Projekti slide-outin kera
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Nyt tuli mulle uutta tietoa, kerros lisää lämpölasikalvosta? Tuollakin on varmaan vaikutusta että onko auton lasi tummennettu vain toisesta lasista vai molemmista?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Projekti slide-outin kera
Komeat kaapistot - luulisi, että pysyy muodossaan tuolla kulma-alulla.
Hyvä tuo tumma väri on - Jotenkin kestää elonpitoa paremmin tuo tumma kuin vaalea pinta. Vaaleassa näkyy joka likatahra.
Hyvä tuo tumma väri on - Jotenkin kestää elonpitoa paremmin tuo tumma kuin vaalea pinta. Vaaleassa näkyy joka likatahra.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Juu ei varmaan amuliinin puutteesta kärsi jos vääntyilee =) Tummassa näkyy jokainen kolhu, vaalea puu kun kyseessä... Toki kova puu kyseessä niin ei tuu kolhuja kuten "kotimaiseen" kuuseen.Rosvolinna kirjoitti:Komeat kaapistot - luulisi, että pysyy muodossaan tuolla kulma-alulla.
Hyvä tuo tumma väri on - Jotenkin kestää elonpitoa paremmin tuo tumma kuin vaalea pinta. Vaaleassa näkyy joka likatahra.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Joo, kulmat vielä pyöristyvät. Tammilistan meinasin laittaa olkkarista päin katottuna tammitason sivuun peittämään alakaapin raon. Listaan sitten pyöristystä.
Tälle solumuoville ilmoitettiin lämmönkestoksi muistaakseni -60...+90 astetta, eiköhän se siellä mene ja kattosoirot kunnollisesta filmivanerista.
Alulista on halpaa, joten aattelin etten kitsastele sen suhteen.
Mielummin mitoitetaan reilusti yli kuin sitten jännitetään että tuleeko kaapit niskaan äkkijarrutuksessa.
Kolhut ei haittaa kun on kyseessä puu. Kotona on lipastoa ja kaappia, tummaksi vetäistynä. Jos niin iso kolhu tulee, että vaaleampi sisus näkyy, saahan siihen aina uutta väriä pintaan.
Tästä on muuten hyvä esimerkki.. Oltiin ostettu eteiseen isohko vaatekaappi. Kotipihassa mietin, jotta miten saan sen auton sisuksista kiikutettua sisään ja mieleeni juolahti että onhan mulla kaljakärryt (semmoiset mitä laivoilta saattaa tarttua matkaan).
No, olihan ne vähän pienet ison kaapin alle, mutta matka eteni autolta hienosti kohti ulko-ovea.. Kunnes juuri viimeisellä metrillä, viimeisessä kurvista kärryjen toinen pyörä antoi periksi.
Just olin semmoissa asennossa etten saanut kaappia kiinni ja siihenhän se kiveytykselle rämähti. Ihan uus kaappi, yläkulma halki ja saumat irvisteli useammasta kohtaa.
No, sain kaapin paikoillen, mutta emäntä sitten kaapin nähdessään ei ollut ihan mielissään uuden kaapin "ajan patinasta".
Mutta eipä siinä, muotoilin kulman uudestaan, vähän tussilla väriä halkeamiin, irvistävät saumat paikoileen ja eipä sitä edes huomaa jos ei osaa katsoa.
Lastulevykaappi olisi luultavasti mennyt siihen kuntoon että ois voinut raijata sen kaatikselle..
Tälle solumuoville ilmoitettiin lämmönkestoksi muistaakseni -60...+90 astetta, eiköhän se siellä mene ja kattosoirot kunnollisesta filmivanerista.
Alulista on halpaa, joten aattelin etten kitsastele sen suhteen.

Kolhut ei haittaa kun on kyseessä puu. Kotona on lipastoa ja kaappia, tummaksi vetäistynä. Jos niin iso kolhu tulee, että vaaleampi sisus näkyy, saahan siihen aina uutta väriä pintaan.
Tästä on muuten hyvä esimerkki.. Oltiin ostettu eteiseen isohko vaatekaappi. Kotipihassa mietin, jotta miten saan sen auton sisuksista kiikutettua sisään ja mieleeni juolahti että onhan mulla kaljakärryt (semmoiset mitä laivoilta saattaa tarttua matkaan).






Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Syksy taas mennä hurahtanut. Bussissa ei ole paljoa tapahtunut. No sen verran että retkipatjaa oon saanut liimattua kattoon asennettujen finnfoamien pintaan. Eli katto alkaisi olemaan valmis vanerisoiroille ja kattopaneeleille. Näiden vuoro sitten joskus tulevaisuudessa. Ehkäpä muutamat sähkövedot voisi vielä ennen paneeleita laittaa kattolampuille.
Tapani mukaan olen taas jahkaillut ja vatvonut asioita. Tällä kertaa sohvan kanssa. Sohvia on käyty koeistumassa ja kyselemässä hintoja. Mieleisin oli Pohjanmaan modulisohva, josta olisi saanut täsmälleen sopivan mittaisen ja mallisen. Oli jotain uutuustyynyjä ja todella napakat istua. Korkeat selkänojat ja olisi passannut hyvin autoon. Hintaa vain oli aivan liikaa
Olisi saanut ensiretkeilyt siirtää jälleen vuodella eteenpäin. Sohva olisi maksanut jotain 2300e ja silti olisi puuttunut vielä vuodemekanismi. Ja toisaalta, sohvahan on vain väliaikainen, sillä sitten _kun_ sohvaslideout rakennetaan, täytyy siihen rakennella ihan kustomisohva.
Joten päädyin nyt Ikean 500e:n halppissohvaan. En oikeastaan muuten sitä hyljeksinyt, mutta kangas istuu Ikean sohvissa käsittämättöman huonosti. Toisaalta valinta oli helppoa kun ei ollut liikaa värivaihtoehtoja kankaista puhumattakaan
Eilen illalla kurvasin hakemaan Kuopion Ikeasta sohvan. Tänään nostin n. 20x20x20cm laatikot autoon ja tälläinen soffa laatikoista sitten löytyi Eli L-mallinen sohva vuodemekanismilla ja vuodevaatelaatikolla. Molemmat toimivan tuntuisia ja nopeita käyttää. Vastaavia sohvia olisi kyllä saanut muualta paremmin istuvilla päällysillä, mutta Ikean sohvaa puolti tuo divaaniosan mitalta oleva ylipitkä käsinoja. Ajattelin että tuossa divaanin nokassa voisi ihan hyvin istua nojaten tuohon käsinojaan, selkä menosuuntaan siis. Sohvan ja ohjaamon väliin olisi tarkoitus rakentaa vielä matala väliseinä jossa yläpuolella mahdollisesti lasi ja kulkuaukolle lasiliukuovi. Saisi edes vähän eristystä ohjaamon ja asuintilan välille. Ja sitten jotain tyynyntapaista vielä selän taakse siihen seinään nojaamaan.
Vuodemoodissa (olikohan koko 200x140cm) mahtuu vielä käytävää pitkin kävelemään. Sohva on seinästä irti vielä 5cm. Nyt ajattelin mietiskellä ja puuhata sohvan kiinnityssysteemit ennen lattialämmitysputkia ja parkettia. Ei tartte sitten porailla parketin läpi vesiputkiä vältellen.
Tapani mukaan olen taas jahkaillut ja vatvonut asioita. Tällä kertaa sohvan kanssa. Sohvia on käyty koeistumassa ja kyselemässä hintoja. Mieleisin oli Pohjanmaan modulisohva, josta olisi saanut täsmälleen sopivan mittaisen ja mallisen. Oli jotain uutuustyynyjä ja todella napakat istua. Korkeat selkänojat ja olisi passannut hyvin autoon. Hintaa vain oli aivan liikaa


Joten päädyin nyt Ikean 500e:n halppissohvaan. En oikeastaan muuten sitä hyljeksinyt, mutta kangas istuu Ikean sohvissa käsittämättöman huonosti. Toisaalta valinta oli helppoa kun ei ollut liikaa värivaihtoehtoja kankaista puhumattakaan

