Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Olisiko kellään ideaa miten rakentaa ilmajousen tasonsäätöventtiilin varteen säätösysteemi jota voisi ohjata(esim. sähköllä 12v, 24v, paineilmalla,hydraulisesti?) kuskinpenkiltä?(haaveena että nappeja painelemalla ja vesivaakaa seuraamalla auto saadaan suoraan ja se myös pysyy siinä :D ).
Volvossa on ilmeisesti paineilmasylinteri jolla alustaa pystyy(varren pituutta säätämällä?) nostamaan mutta voiko sillä myös tarvittaessa laskea alle normaali korkeuden?
Laitteet täytyy tietenkin olla sellaiset ettei katsastusmies vie kilpiä samantien!!

Helpoin(ja varmatoimisin) olisi rakentaa manuaalisesti säädettävä mutta etupään säätö on hankala kun venttiili sijaitsee keskellä autoa!



Eli ajatushan on että kiilapuitten kanssa ei tarvitsisi enää puljata auton suoraan saamiseksi epätasaisessa/kaltevassa maastossa ollessa!!
Ja lähtökohta on että paineilman riittävyys ei ole ongelma!!!
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja pelti »

peltiliiteri.com
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

No nyt kun tuli asia puheeksi, niin pitää tunnustaa että itselänikin on ollut vastaavanlaisia ajatusleikkejä. Jokaisessa nykypuhelimessa on kiihtyvyys- ja asentoanturit. Vastaavanlaiset kulkuriin ja sitten ilmapusseihin ilmaa noiden anturitietojen perusteella. Valmista suunitelmaa ei vielä ole, mutta tässähän sitä voi kehitellä.

Yksi ajatus mulla oli muuttaa akselin ja korissa olevan venttiilin välisen työntötangon välittämää korin korkeustietoa. Nykyisellään tuo tankosysteemi ymmärtääkseni pysäyttää korin noston kun palkeet ovat täynnä. UUdessa virityksessä korin nosto pysähtyisikin siis pyöräkohtisesti sitten kun auto on anturitietojen mukaan suorassa.

Tästä potkurilakki päähän ja hulluja ideoimaan.
Kuva
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 258
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Eikös tuon voisi toteuttaa Raspberry pi tai Arduinon avulla. Jos tekis hyödyntäen älypuhelinta, vois tehdä androidilla sopivan ohjelman, joka ohjais Arduinon kautta paineilma ventsuja.
Pikainen pohdiskelu:
Jokainen kulma max korkeuteen.
Määrittäis alimman kulman
Laskis ilmaa pois miusta jotta vaakataso saavutettaisiin.

Tuo oli nyt tollanen hätäinen ajatelma......
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Näkisin että pussit tyhjäks ja kiiloilla auto vaateriin, se on helpoin ja toimivin konsti.
Uudemmissa autoissa vois homman hoitaa muutenkin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja neppi »

Yks hyvinki kylähullu ratkasu ois hommata vanha ilmatorjuntatykki ja laittaa siitä tasaus bussiin. Ois nopee ja varmasti aina suorassa.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Jailbird kirjoitti:Olisiko kellään ideaa miten rakentaa ilmajousen tasonsäätöventtiilin varteen säätösysteemi jota voisi ohjata(esim. sähköllä 12v, 24v, paineilmalla,hydraulisesti?) kuskinpenkiltä?(haaveena että nappeja painelemalla ja vesivaakaa seuraamalla auto saadaan suoraan ja se myös pysyy siinä :D ).
Volvossa on ilmeisesti paineilmasylinteri jolla alustaa pystyy(varren pituutta säätämällä?) nostamaan mutta voiko sillä myös tarvittaessa laskea alle normaali korkeuden?
Laitteet täytyy tietenkin olla sellaiset ettei katsastusmies vie kilpiä samantien!!

Helpoin(ja varmatoimisin) olisi rakentaa manuaalisesti säädettävä mutta etupään säätö on hankala kun venttiili sijaitsee keskellä autoa!



