lähtipä omakin scania pikku akkujen lataamisen jälkeen. -14 oli -17 yön jälkeen. pari viikkoa oli seissyt. ei tosiaankaan helposti, mutta kuitenkin. mulla ei ole edes lohkolämmitintä (ehjää), niin piti testata ennenkuin lähtee siperiaa vallottamaan
Konsteja kylmäkäynnistykseen?
- 
				motoku
 - Ajoneuvos
 - Viestit: 625
 - Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
 - Truck: scania k114 carrus
 - Location: uusimaa
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
se mystinen syöttönappi löytyy ruiskutuspumpulta "ahtopainekellon" kyljestä. siitä kun painelee, kuuluu vaimea kolahdus ja pakkosyöttö on päällä kunnes käsi tai jalkakaasu löysätään.. 
lähtipä omakin scania pikku akkujen lataamisen jälkeen. -14 oli -17 yön jälkeen. pari viikkoa oli seissyt. ei tosiaankaan helposti, mutta kuitenkin. mulla ei ole edes lohkolämmitintä (ehjää), niin piti testata ennenkuin lähtee siperiaa vallottamaan
  
			
			
									
									
						lähtipä omakin scania pikku akkujen lataamisen jälkeen. -14 oli -17 yön jälkeen. pari viikkoa oli seissyt. ei tosiaankaan helposti, mutta kuitenkin. mulla ei ole edes lohkolämmitintä (ehjää), niin piti testata ennenkuin lähtee siperiaa vallottamaan
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Hmm, ei siis liene tarkoitettu ihan jatkuvaan käyttöön, kun on sijoitettu konehuoneen puolelle...motoku kirjoitti:syöttönappi löytyy ruiskutuspumpulta "ahtopainekellon" kyljestä
Kyllä Webaston käyttö tietenkin on suositeltavampaa. Jos panee 30-45 min ennen lähtöä Webaston päälle, niin voi mennä lämpimään autoon ja auto toiaan starttaa kuin kahvitauon jälkeen.
- KajNyy1
 - Vapaaherra
 - Viestit: 2415
 - Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
 - Truck: B10M, Ajokki 7000
 - Location: (Algarve Portugal)talvella
 - Member id: 061
 - Paikkakunta: Espoo
 - Viesti:
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Eikä tarkoitettu tosikoille
Siirrä autosi tänne Portugalin etelärannikolle niin auto starttaa paljon helpommin, eikä sormetkaan jäädy
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
						B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- 
				nokivasara
 - Kuski
 - Viestit: 31
 - Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
 - Location: Österbotten
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Joissakin Boschin rivipumpuissa...ainakin Mersun 5.7 litraisissa kutosissa eli esim. MB913:ssa on pakkosyöttö rakennettu automaattiseksi pumppuun. Syöttö menee päälle, kun painaa kaasun pohjaan ylhäältä asti hitaasti. Mekanismin pystyy säätämään pumpun päältä säätöhammastangon yläpuolella olevasta tulpan peittämästä reijästä. Kun tuo pakkosyöttö on kunnossa, pyörähtää suoraruiskudiesel aina käymään. 
Mersuissahan on vakiona myös eetterin annostelulaite. Sama vaikutus on, jos antaa eetteriä suoran imusarjaan. Siinä touhussa pitää olla varovainen, ettei kone tule "riippuvaiseksi" tästä huumeesta. Se nimittäin tapahtuu yliannoksilla todella helposti. Eetterin antamat paineiskut levittävät ylimmän puristusrenkaan uraa ja sen jälkeen douppingriippuvuus on valmis.
Eetteriä saa vapaasti apteekista. Semmonen 1-2ml vaikka pipetillä annettuna on sopivan tehokas mutta turvallinen annos näille isoille kutosille. Eetteriä voi laimentaa vaikka naftalla tai tenulla hiukan, jos teho pelottaa. Apteekista saatavat vanhanajan Kamferitipat on myös tehokkaita. Kamferissa on eetteriä seassa n.30-40%.
Näillä dieseli käynnistyy sitten vaikka neljästäkympistä. Kokeilkaa pikku annoksella.
			
