Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Reddewil kirjoitti:Ei kai tuo mikään amerikan temppu olis automatisoida tuo kytkin ja pykälien tyrkkiminen?
juu ei olisi, sen nimi on IShift :wink:
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja b12m »

only4pro kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Ei kai tuo mikään amerikan temppu olis automatisoida tuo kytkin ja pykälien tyrkkiminen?
juu ei olisi, sen nimi on IShift :wink:
Mutta jos nättiä kyytiä haluaa (maksaville asiakkaille) antaa, niin ei kannata i-shitiin päin kustakaan tuon ikäisen kamppeen ollessa kyseessä. EGS:n kanssa sentään se on kuljettaja, joka päättää nykiikö vaihdot vai ei. Tuon ikäisen i-shitin kohdalla valmistaja on päättänyt puolestasi, että toisinaan vaihtamistapahtuma ja/tai hidastimen käyttö aiheuttaa niskanvenytystä (ja sen punoitusta kuljettajalle).

Uusimmat revisiot i-shiftistä osaavat pääsääntöisesti jo toimia sivistyneemmin.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Kuorma-autoihin Mersu (Telligent automaatti) ja Volvo (Geartronic) yrittivät automatisoida kytkimen ja pykälien tyrkkimisen tavallisen vaihteiston kuorrutteeksi, mutta ei niistä koskaan tullut kuin harmia käyttäjälle ja korjaamolle. Hyvät ratkaisut (I-Shift, PowerShift, AS-Tronic..) on myöhemmin tehty kokonaan puhtaalta pöydältä alunperinkin automaattisesti ja tuli paljon parempia lopputuloksia. Scania oli poikkeus toimivana manuaalista automatisoituna, tosin siihenkin automatisoitu kytkin tuli vasta 2009.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Kyllä se taitaa olla mittarivirhe mikäli minun hieno kiina tachomeetteri näyttää oikein... Mittasin siitä isosta pyörästä josta menee hihnat kylmäkompressorille ja laiturille, niin näytti seuraavanlaisesti:

Auton oma mittari - tachomeetteri

700 - 598
1500 - 1150
2200 - 1608

Eli pitääköhän suunnilleen paikkaansa 3.08 perällä että n. 1600-1700rpm on 100km/h?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja b12m »

only4pro kirjoitti: Auton oma mittari - tachomeetteri

700 - 598
1500 - 1150
2200 - 1608

Eli pitääköhän suunnilleen paikkaansa 3.08 perällä että n. 1600-1700rpm on 100km/h?
Kyllä tuo olisi juurikin "haarukassa" sen kanssa, mitä kierrosten pitäisikin olla. Eli kyseessä noille tuon aikakauden Volvoille erittäin tyypillinen kierroslukumittarin "liikakasvu" :lol:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Onkohan vika mittarissa vai onkohan tassa vääränlainen laturi tjsp? Voiko sen "kohdentaa" oikeaksi? Laskeeko tuo kulutusmittari kulutuksen myös kierroksista vai mistä? En ole vielä päässyt tarkistaa todellista kulutusta eli tankkaamalla...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja b12m »

only4pro kirjoitti:Onkohan vika mittarissa vai onkohan tassa vääränlainen laturi tjsp? Voiko sen "kohdentaa" oikeaksi? Laskeeko tuo kulutusmittari kulutuksen myös kierroksista vai mistä? En ole vielä päässyt tarkistaa todellista kulutusta eli tankkaamalla...
Näihin kysymyksiin en osaa vastata. Tuntuu kuitenkin, että kierroslukumittari saa väärää pulssia, koska mittarivirhe kasvaa suuremmaksi yläkierroksilla vrt. tyhjäkäynnillä. Monet tuon ikäisistä on kuitenkin olleet uudesta asti tuollaisia, että kierroslukumittarilla ei ole käytännössä mitään virkaa johtuen virhenäyttämästä.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

only4pro kirjoitti:Onkohan vika mittarissa vai onkohan tassa vääränlainen laturi tjsp? Voiko sen "kohdentaa" oikeaksi? Laskeeko tuo kulutusmittari kulutuksen myös kierroksista vai mistä? En ole vielä päässyt tarkistaa todellista kulutusta eli tankkaamalla...
Sulla voi hyvinkin olla väärän tyyppinen laturi.
Onko sulla 2 vai 3 laturia?
Koita vaihtaa w piuha toiseen laturiin.
Tuo kulutustieto tulee moottorin boksilta, moottori antaa kierrostiedot parista muustakin paikkaa.
Viimeksi muokannut Puu Tiainen, 24 Touko 2014 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Perän vaihto Volvo B12B 9700?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

vee4 kirjoitti:
only4pro kirjoitti:no itseasiassa lähden liikkeelle 2:sella (1:nen pakin alla ja siis sen lukon alla), hyppään siitä 4:lle ja siitä sitten 5 -> 6 -> 7 -> ylivaihde.

Joskus myös lähtö 3 -> 5 -> 6 jne...
Tuon ylivaihteen voi itse vaihtaa pikku pykälille tai loikkariksi seiskan jälkeen.
Ohjainboksissa on liittimen vieressä torx ruuvilla pieni peltilätkä jonka alla pienet valintakytkimet. Olikohan niitä muistaakseni 8. Sieltä kuitenkin pitäisi olla yksi eri asennossa kuin muut ja se on juurikin tuo plussa napin kytkin. Jos se on kasi kytkin niin plussa on kasina ja jos kakkonen (vai olikohan kolmonen) niin se on kakkosen ja kolmosen välissä.
Itse laatikon välitykset on samat oli plussa kumpana vain.
Nyt jos se on loikkarina niin 3 vaihde hypätään yli. Ja jos kakkosen ja kolmosen välissä niin silloin plussalla kytkeytyy tuo loikkari asetuksen kolmonen.
Ei mene nuo dipit noin
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin