareita rost-offilla, ja koitin nitkuttaa niitä auki, mutta kun ensimmäinen letkunippa paisarin pohjasta repesi irti, oli selvää että se on saatava käteen. Paisari siis.

Aikani paisaria pyöriteltyäni tulin siihen tulokseen että Carrus on rakentanut korin paisuntasäiliön ympärille. Siellä oli kyllä huoltoluukku tavaratilassa että matkustamon lattiassa, mutta kummastakaan luukusta säiliö ei mahtunut kulkemaan, mutta puukkosahalla suostuttelemalla lattia antoi periksi.

Kuva
Kuva

Paisarin kun sai irti, siinä oli kuitenkin pieni puute.. Siitä katkennesta nipasta oli suora yhteys ulkomaailmaan, ja pienen googlettelun jälkeen vakuutuin siitä että paisuntasäiliömuovia ei voi liimata. Hitsata voisi mutta ei liimata.

Koska mun puuilosta 120eurolla ostama MIG ei muodosta muovia vasten kipinää keksin pultata reijän umpeen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva

Pulttipatentti läpäisi painetestin.

Kuva

Nyt kun syylärit oli heivattu mäkeen, niin oli hyvä hetki toteuttaa akkujensiirto. Alkuperäiset akuthan ovat kuskin alla olevassa luukussa, jonka olen aivoitellut olevan erinomainen paikka ilmalämpöpumpun ulkoyksikölle, ja taas toisaalta tuon syylärin päällä olevan matalan tavaratilan olevan erinomainen paikka akuille. Toisaalta jos siihen ponnistaa esim 8kpl 220Ah akkuja, niin se vaneripatentti josta tuo syylärin yllä oleva tavaratilan pohjan on taiteltu, on siellä syylärissä.
Tuossa mun autossa on siis tavaratila jotain 15cm matalampi syylärinkohdalla kuin muualla akseleiden välissä, ja se koroke on toteutettu parilla pöydän reunaa vasten taitetulla pellillä ja vanerilevyllä. Eli Puuilon migillä pari kannakerautaa akuille.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kilikalipullosta maalia päälle ja sovittelemaan rautoja runkoon jo tehtaalla hitsattuihin kannakkeisiin. Tutkiskelin sen verran auton rakennetta että uskoisin noiden kannakkeiden olevan muutenkin mukana kuin vaan rekvisiittana, niin että niiden pitäisi hanskata akuston paino.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva otettu syylärintäyttöön tarkoitetusta pikkuluukusta :)

Nostin tuota rautaa tunkilla jonkinlaisella voimalla kohti tavaratilan lattiaa ja napsuttelin pariin kriittiseen kohtaan rautakiiloja väliin, jonka jälkeen Puuilon Migistä nupit kaakkoon ja paksua saumaa. Puikkokonekin itseasiassa olisi, mutta siitä hommasta ei tule mitään noin ahtaassa paikassa. Yllättävän hyvin tuo Puuilon laitekin toimi.

Kuva

Tuolla ahtaassa välissä hitsatessa totesin toimivaksi jipoksi ottaa kypärästä lasin irti ja pitää sitä vaan kädessä. Siis suojalasia.

Ne koppuraksi muuttuneet letkut piti uusia, ainakin niin pitkälle kun pystyi.. Moni letkuista oli vain sellainen puolenmetrin pätkä joka yhtyi johonkin kovasti pneumatiikkaputkelta vaikuttavaan semiläpinäkyvään muoviputkeen. OEM ratkaisu näytti olleen ujuttaa pneumatiikkaputken sisään pätkä metalliputkea jota vasten kumiletku klemmarilla oli kiristetty. Muistaakseni 4mm jarruputki istui jämptisiti sinne putken sisään.

Kuva
Kuva
Kuva

Sellaisen huomion tein (liian myöhään) että min-max asteikon putki on lasia - ja lasi ei oikein kestänyt mun käsittelyä. Vastaavaa lasiputkea en lähteny etsimään, vaan puuilosta pätkä kirkasta bensaletkua. (Meidän kylille on tullut Puuilo)

Kuva
Kuva

Sen välijäähdyttimen syylärin olisi saanut syylärihuollossa kennotettua, mutta Paimelassa oli kohtuuhintainen valmiiksi sisäänajettu syyläri, jossa bonuksena uusi kehys. Saranoita piti hieman hitsailla siihenkin, mutta paljon kivuttomampi vaihtoehto kuin alkaa lähes tyhjästä rakentamaan sitä vanhaa.

Niputtaminen tapahtui kuitenkin melko kivuttomasti, mitä nyt joku oli jotain kannakerautoja hitsaillut sinne, jonka takia niitä coolerin saranoita piti hieman rälläköidä että mahtui pudottamaan sen paikalleen. Sen verran olin nuuka että ynnäilin että olen sen verran lisäillyt jäähdytinnestettä laitteeseen ettei se nyt ihan älyttömän huonoa voi olla, joten kaadoin rapiat 20l vanhaa nestettä suodattimen läpi takaisin järjestelmään. Lisäksi n. 10l uutta nestettä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Samalla kun tuolla syylärikotelossa keikkui, niin ajattelin että (alkuperäisen?) laturin ilmansuodattimen voisi ehkä vaihtaa uuteen. Ihan kovinhirveän ahkerasti en edes etsinyt uutta orkkis suodatinta, vaan hain Biltemasta kartiosuodattimen, valmiiksi öljytty, á12,90€ ja punainen. Ihan heittämällä se ei tosin mennyt, koska kartion runko otti tuohon tukirautaan kiinni, joka oli oikeastaan vaan hyvä asia, koska kun irroitin tuon imuputken, niin löysin sieltä n. 2 litraa jäähdytinnestettä.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Uusi välijäähdyttimen syyläri on nyt paikallaan, ja tynnyrin päällä kasa ruosteisia klemmareita ja koppuraisia letkuja. Ja ilmankuivaimen takaiskuventtiili vuotaa. Siinähän se kesä sitten menikin..

jama
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Syys 2016 12:49
Truck: Volvo b10m Eagle 560
Location: oulu

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja jama » 25 Elo 2019 22:08

ite tein keväällä samanlaisen remontin mut vaihdoin molemmat syylärit.
nyt ois ylimääräisenä toisen syylärin kehikko kunnossa oleva.

jiipee
Tosi harrastaja
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja jiipee » 26 Elo 2019 18:59

Sama projekti olisi edessä. Jäähdytin nestettä häviää ja jäähdyttimen purkautuvat pikkuhiljaa.

jiipee
Tosi harrastaja
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja jiipee » 26 Elo 2019 19:02

jama kirjoitti:
25 Elo 2019 22:08
ite tein keväällä samanlaisen remontin mut vaihdoin molemmat syylärit.
nyt ois ylimääräisenä toisen syylärin kehikko kunnossa oleva.
Lieneekö näissä syyläreissä ja kehikoissa kovin monen kokoista? Minua voisi kiinnostaa tuo kehikko jos se on kerran ylimääräinen.

jama
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Syys 2016 12:49
Truck: Volvo b10m Eagle 560
Location: oulu

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja jama » 26 Elo 2019 22:36

Kyllä vissiin on yleensä samankokoisia. laita mittoja niin mittailen onko samanlaiset.coolerin kehikosta on alarauta syöpyny mut muuten hyvä ja syylärin kehikko hyvä. jotain euroja pitäs tieten saaha:)

Jule
Kansleri
Viestit: 1332
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 29 Elo 2019 10:07

Hain siihen ilmankuivaimeen uuden takaiskuventtiilin... Vuotaa aina vaan.. :(

Vastaa Viestiin