Linja-auton istuimet
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Truck: Haaveissa taas
- Member id: 065
Linja-auton istuimet
Millaisia esim. tuollaisen 1+16-paikkaisen linja-auton istuimet pitää olla? Joissakin autoissahan, myös yli 16 paikkaisissa, on takaosassa sohva, johon mahtuu x-määrä matkustajia. Laissa tai muussa on tietysti määritelty minimi mitta istuimelle, mutta monta mahtuu siis sohvalle? Kun tuli mieleen, että tuntuu turhalta jättää "oikeita" bussin istuimia 16 kpl, koska tuota määrää matkustajia tuskin kovin usein tulee kyytiin. Ja jos tulisi niin osa voisi istua vaikka sohvapaikoilla. Ja nyt siis kyse linja-autosta, ei 1+8 M1/matkailuautosta!
Ajatus siis oli jättää vaikka 2 riviä istuimia eteen, jossa on kuljettajan istuimen lisäksi vielä ns. matkanjohtajan istuin, jota ei lasketa matkustajan istuimeksi? Eli paikkoja olisi 1+8+sohva tai sohvat 8:lle, yhteensä siis 1+16. Onko tämä linja-auton määräysten mukaista?
Ajatus siis oli jättää vaikka 2 riviä istuimia eteen, jossa on kuljettajan istuimen lisäksi vielä ns. matkanjohtajan istuin, jota ei lasketa matkustajan istuimeksi? Eli paikkoja olisi 1+8+sohva tai sohvat 8:lle, yhteensä siis 1+16. Onko tämä linja-auton määräysten mukaista?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Linja-auton istuimet
Linja-autossa on kuljettajan lisäksi tilaa vähintään yhdeksälle henkilölle ja omapaino yli 1800 kg eli eii kai tuossa oo mitään ongelmaa, laitat 8 tavallista matkustajan penkkiä ja sohvan ja katsastat 1+9:lle niin minimivaatimus täyttyy.
Penkin näköiset lasketaan mutta niistä sohvista ja sängyistä ei näissä vehkeissä ainakaan mua vastaan tulleet katsastusmiehet ole koskaan olleet tarkkoja koska linja-auto on autoveroton ajoneuvo. Henkilö- ja pakettiautoissa näillä asiollla on sitten enemmän välia.
Penkin näköiset lasketaan mutta niistä sohvista ja sängyistä ei näissä vehkeissä ainakaan mua vastaan tulleet katsastusmiehet ole koskaan olleet tarkkoja koska linja-auto on autoveroton ajoneuvo. Henkilö- ja pakettiautoissa näillä asiollla on sitten enemmän välia.
Jykä
- Bussiton
- Vapaaherra
- Member id: 015
Muistaakseni yhden henkilön istuimen leveys pitäisi olla 40cm
eli kahdelle on toi 80cm
( olisikohan ollut silleen et yhdelle olisi ollut 40-79cm
)

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
jykä kirjoitti:Linja-autossa on kuljettajan lisäksi tilaa vähintään yhdeksälle henkilölle ja omapaino yli 1800 kg eli eii kai tuossa oo mitään ongelmaa, laitat 8 tavallista matkustajan penkkiä ja sohvan ja katsastat 1+9:lle niin minimivaatimus täyttyy.
Kysymys olikin että pitääkö olla 16 bussin istuinta että saa sen 1+16 merkinnän? Sen lisäksi tietysti voi olla niitä sohvia...
- Matkamese
- Ajoneuvos
Näin olen itsekin sen jostain lukenut. Noissa bussien takasohvissa on kai se laskennallinen paikkamäärä eli käytännössä 5-6?Bussiton kirjoitti:Muistaakseni yhden henkilön istuimen leveys pitäisi olla 40cmeli kahdelle on toi 80cm
( olisikohan ollut silleen et yhdelle olisi ollut 40-79cm
)
- Bussiton
- Vapaaherra
- Member id: 015
Näi mäkin olen ymmärtänyt
Ittekkin olen ajatellut tommosia sohvia kun niistä sais sit vaikka välillä tehtyä sängyn jos tarttis 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
Yritin kysellä täällä paikallisilta katsastusmiehiltä tuosta paikkaluvun vähentämisestä....no Kuusankoskella ei otettu asiaan mitää kantaa eli ei ollut tietoaBussiton kirjoitti:Näi mäkin olen ymmärtänytIttekkin olen ajatellut tommosia sohvia kun niistä sais sit vaikka välillä tehtyä sängyn jos tarttis

Matkailuautossahan makuupaikan saa tehdä istuimesta (istuimista) mutta mites jos linja-auto on kyseessä? Tässä just se asian ydin eli monet kai tehneet sen minimin eli 1+9 -paikkaisen bussin että saa pitää bussina rekisterissä

Ja bussista ei kai saa irrottaa istuimia tilapäisesti ja käyttää tilaa muuhun tarkoitukseen kuten esim tila-autoissa

Kait nämäkin pykälät jostakin löytyy mutta jos joku osaisi sanoa miten asia on niin se olis ihan bueno

- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Penkeistä on säädetty jotain asetuksessa joka löytyy wikin puolelta. Lähinnä minimietäisyyksiä jne. Jos auto on ns. satasen bussi, pitää olla turvavyöt niillä eteenpäin suunnatuilla penkeillä jossa edessä ei ole toista penkkiä tai muuta estettä. Penkkien rakenteesta ja kiinnityksestä ei ole mitään määräystä, katsastusmies sanoi että 7/97 alkaen ensirekisteröidyssä MATKAILUAUTOSSA pitää olla joku todistus kiinnityksestä. Linja-autosta ei tiettävästi ole mitään. Mun autossa on sohva selkä seinään päin ja kelpaa istumapaikaksi. Sitten ihmettelen sitä, mikä tarve on edes merkitä sänkyjä rekisteriotteeseen. Mitä se kellekään kuuluu missä kohtaa käännetyllä sohvalla joku nukkuu. Kun merkinnästä on vain haittaa, jos haluaa muutella sisustusta myöhemmin.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
Kaasutodistuksessa oli muistaakseni merkinta siita montako henkiloa ajoneuvossa saa majoittua. Minun tapauksessani katsastusmies laski paikat ja vertasi lukua mm. kaasutodistukseen ennen leiman lyontia- ja sit ne kaikki muut pykalat lisaksi. Siitahan sita sitten kertyy kynnyksia sohville yms..???
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- Lahti32
- Vapaaherra
Onko sun bussi matkailuauto vai linja-auto? Mulla ei ole autossa kaasupulloa lainkaan joten sen vaikutuksista nukkumapaikkojen määrään en tiedä muuta kun sen et jos vuotaa kaasua tulee huono olokuoppaukko kirjoitti:Kaasutodistuksessa oli muistaakseni merkinta siita montako henkiloa ajoneuvossa saa majoittua. Minun tapauksessani katsastusmies laski paikat ja vertasi lukua mm. kaasutodistukseen ennen leiman lyontia- ja sit ne kaikki muut pykalat lisaksi. Siitahan sita sitten kertyy kynnyksia sohville yms..???
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
Lahti32 kirjoitti:Onko sun bussi matkailuauto vai linja-auto? Mulla ei ole autossa kaasupulloa lainkaan joten sen vaikutuksista nukkumapaikkojen määrään en tiedä muuta kun sen et jos vuotaa kaasua tulee huono olokuoppaukko kirjoitti:Kaasutodistuksessa oli muistaakseni merkinta siita montako henkiloa ajoneuvossa saa majoittua. Minun tapauksessani katsastusmies laski paikat ja vertasi lukua mm. kaasutodistukseen ennen leiman lyontia- ja sit ne kaikki muut pykalat lisaksi. Siitahan sita sitten kertyy kynnyksia sohville yms..???

Kaasugrilli on sitten eri juttu, mutta sitähän ei sisällä käytetä.

-
- Ajoneuvos
- Truck: scania k114 carrus
sohva kelpasi ainakin kaverilla matkustuspaikaksi, kunhan pysähtyy napit on näilläkin paikoilla ja hätäpoistumistiet järjestetty. sohvan rakenteesta tai kiinnityksestä ei sen kummemmin kysytty, kunhan pysyy kiinni
kyseessä 80km/h auto. satasen autossa vöiden kiinnitysvaatimus estänee sohvien tms. käytön VIRALLISINA matkustajapaikkoina...

kyseessä 80km/h auto. satasen autossa vöiden kiinnitysvaatimus estänee sohvien tms. käytön VIRALLISINA matkustajapaikkoina...