Eilen illalla kurvasin hakemaan Kuopion Ikeasta sohvan. Tänään nostin n. 20x20x20cm laatikot autoon ja tälläinen soffa laatikoista sitten löytyi Eli L-mallinen sohva vuodemekanismilla ja vuodevaatelaatikolla. Molemmat toimivan tuntuisia ja nopeita käyttää. Vastaavia sohvia olisi kyllä saanut muualta paremmin istuvilla päällysillä, mutta Ikean sohvaa puolti tuo divaaniosan mitalta oleva ylipitkä käsinoja. Ajattelin että tuossa divaanin nokassa voisi ihan hyvin istua nojaten tuohon käsinojaan, selkä menosuuntaan siis. Sohvan ja ohjaamon väliin olisi tarkoitus rakentaa vielä matala väliseinä jossa yläpuolella mahdollisesti lasi ja kulkuaukolle lasiliukuovi. Saisi edes vähän eristystä ohjaamon ja asuintilan välille. Ja sitten jotain tyynyntapaista vielä selän taakse siihen seinään nojaamaan.
Vuodemoodissa (olikohan koko 200x140cm) mahtuu vielä käytävää pitkin kävelemään. Sohva on seinästä irti vielä 5cm. Nyt ajattelin mietiskellä ja puuhata sohvan kiinnityssysteemit ennen lattialämmitysputkia ja parkettia. Ei tartte sitten porailla parketin läpi vesiputkiä vältellen.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
No, nyt on mennyt kaikki liikenevä aika talon vessarempassa. Piti olla pientä pintaremppaa, mutta kattopelti ja talon ulkoverhoushan sieltä purkutöistä tuli vastaan.. Eikä vielä pysähtynyt täysin siihen ulkoverhoukseenkaan... Vaikka bussissa tuli harjoiteltua sorkkaraudan käyttöä, ei sitä näemmä vielä liian tarkasti osaa käyttää kun noin lipeää..
Muutamat sähköputket ja johdot olen sentään saanut autoon pujoteltua. Asennuskalusteita on tilauksessa. Tarkoitus olisi saada muutama valonappi, valo ja pistoriasia pelikuntoon, vaikka eihän tuo enää niin pimeää ole kun luntakin jo tuli..
Ja vaikka autossa ei ole asiat juurikaan edenneet, niin rojekti kokonaisuudessaan on nytkähtänyt ison harppauksen, kun on saatu poikkeuslupa pituudelle!
Muutoskatsastus matkailuautoksi ei enää jää ainakaan tästä seikasta kiinni. Asiasta enempi Erikoislupa yli 12m matkailuautolle -viestiketjussa.

Muutamat sähköputket ja johdot olen sentään saanut autoon pujoteltua. Asennuskalusteita on tilauksessa. Tarkoitus olisi saada muutama valonappi, valo ja pistoriasia pelikuntoon, vaikka eihän tuo enää niin pimeää ole kun luntakin jo tuli..

Ja vaikka autossa ei ole asiat juurikaan edenneet, niin rojekti kokonaisuudessaan on nytkähtänyt ison harppauksen, kun on saatu poikkeuslupa pituudelle!

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Päivät pitenevät ja lumikin alkaa sulamaan. Yllätykseksi hangesta alkoi pilkottamaan bussinpötkylä..
Kanttiputki 20x40mm huonekaluputkea. Ois voinut olla vahvempaakin, mutta tuohon tulee vielä vahvikkeeksi kulmarautaa tai vastaavaa, jotta sattuu kohdalle seinävanereiden läpi tulevat aluperäisten penkkien kiinnityspultit (seinäkiskossa). "Tappi" on kanttiputken kylkeen hitsattu putki, jonka toiseen päähän on hitsattu mutteri. Kanttiputkessa on reikä läpi, jossa kierteet. Tappiin on kierretty M12 kierretanko, joka on vielä hitsattu pohjasta kanttiputkeen, eli seinää vasten tulevalta sivulta.
Tottahan sitä alkaa taas motivaatiota hiljalleen löytyä ja pikkuisilla puhdetöillä aloitellaan. Aloin väkertämään turvavyökiinnikkeitä soffaan. Ajatuksena se, että pultataan seinään kanttiputki, jossa sohvan selkänojan läpi tapit. Tappeihin mutterikiinnityksellä turvavyöt ja vyöt nätisti piiloon selkätyynyjen alle.Kanttiputki 20x40mm huonekaluputkea. Ois voinut olla vahvempaakin, mutta tuohon tulee vielä vahvikkeeksi kulmarautaa tai vastaavaa, jotta sattuu kohdalle seinävanereiden läpi tulevat aluperäisten penkkien kiinnityspultit (seinäkiskossa). "Tappi" on kanttiputken kylkeen hitsattu putki, jonka toiseen päähän on hitsattu mutteri. Kanttiputkessa on reikä läpi, jossa kierteet. Tappiin on kierretty M12 kierretanko, joka on vielä hitsattu pohjasta kanttiputkeen, eli seinää vasten tulevalta sivulta.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Pilasin fiinin Ikean sohvan kairaamalla selkänojaan reijät. Läpi pujotin turvavyökiinnikehässäkän.
Turvavyökiinnikesysteemi täytyy tosiaan vielä pultata seinään kiinni. Neljälle siinä olisi paikat. En tiedä onko tästä mihinkään, mutta keväällä meinasin kokeilla muutoskatsastuksessa. Saas nähdä tuleeko sanomista..
Läpi tulleisiin pultteihin korialuslevyt ja turvavöyt muttereilla kiinni.
Ajatuksena vielä pistää turvavöiden ja selkänojan väliin lattarauta koko sohvan leveydeltä. Tämä ihan siksi, että jos joskus oikeasti rytisee, niin ei tuo tappi heti iskisi hanuriin. 
Turvavyökiinnikesysteemi täytyy tosiaan vielä pultata seinään kiinni. Neljälle siinä olisi paikat. En tiedä onko tästä mihinkään, mutta keväällä meinasin kokeilla muutoskatsastuksessa. Saas nähdä tuleeko sanomista..

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
No ni, kummasti tuo aurinko auttaa! Eiköhän tuossa rakennelmassa vyöt pysy, tai ainaki sohva seinässä 
Mikä vaatii vyöt katsastuksessa sivuttaispaikoille?

Mikä vaatii vyöt katsastuksessa sivuttaispaikoille?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Kyllä sillä valolla positiivinen vaikutus on.
Matkustajat luultavasti pysyvät seinässä, mutta sohva saattaa pahimmassa tällissä karata, sen verran oli Ikean sohva pahvisen oloinen..
Poikkeuslupalapussa oli maininta tyyliin että turvavyöt oltava kaikilla paikoilla, joskaan kiinnitysten lujuuksia ei tarvinnu todentaa tai jotain tälläistä.. Muistan kyllä lukeneeni jostain pykälistä että sivusuuntaan olevilla ei tartte olla vöitä. Ja ylipäätään tämän ikäisillä autoilla ei tartteis kait olla muutenkaan. Mutta oikeastaan aivan sama onko pakolliset vai ei, kuitenkin meinasin turvavyöt laittaa.

Matkustajat luultavasti pysyvät seinässä, mutta sohva saattaa pahimmassa tällissä karata, sen verran oli Ikean sohva pahvisen oloinen..

Poikkeuslupalapussa oli maininta tyyliin että turvavyöt oltava kaikilla paikoilla, joskaan kiinnitysten lujuuksia ei tarvinnu todentaa tai jotain tälläistä.. Muistan kyllä lukeneeni jostain pykälistä että sivusuuntaan olevilla ei tartte olla vöitä. Ja ylipäätään tämän ikäisillä autoilla ei tartteis kait olla muutenkaan. Mutta oikeastaan aivan sama onko pakolliset vai ei, kuitenkin meinasin turvavyöt laittaa.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Moottori on ollut vielä sisätiloihin huoltoystävällisesti saatavilla. Siihen aloittelin tekemään kehikkoa päälle. Molemmille askelmille sitten huoltoluukut, kuten alun perin vastaava oli, ennen kuin joku purkuintoinen hävitti nekin..
Tämä uusi "portaikko" on nyt mitoitettu siten että siitä pääsee mukavasti sitten joskus kiipeämään saunan lau.. siis kuormatilaan sitomaan kuormaa. 
Kunhan kelit pikkasen vielä lämpiää, pääsee tuon maalaamaan ja levyttämään.


Kunhan kelit pikkasen vielä lämpiää, pääsee tuon maalaamaan ja levyttämään.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Ainiin, meinasi unohtua. Tammikuussa sain ekat sähköt vedettyä pirttiin. Siellä on nyt muutamat pistorasiat, valot ja napit. Valoiksi kaivelin jotain varastoista löytyviä nyt ensihätään. Kaapelointi monisäikeisellä kumikaapelilla.
- Liitteet
-
- ekatsähköt.jpg (154.51 KiB) Katsottu 17886 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Projekti slide-outin kera
Mitäs tälle kuuluu tällä hetkellä ?
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Noo.. Pientä sipistelyä sieltä täältä. Ei mitään suurta. Mutta ootas kun kerrataas keväästä.kulkuri kirjoitti:Mitäs tälle kuuluu tällä hetkellä ?
Peltisepäntöitä harjoittelin, kun leikkelin lentävällä alupellistä paloja ja "taon" kumivasaralla pöydän kulmaa vasten kieroja kantteja. Palaset nidoin moottoriluukun/portaikoin kehikkoon koneen puolelle. Pitäisi vielä eristää ja lyödä sisäpuolelle vanerit. Ei taida tarvita peltisepän töitä hakea..

Keväällä myös harjoittelin tarran ja kalvon liimausta ikkunoihin.
"Umpi" -ikkunat tarroitettu, muutama suikale täytyy vielä tarraa liimailla.
"Läpinäkyvistä" ikkunoista n. puolet kalvotettu. Riittävän kaukaa näyttää hyvälle.

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Pari väliovea on saanut alkunsa. Ensin karmien väliin hahmottelin oven rungon.
Sitten runkoon mittasin vanerin siten, että se on about sentin suurempi sivuilta kuin runko. Tästä sai huulloksen ovelle, eikä se käänny sisään.
Ja nyt on muutamat väliovet tehty. Joskin ovien toiset puolet odottavat vielä pintamatskua. Ehkä äänen eristävyyden vuoksi voisi jotain väliin laittaa.
Jokseenkin massiiviset niistä tuli, mutta on omaan mieleen. Kahvoja ja WC-lukkoja ym. tarviketta myös hankittu ja osittain kiinniteltykin.Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
"Sähkökeskuksen" nikkaroin. Sisältää vikavirtasuojaa ja automaattisulaketta.
Uuni ja (tuleva) jääkaappi saanut sähköpistokkeensa.
Asennusta odottaa akut 2x200Ah ja Blue Sea -automaattiakkukytkin.
Keittiöön asentelin tiskialtaan. Viemäröinti + tuleva vesi puuttuu. Yksi laituriponttooni on hommattuna likavesisäiliöksi.
Hmm, mitäs muuta..? Ruuman ja akselitilan väliseinään tehtyihin "huoltoaukkoihin" on leikelty alupellistä peitepalat.
Ruuma-kammarin liukuoviprotoilut aloitettu.
Kaapelit täytyy vielä laittaa fiksusti. Ja meinasin siirtää invertterin tähän viereen. Meinasin hommata DIN-kiskokiinnitteisen yhden paikan levyisen kWh -mittarin, jotta voi pitää kirjaa sähkönkäytöstä.Uuni ja (tuleva) jääkaappi saanut sähköpistokkeensa.
Asennusta odottaa akut 2x200Ah ja Blue Sea -automaattiakkukytkin.
Keittiöön asentelin tiskialtaan. Viemäröinti + tuleva vesi puuttuu. Yksi laituriponttooni on hommattuna likavesisäiliöksi.
Hmm, mitäs muuta..? Ruuman ja akselitilan väliseinään tehtyihin "huoltoaukkoihin" on leikelty alupellistä peitepalat.
Ruuma-kammarin liukuoviprotoilut aloitettu.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Toissapäivänä kun viimeksi käytin bussia ja se jäi hieman eri asentoon kuin aikaisemmin. Ja tänään (siis eilen) juuri ennen Tyssipussin piipahdusta huomasin, että vettä on tullut autoon sisään. Onneksi en ollut ehtinyt vielä paneloimaan kattoa. No, Tyssipussin visiitin jälkeen selvitin tilanteen.
Vesi oli tullut taemmasta kattoluukusta. Tämä onkin yleensä muutaman tipan tippaissut siten ettei se haittaa, mutta nyt auton ollessa eri kallistuksessa vesi olikin päässyt kattopellin ja finnfoamin väliin ja sieltä valumaan ikkunan yläreunaan, josta tuli esille.
Tästä sisuunnuin sen verran että tein sen mitä olin jo vuodenpäivät suunnitellut. Otin kattoluukun kehyksineen irti, putsasin reunat, liimasin ja ruuvasin alupellistä paikkalapun. Ruuvit loppuivat kesken, täytyy vielä tuplaten laittaa. Tosin en tiedä olisiko niitti ollut parempi tähän?
Vesi oli tullut taemmasta kattoluukusta. Tämä onkin yleensä muutaman tipan tippaissut siten ettei se haittaa, mutta nyt auton ollessa eri kallistuksessa vesi olikin päässyt kattopellin ja finnfoamin väliin ja sieltä valumaan ikkunan yläreunaan, josta tuli esille.
Tästä sisuunnuin sen verran että tein sen mitä olin jo vuodenpäivät suunnitellut. Otin kattoluukun kehyksineen irti, putsasin reunat, liimasin ja ruuvasin alupellistä paikkalapun. Ruuvit loppuivat kesken, täytyy vielä tuplaten laittaa. Tosin en tiedä olisiko niitti ollut parempi tähän?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Jep, tälläistä täällä. En muista ihan äsken viikonloppua etteikö olisi käyty jossain. Ei ole ollut aikaa bussitella juuri lainkaan, mutta kaikkea pientä siitä huolimatta yritetty edistää.
Kesäloma alkaa parin viikon päästä. Kyllä tavoite on edelleenkin saada auto liikenteeseen vielä tänä kesänä. Ei valmiina, mutta jos ne minimimatkailuautosäädökset edes saisi täytettyä muutoskatsastusta varten.
Kesäloma alkaa parin viikon päästä. Kyllä tavoite on edelleenkin saada auto liikenteeseen vielä tänä kesänä. Ei valmiina, mutta jos ne minimimatkailuautosäädökset edes saisi täytettyä muutoskatsastusta varten.