			
									
									
						Mersuissahan on vakiona myös eetterin annostelulaite. Sama vaikutus on, jos antaa eetteriä suoran imusarjaan. Siinä touhussa pitää olla varovainen, ettei kone tule "riippuvaiseksi" tästä huumeesta. Se nimittäin tapahtuu yliannoksilla todella helposti. Eetterin antamat paineiskut levittävät ylimmän puristusrenkaan uraa ja sen jälkeen douppingriippuvuus on valmis.
Eetteriä saa vapaasti apteekista. Semmonen 1-2ml vaikka pipetillä annettuna on sopivan tehokas mutta turvallinen annos näille isoille kutosille. Eetteriä voi laimentaa vaikka naftalla tai tenulla hiukan, jos teho pelottaa. Apteekista saatavat vanhanajan Kamferitipat on myös tehokkaita. Kamferissa on eetteriä seassa n.30-40%.
Näillä dieseli käynnistyy sitten vaikka neljästäkympistä. Kokeilkaa pikku annoksella.
- manuaudio
 - Kippari
 - Viestit: 50
 - Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
 - Truck: Volvo Ajokki Royal
 - Location: Kouvola
 - Paikkakunta: Kouvola
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
hmm.. auto seisonut viikon +9 asteisessa hallissa. stroco huusi tunnin ja moottorin lämpömittarikin tapitti jossain 80° kantturoissa.  olis aikaisemmalla kokemuksella pitänyt lehtee ihan tosta vaan käymään ilman suurempaa savuttamista.. mut eipäs lähtenytkään. joutu sahaamaan pakkosyötön kanssa ihan tosissaan että läksi ja savupilvi hallissa oli sen mukainen.. mikähän mahurin mahaan on mahtanut tulla.. mitään rermontin tynkää ei ole täs välis tehty..
			
			
									
									
						- Lahti32
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4287
 - Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
 - Truck: Jäämeri Express
 - Location: Lumijoki
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Pakko olla jotain ilmavaivan tapaista. Onko vuotanu ilmaa polttoainejärjestelmään? Onko siirtopumppu kunnossa?
			
			
									
									Tulevaisuus on sähköinen
						- manuaudio
 - Kippari
 - Viestit: 50
 - Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
 - Truck: Volvo Ajokki Royal
 - Location: Kouvola
 - Paikkakunta: Kouvola
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
pitäisköhän hakea cuplatonia apteekista.. ei maar täytyy tsekata noi pumput ja lekut liittimineen
			
			
									
									
						- manuaudio
 - Kippari
 - Viestit: 50
 - Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
 - Truck: Volvo Ajokki Royal
 - Location: Kouvola
 - Paikkakunta: Kouvola
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
joo joku tilapäinen ilma häriö siel täytyi olla ku nyt lähti -10 pakkasesta 30 min strocolämmityksellä että heilahti..
			
			
									
									
						- 
				Hexte
 - Rattimajuri
 - Viestit: 161
 - Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
 - Truck: Scania bf110 Wiima
 - Location: Joroinen
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Näin meillä:

			
			
									
									
						
- Rosvolinna
 - Vapaaherra
 - Viestit: 3659
 - Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
 - Truck: B10M + MB515
 - Location: Vihti
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Ei ole tullut tuota Mersun pilottia koskaan eetterillä kokeiltua. Kojelaudassa on pumppu, jolla litkua voi annostella imusarjaan - ohjeessa on muistaakseen "pumppaa samaan aikaan kun käynnistät" Saa olla aikamoinen jonglööri, jos pilkkihaalari päällä onnistuu. On senverran kimurantissa paikassa pumpun hantaaki. Sitä kun vispaa niin rystyset hakkaa tuulilasiin ja toinen käsi hapuaa gorillamaisella otteella virtalukkoa...
Muutaman kerran olen laittanut sytkärin täyttöpullosta butaania Start pilotin letkuun - on helpottanut kummasti koneen ensipyörähdyksiä pakkasaamuna. Tätä keinoa on tullut pari kertaa käytettyä, kun olen unohtanut laiskuuttani laittaa roikan kiinni tolppaan edellisenä iltana.
Parhaiten Pullakaappini lähtee käyntiin pakkasella, kun sahaa ensin lusikka pohjassa muutaman sekunnin ja pitää samanmoisen tauon ja sitten puolikaasulla uusi sahaus. Pytty kerrallaan ne kiipeää mukaan ja kynttilän haju katoaa tuulen mukana pihasta. Akut kannattaa pitää hyvässä latingissa - muuten kuuluu pelkästään vaimea "kliK" ja ainoastaan radio käynnistyy...
			