- Lahti32
- Vapaaherra
Onko 'pysähtyy' napit pakolliset? Epäilen ettei ole ainakaan alle 17-paikkaisissa? Eipä ole kukaan kysellyt, poistin ne aikanaan. Ei ainakaan julkisen liikenteen pikkubusseissa ole aina koko nappeja, kuskit suunnilleen muistaa missä joku jää pois kyydiltä.... Toisaalta ne olis hauskat....
Tulevaisuus on sähköinen
Ei kaikissa uusissakaan (tilausajo)busseissa ole pysähtyy-nappeja. Koosta riippumatta.
Jos kyydissä on lapsia tai humalaisia, pysähtyy-napit kannattaa kytkeä niin että ensimmäistä seuraava piippaus tulee vasta kun pysähtyy-valo on kuitattu pois ovea avaamalla. Muuten kuljettajan päästä savu alkaa nousemaan;)
Jos kyydissä on lapsia tai humalaisia, pysähtyy-napit kannattaa kytkeä niin että ensimmäistä seuraava piippaus tulee vasta kun pysähtyy-valo on kuitattu pois ovea avaamalla. Muuten kuljettajan päästä savu alkaa nousemaan;)
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Truck: Scania/Superstar
- Member id: 053
- Viesti:
Meidän autossa edessä 12-istumapaikkaa + oppaanistuin jota ei laskettu matkustajapaikaksi, lisäksi takana U-ryhmä jossa oli 7-istumapaikkaa ja oli autossa jo entuudestaan. Rekisteri otteeseen tuli merkinta 1+16. Olisin halutessa saanut sen 1+12, mutta halusin ennemmin sen1+16 kun se kerran oli mahdollista ja auto säilyi vielä D1 kortilla ajettavana. Katsastusmies sanoi ettei penkin enimmäisleveyttä ole määritelty ja totesi että U-ryhmä voi olla vaikka nyt sen 4 paikkaa. Tai vaihtoehtoisesti voi laittaa tarvittaessa vielä 4 istumapaikkaa lisää ja ottaa U-sohvasta turvavyöt pois niin auto on edelleenkin sen 1+16.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viesti:
Niin ja tohon äskeiseen vielä lisäys kun oli puhe U-ryhmän turvavöistä niin kyseessä on 100km/h auto.
- Matkamese
- Ajoneuvos
Tässäkin asiassa näyttää olevan konttori- ja katsastusmieskohtaisia erojaVANHOOL kirjoitti:Meidän autossa edessä 12-istumapaikkaa + oppaanistuin jota ei laskettu matkustajapaikaksi, lisäksi takana U-ryhmä jossa oli 7-istumapaikkaa ja oli autossa jo entuudestaan. Rekisteri otteeseen tuli merkinta 1+16. Olisin halutessa saanut sen 1+12, mutta halusin ennemmin sen1+16 kun se kerran oli mahdollista ja auto säilyi vielä D1 kortilla ajettavana. Katsastusmies sanoi ettei penkin enimmäisleveyttä ole määritelty ja totesi että U-ryhmä voi olla vaikka nyt sen 4 paikkaa. Tai vaihtoehtoisesti voi laittaa tarvittaessa vielä 4 istumapaikkaa lisää ja ottaa U-sohvasta turvavyöt pois niin auto on edelleenkin sen 1+16.

Mutta jotakin tuonsuuntaista olen itsekin ajatellut toteuttaa. Ei siitä ole haittaa jos voi kuljettaa vaikka *koko sukua* mukana joskus

- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viesti:
Meinasin aluksi rekisteröidä auton 1+19 paikkaiseksi, elikkä U-sohvasta olisi laskettu täydet 7-paikkaa niin kuin siinä on, mutta ajattelin että jos sattuu joskus paikalle joku pikkuD:n omistaja niin vois saada vaikka kuskin apua. Ja sitten kun jäljelle jäi tosiaan vaihtoehdot joko 1+16 tai 1+12 niin halusin tietty ton 1+16 jos sattuis tulla vaikka ne sukulaiset ajelulle.
- Matkamese
- Ajoneuvos
Tuota muutosta kun tässä "sorvataan" niin jonkinlaisena esikuvana olen ajatellut tätä:
http://www.roaddog.fi/RNO-852.html
Aihio on aika tarkasti samanlainen kuin oma Setra. Tuon kun näyttää katsastussedälle niin pitäisi visio alkaa kirkastua
Erona tuohon olen ajatellut omaan sijoittaa ruokailutilan/keittiön tuonne takaosaan.
http://www.roaddog.fi/RNO-852.html
Aihio on aika tarkasti samanlainen kuin oma Setra. Tuon kun näyttää katsastussedälle niin pitäisi visio alkaa kirkastua

Erona tuohon olen ajatellut omaan sijoittaa ruokailutilan/keittiön tuonne takaosaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
mitäkähän jupisemista tuossa on? Tietenkin vaan harmittaa kun ei saa dieselverolle maksajaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
En viitsinyt mainita tätä pikkuseikkaaLahti32 kirjoitti:mitäkähän jupisemista tuossa on? Tietenkin vaan harmittaa kun ei saa dieselverolle maksajaa