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 399
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: Projekti slide-outin kera
Kyllä on siistiä jälkeä, haluan nähdä valmiina
Ja kiitoksia kalvosta, niin ja oli mukava turista
-Karsa-

Ja kiitoksia kalvosta, niin ja oli mukava turista
-Karsa-
-Pikavuoro Gibraltarille-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Tuossa näyttää olevan täsmälleen samanlainen katto mitä minun autossa. Katon reuna täynnä niittejä ja kattoluukut samanlaisia. Takimmaisen luukun kohdalta tiputti ikkunan kohdalta vettä ja siitä suoraan yläsängyn peitolle. Kiipesin katolle ja pesin katon painepesurilla, rapsutin reunoilta vanhat kitit pois ja saumasin pellin reunan päästä päähän Soudalin tiivistemassalla. Sitten peittelin massalla kaikki nuo arviolta 1700 popniittiä, tiivistin kattoluukkujen, liesituulettimen, antennien, ja kaikki läpiviennit jokaisen erikseen ja maalasin puoli kattoa kahteen kertaan. Sopivasti rommautti kaatosateen perään, ja kas ei vuoda enää yhtään mistään.
Hieno tulee tuosta sun autosta. Aattelin kysäistä että kuinka leveät ovat nuo väliovet ja mikä tila tuon välioven vieressä on ja kuinka leveä se, elikkä mahtuuko hyvin kulkemaan tuosta ovesta.
Hieno tulee tuosta sun autosta. Aattelin kysäistä että kuinka leveät ovat nuo väliovet ja mikä tila tuon välioven vieressä on ja kuinka leveä se, elikkä mahtuuko hyvin kulkemaan tuosta ovesta.
Tulevaisuus on sähköinen
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Kiitti kehuista teille! Kyllä tämä vielä joskus valmistuu.. Tai ainakin valmiimmaksi muuttuu.
Slide-Out vielä häämöttää edessä sekin
Ja pistähän Karsa foorumille kuvia miten kalvotus sitten sujui.
Vähän oon itekkin miettinyt noitten niittien tiiveyttä. Ja hyviä vinkkejä Lahti32:lta. Voisin itekin vastaavan operaation varmuuden vuoksi tehdä, vaikka vielä ei niitit vuoda. Mutta aika tekee tehtäväänsä. Kattoluukun kehyksen alla oli metkaa tavaraa. Oli vissiin alkuperäistä tiivistemönjää ja vielä täysin notkeaa, tahmasi sormet. Ehkä ennen sai käyttää semmosia myrkkyjä kuin parhaaksi katsoi, miten lie nykyiset kestää?
Tuon suoran oven kulkuaukko on 60cm. Taempi ovi keskeltä 65cm ja ylöspäin mentäessä kapenee, aivan ylhäällä 55cm. Oisko käytävä n. 70cm. Kun en ole mitenkään harteikas niin ite ainakin sujahdan sujuvasti läpi. Välioven vieressä oleva tila on makkari, n. 123cm leveä kapeimmasta kohdasta. Pohjapiirros pari sivua taaksepäin valaisee asiaa.
Makkariin olen tilannut 2kpl 60x200 futon -patjat (+4kpl selkätyynyt +120x200 petari). Pitäisi näinä viikkoina alkaa saapumaan. Näille tykötarpeille meinasin nikkaroida kaksi kahden istuttavaa puusohvaa, tähän tyyliin: Kuva : Futonia / Karup Jazz -futon sohva
Sohvat laitetaan makkarin etu ja takaseinää vasten. Istujien nenät vastakkain. Sohvien väliin jää n. 90cm tila. Seinään mahdollisesti kippipöytä. Sohvat tulevat olemaan laverityyliset, saadaan vetäistyä yhteen yhtenäiseksi 120x200 sängyksi, patjat käännetään ja sohvan alta vuodevaatelaatikosta rullattu petari, täkit ja tyynyt.
Suunnitelma tämä, katsotaan millaisen tuosta saa aikaan. Toivottavasti toimivan, vaikkei tilaa liikaa ole. Seinän puolen nukkuja joutuu kiipeämään reunapaikan yli. Mutta kompromisseja joutuu tekemään.