			
									
									Muutaman kerran olen laittanut sytkärin täyttöpullosta butaania Start pilotin letkuun - on helpottanut kummasti koneen ensipyörähdyksiä pakkasaamuna. Tätä keinoa on tullut pari kertaa käytettyä, kun olen unohtanut laiskuuttani laittaa roikan kiinni tolppaan edellisenä iltana.
Parhaiten Pullakaappini lähtee käyntiin pakkasella, kun sahaa ensin lusikka pohjassa muutaman sekunnin ja pitää samanmoisen tauon ja sitten puolikaasulla uusi sahaus. Pytty kerrallaan ne kiipeää mukaan ja kynttilän haju katoaa tuulen mukana pihasta. Akut kannattaa pitää hyvässä latingissa - muuten kuuluu pelkästään vaimea "kliK" ja ainoastaan radio käynnistyy...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
						- 3510
 - Kokenut kuljettaja
 - Viestit: 87
 - Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
 - Truck: Iveco Daily 3510
 - Location: Rusko
 - Member id: 005
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Kyllä Joroislaisten poikien Stroco toimii hienosti Ps: Olis kaasulaitteita purettu asuntovaunusta  Ilmoitus myytävän palstalla Hyvää ystävän päivää kaikille kylä hulluille
			
			
									
									
						- only4pro
 - Vapaaherra
 - Viestit: 1860
 - Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
 - Truck: Volvo B58 Falcon 430
 - Location: Loviisa
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Tänään:
Webasto käyntiin, kävi n. 15 min ja sammui... no arvasinhan minä, akut tyhjät.
CTEK 24V/14A kiinni, annoin olla n. 10 min ja laitoin webaston uudestaan päälle.
Odotin ehkä 30min ja kävin kokeilemassa, ilman mitään cold start tai muuta niin lähti kun palmun alta (vaikka on kesälöpöä tankissa). Asteita oli jotain siinä -9 tai -10...
Ei meinannut ensin öljypaineet olla, mutta sammutin kerran välillä ja kokeilin uudestaan niin sammu valo tyhjäkäynnillä, mutta vähän kaasua kun antoi niin taas syttyi. Jätin vähän aikaa tyhjäkäynnillä ja sitten pystyi jo antamaan kaasua.
Ei muuten savuttanut melkein ollenkaan kun laitto käyntiin, vaikka tämä onkin volvo
			
			
									
									
						Webasto käyntiin, kävi n. 15 min ja sammui... no arvasinhan minä, akut tyhjät.
CTEK 24V/14A kiinni, annoin olla n. 10 min ja laitoin webaston uudestaan päälle.
Odotin ehkä 30min ja kävin kokeilemassa, ilman mitään cold start tai muuta niin lähti kun palmun alta (vaikka on kesälöpöä tankissa). Asteita oli jotain siinä -9 tai -10...
Ei meinannut ensin öljypaineet olla, mutta sammutin kerran välillä ja kokeilin uudestaan niin sammu valo tyhjäkäynnillä, mutta vähän kaasua kun antoi niin taas syttyi. Jätin vähän aikaa tyhjäkäynnillä ja sitten pystyi jo antamaan kaasua.
Ei muuten savuttanut melkein ollenkaan kun laitto käyntiin, vaikka tämä onkin volvo
- 
				jeepster
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 281
 - Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
 - Truck: volvo b57/b58
 - Location: karkkila
 - Member id: 151
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
scanialla viikonloppuna ajelin, aamukäynnistykset samalla tavalla jokapäivä, ensin sahaamista, sit ontuen lähtee käymään pytty kerrallaan. ja savua hirmuisesti.
tuskinpa tollanen kuuluu olla, ku pakkasta vain ~10 astetta.
			
			
									
									tuskinpa tollanen kuuluu olla, ku pakkasta vain ~10 astetta.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
						Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Jatketaan tähän, kun on nyt tullut enemän kylmäkäynnistyksiä. Käynnistin eräänä iltana -8 asteessa ja hyvinhän se lähti, vaikka heräsi perinteisesti pytty kerrallaan. Tänään Webasto oli päällä 13 min ja samasta pakkasesta lähti heti kaikilla kuin kahvitaupon jäljiltä 
  Eli ainakin Scania 82 tykkää lyhyestäkin Webastolämmöstä. Vesi kun kiertää suoraan kansiin, niin auttaa näköjään todella paljon 
			
			
									
