Puu Tiainen kirjoitti:Jatketaan vielä näitä piirrosleikkejä.
Kertokaas mitä tapahtuu nyt kuvan astioissa, kun molemmissa säiliössä on ilmakanava auki ulkoilmaan.
Tulviiko alempi astia, jos pienempään astiaan lisätään nestettä?
Tämä on käytännön esimerkki, kun avataan ilmastointilaitteen lämmityskennon ilmaruuvi katolla ja paisuntasäiliön korkki on auki, tässäkään tilanteessa ei paisuntasäiliö tulvi. Entäs kuvassa, tulviiko?
Webasto ja vedenkierto
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Webasto ja vedenkierto
No saamani opetuksen mukaan kyllä tulvii, ja pitäisi kyllä kohottaa pintaa paisuntasäiliössä autossakin, jos ilmaa pääsee ylhäältä järjestelmään. Tosin "tulvimista" ei tapahtune johtuen ilmausruuvin pienestä reiästä. Eli ilmaa pääsee virtaamaan varsin hitaasti sisäänpäin. Ja tietenkin moottorin käydessä tilanne on myös eri. Siitäpä kysymys miksi ilmastoinnin lämpökennon ilmausruuvi pitäisi avata, jos moottori ei ole käynnissä? Ei järjestelmän ilmaus ainakaan silloin onnistu varsinkaan paisuntasäiliön korkin ollessa auki. Riippuen tosin varmaankin mahdollisten takaiskuventtiilien sijainnista ja niiden sulkemien putkistojen paineesta. Ei minulla ole tuosta käytännön kokemusta, mutta "teoriassa" asia on jotenkin noin...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Webasto ja vedenkierto
Kyllähän se näin on, kun vähän tarkemmin ajattelee ja muistelee fysiikan lakeja. Avoimissa astioissa nesteeseen vaikuttaa sama ilmanpaine.Pilotti kirjoitti:No saamani opetuksen mukaan kyllä tulvii, ja pitäisi kyllä kohottaa pintaa paisuntasäiliössä autossakin, jos ilmaa pääsee ylhäältä järjestelmään. Tosin "tulvimista" ei tapahtune johtuen ilmausruuvin pienestä reiästä. Eli ilmaa pääsee virtaamaan varsin hitaasti sisäänpäin.
No, tämä on tullut monesti vastaan kattokennoja ja ilmastointilaitteita huoltaessa. Vaikka ilmaruuvit tai letku on irti, ei paisuntasäiliö ole (esim Lahti eaglessa) tulvinut. Saattaa johtua siitä, että putkistoon jää jonnekin ilmalukko ja se jarruttaa nesteen virtausta.Pilotti kirjoitti:Ja tietenkin moottorin käydessä tilanne on myös eri. Siitäpä kysymys miksi ilmastoinnin lämpökennon ilmausruuvi pitäisi avata, jos moottori ei ole käynnissä? Ei järjestelmän ilmaus ainakaan silloin onnistu varsinkaan paisuntasäiliön korkin ollessa auki.
Tänään laittelin Carrus 502 matkustamon lämmityksiä kuntoon ja huomasin ettei siellä patterien menolinjassa olekaan takaiskuja. Takaiskut ovat paluulinjan ja menolinjan välissä, virtaussuunta menolinjaan päin.Pilotti kirjoitti: Riippuen tosin varmaankin mahdollisten takaiskuventtiilien sijainnista ja niiden sulkemien putkistojen paineesta. Ei minulla ole tuosta käytännön kokemusta, mutta "teoriassa" asia on jotenkin noin
Eli mitä opinkaan tästä. Jailbirdin mehupilliteoria on se joka estää paisuntasäiliötä tulvimasta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.