Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Näyttäis olevan tuon pullistuksen liikuttelu hammastangolla ja sähkömoottorilla
Liitteet
IMG_0345 15%.JPG
IMG_0346 15%.JPG
IMG_0347 15%.JPG
Avatar
toofasttoshow
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Marras 2007 12:28
Location: rymättylä

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja toofasttoshow »

tuossa linkki megaliner projektiin jossa tulossa 6 pattia (huikan kesken eräisenä :)),mielenkiintoinen kuvasarja.....


http://www.walkercustomer.com/Next_Level_Coachs.htm
Liitteet
6 pattia.jpg
bigger is better
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Täällä vinkkejä pattiprojekteihin:

http://translate.google.com/translate?h ... ry_state0=
Tulevaisuus on sähköinen
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Lahti32 kirjoitti:Täällä vinkkejä pattiprojekteihin:

http://translate.google.com/translate?h ... ry_state0=
kylläpä sotkee, kun kääntäjän jälkeen ei voi tajuta enää mitää mitä tekstissä tarkotettiin :D
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Mutta laittakaapas linkkejä ja vinkkejä vielä siitä linja-autosta -> C-kortti keikkabussiks osiosta.
Patti ei ole vielä suunnitelmissa. :)
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin silloinhan se kannattaa ilman muuta laittaa matkailuautoksi, ja sen ehdot löytyy täältä: http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index ... 6ksi%C3%A4
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

only4pro kirjoitti:Niin silloinhan se kannattaa ilman muuta laittaa matkailuautoksi, ja sen ehdot löytyy täältä: http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index ... 6ksi%C3%A4
Niinhän se taitaa olla. Katsastuskonttorilla vaan höpisivät jotain, että kuljetuskapasiteetti jää n.600 kiloks, mutta ei noissa Aken vaatimuksissa kyllä mitään näy.

Mutta on noistakin aika moni näköjään C:llä ajettavia. Eiköhän nekin matkailuautoja oo.
http://www.keikkabussi.fi/keikkabussit.html

Mistäs muualta kannattaa etsiä aihioita, kun nettikoneesta?
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

hynynenj kirjoitti: kuljetuskapasiteetti jää n.600 kiloks, mutta ei noissa Aken vaatimuksissa kyllä mitään näy.
Tämä lienee jotain vanhaa käytäntöä? Minulla yksi tuttu kiersi aikoinaan keikkaa soittamassa ja hänelläkin oli kuulemma joku bussi silloin. Ja siihen aikaan laskivat kuulemma kantavuutta 50 kg/hlö. Lisäksi jokaiselle piti osoittaa makuupaikka, eli 9 hengen sängyt piti virittää. En tiedä onko kyse jostain joskus pakettiautojen takia tehdyistä määräyksistä, joita joku konttori on sitten tulkinnut maksimiksi/minimiksi "veronkierron" ehkäisemiseksi... 12m bussia kukaan ei todellakaan tee veronkiertoautoksi :mrgreen:

Minulla olisi tarkoitus katsastaa keikkabussi ensi viikolla eikä tuo lähiaseman kaveri kyllä mitään kantavuusrajoista puhunut, kun jututtamassa kävin.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 12 Joulu 2008 09:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Todennäköisesti c-kortilla ajettavat ovat matkailuautoja...
Nettikone on hyvä paikka ja toinen yleinen keino on soitella bussifirmoihin ja kysellä onko heillä myynnissä tai tulossa myyntiin kalustoa. Sillä tavalla pääsee ehkä halvimmalla mutta tarkkana täytyy olla koska autot on menossa poistoon jolloin huolto-ohjelma saattaa lipsua loppua kohti - jarrut, renkaat yms. kuluvat osat on lopussa. Mutta sittenhän se on kaupantekotaidosta kiinni saako niihin korjausta :wink:
Myös ulkomailta voi katsella, wikissä on ohjeita.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Hyvin kun suunnittelee niin kyllä 1+8 keikkabussin rakentaa vaikka 9,3m takamoottori Setrasta.
Meillä on Katri Ylanderin käytössä semmoinen:
- 13m3 takatavaratila moottorin päällä - johon johtaa 3m:n taittuva ramppi vanhan takaoven kohdalta. Mukana PA, Valot ja backline
- 3m3m tavaratila mahassa
- 2x3 kerrossängyt
- jääkaappi ja kaappi
- 1+8 istuinta

..tää rakennettiin kadunvarressa 2007-08 talvella Kylähullujen ohjeita ja neuvoja noudattaen. Hyvä tuli ja "hieno"

KIITOS KAIKILLE AVUSTA!
- ilari :mrgreen:


...niin ja mitä tulee katsastuskonttoreihin, niin ne on ihan sekaisin näistä säädöksistä. Jokaisella ukolla oma tulkintansa asiasta.
Kannattaa otta säädökset mukaan ja neuvotella asiat kohdalleen.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kappas, Ilarikin täällä - pitäisi tulla se teidän bussinne kurkistamaan ja saat toki tulla katsomaan tuota minunkin tekelettäni :mrgreen: Parannusideoiden vaihto on aina paikallaan... Ja jos et heti nimestä arvaa, kuka täällä, niin annetaan 5 pisteen vinkki - Ganes ...
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

...niin ja mitä niihin patteihin tulee. Niin ainakin jenkkilässä missä nightwish ja apot sun muut ovat noita pullistuvia busseja käyttäneet, on käytäntönä se että sateella ei saa käyttää, eikä myöskään "talvella". Ilmeisesti juuri vesitiiviyden yms. asioiden takia.

Eli eihän suomessa sellaista voisi käyttää juuri koskaan. :lol:

- ilari
pl606
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
Truck: sisu myyty! vani jäi
Location: jkl mlk (vesanka)
Viesti:

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja pl606 »

en jaksanut koko ketjua lukea mutta meillä tuo d1:sen muutoskatsastuksen kanssa sängyt oli ongelma...
mutta inssi pilkesilmäkulmassa tulkitsi ne hyllyiksi joilla voi tietysti patjoja säilyttää :lol:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Missä olisi sanottu että D1 autossa ei saisi olla sänky? D1 autolla ei ole muuta säännöksiä kun paikkamäärä, eli yli 1+9 ja alle 1+16
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Omassa autossa on ollut kuljettajan nukkumapaikka jo D-autonakin. Miksei se(ne) olisi sallittu edelleen...? Nooh, onneksi ei tehnyt asiasta kuitenkaan sen suurempaa numeroa :D Siitä pisteet inssille!
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vinkkejä keikkabussin rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Missään ei kielletä linja-auton sänkyjä.

Pieni maininta tuosta onko D1 vai D auto: Ei ole mitään väliä onko auto rekisteröity PIENOISLINJA-AUTOKSI vai LINJA-AUTOKSI koska ajokortti D1 sallii ajamisen paikkaluvun mukaan. C-kortilla ajetaan isoa autoa ja D1-kortilla saa ottaa kyytiläisiä lisää, D;llä auto täyteen.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin