B10M Carrus 501 - EINO

Kerro omasta projektistasi
Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 02 Maalis 2017 18:04

Noniin.. päräytin sen listan "paljaana" seinään, ja kyllä se noin parempi on.

Kuva

Kuva

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 02 Maalis 2017 18:24

Voisin myös sepustella tuon kattokanavan...

Takaoven yläpuolelle väkersin "paneelin". Laitan siihen josku kaunispäivä 2din kokoisen android soittimen, jonka kautta pystyy hallitsemaan matkustamon humppaa ja mielummin myös jonkinlaisen käyttöliittymän kaikkeen hienoon tietokoneohjattuun toimintaan autossa. Vielä on kyllä vähän epäselvää mitä sinne tulee, mutta jotain hienoa kuitenkin. 8)

Lisäksi aivoittelin että tuo tila täytyy olla avattavissa, koska sinne voisi jonkun aivoboksin joskus rakentaa, tarvittaessa vaihtamaan tuota artturammaria tai jotain muuta, niin piti väkerellä tuokin vaikeimman kautta.

Ensimmäinen ajatus oli laittaa T muotoinen lista siihen alanurkkaan, mutta maailmassa ei ole sellaisia. Haalin kodin terrasta 2 kpl 1m pätkää muovista t-listaa, jotka liimasin yhteen ja verhoilin vinyylillä huomatakseni että T:n yläsakara on liian kapea ja kanavan puhjassa olevat ruuvit ei peity. Mulla on nyt sitten tuollainen T-lista vastaisuuden varalle. :?

Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Haalin käsiini 2x40mm valkoiseksi maalattua alumiinilattaa, todennäköisesti maailman viimeisen kangen ja ruuvasin sen tuohon kanavan pohjaan. Ruuvit jäi näkyviin, mutta ihan asiallisen näköiset ne kuitenkin on, vaikka se nyt hieman aaltoileekin.

Kuva

Vähän piti kehittää fylliä tuonne taakse että etulevyt tulee hyvästi. Latta tulee muuten ulommas kuin tuo etulevy, ei ole nätti niin.

Kuva

Kuva

Kuva

Avattavan osuuden lukituksen väkersin ikkunan salvasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Toisessa päässä on vaan pienet latanpätkät tuolla takana, niisä ei ole nyt kuvaa, mutta lahjakkaimmat voivat käyttää mielikuvitustaan, loput joutuu jäämään epätietoisuuteen.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4364
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 03 Maalis 2017 13:24

Kommeeta, mukava lukea kun jaksat selittää ja on kuvia!

Ne kattoboxit on toisissa autoissa varustettu lämmityskennoilla, siitä nuo tulpat sulla tuossa boxin päädyssä. Ja niistä koteloista tosiaan valuu vesi pirttiin, että jos pitävän haluut, niin ulkopuolelle vaikka alupelli aukon päälle sikalla ku on ensin hävittäny sen mustaa olevan hökötyksen. Liesituulettimen putken sitten tuo 5cm läpi siitä ja sikalla tiiviiksi. Niin sain itellä pitämään. Nehän on alunpitäin ollu sisään puhaltamassa ja poisto vain auton takaosasta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Maalis 2017 12:10

Mulla se vesi valui sen kotelon ulkopuolelta. Eli siis tuon kotelon ja varsinaisen katon välinen sauma vuosi. Jollain liimamassalla se on alunperin tiivistetty, mutta kuivunut ja ruostunut niin pahasti että ei pitänyt enää vettä. Tuon kotelon pohjassa on tuo "ylivuotoletku" mutta sieltä ei ole tullut vielä mitään.

Taidan kuitenkin ainakin tuon oikean takakotelon leikata kokonaan pois, se vie kohtuuttoman paljon tilaa tuolta hyllyltä, eikä sille kyllä ole mitään käyttöä.