									
						- Lahti32
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4287
 - Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
 - Truck: Jäämeri Express
 - Location: Lumijoki
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
-20 c pakkasta Syötteellä viime viikonloppuna ja Volvo ekalla 10sek startilla käyntiin 
  
varmaan vähän auttoi kun hommasin Bauhausista sellasen metrin pitkän 1000w terassilämmittimen. Justiin sopivan mittainen lämmitin kuuspyttyseen mahuriin ja parista saunapuusta syntyi jalusta jolloin säteilylämpö lämmitti kannet ja imusarjan sekä jotain koneen alla olevaa putkia. Savun hälvettyä löysimme pihalta linja-auton
			
			
									
									varmaan vähän auttoi kun hommasin Bauhausista sellasen metrin pitkän 1000w terassilämmittimen. Justiin sopivan mittainen lämmitin kuuspyttyseen mahuriin ja parista saunapuusta syntyi jalusta jolloin säteilylämpö lämmitti kannet ja imusarjan sekä jotain koneen alla olevaa putkia. Savun hälvettyä löysimme pihalta linja-auton
Tulevaisuus on sähköinen
						- KajNyy1
 - Vapaaherra
 - Viestit: 2415
 - Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
 - Truck: B10M, Ajokki 7000
 - Location: (Algarve Portugal)talvella
 - Member id: 061
 - Paikkakunta: Espoo
 - Viesti:
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Kokemuksen rintaäänellä Algarvestakaj
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
						B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- santtu1207
 - Kokenut kuljettaja
 - Viestit: 85
 - Liittynyt: 04 Syys 2006 16:21
 - Truck: scania 112
 - Location: Köyliö
 - Member id: 006
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
-Lyyli-
						- Lahti32
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4287
 - Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
 - Truck: Jäämeri Express
 - Location: Lumijoki
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Onkos siinä se polttoaineen paluuputken päiväsäiliö vai onko ilmauskello, jolla poistuu ilmat takaisin paisuntasäiliöön?santtu1207 kirjoitti:Mikähän lie tarkoitus sillä parin litran säiliöllä siinä strocon päällä?
Tulevaisuus on sähköinen
						- santtu1207
 - Kokenut kuljettaja
 - Viestit: 85
 - Liittynyt: 04 Syys 2006 16:21
 - Truck: scania 112
 - Location: Köyliö
 - Member id: 006
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
luulisin että paluuputken päiväsäiliö. Siitä lähtee letku jonnekkin jossa on välissä joku isompi ruuvi,olisiko joku ilmausjutska. Mitäs se päiväsäiliö tahtoo sanoa? Ku on niin poropeukalo näissä vielä!!!!!!!Et voi jee
			
			
									
									-Lyyli-
						- 3510
 - Kokenut kuljettaja
 - Viestit: 87
 - Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
 - Truck: Iveco Daily 3510
 - Location: Rusko
 - Member id: 005
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
eikö se stroco ollut juuri huollossa jollei toimi vie takaisin huoltoon
			
			
									
									
						- Lahti32
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4287
 - Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
 - Truck: Jäämeri Express
 - Location: Lumijoki
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Tutkin tuota imusarjaa siitä viisastuneena että paljon auttaa terassilämmitin kylmäkäynnistykseen ja kylmänä savuttamiseen. No en löytänyt mitään johtoja mistään joka menisi tuolle imusarjan esilämmittimelle. Turbon jälkeen mutkassa on sellaiset ruuvinkannat jotka vaikuttaisi joiltain navoilta, ovat ilmeisesti niitä vastuksen napoja? Kun painan "Starter Heater" nappulaa, kuuluu kolahdus jostain, keltainen valo palaa aika kauan ja sitten starttia. Tuota niin, olenko turhaan istunut aina valoa katsomassa jos sinne imusarjan vastukselle ei menekään johtoa 
 Millaiset johdot siihen pitää mennä ja tarkalleen ottaen mihin kohti? Ja mistä ne lähtee? Rele löytynee kolahdusta etsimällä.
			
			
									
									Tulevaisuus on sähköinen
						- vjk55
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 335
 - Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
 - Truck: Volvo B58 lahti v.79
 - Location: Muurame
 - Member id: 093
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Kyllä minun Volvo lähtee -10 -15 ihan ilman Wepastoakin, minutin hehku kun hehkuvalo sammuu kuuluu kolahdus ja kun starttaa niin heti lähtee jokapytyllä ja ei tarvitse lähteä savua pakoon, savuttaa tosi vähän. Tietysti akuissa pitää olla virtaa, että pyörittää kunnolla.
			
