Olisi mukava tietää mitä muuta pitäisi tarkastaa kuin öljyt
Huolto-ohjelma
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Huolto-ohjelma
Sattuisiko keneltäkään löytymään Scania 113 huolto-ohjelmaa tai huoltokohteiden listaa?
Olisi mukava tietää mitä muuta pitäisi tarkastaa kuin öljyt
Olisi mukava tietää mitä muuta pitäisi tarkastaa kuin öljyt
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Huolto-ohjelma
Netti on nyt koluttu läpi ja sieltä ei vastausta näytä löytyvän...
Scanialla on seuraava huolto-ohjelma (ainakin uudempiin autoihin);
S-Huolto (30tkm)
M-Huolto (60tkm) ja
L-Huolto (120tkm)
eli järjestys on S-M-S-L
Nyt kun joku tietävä osaisi kertoa mitä kukin huolto sisältää
Tuo S-huolto on varmasti helppo tehdä itsekkin kun vain tietää kaikki kohdat käydä läpi. Alusta oli siis K113.
Scanialla on seuraava huolto-ohjelma (ainakin uudempiin autoihin);
S-Huolto (30tkm)
M-Huolto (60tkm) ja
L-Huolto (120tkm)
eli järjestys on S-M-S-L
Nyt kun joku tietävä osaisi kertoa mitä kukin huolto sisältää
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Huolto-ohjelma
Talvea vastustetaan tarkistamalla jäätyvät, pakkas ym. nesteet, mukaanlukien akkuneste(kestää pakkasta täytenä -60") , jarrujenkin jäätymistä on syytä estellä.
Jos pitkä ajamaton tauko talvella, kannattaa puhdas öljy, suodatin, ja polttoaine suodatin vaihtaa nyt, ja vähän autoa käyttää vaihdon jälkeen, suurimmat hapettumis ym. vauriot syntyy, kun auto on käyttämättä, ja moottorissa likaiset öljyt, ja polttoaineessa kosteutta.
Kaikki kosteutta keräävä pois autosta sisältä talveksi, ym.
Ei kulje noi kaikki toimet ihan "huolto ohjelman" mukaisesti.
On niitä erilaisia juttuja,
Meillä ilmeisesti auto liikkuu lähes ympäri vuoden.
Ja niiden jotka ei ajele talvella, kannattaa autoa aina silloin tällöin käynnistää, ja sammuttaa vasta kun moottorilämpö nousee normaaliksi.
Pääkytkin on syytä pitää pitkään seisovassa autossa auki, tai irroittaa miinus kaapeli, vähentää kaikkien sähkölaitteiden hapettumista.
Akkujen pitäisi olla päältä puhtaita ja kuivia seisonta aikana.
Ja enkä tiedä onko noi huolto ohjelmat, niin kovin erilaisia eri autoissa, mulla on B10m: huoltoohjelma, mutta jos scania menee pilalle jos tota käyttää
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Huolto-ohjelma
Haluaisin käydä koko auton läpi nyt kun se on juuri ostettu, jatkossa riittää sitten kevyempi huolto kun kilometrejä tulee kuitenkin vähän. Jos on käytössä tarkastuskohteiden lista niin ei jää ainakaan vahingossa joku piilossa oleva rasvanippa rasvaamatta (jota edellinenkään omistaja ei ole tiennyt rasvata 3 vuoteen...). Kerran kun käy koko auton kunnolla läpi niin ainakin tietää mitä takapuolen alla liikkuun
Ajamattomuushan se on autolle myrkkyä, se on totta.
Ajamattomuushan se on autolle myrkkyä, se on totta.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto-ohjelma
Huoltovälit riippuu paljon käyttöolosuhteista ja öljynvaihtoväleihin vaikuttaa myös öljyn laatu.
Kylähullujen käytössä ei kaikki öljynvaihtovälit tule koskaan täyteen, moottoriöljyt varmaan kannattaa vaihtaa 30 tonnin välein tai kerran vuoteen, samalla puhdistetaan öljylinko ja vaihdetaan turbon suodatin.
Alustan rasvauksen voi tehdä vaikka 15tkm välein tai viimeistään öljynvaihdossa, olkatapit kannattaa rasvailla aina kun ohitse kulkee, siitä ei ainakaan ole haittaa.
Vaihteisto- ja vetöpyörästö-öljyn vaihtoväli on karkeasti noin 200tkm.
Polttoainesuodatin noin 100tkm
Ohjaustehostimen öljyt ja suodatin vaihdetaan käytännössä tarvittaessa, vaihtoväli noin 200tkm.