Oikeaan etuboksiin ajattelin toteuttaa IV-koneen ilmanoton. Alunperin ajatus oli ottaa ilma vasemmasta etuboksista, koska se olisi helpompi toteuttaa koska iv konekin jää väkisin auton vasemmalle puolelle, mutta kun pakoputki ja webasto on kummatkin myös tuolla vasemmalla puolella, jonka lisäksi akutkin tulevat sinne, niin ilma olisi parempaa tuolla ojanpuolella. Hoksasin että saan sen iv putken nousun toteutettua vessan seinää pitkin, elunperin kun ajattelin että putki menisi ylös tuossa vessa vastapäätä tulevan komeron sisällä.

Periaatteessahan ilmanotto voisi kyllä olla auton (oikeassa) kyljessäkin matkustamon alla, mutta ainakin ajossa se ei ole niitä puhtaimpia paikkoja. Eihän se nyt mikään vahinko ole että ne ilmanotot ovat alunperinkin pultattu katolle.

Kävin tuossa viikko-pari sitten tutustumassa naapurin kulkuriprojektiin ja hämmästelin huomattavasti korkeampia kanavia, jotka ovat kai vaan seurausta kattokanava lämmityksestä, tuskin ne tuohon pykälää uudempaan koppaan pelkästään tyylillisistä syistä tuplakorkuisia kanavia olisivat laittaneet (olettaen että se nyt oli 302, muisti pätkii).

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Maalis 2017 12:49

Lattia.

Lattiamateriaaliksi on päätynyt nyt vinyylilankku. Pidän niiden hieman kuvioidusta pinnasta. Ajattelin myös että pinta olisi hieman lämpimäpi kuin laminaatti, mutta ei se kyllä ole.

Aivoittelin myös jonkinlaisen lattialämmityksen virittämista. Korkeus kun on aika tiukalla, niin kovin paksuja rakennelmia ei edes olisi ollut mahdollsita rakentaa. Löysin kyllä 24V lattialämmityskalvoa jolla tuon olisi voinut toeuttaa, mutta valmistajilla oli kaiken näköisä epämiellyttäviä vaatimuksia jotta muovimatto olisi pitänyt riipiä irti (ei jaksa) ja kun muutenkaan eristysta ei ole parannettu käytännössä mitenkään, jos noita tukittuja ikkunoita ei lasketa, niin mikään übertalvikulkuri tästä ei ole tulossa muutenkaan. Lattialämmitys jäi pois, käytetään sitten villasukkia tai paksuja mattoja.

Lattiaan on jäänyt niiden penkkien käytävänpuoleisen kiskon poistamisesta tuollaiset n. 2,5cm urat, kun varsinaista käytäväsyvennystä ei ollut. Periaatteessahan nuo eivät aiheuta ongelmaa, mutta koska ne kuitenkin sattuvat pitkittäin asennettavien vinyylilankujen saumojen alle, koska Murphyn laki, niin leikkaisn niihin tuollaiset vanerisoirot ja sikaflexillä kiinni. Samalla tuli peittoon kiskojen kiinnitysreijät ja pari muuta koloa joita noiden urien pohjassa syystä tai toisesta oli. Esim sellainen sormen mentävä kolo oikean takapyörän eteen olevaan tilaan jossa on ilmapussi ja tasonsäätöventtiili ja mitä kaikkea sinne nyt on keksittykään laittaa.
Samalla rakentelin myös pienen jatkopalan tuohon lattiaan, koska takaporraskuilu on hieman extrapitkä. Tuossa takarunassa on ollut sen hydraulisen hissin nostosylinteri ja jotain muuta roipetta.

Kuva

Kuva

Ylemmässä kuvassa näkyy salkun alla vähän tuota huoltoluukkua. Sen takana on siis mainitut tasonsäätöventtiili ja noin 50kg hiekkasuolapaskaa. Ennen lattian levittelya pesin, imuiroin, kaavin ja pesin 45kg siitä 50kilosta ryönää pois tuolta. Merkkasin porraskuilun takaseinään myös alueen mihin voi sahailla uuden huoltoluukun.