Ja pistähän Karsa foorumille kuvia miten kalvotus sitten sujui.
Vähän oon itekkin miettinyt noitten niittien tiiveyttä. Ja hyviä vinkkejä Lahti32:lta. Voisin itekin vastaavan operaation varmuuden vuoksi tehdä, vaikka vielä ei niitit vuoda. Mutta aika tekee tehtäväänsä. Kattoluukun kehyksen alla oli metkaa tavaraa. Oli vissiin alkuperäistä tiivistemönjää ja vielä täysin notkeaa, tahmasi sormet. Ehkä ennen sai käyttää semmosia myrkkyjä kuin parhaaksi katsoi, miten lie nykyiset kestää?
Tuon suoran oven kulkuaukko on 60cm. Taempi ovi keskeltä 65cm ja ylöspäin mentäessä kapenee, aivan ylhäällä 55cm. Oisko käytävä n. 70cm. Kun en ole mitenkään harteikas niin ite ainakin sujahdan sujuvasti läpi. Välioven vieressä oleva tila on makkari, n. 123cm leveä kapeimmasta kohdasta. Pohjapiirros pari sivua taaksepäin valaisee asiaa.
Makkariin olen tilannut 2kpl 60x200 futon -patjat (+4kpl selkätyynyt +120x200 petari). Pitäisi näinä viikkoina alkaa saapumaan. Näille tykötarpeille meinasin nikkaroida kaksi kahden istuttavaa puusohvaa, tähän tyyliin: Kuva : Futonia / Karup Jazz -futon sohva
Sohvat laitetaan makkarin etu ja takaseinää vasten. Istujien nenät vastakkain. Sohvien väliin jää n. 90cm tila. Seinään mahdollisesti kippipöytä. Sohvat tulevat olemaan laverityyliset, saadaan vetäistyä yhteen yhtenäiseksi 120x200 sängyksi, patjat käännetään ja sohvan alta vuodevaatelaatikosta rullattu petari, täkit ja tyynyt.
Suunnitelma tämä, katsotaan millaisen tuosta saa aikaan. Toivottavasti toimivan, vaikkei tilaa liikaa ole. Seinän puolen nukkuja joutuu kiipeämään reunapaikan yli. Mutta kompromisseja joutuu tekemään.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Se massa on butyylimassaa, saa rullalla esim. 3M:ltä. Mulla ois yks, kaks 1Din kWh-mittaria tossa hyllyssä tarpeetonna, notta paa yv:tä jos tarvihet? Btw, on magee toi kaareva ovi!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
kWh-mittari saapui tänään, kiitos Reddewil!
Täytyy katsoa jos ei illalla sada, saattaisin ruuvata sen kiinnikin. Eilen illalla pistettiin pojan kanssa uudet akut ja kaapelit paikoilleen. =)
Täytyy katsoa jos ei illalla sada, saattaisin ruuvata sen kiinnikin. Eilen illalla pistettiin pojan kanssa uudet akut ja kaapelit paikoilleen. =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Perjantaina kävin hakemassa 50mm2 hitsauskaapelia 2x6m (punainen ja musta pätkä) ja samalla sulakkeita, kaapelilenkkejä ja tuommoisen miehekkään 500 A:n päävirtakytkimen. Onpahan kytkimessä sitten reserviä tulevaisuutta ajatellen =D
Eilen illalla vetäisin tuon 50mm2 kaapelin ajoakuilta ruumaan Blue Sea -eroitinreelle. Tänään nikkaroin akuille lootan. Ruuvasin akkujen ympärille kakkoskakkoset lattiaan kiinni. Näin akut eivät liu-u paikoiltaan. Kakkoskakkosiin sitten 12mm vanerista kuoret. Pystysuunnassa akujen liikeintoa rajoittaa kakkoskakkoset, jotka on ruuvattu päistään kuoriin. Ikkunatiiviste nitojalla kiinni ja saranoitu kansi. Tälläviisiin pääsee helposti huoltamaan akkuja. Vieressä on tilaa vielä hyvin vaikka toiselle tahi useammallekin samanlaiselle boksille. Jos joskus vielä intoutuu.. Mutta tähän ensimmäiseen täytyy vielä rakennella luukun lukitsinsalvat ja tuuletus. Ajattelin porailla n. 30 mm reikiä muutamia kappaleita vastakkaisiin kakkosnelosiin. Reikiin puttket ja verkko. En tiedä olisiko tämä riittävä akkukotelon tuuletukseen vai pitäisikö pistää vaikka yläreunasta putki ulos asti? Akkukoteloon täytyy vielä tehdä aukko päävirtakytkimelle ja lisätä sulake. Kaapelilenkit loppui kaupasta joten en saanut vielä päävirtakytkintä asennettua.