Ilmasuodatin vaihdetaan noin 100tkm tai tarvittaessa
Ilmankuivaimen huoltoväli noin 200tkm tai tarvittaessa.
Näin suurinpiirtein nämä huollot vois tehdä, Scanialla on aiheesta niin laaja ohjeistus, etten viitsi niillä turhaan päätä sekoittaa.
Kylähullujen käytössä ei kaikki öljynvaihtovälit tule koskaan täyteen, moottoriöljyt varmaan kannattaa vaihtaa 30 tonnin välein tai kerran vuoteen, samalla puhdistetaan öljylinko ja vaihdetaan turbon suodatin.
Alustan rasvauksen voi tehdä vaikka 15tkm välein tai viimeistään öljynvaihdossa, olkatapit kannattaa rasvailla aina kun ohitse kulkee, siitä ei ainakaan ole haittaa.
Vaihteisto- ja vetöpyörästö-öljyn vaihtoväli on karkeasti noin 200tkm.
Polttoainesuodatin noin 100tkm
Ohjaustehostimen öljyt ja suodatin vaihdetaan käytännössä tarvittaessa, vaihtoväli noin 200tkm.
Ilmasuodatin vaihdetaan noin 100tkm tai tarvittaessa
Ilmankuivaimen huoltoväli noin 200tkm tai tarvittaessa.
Näin suurinpiirtein nämä huollot vois tehdä, Scanialla on aiheesta niin laaja ohjeistus, etten viitsi niillä turhaan päätä sekoittaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Huolto-ohjelma
Kiitoksia, näillähän pääsee jo alkuunPuu Tiainen kirjoitti:Huoltovälit riippuu paljon käyttöolosuhteista ja öljynvaihtoväleihin vaikuttaa myös öljyn laatu.
Kylähullujen käytössä ei kaikki öljynvaihtovälit tule koskaan täyteen, moottoriöljyt varmaan kannattaa vaihtaa 30 tonnin välein tai kerran vuoteen, samalla puhdistetaan öljylinko ja vaihdetaan turbon suodatin.
Alustan rasvauksen voi tehdä vaikka 15tkm välein tai viimeistään öljynvaihdossa, olkatapit kannattaa rasvailla aina kun ohitse kulkee, siitä ei ainakaan ole haittaa.
Vaihteisto- ja vetöpyörästö-öljyn vaihtoväli on karkeasti noin 200tkm.
Polttoainesuodatin noin 100tkm
Ohjaustehostimen öljyt ja suodatin vaihdetaan käytännössä tarvittaessa, vaihtoväli noin 200tkm.
Ilmasuodatin vaihdetaan noin 100tkm tai tarvittaessa
Ilmankuivaimen huoltoväli noin 200tkm tai tarvittaessa.
Näin suurinpiirtein nämä huollot vois tehdä, Scanialla on aiheesta niin laaja ohjeistus, etten viitsi niillä turhaan päätä sekoittaa.
Remmit on varmasti myös yksi asia jotka kannattaa katsoa läpi, niiden kunto onneksi selviää helposti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto-ohjelma
Moottoriöljyhuolto kannattaa varmaan tehdä heti ja selvitellä auton huoltohistoriaa. Näin syksyllä kannattaa tarkistaa ilmankuivaimen toiminta ja laskea mahdollinen kondenssivesi pois ja lisätä jarrutenua säiliöihin.
Akkujen kunto kannattaa myös tarkistella tai ainakin nesteet katella. Pakkasneste kannattaa myös tarkistaa, ettei jämähdä lohko jäähän talvella.
Silmämääräisesti ja korvakuulolla käy auton läpi ja korjaa repsottavat/kolisevat paikat kondikseen.
Voin kaivaa voitelukaavion esiin ja scannata, mikä alusta sulla on?
Akkujen kunto kannattaa myös tarkistella tai ainakin nesteet katella. Pakkasneste kannattaa myös tarkistaa, ettei jämähdä lohko jäähän talvella.
Silmämääräisesti ja korvakuulolla käy auton läpi ja korjaa repsottavat/kolisevat paikat kondikseen.
Voin kaivaa voitelukaavion esiin ja scannata, mikä alusta sulla on?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Huolto-ohjelma
Käytännössä joskus tein havainnon, että noissa rasvaus hommissa täytyy olla tosi hyvät välineet, ja taskussa uusia nippoja, ja että liialla rasvaamisella saa aikaan isonkin vahingon.
Varsikin jarrujen läheisyydessä kannattaa olla varovainen, myös jotkut stefat sattavat irrota paikoiltaan liian suurella vaseliinimäärällä.