Sitten vikkelänä kaverina minä mattoa lattiaan asentamaan.

Kuva

Ja kiinni niin ettei karkaa. Öö eiku? :o
Kuva

Eräänlaisen ongelman aiheuttivat nuo lattiassa olevat rahti/pyörätuolikiinnikeet. En ole niistä näköjään erikseen ottanut kuvaa mutta tuossa ylimmässä kuvassa ne näkyy. Tai lähinnä nuo pyöreät kiinnikeet, jotka tulevat n. 2mm lattiapinnan yläpuolelle. Soikeat ovat kai jo koritehtaan laittamia, koska ne ovat upotettu lattiaan.

Tuo "parkettimuovimatto" on siis joku jämäpala jonka pelastin roskalavalta ja sen funktiona on vain tasoittaa nuo lattiassa olevat kiinnikkeet. Kiinnikkeiden irroitus ei oikein inspiroi koska ovat läpipultattu kiinni ja juuri tuossa kohtaa ovat lokasuojan kaaren takana jemmassa. Tuo muovimatto on saman 2mm paksua mitä nuo kiinnikkeet pullistelee lattiasta ulos.

Kuva

Tuo lattiaan tehty jatkopala 6mm vanerista ei välttämättä kestä tällaisen kaverin hortoilua jota ei tosiaankaan punnita neuvolassa.

Kuva

Lopullinen vinyyliankku tuli sitten tuon muovimaton päälle. Väri on melko pitkälle sama jota tulee myös keittiön työtaso ja ruokapöytä yms. Mikä on todennäköisyys että lattian pituus on sellainen että jossain kohtaa jako asettuu niin että täytyy alkaa askartelemaan 3cm pituisia paloja? No kokemusten perusteela karkeasti arvioiden noin 100%.
Porraskuilun päähän piti tietysti vähän muokata tuota lankkua. Helppo homma, kolme harjoituskappaletta ja 1,5h aikaa. :evil:

Kuva

Kuva

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2934
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Maalis 2017 13:30

Tuo vinyylilankku on mukava materiaali työstää. Käytössäkin kestävä. Meillä on töissä yhdessä näyttelytilassa ollut tuollaiset 3-4 -vuotta lattiassa. Helppo pestä ja kestävät ulkokengillä kävelyä. Hieman saumat irvistävät muutamista kohdista, mutta on siivä lattialla kaikkea raahattu vuosien varrella. Laminaatti olisi tuossa käytössä jo vaihdon tarpeessa.

Kannattaa vetää sikamassalla reunat tiiviiksi. Vinyylin alle lorautanut vesi ei sieltä pääse ikinä pois. Lattialämmityksen voisi vielä toteuttaa laittamalla ruumaan ilmalämppärin pahimpien pakkasten varalle. Kesäkelissä lattialämmöllä ei tee mitään.
A man vs cheese

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Maalis 2017 15:11

Rosvolinna kirjoitti: Kannattaa vetää sikamassalla reunat tiiviiksi. Vinyylin alle lorautanut vesi ei sieltä pääse ikinä pois. Lattialämmityksen voisi vielä toteuttaa laittamalla ruumaan ilmalämppärin pahimpien pakkasten varalle. Kesäkelissä lattialämmöllä ei tee mitään.
En tiedä tuosta sikaliimasta.. Estää kyllä veden menemisen lattian alle, mutta hidasta myös sen haihtumista. Täytyy käyttää hetki asian ajattelemiseen. Tuskin tuo ponttisaumatkaan 100% vesitiiviitä ovat. Astianpesukoneen kohdalle meinasin kuitenkin tehdä kaukalon jossa on oma "pohjaroppunsa" ja laittaa sinne myös kosteusvahdin.

Noinhan sen lämmityksen voisi tietysti toteuttaa.. paitsi tietysti tuossa renkaiden kohdalla. Jos hirmuhinku tulee, niin siellä on kyllä kymmenkunta senttiä lokarinkaaren ja lattian välissä tilaa, eli olisihan se siihenkin mahdollista joku lämmityskotelo tehdä.