Eli ajatushan on että kiilapuitten kanssa ei tarvitsisi enää puljata auton suoraan saamiseksi epätasaisessa/kaltevassa maastossa ollessa!!
Ja lähtökohta on että paineilman riittävyys ei ole ongelma!!!
toi on jo kertaalleen kokeiltu ja haudattu ajatus tuo ilma on niin herkkää että autossa liikkuminen pussit täynnä aiheutti niin paljon heiluntaa että lapset eivät saaneet nukuttua ,tangoissa oli säätiminä sellaiset pienet sähkösylinterit .seuraava idea olis hydraulituubit rungon ja akselin väliin kaksi taakse ja yksi eteen .toi autohan siis pysyy suorana tuon takapään ohjaamana ;-)
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

ansa kirjoitti:seuraava idea olis hydraulituubit rungon ja akselin väliin kaksi taakse ja yksi eteen .toi autohan siis pysyy suorana tuon takapään ohjaamana ;-)
miten olisi niin kun tolla SA-int vehkeellä oli mikä pyöri täällä "Muualta bongattua" osiossa, siinähän oli hydraulisylinterit rungosta maahan...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Yhdessä äänitysautossa oli tuollaiset hydrauliset nostimet. Yksi keulassa ja kaksi taka-akselin kohdalla. Vanerilätkät alle ja vivuista ylös. Vatupassi oli ruuvattu vipujen viereen. Lätkissä oli vielä pienet köydenpätkät, jos heitto ei mennyt kerralla kohdille.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

ansa kirjoitti: toi on jo kertaalleen kokeiltu ja haudattu ajatus tuo ilma on niin herkkää että autossa liikkuminen pussit täynnä aiheutti niin paljon heiluntaa että lapset eivät saaneet nukuttua ,tangoissa oli säätiminä sellaiset pienet sähkösylinterit .seuraava idea olis hydraulituubit rungon ja akselin väliin kaksi taakse ja yksi eteen .toi autohan siis pysyy suorana tuon takapään ohjaamana ;-)
Tuota auton heilumista en oo huomannut/ajatellut mitä nyt tää kesä on testailtu "pussit täynnä" leirielämää!
Mistä sovelsit sähkösylinterit? Vieläkö löytyy..?

Taidan tehdä taakse yksinkertaiset manuaalisäädöt loppukesäksi ja jatkaa testailua!
Kiiloista haluan eroon sen takia kun monta kertaa on niin epätasaista "just siinä hyvällä paikalla" ettei edes ratapölli riitä niin ei se mitään helppoa ole!
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Meillä toi oikominen on helppoa, matalin nurkka 2t pullotunkki, 2 muuhun 5t tunkki ja korkeimpaan 8t tunkki :D . Hienosti pysyy heilumatta suorassa :mrgreen: . Taka vuosina kattelin jostain caravaaniliikkeestä noita hydraulisia tunkkeja, n.1000e sarja, muistaakseni olis riittäneet meidän autoon alle 7500kg.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 515
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Nyt kun tää osio meni vähän sivuun . Useimmat mulla olleet autot ei ole heilahtaneet kun ovesta kuljetaan , mutta Pronssi auto heilahtaa, taitaa olla kallistuksen vakaajien kumit löysät / väljät ? Etu iskarit on ainakin ok (4kpl) . Onnin autossa muistaakseni kumi 45e kpl. Vaikka auto olis vinossa siihen tottuu, mut heilahteluun ei niinkään. Heiluvassa autossa päässä heittää enemmäm !
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tuo Rölli B10M heiluu pohjaanlyöntikumien varassa jouset tyhjinä, mutta ei se hirveästi häiritse. Ainoa ongelma on: Jos ovipuoli on korkeammalla asianpesukone päästää vedet lattialle. Mikäli kuskinpuoli on koholla, niin ovet eivät pysy kiinni ilman paineita. Valitse sitten kahdesata. Eli suoraan on auto saatava. Mukana kulkee venerilevyjä ja 4x4" palikoita.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kyllähän auto väkisinkin heiluu jonkinverran jos sitä ei tueta korista maahan. Jo renkaat joustaa kovassa ryskytyksessä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Huojuu aikailkeästi sisuki vaikka on rautajouset jotka suorana.Jos perällä poikettain päivätorkuilla kun toiset nousee autoon ja lähtee pois.Viimme pyhäaikaan olin reissussa laiton vaunun jalat oven alle ja kuskin kohalle rungon alle .Huojunta pieneni huomattavasti,ei poistanu ongelmaa.Kun keksittä ratkasun siihen kertokaa se.Kohta alkaa huoltoseisokki.