			
									
									Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
						Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Minulla on tallilla tuollainen Volvon vastuksellinen imusarja. Ulkopuolelle tulee kolme ruuvia. Yhteen tulee virta, yksi on kytketty maihin ja keksimmäiseen ei tule 24v järjestelmässä mitään. Jos tuota käytettäisiin 12V, järjestelmässä, niin silloin keskimmäiseen tulisi 12v ja reunimmaiset maihin. 
Mittaamalla selviää, mikä on 24 voltille sopiva ruuvi ja samalla tietysti vastuksen kunto. Oikea ruuvi on se, jossa on suurin vastus. Tehontarve tuolla vehkeellä on julmettu, joten alkuperäinen kaapeli näkyy olevan sellaista 25-35 neliöistä. Jos vastus toimii, niin mittaristossa kuuluu samalla muiden merkkivalojen himmetä vastuksen kytkeytyessä juuri kovan tehon tarpeen takia.
Kuvaa ei tuosta vehkeestä ole tähän liittää, mutta sellainen ritilä siellä on sisällä. Kokeilin sitä irrallaan ja se kyllä todella lämpiää. Toiminta muistuttaa lähinnä grilliä. Käsittääkseni tuota käytetään oikeaoppisesti siten, että ensin hehkutellaan se 50s - minkä se valokin palaa, sitten uudestaan hehkutusnappia ja kone käyntiin. Näin saadaan jälkihehkutukskin, joka vähentää kylmässavutusta ja parantaa käyntiä. Hehkunappia voi toki painaa uudestaan vasta koneen käynnistyttyä, jääpä silloin kaikki virta startille. Kuorma-autoissa tuon toiminta on virta-avaimessa, jossa on hehkutusasento käyntiasennon ja starttiasennon välissä. Jälkihehkutus tulee siis tehtyä aina automaattisesti. Järjestelmässä on lämpökytkin, joka estää lämpimän koneen turhan hehkutuksen.
Vähemmän virtaa kuluttava vaihtoehto olisi liekkitulppa, mutta sitä ei Volvo käytä. Helppo ja halpa asentaa jälkikäteenkin. Scania ei tarvitse hehkutusta ollenkaan, vaikka ainakin kuorma-autoihin on saanut lisävarusteena liekkikäynnistystä.
			
			
									
									
						Mittaamalla selviää, mikä on 24 voltille sopiva ruuvi ja samalla tietysti vastuksen kunto. Oikea ruuvi on se, jossa on suurin vastus. Tehontarve tuolla vehkeellä on julmettu, joten alkuperäinen kaapeli näkyy olevan sellaista 25-35 neliöistä. Jos vastus toimii, niin mittaristossa kuuluu samalla muiden merkkivalojen himmetä vastuksen kytkeytyessä juuri kovan tehon tarpeen takia.
Kuvaa ei tuosta vehkeestä ole tähän liittää, mutta sellainen ritilä siellä on sisällä. Kokeilin sitä irrallaan ja se kyllä todella lämpiää. Toiminta muistuttaa lähinnä grilliä. Käsittääkseni tuota käytetään oikeaoppisesti siten, että ensin hehkutellaan se 50s - minkä se valokin palaa, sitten uudestaan hehkutusnappia ja kone käyntiin. Näin saadaan jälkihehkutukskin, joka vähentää kylmässavutusta ja parantaa käyntiä. Hehkunappia voi toki painaa uudestaan vasta koneen käynnistyttyä, jääpä silloin kaikki virta startille. Kuorma-autoissa tuon toiminta on virta-avaimessa, jossa on hehkutusasento käyntiasennon ja starttiasennon välissä. Jälkihehkutus tulee siis tehtyä aina automaattisesti. Järjestelmässä on lämpökytkin, joka estää lämpimän koneen turhan hehkutuksen.
Vähemmän virtaa kuluttava vaihtoehto olisi liekkitulppa, mutta sitä ei Volvo käytä. Helppo ja halpa asentaa jälkikäteenkin. Scania ei tarvitse hehkutusta ollenkaan, vaikka ainakin kuorma-autoihin on saanut lisävarusteena liekkikäynnistystä.
- haaveilija
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 498
 - Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
 - Truck: Scania L94 Lahti 520
 - Location: Oulu
 - Member id: 144
 - Paikkakunta: Oulu
 
Re: Konsteja kylmäkäynnistykseen?
Ei niin!Velu kirjoitti:Scania ei tarvitse hehkutusta ollenkaan.