Sittenhän sen näkee, eli tuntee, kun tulee käyttöä. Joskus 80-luvun lopussa kun vanhempien kanssa asuntovaunulla liikuttiin joskus myös pakkasilla, niin eihän siinäkään mitään lattialämmitystä ollut.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2934
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Maalis 2017 15:39

Jep - tuon sikamassa-ajatuksen heitin vaan ihan stetsonista. Kuitenkin auton lattialle kaatuu jotain kun mökkitietä sompailee. Siellä on limut pitkin nurkkia tai jotain.

Romunurkassa odottaa yksi ilma-Eberi - sen ajattelin laittaa ruumaan keskioven kohdalle. Kurttuputkella työntäisi kuuman hyttiin ja lattianrajasta vetäisi paluun ruumaan, josta Eberi imisi ilmansa. Ejektoriperiaatteella sekottaisi raikasta ilmaa mukaan. Joku filtteri Eberin imupuolelle. Lattia lämpenisi kylkiäisenä.

Hieman askarruttaa tuo Eberin sähkönkulutus. Ei ole talvipuskaparkkaajan unelmaratkaisu.
A man vs cheese

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 04 Maalis 2017 20:35

Rosvolinna kirjoitti:Jep - tuon sikamassa-ajatuksen heitin vaan ihan stetsonista. Kuitenkin auton lattialle kaatuu jotain kun mökkitietä sompailee. Siellä on limut pitkin nurkkia tai jotain.

Romunurkassa odottaa yksi ilma-Eberi - sen ajattelin laittaa ruumaan keskioven kohdalle. Kurttuputkella työntäisi kuuman hyttiin ja lattianrajasta vetäisi paluun ruumaan, josta Eberi imisi ilmansa. Ejektoriperiaatteella sekottaisi raikasta ilmaa mukaan. Joku filtteri Eberin imupuolelle. Lattia lämpenisi kylkiäisenä.

Hieman askarruttaa tuo Eberin sähkönkulutus. Ei ole talvipuskaparkkaajan unelmaratkaisu.
Ilmalämmitimet pyörii lähes pyhällä hengellä. veisikö 12v hökötys 20-100w riippuen käytössä olevasta tehosta.

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 420
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Timppa » 04 Maalis 2017 22:00

En voi olla suosittelematta isoa huoltoluuukkua käytävän alkupäähän ,etuakselin kohdalle , noin 1m x 0,5m . Aukosta pääsee hyvin käsiksi moneen paineilma osaaan ym.. , aukkoon voi laskeutua jalat edellä . Scaniaan ei välttämättä kannata tota luukkua tehdä kun vastaan tulee polttoaine tankki . Yksinkertaseen luukuntekoon ei tarvi kuin sähkösahan ,60 mm vaneri soiroa ja ruuveja , tiiviste on carruksessa valmiina (lattia vanerin alla oleva superloni äänieriste vm -94 ) ja matto päälle .

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Maalis 2017 22:32

Itseasiassa juuri muutamia tunteja sitten puhuttiin noista etupään paineilmajutuista. Etupään tasonsäätö toimii uskomattoman hitaasti, ensimmäisenä oli tarkoitus vaan pestä ne mekanismit, uskoisin niiden olevan suunnilleen yhtä paksussa kurassa kuin tuolla takanakin.

Kun painaa korinnostonapista ylös, niin perä nousee jotain luokkaa 10 sekuntia niin on yläasennossa, etupäätä saa odotella jotain 2 minuuttia. Hemmetin epäkäytännöllinen jos jossain liikenteenseassa joutuu käyttämään tuota. Samoin kun tyhjistä paineista käynnistää auton, se on aluksi hyvän aikaa persus pystyssä ennen kuin nokka ehtii mukaan. Etupään pussi vuotaa kyllä hieman, mutta ei se niin paljoa vuoda että systeemi ei ehtisi sinne riittävän nopeasti ilmaa syöttää. Keula pysyy kuitenkin jotain 10 min ylhänä sammuttamisen jälkeen ennen kuin nyykähtää.

