Jousipakkakin pitäisi vaihtaa, mutta kun en ole ihan vakuuttunut, miten tuon saa fiksuiten (=turvallisesti) nostettua, niin kyselen pajan hintoja ja budjetin pettäessä turvaudun kaiketi hätäratkaisuihin
Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?
-
Joudah
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 12 Huhti 2008 20:31
- Truck: Cania BF110 / Arna
- Location: Turku
Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?
Katsastuksessa ei dynamossa takapyörille tapahtunut mitään käyttöjarrun kanssa, käsijarru pelasi. Ei saa kelloille saakka yhtään ilmaa. Mietiskelin jarrupolkimen sylinterin aukaisemista, mutta hieman epäilyttää. Pitäisi tietysti saada molemmat piirit tyhjiksi (toinen valuu hiljalleen itselläänkin) ja olisi kai muutenkin kiva tietää, mitä luulee tekevänsä. Pajalle tuota kaavailin, mutta olisi kiva tietää, miten homma toimii. Ehdotuksia? Vehje on siis BF110, mutta tuo polkimen kaksipiirinen sylinteri taitaa olla suht samankaltainen muissakin?
Jousipakkakin pitäisi vaihtaa, mutta kun en ole ihan vakuuttunut, miten tuon saa fiksuiten (=turvallisesti) nostettua, niin kyselen pajan hintoja ja budjetin pettäessä turvaudun kaiketi hätäratkaisuihin
Eihän tuo sinänsä kuitenkaan niin hankala homma olisi...
Jousipakkakin pitäisi vaihtaa, mutta kun en ole ihan vakuuttunut, miten tuon saa fiksuiten (=turvallisesti) nostettua, niin kyselen pajan hintoja ja budjetin pettäessä turvaudun kaiketi hätäratkaisuihin
Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?
Tarkastappa nyt ensin kuitenkin että toimivatko takapyörien releventtiilit. Ainakin K112 ja 113 malleissa on vika yleensä löytynyt releventtiileistä kun kelloille ei ole tullut ilmaa. Eipä ole vielä yhtään poljinventtiiliä tullut vastaan jossa olisi jompikumpi piiri jumissa, yleensä ne vuotaa jostain ilmat pihalle.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?
Jos siellä on se jarrupoljinventtiili missä männät on peräkkäin, saattaa toinen piiri jumittaa ja silti toinen pelaa, tuossa oli juttua.
viewtopic.php?f=3&t=958&p=9746#p9746
Releventtiilikin vois olla jumissa, jos auto on seisonu pitkään. Ihan kaikissa vanhemmissa scanioissa ei tainnu releventtiiliä ollakaan, tai sitten muistan väärin.
viewtopic.php?f=3&t=958&p=9746#p9746
Releventtiilikin vois olla jumissa, jos auto on seisonu pitkään. Ihan kaikissa vanhemmissa scanioissa ei tainnu releventtiiliä ollakaan, tai sitten muistan väärin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
Pataässä
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
- Truck: Scania Haldin Boxer
- Location: Salo
- Member id: 16
- Paikkakunta: Salo
Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?
Vuonna 1991 scanian (BF80 -75) siirtyessä leirintäalueelle niin parin kuukauden seisokin jälkeen takajarrut lakkasivat pelaamasta, käsijarru toimi. Ainakin tässä mallissa on jarrupolkimen alla kaksi polkimen suuntaan vierekkäistä ilmaventtiiliä.
Ensin etujarruventtiili ja sen vieressä (takana) takajarruventtiili. Tämä takajarrujen venttiili oli jumissa. Korjaus: poljinkäpälä käännettiin edestä pois, pätkä lankkua ja leka. Irrotusiskun jälkeen olen kerran viikossa painellut jarruja ja pari kertaa vuodessa voidellut poljinventtiileitä. Jarrut toimineet moittteettomasti aina.
Iloista kesän jatkoa... Pataässä
Ensin etujarruventtiili ja sen vieressä (takana) takajarruventtiili. Tämä takajarrujen venttiili oli jumissa. Korjaus: poljinkäpälä käännettiin edestä pois, pätkä lankkua ja leka. Irrotusiskun jälkeen olen kerran viikossa painellut jarruja ja pari kertaa vuodessa voidellut poljinventtiileitä. Jarrut toimineet moittteettomasti aina.
Iloista kesän jatkoa... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
~~~ Pataässä ~~~