SCANIA K112
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
SCANIA K112
Eli onko tuommonen alustana millanen
eikös noi vanhemmat takamoottori kaaniat meinanneet katketa tuolta taka-akselin teinoolta
meinaan kun olis muutamassa ns. seuraavassa atuovaihtoehdossa ( uskaltaako vaihtaa volvosta scaniaan kas siinäpä kysymys
) kun alkaa jotenkin viehättää tuo ilma-alusta
ja ei ole nyt tarjolla volvon alustalla olevaa
( mut ei tässä ole kyllä mitään kiirettä
mut ajattelin et kun on haku kuitenkin päällä niin ei torppais noita scanioita
)
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Bussiton, eiks sun volvossa ole ilmajousia ollenkaan? Mun volvossa on molemmat, muutaman latin lehtijouset ja ilmapussit molemmilla akseleilla, takana kahdet per puoli. Huomasin ajan oloon semmosta et alkuaikoina kun bussi oli rakentamaton niin kyyti oli hieman pomppivaa mutta nyt varsinkin saunan myota paino on kasvanut ja kyyti on mukavan lullaavaa ja pehmeaa. Luulisin et alusta on suunniteltu toimimaan raskaalla kuormalla.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Vai Volvoista pula
Kun kävin Paimelan purkaamolla niin isäntä kerto että purkaavat 6 Volvo B10M per viikko.
Se on kuitenkin tällä hetkellä suurin merkki liikennöitsijöillä
eli on löydettävä kanavat liikennöitsijöille
koska keskimäärin 5% kalustosta poistuu per vuosi EU:n ikärajoituksen takia.

Vai pitäiskö tällä otsikolla
aloittaa uusi keskustelu

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Minä totesin omalla kohdalla nuo ilmajouset "pakollisiksi" kun on noita herkkiä äänilaitteita siunaantunut. Keikkabussi Scaniassa on lehtijouset ja siinä "rytinässä" ne ei kestäisi ilman kuljetuskoteloita tms. Sekä Vähämaan Scania että Neoplan on ilmoilla ja meno on tasaista. Nepparissa vielä apuna tuo isompi massa niin se tasaa tärinää entisestään.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: SCANIA K112
Bussiton kirjoitti:Eli onko tuommonen alustana millaneneikös noi vanhemmat takamoottori kaaniat meinanneet katketa tuolta taka-akselin teinoolta
meinaan kun olis muutamassa ns. seuraavassa atuovaihtoehdossa ( uskaltaako vaihtaa volvosta scaniaan kas siinäpä kysymys
) kun alkaa jotenkin viehättää tuo ilma-alusta
ja ei ole nyt tarjolla volvon alustalla olevaa
( mut ei tässä ole kyllä mitään kiirettä
mut ajattelin et kun on haku kuitenkin päällä niin ei torppais noita scanioita
)
Yhdottomasti hyvä vaihtoehto ja mielestäni paras. Se tosiaan kannattaa varmistaa että alusta on kunnossa, koska se taka-akselin kohta niissä on miinusta. Siitä varmaan kannattaa lähteä että auto katsastettu kun ostat sitä, tällä jo voi välttyä suurimmilta yllätyksiltä. Ja kun hyvä alustaisen auton löytää ja viittii laittaa sinne vaikka öljyn tai muun ruostumista estävän aineen niin en usko että siitä kulkuri käytössä sen jälkeen tarvii huolta kantaa. Onhan se karu totuus että Volvot rungollisina autoina alustalta parempia kuin scaniat. Mutta jos ajomukavuutta, taloudellisuutta, äänettömyyttä ja tehoa arvostaa niin scania mielestäni oikea vaihtoehto jos puhutaan -90 ja vanhemmista autoista. Onhan noi sähkövaihteiset volvot jo yhtä kuljettaja ystävällisiä kuin scaniatkin, mutta jos puhutaan 80-luvun autoista niin scanian 2-sarjalaiset jotka tulivan 80-luvun alussa olivat jo hyvin kuljettaja ystävällisiä ajoasentojen suhteen, kun volvoissa juoduttiin kärsimään puimurimaista ajoasentoa lähelle -90 lukua. Mutta makuasioista ei voi kiistellä, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Mutta jos uutta autoa tarvitset, olise sitten Volvo tai Scania niin ota yhteyttä jos kiinnostaa. Tulee myytyä noita linja-autoja jonkin verran ja jos kulkuriksi meinaat niin varmasti järjestyy hyvät alennukset.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: SCANIA K112
Puimuri? En ole koskaan kokeillut..... Valitsin volvon mm. siksi kun siinä on ratti ja vaihdekeppi just oikeilla paikoilla, penkki hyvin ja näkyvyys hyvä, takapyörät näkyy peilistä jne. Joidenkin vanhojen mersujen takapyöriä oli mahdoton arvioida missä ne kulkee kun ovat niin syvällä pyöränpesässä... Kun taas jonkun mallin scanian ratti on kaulan korkeudella vaakasuorassa ja käsiä saa kannatella koko ajan.... Sitten taas esim. K113 90 luvun vaihteesta on loistava, ajoasento on hyvä ja käsiteltävyys helppoa, lukuunottamatta vaihteistoa jossa viimenen rivi 9-7-8-10 vaatii pikakurssin äkkinäiseltä kuskilta. Talvella on kevyehkö keula ja sivutuuli saattaa tuntua mutta se on yleinen tuupparin ominaisuus eikä pelkästään scanian.