Esa Ä
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 515
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Itellä tämä auton heilahtelu tuli huomattua kun illalla meni yö unille , kaveri tulee minuutin päästä , kun ei ole vielä täydessä unessa niin yläpetillä herää heilahdukseen :shock: Yläpeti on meillä parisänky pitkittäin. Seuraavaksi kun tulee ponsi päälle alan vaihtamaan kallistuksen vakaajan kumeja .
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja happa66 »

esaheikki kirjoitti:Huojuu aikailkeästi sisuki vaikka on rautajouset jotka suorana.Jos perällä poikettain päivätorkuilla kun toiset nousee autoon ja lähtee pois.Viimme pyhäaikaan olin reissussa laiton vaunun jalat oven alle ja kuskin kohalle rungon alle .Huojunta pieneni huomattavasti,ei poistanu ongelmaa.Kun keksittä ratkasun siihen kertokaa se.Kohta alkaa huoltoseisokki.

Esa Ä
Ne pienet pullotunkit joka nurkkaan :D Halvin ja nopein ratkaisu. Ei heilu eikä huoju, on tullut kokeiltua
, kun mukana on viisi mukulaa mitkä alkaa aamun kajossa pomppimaan autossa ja ulos/sisälle. EI heilu, saa nukkua/torkkua (meteliltä) rauhassa.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Eikös ilmajousitteisessa pirssissä riittäs pelkät jalat. Jousilla nostas autoa ja jalat alas--> pussit tyhjiks. Siis autosta ;)
Rosmo
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania k112 alustan säätäminen parkissa ollessa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Jailbird kirjoitti:
ansa kirjoitti: toi on jo kertaalleen kokeiltu ja haudattu ajatus tuo ilma on niin herkkää että autossa liikkuminen pussit täynnä aiheutti niin paljon heiluntaa että lapset eivät saaneet nukuttua ,tangoissa oli säätiminä sellaiset pienet sähkösylinterit .seuraava idea olis hydraulituubit rungon ja akselin väliin kaksi taakse ja yksi eteen .toi autohan siis pysyy suorana tuon takapään ohjaamana ;-)
Tuota auton heilumista en oo huomannut/ajatellut mitä nyt tää kesä on testailtu "pussit täynnä" leirielämää!
Mistä sovelsit sähkösylinterit? Vieläkö löytyy..?

Taidan tehdä taakse yksinkertaiset manuaalisäädöt loppukesäksi ja jatkaa testailua!
Kiiloista haluan eroon sen takia kun monta kertaa on niin epätasaista "just siinä hyvällä paikalla" ettei edes ratapölli riitä niin ei se mitään helppoa ole!
velipoika sattui löytämään työmaansa syövereistä sellaiset 60mm iskulla olevat 8mm jengoilla olevat 24v. sylinterit ,vähän rakentelu muttereita ja kuulapäitä ja ne olivat paikalla ,ajatus toiminnasta ja säätämisestä oli se että ajoasennossa pisimmillään ja säätö paikalla ollessa siis alaspäin ,sen takia noin että ajoasento olis aina helppo säätää ja vakiokorkeus ,eipä löydy enää sylintereitä .
Vastaa Viestiin