Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

silvarello kirjoitti: 14 Touko 2019 18:00 Nonni. Ei peltiseppä ajattele noin kaksiuloitteisesti kun pelti on litteää.
Nuo Victronit taitaa olla hakkurimalleja? https://www.swextra.fi/tuote/victron-or ... onvertteri
Ei ainakaan lämpiä kovin paljoo- yks tuommonen on laitettu liesituulettimen yhteyteen. Hyötysuhde näyttäs kanssa hyvältä.

Helpoin olisi nyt tosiaan löytää vain toimiva laite, niin ei tarvi kuin kytkeä.
No tuohan vaikuttaa ihan toimivalta kapistukselta. Hintakaan ei ole paha.
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Ongelma ratkaistu tilaamalla Victronin konvertteri. Minullahan oli tuommonen yhdistettynä liesituulettimeen, joten lainasin sieltä ja laitoin valoille. Jännite pysyy 12,4 voltissa ja lämpenee ehkä 30 asteiseksi. Loistolaite.
Tämähän olisi kannattanut ratkaista alunalkujaan ostamalla tosiaan tuommonen 20-30A konvertteri ja laittamalla kaikki 12v sen kautta, mutta minulla oli visio tai illuusio, että laitan kaikki laitteet 24v ja johdot vedetty myös sitä ajatellen. Nyt yhden laitteen käyttö olisi johtanut syöttöjohtojen uudelleenvetoon ainakin osittain. Tässä on tietysti se etu, että yhden boksin pimetessä ei pimene kaikki 12v laitteet.
Eihan noita 12v laitteita oo onneks paljoo: Soitin, liesituuletin (myytiin minulle 24 volttisena mutta ei ollut sitä- sain tuon Victronin silloin korvauksena) ja nyt sitten minä heikko lankesin noihin valoihin.
Valothan olis voinut muuttaa sarjaan 24 volttiin, mutta ongelmana olis ollut kuitenkin se ylijännite, joka ois pitänyt ratkaista.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Vaihtoehdot 12v toteuttamiseen

Viesti Kirjoittaja Jule »

silvarello kirjoitti: 13 Touko 2019 22:34 Unohdinko jottai? Vai sattuko paska alentaja?
Laitoin tämmösiä https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000317 ... 00-K-65-lm ledejä 15+15+19 rimpsut, eli yhteensä 49 kappaletta. 0,72wx49= 35,28w eli laskennallinen 1,16666 A
Pistin tämmösen alentimen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/455708/ ... -24-12V-8A (tuo on oikeesti 10A)
Tuo muuntaja lämpes aikansa (paljon) ja ihailin valoja, kunnes POKS! Muuntaja toast. :?:
Tarkistin kytkennät ja mittasin 12V akulla ja yleismittarilla ledien todellisen tehon tarpeen: 2.31A. Mittasin myös tulojännitteen 27V.
Ei kai tuossa voi muukaan mennä vituiksi ? Aika iso teoreettisen tehon ja tuon mitatun välillä, mutta ei selitä poksausta.
Mankalle laitoin tuon alentimen isoveljen (15A) viimekesänä ja se toimii hyvin, eikä lämpenekään kuin nimeksi.
Perinteinen jännitteenalentaja toimii niin että se muuttaa vaan sen ylimääräisen jännitteen lämmöksi, joka on sinänsä ihan toimiva ja yksinkertainen ratkaisu, mutta hyötysyhde on huono. Kun käytetään vähävirtaista laitetta moottorin käydessä tuolla ei ole mitään merkitystä. Esimerkiksi 4 kanavainen autoradio ei sellaisella kohtuu äänenvoimakkuudella ota sähköä kuin ehkä 2-5W, vaikka teoreettinen maksimiteho olisikin luokkaa 60w. "Modernissa" jännitteenalentajassa on hakkuripiiri joka toimii yleensä vähintään 90% hyötysuhteella.

Tavallisen lednauhan, ja samalla tavalla sarjavastuksella toteutetun led valon virta ei nouse lineaarisesti, vaan sen nimellisjännitteen yläpuolella virta lähtee jyrkkään nousuun, jonka takia esim 12V virta voisi olla vaikka 1,2A, mutta 13V (täyden akun jännite) ollaankin sitten tuolla 2,3A:ssa. käytännössä tuollaisen ledin kirkkaus ei kasva juuri ollenkaan ylijännnitteellä, vain sähkönkulutus/lämmöntuotto kasvaa, siksi tuollaiset kannattaisi säätää siihen jännitteeseen/kirkkauteen jossa kirkkauden lisääntyminen taittuu. Yleensä se optimaalinen paikka 12V nimellisjännitteella toimivalla valolla on jossain 11,8V korvilla.

Akkukäyttöisenä näissä on se ongelma että akun jännite vaihtelee varauksen mukaan, ja akun lataaminen edellyttää aina lepojännitettä selkeästi korkeampaa jännitettä, ja kaikki akkuun kytetyt sähkölaitteet saavat tietysti osansa latausjännitteestä. Ajoneuvokäyttöön tarkoitetut 12v nimellisjännitteellä toimivat laitteet ovat suunniteltu niin että ne kestävät ne 14-16V jännitteet joita ajoneuvossa yleisesti esiintyy, muuntajan perään tarkoitetut 12V laitteet on yleenstä tosiaan tarkoitettu sille 12V voltille, eikä jotain sillä hehtaarilla.

Kaikkein energiatehokkain valaistus tulee vakiovirtaohjatuilla led valaisimilla, jossa elektroniikka hoitaa sen oikean jännitteensyötön hakkurilla, eikä "tyhmä" sarjavastus, joka muuttaa vaan sähköä lämmöksi. Käytännössä nuo lednauhat sarjavastuksineen ovat vaan niin hemmetin käteviä.
Vastaa Viestiin