Lisäksi se paineensäädinhässäkkä, jossa kuivainkin on, pitää fiksata. Siellä on takaisku sökönä, niin että kun kompura on pumpannut paineet ylös ja se tuhahtaa, niin se alkaa laskea samantein säiliöistä ilmaa suoraa putkea pitkin ulos (samasta reijästä mistä kompuran tuottama ilma tulee silloin kun ei tarvita lisää painetta).

Huomasin tuossa lattiaa askarrellessani että lattia ei olekaan suora, vaan tuossa vessan edessä myös penkkien alla olevassa lattiassa alkaa hyvin pieni pudotus. Käytävän lattia putoaa huomattavasti jyrkemmässä kulmassa.

Kuva

Olen mietiskellyt tässä hieman ennakkoon mitä tuon etupään lattian kanssa tekisi. Toisaalta kun tuo kulma on noin pieni, niin ei se välttämättä edellytä sen kummempia toimenpiteitä. Sensijaan käytävän lattian ajattelin toteuttaa etummaisten penkkien kohdalle asti tasaisena (tai samassa kulmassa kuin tuo muukin etupään lattia) ja tehdä pari selkeää rappusta etupäähän. Tuon voisi toteuttaa niin, että siinä rappusten kohdalla olisi se huoltoluukku, joten sen saumat saisi piilotettua portaisiin.

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 07 Maalis 2017 19:30

Hienoa, onnistuin sitten repimään tuon patteriputklen liitoksestaan auki kun tulppasin sitä. Olisi nyt revennyt irti ennen kuin junttasin helmen kiinni tuonne päähän.

Miten nuo ovat olleet kiinni, luulin että ne ovat kaasulla hitsattu yhteen, mutta tuo näyttää vähän joltain puristusliitokselta, muttei kuitenkaan?

Kuva

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 683
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 07 Maalis 2017 20:32

Liitos näyttää normaali kapilaarijuotos tyypiltä, mutta missä on messinki tai muu juotosaine?

Kormus
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
Truck: Wiima Finlandia
Location: Pöytyä

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Kormus » 07 Maalis 2017 21:08

Ettei olis tinattu liitos.

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 420
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Timppa » 08 Maalis 2017 09:50

Patterien kupari putket on aika ohut seinäsiä , helmiliitin saattaisi tarvita sisäpuolisen tukiholkin (vaikea löytää) , joustavaa mustaa tai silikoni kurveja hyvillä lemmareilla olen käyttänyt. Fosvorikupari juotokset uusilla osilla käy myös .

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4364
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 08 Maalis 2017 10:02

Nyt vetäset sen kuparin lattian alle, pätkä letkua ja pöökitappi niin tulee hyvä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Maalis 2017 12:42

Reddewil kirjoitti:Nyt vetäset sen kuparin lattian alle, pätkä letkua ja pöökitappi niin tulee hyvä!
Helvetti että sitä joskus tuntee itsensä tyhmäksi.
Miksi hemmetissä mä ruuvasin tuon putkiliitostulpan tuohon?!? :oops:

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 23 Maalis 2017 18:13

Keittiö.

Ensin puuhasteltiin puuseppäkaverin verstaalla kaappirungot. Omalla mitotuksella lisäsin yhden vetolaatikon lisää minimoimalla sokkelin. Todennäköisesti kiroan tätä ajatusta vielä varpaat verillä kun sokkeli ei ole kuin 5cm korkea. Tuohon "tyhjään" kohtaan tulee allas, siksi siinä ei ole laatikkoa.

