Hajoaako laatikko

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Hajoaako laatikko

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kesken saaristokierroksen täällä Houtskarissa alkoi nelosvaihde pitämään kovaa rallatusta :shock: . Sen verran kova ääni on etten uskalla enää sillä vaihteella ajaa. Sellainen ääni niinkuin olis hampaita irti :cry: . Tai joku laakeri ihan loppu. Nelonen on tänä kesänä mennyt aina vaan huonommaksi eikä sitä ole meinannut saada päällekkään aina.

Tämä laatikko on pullauttanut kuoret pihalle n. 60tkm sitten ja sillon on laitettu uudet kuoret ja vanhat sisuskalut. Tuo sattui kun auto oli jäätynyt pihaan kiinni ja väkisellä irroittivat sitä... Nyt on kyllä vastakohta kelit, tien pinta +50 C joten voihan se käydä kuumana bussin koneisto.... Kait sitä kestää kotiin ajella, muilla vaihteilla ei mitään vikaa ole.
Taitaa tulla automaatti vähän aikaisemmin mitä ajattelin. Vaihtoehtona myös Volvon 6/12 tai 7-vaihteinen tai Scanian 10-vaihteinen. Onkohan millainen homma ristiin vaihtaa?

MUOKS: ääkkösiä saa korjailla mobiilivehkeitten perästä. Nyt Kupittaan maauimalassa Turussa jäähyllä jossa oma bussin WLAN toimii :D
Viimeksi muokannut Lahti32, 02 Heinä 2009 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hajoaako laatikko

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rallatus on lopun merkki. Mulla on scanian laatikko, 6 pykälää olen siitä löytänyt, ilmeiesti joku kuorma-auton loota. Sovituslaippa näkyy olevan kytkikopan ja lootan välissä, kardaanista en tiedä, onko sitä lyhennetty tjms. Perässä on sitten lyhyt ja pitkä alue lisäksi. Niin alusta ja mosa on B58 volvo.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Hajoaako laatikko

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Yritähän uittaa Volvo varikolle ehjänä, sitten on taas talvi aikaa rakennella :)
Kyllähän niitä ristiinkin voi asennella mutta silloin taitaa tarvita jo vähän erikoisempia työkaluja (esim. kardaanin lyhentämiseen).
Ois se automaatti kyllä yliveto! 8)
Keiheudella olen katsellut Ruotsista autoja kun järkiään ovat automaatteja....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hajoaako laatikko

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Paimelassa kysäisin vuosia sitten B10M moottorin hintaa kaikkine apulaitteineen
hinta 3000€ nyt en muista oliko se myös vaihdelaatikon kera kun oli siinä kiinni. Sama moottorihan se on kuin B58:ssa mutta loota 2*6 lovinen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Hajoaako laatikko

Viesti Kirjoittaja B9M »

Soita Paimelaan 050-5619290 ja koukkaa Lahden kautta Ota laatikko matkaan ja vaihdat kotona :wink: Tv. Ari

Edit: VäliinKaj kerkes :lol:
#048
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Hajoaako laatikko

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Toivotaan että laatikko kestää kotiin asti .
Allisonin automaatin vaihtaminen kovan askin tilalle Volvossa on ihan pulttailuhommia ja ota kaikki tarvittava samalla kertaa laatikon kanssa ( vetolevy , turbiini , shifteri , morse kaapeli , öljynjäähdytin ainakin ja tietysti kardaanikin jos tarvitsee)niin ei tarvi useaan otteeseen tilailla ja eivät taida juuri laatikon lisukkeina maksaa paljoakaan :D
Paimelassa näkyi ainakin viiko sitten irtonaisenakin laatikko
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hajoaako laatikko

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kotiin selvittiin aivan hyvin :D Ei annettu nelosvaihteen häiritä lomaa :wink:

Turusta ajeltiin Raippaluotoon yöksi ja sieltä Kälviälle sukulaisille toiseksi yöksi. Menihän se aika hyvin kunhan ei tarvinnut traktoreita ohittaa :shock: nimittäin kolmosella ei kulje niin kovaa että ohi ehtisi eikä viitosella jaksa vetää neljästäkympistä yhtään. Mitään ylimääräistä ei ollut muiden vaihteiden käytössä. Arvelinkin että jos vielä jonkun reissun kävis aivan riskillä ennenkuin alkaa laatikkoremonttiin. Täytyy nyt kuitenkin alkaa kattelemaan sopivaa laatikkoa ensin. Vaikuttaa siltä että tulee reissu Paimelaan lähiaikoina, en olekaan siellä vielä koskaan käynyt. Mukaan tarttis vähän yhtä ja toista, paras mennä paikan päälle, käyn muutenkin viikottain 50km päässä sieltä.

Tuo automaatti voisi olla kustannustehokkain ratkaisu. Jos laittas manuaalin, pitäisi ainakin kytkinremontti ensin tehdä ja vaihdetankoteline rustata tiiviimpään kasaan, sekä varmaan jotain tasapainotusta kytkimeen/vauhtipyörään myös, tahtoo olla noita ylimääräisiä tutinoita yhä... vaihteensiirtäjä romisee tyhjäkäynnillä eikä kaikki pykälät mene pakkasella päälle kunnolla. Kaikista noista pääsis kun muuttais automaatille, purkas vaan vanhat romut pois ja roskiin.

Mutta eipä vieläkään välille jättänyt Volvo vaikka yhdeltä kulkurilta reissun aikana hinausliinan sainkin, vähän kyllä arvelutti liinaa ottaa, pian saattaa tarvita sitä jos ottaa :o
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin