Eli voiko sitä säätää tai tehdä sille mitään muuta jotta luiston sais tokenemaan vai onko ainoa vaihtoehto ottaa paketti auki ja pistää uusi levy ja asetelma?
Kytkinasiaa
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Kytkinasiaa
Nyt tuli vastaan Scanian tehokkuuden nurjempi puoli...
Täydellä vedolla kytkin on alkanut hieman luistamaan. Sen kanssa pärjää kyllä vielä mutta täytyy olla kiihdytyksissä ja mäessä tosi tarkkana ettei lähde luistamaan kun moottoria ei kuule. Mutta kuntoon se täytyy saada, nämä kun ei itsestään tuppaa korjaantumaan...
Eli voiko sitä säätää tai tehdä sille mitään muuta jotta luiston sais tokenemaan vai onko ainoa vaihtoehto ottaa paketti auki ja pistää uusi levy ja asetelma?
Eli voiko sitä säätää tai tehdä sille mitään muuta jotta luiston sais tokenemaan vai onko ainoa vaihtoehto ottaa paketti auki ja pistää uusi levy ja asetelma?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kytkinasiaa
Taitaa olla vaihtoehdot vähissä. Miten lie näissä raskaspuolen vehkeissä onnistuuko pelkän levyn vaihdolla. Tai sitten, "tein itse ja säästin..."
Tulevaisuus on sähköinen
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Kytkinasiaa
Kyllä joskus olen nuukuuksissani laittanut pelkät levyt/levyn, jos asetelma ja välilevy on ollut suht ok, painelaakeri ja silmälaakeri kyllä kannattaa melkein vaihtaa joka kerta. Kulkurikäytössä kyllä taitaa mennä vanhakin painelaakeri kun tarkastaa ettei ääntele.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Kytkinasiaa
Jos autoa meinaat pitää niin ei varmaan mitään poppakonsteja ole. Ei aivan pahan hintainen ole koko kytkinpaketti, ollaan ainakin laitettu aina koko paketti ja yleensä vielä vauhtipyöräkin. Samalla vaivalla menee kaikki kun ei tuo seisottaminen usein pajalla puhumattakaan että sitä tienvarresta haetaan ole tänä päivänä ilmasta eikä edes halpaa.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kytkinasiaa
Nämä on näitä seurauksia kun antaa amatöörien ajaa... taitaa olla luistatettu levy pilalle. Muuten kytkin pitäis olla suhteellisen tuore eli laakeri ja asetelma vois ollakkin ihan kunnossa.
Ei kai se auta kuin ottaa auki ja katsoa mitä syönyt ja antaa euroille siivet selkään
Ei kai se auta kuin ottaa auki ja katsoa mitä syönyt ja antaa euroille siivet selkään
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kytkinasiaa
On siinä se mahdollisuus, että kytkin kantaa. Silloin voi vielä päästä tehostimen säädöllä.
Kytkinkopassa on aukko mistä voi tarkistaa kytkipinnan paksuuden ja tehostimen säädön näkee ulkoapäin.
Onko mahdollista saada kuvia näistä.
Kytkinkopassa on aukko mistä voi tarkistaa kytkipinnan paksuuden ja tehostimen säädön näkee ulkoapäin.
Onko mahdollista saada kuvia näistä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kytkinasiaa
Kuulostaa hyvältä
Yritän saada huomenna otettua ja ihmetellään lisää.
Auto menee Maanantaina maalaukseen ja jos ei ehdi (kykene) tutkimaan ennen sitä niin sitten jatketaan myöhemmin
Auto menee Maanantaina maalaukseen ja jos ei ehdi (kykene) tutkimaan ennen sitä niin sitten jatketaan myöhemmin
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kytkinasiaa
Olisiko näistä kuvista apua?Puu Tiainen kirjoitti:On siinä se mahdollisuus, että kytkin kantaa. Silloin voi vielä päästä tehostimen säädöllä.
Kytkinkopassa on aukko mistä voi tarkistaa kytkipinnan paksuuden ja tehostimen säädön näkee ulkoapäin.
Onko mahdollista saada kuvia näistä.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kytkinasiaa
Jos olisit hieman pyöräyttänyt vauhtipyörää ruuvarilla, olis näkyny kytkinlevykin.
Mutta kytkin ei ainakaan tehostimen säädöistä päätellen kanna, kytkinvipu näyttää olevan kulahtanut aika reippaasti, kun tehostintangon haarukka nojaa melkein vipuun.
Kyllä tuossa on edessä kytkinremppa, ei maha mitään.
Mutta kytkin ei ainakaan tehostimen säädöistä päätellen kanna, kytkinvipu näyttää olevan kulahtanut aika reippaasti, kun tehostintangon haarukka nojaa melkein vipuun.
Kyllä tuossa on edessä kytkinremppa, ei maha mitään.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kytkinasiaa
En viitsinyt enään kontata auton alle uudestaan kun oli märkä maa ja "normivaatteet" päällä
Mutta kiitos neuvoista, aletaanpa selvitteleen kytkinremontille tekopaikkaa...
Mutta kiitos neuvoista, aletaanpa selvitteleen kytkinremontille tekopaikkaa...