Kuva

Kun kaapit oli verstaalla valmiina Eino liikenteeseen ja hurautin sillä verstaalle. LÖytyi niille lattiakoukuillekin käyttöä:

Kuva

Ja kuin taikaiskusta kaapit hyppäsivät itsekseen bussiin.. :roll:

Kuva

Kuva

Oman polemiikkinsa aiheutti jossankohtaa tapahtunut käpy kun olin laskenyt yhteen pesukoneen ja uunin korkeuden. Täytyi hieman päivittää pöytätason suhteen suunnitelmaa.

Kuva

Täytyy käydä pian saranakaupassa. Tarvii tuohon jääkaapin kohdalle ne ohuet saranat, ja yläkaapeille ne "ylikiinni" taittavat saranat.

Jääkaapin ylä- ja alapuolelle jää vielä hylly jonne pääsee käsiksi vain kun jääkaapin ovi on auki. Tai alahyllyn perukoille tulee lähinnä putkien läpiviennit yms muuta tekniikka, ylähyllynkin takaseinään täytynee rakentaa jokin ilmanohjain joka tuuppaa jääkaapin lämpimän ilman johonkin muualle kuin tuonne yläkaappiin.

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 22 Touko 2017 20:49

Yläkaappien ylikiinniisaranat ei toimineet. Helakaupan myymä 45° kulmaan kiinni menevä sarana ei kuitenkaan käy kuin reilun 90°, ylälevyyn kiinnitettynä maksimi aukeama jäi johonkin 60° korville. Ei hyvä.
Kävin vaihtamassa saranat sellaisiin reunamekanismeihin, joista muistan varmasti seuraavalla kerralla ottaa kuvan. Lopputulos on nyt se että vasemmanpuoleiset kaapit ovat perinteisillä saranoilla ja aukeaa sivulle oikeanpuoleiset 2 ovea aukeaa ylös, mutta ei pysy siellä. Taas vähän harmittaa. No, näyttää ihan hyvältä.
Kuva

Kun puusepän kanssa puuhailtiin noita keittiönkaappeja samalla sahailtiin vähän vanereita joista rakensin myöhemmin keittiötä vastapäätä istuinryhmän. Ajattelin istuinlaatikon nurkan pyöristää hienoksi leikkaamalla 75mm uponaaliputkesta neljänneksen, mutta puusepillä on puuseppien pelit ja vehkeet, teki mulle tuollaisen hienon palikan:
Kuva
Kuva

Mulla oli siis koko istuinryhmästä cadillä piirretty hieno malli jonka mukaan levyt leikeltiin ja istuimekset koottin. En tietenkään malttanut tehdä sitä aivan suunnitelman mukaan ettei olisi ollut liian helppoa, mutta aika hyvin kuitenkin.

Jos joku haluaa ihailla niin jaan upean suunnitelmani näin julkisesti:
https://www.dropbox.com/s/zj1alz0llrm08 ... 2.pdf?dl=0

Oikeastaan tuon kuvan tekeminen kyllä helpotti rakentamista aika paljon. Pari ajatus virhettä suunnitelmassa kävi, esim levityspalikka jäi aluksi vähän liian kaposeksi. Onneksi ylimääräistä levyä jäi sen verran että korjauspalat pystyi tekemään jämistä.

Kuva

Kuva

Kuva

Vanerilevyn verhoileminen niin että se jää jokapuolelta siedettävän näköiseksi ei ole kovin helppoa. Lopputuloksena hemmetinmoinen mytty päädyssä:

Kuva

Kuva

Panoramakuva:
Kuva

Sitten sängynliukulevityspalaan kaapinovi kiinni kulmaraudalla, toimii kiinniollessaan topparina ettei istuintyyny putoa sivulle ja aukiollessaan levytyspalan jalkana.

Kuva

Vinyylilattia ei ole hyvä. Asensin sen silloin aika viileässä, ja nyt kun sisällä on yli 25°C lämmintä se lähtee kohoilemaan saumojen kohdalta. Koitin tänään hieman irroittaa noita istuimien kiinnitysruuveja ja kiskoa vinyylilevyjä suoremmaksi, mutta ovat niin piukassa viereisissä kiinni ettei sitä saa liu'utettua suoremmaksikaan. Jäljelläoleva vinyylilankut täytyy asentaa niin että niihin jää sen 10mm/m liikkumatilaa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 22 Touko 2017 21:20

Makuuhuoneen ovea olen rakennellut myös.