Tulevaisuus on sähköinen
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: SCANIA K112
Lahti32 kirjoitti:Puimuri? En ole koskaan kokeillut..... Valitsin volvon mm. siksi kun siinä on ratti ja vaihdekeppi just oikeilla paikoilla, penkki hyvin ja näkyvyys hyvä, takapyörät näkyy peilistä jne. Joidenkin vanhojen mersujen takapyöriä oli mahdoton arvioida missä ne kulkee kun ovat niin syvällä pyöränpesässä... Kun taas jonkun mallin scanian ratti on kaulan korkeudella vaakasuorassa ja käsiä saa kannatella koko ajan.... Sitten taas esim. K113 90 luvun vaihteesta on loistava, ajoasento on hyvä ja käsiteltävyys helppoa, lukuunottamatta vaihteistoa jossa viimenen rivi 9-7-8-10 vaatii pikakurssin äkkinäiseltä kuskilta. Talvella on kevyehkö keula ja sivutuuli saattaa tuntua mutta se on yleinen tuupparin ominaisuus eikä pelkästään scanian.
Joo ne scanian viimeiset mallit ennen 2-sarjalaisia, ainakin 116 oli varustettu juuri tällä vaakasuoralla ratilla ja tämä on kieltämättä 1 epämiellyttävimpiä kuljettajan ympäristöjä. Kuljettajan ympäristöä jota tarkoitin alkoi juuri tosta 2-sarjasta eli 80-luvun alkupuolella 82,92,112 scanioissa, joka ajoasentojen osalta on juuri sama kuin mainitsemasi K113. Joo onhan noi keskimoottoriset autot talvella ja tuulella vakaanpia ajaa kuin tuuppari autot.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: SCANIA K112
No tämä Scania K112 saa kyllä jäädä ostamatta
oli etulattiat irti
eli onkohan etuapurunko huonossa hapessa
ei tee mieli ostaa kovin isoa työmaata kun voi vaikka saada samalla rahalla ihan ehjän auton

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1487
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: SCANIA K112
Off topicia tämä tietysti on mutta kun tuosta puimurin ajoasennosta oli puhe. Eilen kun oltiin Nurmeksesta lähdössä niin takarenkaan edestä työnsin sepeliä kun oli vähän painunut. Vihlaisi selästä ja kipeentyi. Ajoin sen 330km kotiin ja illallla sitten helvetti irti selkään kun piti maate mennä. Meinasin lähteä yöksi ajeleen Volvolla että pysyy selkä rauhassa. Burana auttoi sen verran, että sai nukuttua ja klo 12.00 naprapaatille ja laitetaan taas kaikki kohdalleen. Minun mielestä ei ajoasento voi paremmaksi tulla kun Volvossa. Penkin jäykkyys, ratin korkeus ja kallistus säätyy. Eikä ole niskatukea, eikä tarvii vaan penkki tukee juuri ristiselkää oikeasta kohdasta. Pisin ajo 600 km yhtä soittoa ja vielä olisi mennyt paluumatka helposti .Kyllä näissä vehkeissä on ajoasennot kohdallaan merkistä riippumatta vaikka ei ole muita merkkejä pitempään tullut ajettuakaan. Tv. Ari
#048
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: SCANIA K112
Penkki on tässä kyllä myös ratkaisevassa asemassa. Keikkabussi Scaniassa on aikas kova peruspenkki ja sillä saa selän "jumiin" jo 500km reissulla. Vähämaassa ja Neossa on ISRI:n kunnolliset painon mukaan toimivat ja jousitetut istuimet ja niillä passaa körötellä pitkääkin siivua. Ajoasennon saa just mieleisekseen.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: SCANIA K112