Nyt iltasella kävin vielä ruuvaamassa loisteputkivalon parilla pistorasialla, niin saapahan sitten käydä lukemassa kWh mittaria pimeälläkin
Ajoakuille menevään kaapeliin lisäsin akkujen päähän 150A:n sulakkeen. Mutta kytkintä en meinannut laittaa kun on tuo Blue Sea automaattinen eroitinrele. Yksi puute tuossa automaattireleessä on, nimittäin pakko-ohjaus yhdistämiseen. Ajoakut alkavat olemaan tiensä päässä ja nyt jos haluaisin hupiakuista lisää jerkkua ilman latausta niin ei taida onnistua kuin ruuvimeisseliä releen napoihin.. Pitää ehkä lisätä kytkin jolla saataisiin tämä homma tehtyä jos/kun on tarvetta.
Tuolla asennettavalla päävirtakytkimellä on tarkoitus irroittaa hupiakut jos tarttee.
Muuten, olisi kysymys akkukengistä. Täytyiskö kaapelin päät juottaa ennen kengän ruuvvaamista? Nyt ei ole juotettu ja ei tunnu hirveän luotettavilta liitoksen. Ei kyllä meikäläisen kolvilla pahemmin juotella 2x35 piuhan päätä..
Eilen illalla vetäisin tuon 50mm2 kaapelin ajoakuilta ruumaan Blue Sea -eroitinreelle. Tänään nikkaroin akuille lootan. Ruuvasin akkujen ympärille kakkoskakkoset lattiaan kiinni. Näin akut eivät liu-u paikoiltaan. Kakkoskakkosiin sitten 12mm vanerista kuoret. Pystysuunnassa akujen liikeintoa rajoittaa kakkoskakkoset, jotka on ruuvattu päistään kuoriin. Ikkunatiiviste nitojalla kiinni ja saranoitu kansi. Tälläviisiin pääsee helposti huoltamaan akkuja. Vieressä on tilaa vielä hyvin vaikka toiselle tahi useammallekin samanlaiselle boksille. Jos joskus vielä intoutuu.. Mutta tähän ensimmäiseen täytyy vielä rakennella luukun lukitsinsalvat ja tuuletus. Ajattelin porailla n. 30 mm reikiä muutamia kappaleita vastakkaisiin kakkosnelosiin. Reikiin puttket ja verkko. En tiedä olisiko tämä riittävä akkukotelon tuuletukseen vai pitäisikö pistää vaikka yläreunasta putki ulos asti? Akkukoteloon täytyy vielä tehdä aukko päävirtakytkimelle ja lisätä sulake. Kaapelilenkit loppui kaupasta joten en saanut vielä päävirtakytkintä asennettua.
Nyt iltasella kävin vielä ruuvaamassa loisteputkivalon parilla pistorasialla, niin saapahan sitten käydä lukemassa kWh mittaria pimeälläkin

Tuolla asennettavalla päävirtakytkimellä on tarkoitus irroittaa hupiakut jos tarttee.
Muuten, olisi kysymys akkukengistä. Täytyiskö kaapelin päät juottaa ennen kengän ruuvvaamista? Nyt ei ole juotettu ja ei tunnu hirveän luotettavilta liitoksen. Ei kyllä meikäläisen kolvilla pahemmin juotella 2x35 piuhan päätä..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Notta tähän väliin huutelen että on sulla komia inversio tualla seinällä, tuosta nyt vähän näkee että se ei ole mikään muovipussissa kannettava markettipeli! Ja piuhatki alkaa olla sitä luokkaa että tästähän vois tehä kouluesimerkin!
Ps.kysymykseen: Miks ajoakut menee tyhjäksi?
Toinen: Sellanen "blue sea 1+1 1+2 2+2 1/2 #+4 jne" kytikin hoitaa tuon väkisin naittasimen, kuten tiesitkin.
Ps.kysymykseen: Miks ajoakut menee tyhjäksi?
Toinen: Sellanen "blue sea 1+1 1+2 2+2 1/2 #+4 jne" kytikin hoitaa tuon väkisin naittasimen, kuten tiesitkin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-