Alunperin hienolta näyttänyt ratkaisu tehdä tuo makkarin seinä keittiönpuolelta karmittomaksi ei ole enää niin kovin hieno juttu. Tai se kyllä neyttää melko kivalta, mutta hemmetti että tuon karmin rakentaminen on suolesta.

Ensinnäkin aukko ei ole mitenkään mahdottoman leveä, eli sitä ei enää parane kaventaman, tai mä en pääse makkariini. Seinän runkona toimivat 40x20 huonekaluputket ovat myös vähän turhan lähellä aukon reunaa. Silloin ajatus oli että sama putki toimii karmina, mutta on vähän liian rumaa sellaisenaan karmimateriaaliksi, varsinkin päissä, ja vaikka vielä sen tolpan ulkonäön sietäisikin niin vinyyli on niitattu tuolta taittopuolelta kiinni, ja ne niitit on jo rumia.

Eli homma piti tehdä vaikeimman kautta. Ensin saranat suoraan runkotolppiin kiinni järeillä peltiruuveilla. Melko **ttumainen homma tuokin, kuin pitää ensin porata reikä läpi, sitten kummastakin suunnasta porakärkiruuvilla kierre ja vasta sen jälkeen voi saranan kiinnittää, ja vielä mielellään niin että saranat asettuu sopivalle etäisyydelle, suoraan, ja vieläpä keskenään samalle kohdalle.

Kuva

Kuva

Lisäksi ylimääräisä mutkia aiheuttaa vino katto, oviaukon yläreuna pitää saada kuitenkin suoraksi. 18mm vanerilevy, alkamaan siitä kohtaa missä on tarve 18mm lisäplootulle, toiseen reunaan mutteri ja prikka pönkäksi.

Kuva

Niittirivin peitin nurkkaan laitetulla 15x7x1mm alumiinikulmalistalla jonka päälle 40x2mm alulatta.

Kuva

Kuva

Kuva

Ja kun se sarana on siellä runkotolpassa, niin lattaan pitää tehdä sille kolo. Tuotakin näkertäessä taisi lipsahtaa muutama rumasana.

Kuva

Tuo tarkkuus saa riittää. Akryyliä väliin, niin hyvä siitä tulee.

Oven lähtöajatus oli se että leikkaan kaksi kappaletta "aukon koko miinus 10mm" -palikkaa 12mm vanerista ja niiden väliin mellulevy jonka halkaisee keskeltä sopivan levyiseksi, niin että valkoiset päätypinnat jää sivuihin.

Kuva

Kuva

Kuva

Lukkorungolle paikka:
Kuva

Kuva

Kuva

On kaksi mahdollisuutta, joko tuo ovi on sopivan kokoinen, tai sitten se ei ole sopivan kokoinen. No se ei ole sopivan kokoinen, vaan se on 2mm liian leveä. Salvanpuoleisen alulatan irroittamalla sen sai kuitenkin menemään kiinni. Pitänee laittaa jokin peili tms tuohon oveen vielä, tai jotain. Vähän valjun näköinen.

Kuva

Ovenkahvoiksi tulee kaksi ikkunan kahvaa, joiden tappia vähän lyhennän, niin että ne kohtaavat lukkorungon sisällä. Ostin sieltä helakaupasta myös sellaisen sovittimen, jolla tuon ikkunalukon 7mm tapin saa jäptisti oven 8mm reikään. Normaali kahva olisi mielestäni näyttänyt hölmöltä noin kapeassa ovessa. Lisäksi sisäpuolelle tulee sellainen extramatala kahva, koska tarkoitus on että ovi on normaalisti 180° avoinna.

Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja vko516 » 22 Touko 2017 21:48

Pian on toinenkin Heinon bussi taas liikenteessä. Olikos tämäkin ruostumattomalla korilla?

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 23 Touko 2017 16:19

vko516 kirjoitti:Pian on toinenkin Heinon bussi taas liikenteessä. Olikos tämäkin ruostumattomalla korilla?
Juu, tämä on -94, eli aika loppupään 501.

Eikä Volvonkaan mustasta tehdyt osat mitenkään ihmeellisiltä ole näyttänyt, poislukien syylärin kannake.

Saa nyt nähdä miten tästä pääsee liikkeelle. Tekniikkapuoli on vielä ihan alkutekijöissä. Siis matkailutekniikka. Auton tekniikalle täytyisi sen verran tehdä että hitsaisi sen syylärin kannakkeen, ja ehjäyttäisi ilmankuivaimen jalan.. tai ainakin jotenkin järjesteäisi ettei se laske ilmoja ulos. Kun paineensäädin tuhauttaa, niin se aukaisee suoran linjan ilmasäiliöistä ulos, ei kompura ehdi kovin pitkään huilaamaan.

Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Hexte » 23 Touko 2017 17:35

Kylläpä näyttää hyvältä. Ollaan päädytty monessa kohdin varsin samanlaisiin ratkaisuihin. Meilläkin oli suunnitteilla omavalmisteiset istuin/pöytäryhmät, mutta laiskuus voitti ja tulikin vaan sohvat. Tuo ovi on kyllä hieno

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4364
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 24 Touko 2017 11:44

Siellä tapahtuu, hieno kahtoa!
Tuli mieleen tuosta ovesta, että painohan ei bussissa merkkaa, mutta oliko tuolle 42mm "umpipuu"ovelle joku funktio tuon järeyden suhteen?
Itekki funtsinu nuita ovihommia, ja saranat käy aina sääliksi ja auton ryskytys, eli keveys on siinä mielessä hyvä. Toki tukevuutta pitäs olla ettei vääntyile. Olikoha bussin huussin ovi tehty niin, että ympäri kiertää puuprofiili, ja pintoihin on upotettu vanerit?
Veteletkö vinyylit pintaan ilman liimaa? Ootko mistä hommannu ton vinyylin, onko uv, palo, home tjms. suojattua?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M Carrus 501 - EINO

Viesti Kirjoittaja Jule » 26 Touko 2017 11:55

Mä en ajatellut oven painoa mitenkään, ennen kuin se oli valmis ja piti nostaa se pöydältä. Osittain tietysti tarkoituksena oli rakentaa ovi joka toimii myös jonkinasteisena äänieristeenä, toisin kuin tupperivehkeiden ovet jotka toimivat lähinnä näkösuojina, mutta kyllä se äänieristys olisi vähän kevyemmälläkin rakenteella toteutunut. Ovihan on normaalisti joko kiinni tai täysin auki (jonka takia makkarin puoleinen kahvakin on vain n. 15mm korkea), niin ajattelin laittaa siihen alle jonkinlaisen kynnyksen jonka päällä ovi lepää normaalisti. Saranan lisäksi tuossa on aika kovilla myös se melamiinilevy johon saranan ruuvit kiinnittyvät, vaikka ne melko pitkät ovatkin.

Vinyyli on kiinnitetty pintaan vetämällä vaneriin bilteman kontaktiliimaspray, vinyylissä liimaa ei ole, joten se on sellainen semikiinnitys, ettei lähde roikkumaan. Lisäksi niitit taustapuolella. Vinyyli on Eurokankaasta, eikä mull aole mitään käryä sen valo- tai paloturvallisuudesta. Todennäköisesti palaa ja homehtuu iloisesti. Tosin tarkoitus on pitää IV konetta lähtökohtaisesti aina päällä, kunhan vaan saan sen asennettua, joka toivottavasti estää laitoksen pystyyn homehtumisen.

Vastaa Viestiin