Reddewil kirjoitti:Ei kai tuo mikään amerikan temppu olis automatisoida tuo kytkin ja pykälien tyrkkiminen?
juu ei olisi, sen nimi on IShift
Mutta jos nättiä kyytiä haluaa (maksaville asiakkaille) antaa, niin ei kannata i-shitiin päin kustakaan tuon ikäisen kamppeen ollessa kyseessä. EGS:n kanssa sentään se on kuljettaja, joka päättää nykiikö vaihdot vai ei. Tuon ikäisen i-shitin kohdalla valmistaja on päättänyt puolestasi, että toisinaan vaihtamistapahtuma ja/tai hidastimen käyttö aiheuttaa niskanvenytystä (ja sen punoitusta kuljettajalle).
Uusimmat revisiot i-shiftistä osaavat pääsääntöisesti jo toimia sivistyneemmin.
Kuorma-autoihin Mersu (Telligent automaatti) ja Volvo (Geartronic) yrittivät automatisoida kytkimen ja pykälien tyrkkimisen tavallisen vaihteiston kuorrutteeksi, mutta ei niistä koskaan tullut kuin harmia käyttäjälle ja korjaamolle. Hyvät ratkaisut (I-Shift, PowerShift, AS-Tronic..) on myöhemmin tehty kokonaan puhtaalta pöydältä alunperinkin automaattisesti ja tuli paljon parempia lopputuloksia. Scania oli poikkeus toimivana manuaalista automatisoituna, tosin siihenkin automatisoitu kytkin tuli vasta 2009.
Kyllä se taitaa olla mittarivirhe mikäli minun hieno kiina tachomeetteri näyttää oikein... Mittasin siitä isosta pyörästä josta menee hihnat kylmäkompressorille ja laiturille, niin näytti seuraavanlaisesti:
Auton oma mittari - tachomeetteri
700 - 598
1500 - 1150
2200 - 1608
Eli pitääköhän suunnilleen paikkaansa 3.08 perällä että n. 1600-1700rpm on 100km/h?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.
only4pro kirjoitti:
Auton oma mittari - tachomeetteri
700 - 598
1500 - 1150
2200 - 1608
Eli pitääköhän suunnilleen paikkaansa 3.08 perällä että n. 1600-1700rpm on 100km/h?
Kyllä tuo olisi juurikin "haarukassa" sen kanssa, mitä kierrosten pitäisikin olla. Eli kyseessä noille tuon aikakauden Volvoille erittäin tyypillinen kierroslukumittarin "liikakasvu"
Onkohan vika mittarissa vai onkohan tassa vääränlainen laturi tjsp? Voiko sen "kohdentaa" oikeaksi? Laskeeko tuo kulutusmittari kulutuksen myös kierroksista vai mistä? En ole vielä päässyt tarkistaa todellista kulutusta eli tankkaamalla...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.
only4pro kirjoitti:Onkohan vika mittarissa vai onkohan tassa vääränlainen laturi tjsp? Voiko sen "kohdentaa" oikeaksi? Laskeeko tuo kulutusmittari kulutuksen myös kierroksista vai mistä? En ole vielä päässyt tarkistaa todellista kulutusta eli tankkaamalla...
Näihin kysymyksiin en osaa vastata. Tuntuu kuitenkin, että kierroslukumittari saa väärää pulssia, koska mittarivirhe kasvaa suuremmaksi yläkierroksilla vrt. tyhjäkäynnillä. Monet tuon ikäisistä on kuitenkin olleet uudesta asti tuollaisia, että kierroslukumittarilla ei ole käytännössä mitään virkaa johtuen virhenäyttämästä.
only4pro kirjoitti:Onkohan vika mittarissa vai onkohan tassa vääränlainen laturi tjsp? Voiko sen "kohdentaa" oikeaksi? Laskeeko tuo kulutusmittari kulutuksen myös kierroksista vai mistä? En ole vielä päässyt tarkistaa todellista kulutusta eli tankkaamalla...
Sulla voi hyvinkin olla väärän tyyppinen laturi.
Onko sulla 2 vai 3 laturia?
Koita vaihtaa w piuha toiseen laturiin.
Tuo kulutustieto tulee moottorin boksilta, moottori antaa kierrostiedot parista muustakin paikkaa.
Viimeksi muokannut Puu Tiainen, 24 Touko 2014 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
only4pro kirjoitti:no itseasiassa lähden liikkeelle 2:sella (1:nen pakin alla ja siis sen lukon alla), hyppään siitä 4:lle ja siitä sitten 5 -> 6 -> 7 -> ylivaihde.
Joskus myös lähtö 3 -> 5 -> 6 jne...
Tuon ylivaihteen voi itse vaihtaa pikku pykälille tai loikkariksi seiskan jälkeen.
Ohjainboksissa on liittimen vieressä torx ruuvilla pieni peltilätkä jonka alla pienet valintakytkimet. Olikohan niitä muistaakseni 8. Sieltä kuitenkin pitäisi olla yksi eri asennossa kuin muut ja se on juurikin tuo plussa napin kytkin. Jos se on kasi kytkin niin plussa on kasina ja jos kakkonen (vai olikohan kolmonen) niin se on kakkosen ja kolmosen välissä.
Itse laatikon välitykset on samat oli plussa kumpana vain.
Nyt jos se on loikkarina niin 3 vaihde hypätään yli. Ja jos kakkosen ja kolmosen välissä niin silloin plussalla kytkeytyy tuo loikkari asetuksen kolmonen.