Toi penkki asia varmaan riippuu pitkälti korivalmistajasta ja isännästä joka on auton tilannut. Ainakin työpaikalla missä on Volvoja ja Scanioita niin 80-luvun puolenvälin volvoissa ja scanioissa oli saman valmistajan istuimet. Noi vähämaalaiset joita on kuvista näkynyt, merkistä riippumatta on yleensä varustettu hyvällä kuljettajan istuimella. Ja onhan noi volvot joissa on ratin korkeus ja kallistus säätö ajoasennoltaan yhtä mukavia kun scaniatkin, mutta volvoissa toi säätö tais tulla varmaan vuoden -87 jälkeen. Ja toi puimurimainen ajoasento tarkoitti nimenomaan noita ei säädettäviä malleja. Ja tuokin asento on varsin hyvä jos ei halua henkilöautomaista ajoasentoa eli ratti hyvin pystyssä asennossa.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: SCANIA K112
B10M kuskin penkki tulee Volvolta ja voin kehua sitä se on
kauhean näköinen, niin että meinasi mennä heti uusiksi
MUTTA
ajettuani 1100 km päivämatkan nonstop yksin (taukoja 2,5h yhteensä) Munchen - Helsingborg eikä
selkä ollut yhtään kipeä.
Penkki sai jäädä
vm 1980
ajettuani 1100 km päivämatkan nonstop yksin (taukoja 2,5h yhteensä) Munchen - Helsingborg eikä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
motoku
- Ajoneuvos
- Viestit: 625
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: SCANIA K112
tälle penkkihommalle tarttis saada oma osio varmaan
aikoinaan mennessäni bussikouluun olin jo ajanut mm rahtia jonkun verran ja maantie maistui...
mutta kouluautolla olin jo 15km ajon jälkeen ihan rikki
ihmettelin aikani ja totesin, että auton ohjaus "puri kiinni". kaupungissa ei huomannut mutta tiellä auto jäi kaartamaan ja oli muuten TUSKALLINEN ajaa
seuraavalla viikolla uusivat koslaan puslia 20tmk edestä, olivat kuulemma kaikki ihan sökönä.
itse ajoasento oli muuten hyvä
(b10m/wiima)
näinkin voi käydä....
aikoinaan mennessäni bussikouluun olin jo ajanut mm rahtia jonkun verran ja maantie maistui...
mutta kouluautolla olin jo 15km ajon jälkeen ihan rikki
ihmettelin aikani ja totesin, että auton ohjaus "puri kiinni". kaupungissa ei huomannut mutta tiellä auto jäi kaartamaan ja oli muuten TUSKALLINEN ajaa
seuraavalla viikolla uusivat koslaan puslia 20tmk edestä, olivat kuulemma kaikki ihan sökönä.
itse ajoasento oli muuten hyvä
näinkin voi käydä....
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: SCANIA K112
En ota kantaa Volvon tai Scanian ajoasentoihin koska ei ole omia kokemuksia ko. autoista, mutta tuli kiva yllätys itselle, kun olin jo ehtinyt manailla Setran ratin asentoa ekalla ajoreissulla. Kotipihaan tultuani aloin tutkia tarkemmin rati alustaa ja kas, löytyi metallinen vipu. No mikäs se tämä sitten on...? Ai jaha, ratin säätöVANHOOL kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:Valitsin volvon mm. siksi kun siinä on ratti ja vaihdekeppi just oikeilla paikoilla, penkki hyvin ja näkyvyys hyvä, takapyörät näkyy peilistä jne.... Kun taas jonkun mallin scanian ratti on kaulan korkeudella vaakasuorassa ja käsiä saa kannatella koko ajan....
Joo ne scanian viimeiset mallit ennen 2-sarjalaisia, ainakin 116 oli varustettu juuri tällä vaakasuoralla ratilla ja tämä on kieltämättä 1 epämiellyttävimpiä kuljettajan ympäristöjä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.