Totta, ettei ne nipat aina ole näkyvillä, mutta käsin tunnustelemalla, me pojat on löydetty muutkin tärkeät "nippelit"
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
-
Pilotti
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Huolto-ohjelma
Omasta K112:sta poistin hajonneen keskusvoitelun. Sen putkistoa seuraamalla löytyi suurin osa nippojen paikoista. Hankalimmat olivat kyllä takapyörissä olevat jarrujen levittimien nipat, jotka ovat siellä jarrukilven yläosassa. Varsin ikävä paikka asentaa nippaa, kun auto ei ollut nosturilla, eikä edes montulla. Takapyörissä lienee neljä nippaa/pyörä ja edessä 3/pyörä. Unohtaa ei saa Scanian kardaanin kolmea nippaa, joista ristikoissa olevat voivat olla hankalasti voideltavissa, riippuen kardaanin asennosta. Ohjauksessakin on vielä ainakin yksi nippa, eli lähelle 20:ntä tuo kokonaismäärä on. Itse otin kuvia nippojen laiton jälkeen, niin tietää ensi vuonna mistä kaivaa esille...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto-ohjelma
Takajarrun s-akselin ulompi rasvanippa jarrukilven takana on hankalassa paikassa, siihen kannattaa laittaa jatkopala tai vetää metalliputkella parempaan paikkaan.
Kardaanin rasvaus on erittäin tärkeä homma, eikä kannata pihistellä rasvan laadussakaan, kunnon lithiumpohjainen rasva, joka kestää kosteuttakin (esim. Bp Energreace LS-EP 2).
Kardaanin ristikot ja olkatapin puslat kerää yllättävän paljon vettä sisäänsä, jos nämä rasvaukset unohtaa, voi olla varma että edessä on kalliit ja hankalat rempat.
Jarrujen s-akselien rasvauksessa kannattaa tosiaan käyttää järkeä, liika on liikaa siellä.
Kardaanin ristikoihin olis hyvä asentaa 60 asteiset nipat, olis helpompi rasvailla. On vaan aika hankala löytää niitä nippoja kaupasta.
Kardaanin rasvaus on erittäin tärkeä homma, eikä kannata pihistellä rasvan laadussakaan, kunnon lithiumpohjainen rasva, joka kestää kosteuttakin (esim. Bp Energreace LS-EP 2).
Kardaanin ristikot ja olkatapin puslat kerää yllättävän paljon vettä sisäänsä, jos nämä rasvaukset unohtaa, voi olla varma että edessä on kalliit ja hankalat rempat.
Jarrujen s-akselien rasvauksessa kannattaa tosiaan käyttää järkeä, liika on liikaa siellä.
Kardaanin ristikoihin olis hyvä asentaa 60 asteiset nipat, olis helpompi rasvailla. On vaan aika hankala löytää niitä nippoja kaupasta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Huolto-ohjelma
Alusta on K113 CLB-AAPuu Tiainen kirjoitti: Voin kaivaa voitelukaavion esiin ja scannata, mikä alusta sulla on?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto-ohjelma
Äh, on niin huono kuva tuosta voitelukaaviosta, etten viitsi laittaa sitä.
Vielä tuosta rasvasta sen verran, BP Energrease LCX 6002 on erittäin sopiva ja jämäkkä rasva kardaanin ristikoihin ja olkatappeihin.
Tuotako sinne pumppaa, on voiteluongelmat pitkäksi aikaa ohi. Rasva on erittäin tiukkaa tavaraa, pysyy hyvin ja kestää kosteutta erinomaisesti.
Pyöränlaakereihin sitä ei kannata laittaa, sinne sopii paremmin tuo Energreace LS-EP 2.
Vielä tuosta rasvasta sen verran, BP Energrease LCX 6002 on erittäin sopiva ja jämäkkä rasva kardaanin ristikoihin ja olkatappeihin.
Tuotako sinne pumppaa, on voiteluongelmat pitkäksi aikaa ohi. Rasva on erittäin tiukkaa tavaraa, pysyy hyvin ja kestää kosteutta erinomaisesti.
Pyöränlaakereihin sitä ei kannata laittaa, sinne sopii paremmin tuo Energreace LS-EP 2.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Huolto-ohjelma
Tuossa kuva missä on rasvanipat putken päässä, lisäksi keskupainevoitelun putket on kytketty samaan linjaan. Voi rasvata käsipelillä, jos automatiikka pettää.
Kuvassa siis tuo Scanian takajarrujen hankala paikka.

Kuvassa siis tuo Scanian takajarrujen hankala paikka.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.