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kytkinasiaa
Nyt on remontti "kilpailutettu", kerrankin oli aikaa selvitellä ja perehtyä asiaan. Edullisimman hinnan työn osalta tarjosi Scan auto Oulussa ja osat tulee PH-varaosilta Raahesta. Jos ei tarvitse vaihtaa paineasetelmaa hintaa tulee osineen noin 1000 eur ja jos asetelmakin vaihdetaan n. 1500 eur. Kallein tarjous huiteli jossain 2500 eur tienoilla, eli säästöä kyllä saa kun selvittelee asiaa 
Maanataina auto pajalle ja paketti auki.
Maanataina auto pajalle ja paketti auki.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kytkinasiaa
Nyt on remontti saatu päätökseen, uusiksi meni levy ja laakerit luonnollisesti mutta myös asetelma. Myös vauhtipyörä oli aaltoillut ja piti sorvata suoraksi. Tämän lisäksi vaihdettiin myös kampiakselin stefa kun oli vuotaa tihuutellut. Lopputuloksena hyväntuntuinen kytkin, kyllä nyt huomaa eron vanhaan 
Voin suositella Scaniaa tähän työhön kun oli vielä hinnaltaankin järkevä (kunhan osat hankkii muualta)
Voin suositella Scaniaa tähän työhön kun oli vielä hinnaltaankin järkevä (kunhan osat hankkii muualta)
-
Jan-Erik
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Kytkinasiaa
Oispa kiva joskus kokeilla ruiskuttaa uusi pinta tuollaiseen kuluneeseen vauhtipyörään, sillon kun ei enää koneistusvara riitä.
Kerran tuli Veholta vaihtomoottori kytkimineen BMW pakettiin ja muutaman tuhannen jälkeen kytkin luisti, oli sorvattu vauhtipyörän kytkinpinta alle alamittaan. Ruiskutettiin uus pinta, reilu milli, ja taitaa toimia vieläkin kun ei oo valitettu ...
Kerran tuli Veholta vaihtomoottori kytkimineen BMW pakettiin ja muutaman tuhannen jälkeen kytkin luisti, oli sorvattu vauhtipyörän kytkinpinta alle alamittaan. Ruiskutettiin uus pinta, reilu milli, ja taitaa toimia vieläkin kun ei oo valitettu ...
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kytkinasiaa
Tässä tapauksessa ei ilmeisesti sorvattu vauhtipyörää asetelman kiinnityspinnasta, siitä pitää poistaa ainetta yhtä paljon kuin kitkapinnasta.Jan-Erik kirjoitti:Oispa kiva joskus kokeilla ruiskuttaa uusi pinta tuollaiseen kuluneeseen vauhtipyörään, sillon kun ei enää koneistusvara riitä.
Kerran tuli Veholta vaihtomoottori kytkimineen BMW pakettiin ja muutaman tuhannen jälkeen kytkin luisti, oli sorvattu vauhtipyörän kytkinpinta alle alamittaan. Ruiskutettiin uus pinta, reilu milli, ja taitaa toimia vieläkin kun ei oo valitettu ...
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kytkinasiaa
Korjataan tähän tuota kustannuspuolta vielä sen verran ettei jää kenellekkään väärä kuva tulevaisuutta varten 
Eli lisäkustannuksia tuli (osineen) vauhtipyörästä noin 300€, kampiakselin stefasta 300€ ja painerenkaan sekä vivuston korjauksesta 300€. Työ on edelleen kohtuu hintaista mutta kyllä noi alkuperäisvaraosien hinnat saa naaman näin
Esimerkiksi;
painerengas 112,- +alv
kampiakselin stefa 129,- + alv
Mutta eipä ne paljon kysele kun jotain täytyy laittaa että "hommaatko jostain tarvikeosan? joo, ei meitä haittaa vaikka auto seisoo parhaalla paikalla pari päivää ja mieheltä menee työt sekaisin. mene vain etsimään"
Eli lisäkustannuksia tuli (osineen) vauhtipyörästä noin 300€, kampiakselin stefasta 300€ ja painerenkaan sekä vivuston korjauksesta 300€. Työ on edelleen kohtuu hintaista mutta kyllä noi alkuperäisvaraosien hinnat saa naaman näin
Esimerkiksi;
painerengas 112,- +alv
kampiakselin stefa 129,- + alv
Mutta eipä ne paljon kysele kun jotain täytyy laittaa että "hommaatko jostain tarvikeosan? joo, ei meitä haittaa vaikka auto seisoo parhaalla paikalla pari päivää ja mieheltä menee työt sekaisin. mene vain etsimään"
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kytkinasiaa
Maksoiko kampiakselin stefan vaihto yli 160 e. 
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kytkinasiaa
Ei maksanut. Näin sanoo lasku;
Vaihtotyö 52,-
Stefa 129,-
Tukiholkki 0,39
Tappi 17,80
Sokka 0,42
kytkinneste 24,-
+ alv = 272,-
Samalla erittelyllä myös kardaanin ristikkopultti 8 kpl a' 5,22 = 41,77+alv joka nostaa sen siihen 300€.
Vaihtotyö 52,-
Stefa 129,-
Tukiholkki 0,39
Tappi 17,80
Sokka 0,42
kytkinneste 24,-
+ alv = 272,-
Samalla erittelyllä myös kardaanin ristikkopultti 8 kpl a' 5,22 = 41,77+alv joka nostaa sen siihen 300€.