Webaston päiväsäiliö
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Webaston päiväsäiliö
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1487
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Webaston päiväsäiliö
Päiväsäiliö on pienempi tankki josta polttoaine otetaan ja sinne pumpataan sitä isommasta säiliöstä. Omassa joudun tekeen Kabolaa varten tuon sydeemin kun säilön alapinta pitää olla sen verran ylhäällä kun pitää valua ilman pumppua. Sitä en tiedä mitä Webastolla sillä tekee. Olisko joku varatankkivarmistus ettei pääse polttoaine loppumaan ainakaan päivän aikana????. Tv. Ari
#048
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Webaston päiväsäiliö
Webastolla minulla on tuo "päivätankki" vaikka Webastolla on oma polttoainepumppu. Kysyin rakentajalta että MIKSI?
Vastaus:
Koska Webaston polttoainesuodatin on niin pieni ja jotta se ei tukkiintuisi niin linja-autoissa webaston liitäntä rakennetaan "aina" moottorin polttoaineen paluuputkeen. Näin Webastolle tuleva polttoaine on ensin kulkenut moottorin polttoaine suodattimen läpi.
Päivätankin rakenne:
Tankkini on n. 10 L (lian pieni), tankkiintuleva polttoaine putki tulee tankin yläpuolella olevaan T-kappaleeseen josta paluuputki jatkaa takaisin polttoainetankkiin. T-haara on liitetty tankkiin ja polttoainetta vuotaa tankkiin aina koneen käydessä kunnes se on täynnä. Loput valuu sitten takaisin polttoainetankkiin.
Vastaus:
Koska Webaston polttoainesuodatin on niin pieni ja jotta se ei tukkiintuisi niin linja-autoissa webaston liitäntä rakennetaan "aina" moottorin polttoaineen paluuputkeen. Näin Webastolle tuleva polttoaine on ensin kulkenut moottorin polttoaine suodattimen läpi.
Päivätankin rakenne:
Tankkini on n. 10 L (lian pieni), tankkiintuleva polttoaine putki tulee tankin yläpuolella olevaan T-kappaleeseen josta paluuputki jatkaa takaisin polttoainetankkiin. T-haara on liitetty tankkiin ja polttoainetta vuotaa tankkiin aina koneen käydessä kunnes se on täynnä. Loput valuu sitten takaisin polttoainetankkiin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1487
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Webaston päiväsäiliö
Omassa kirjastoautossa on samanlainen systeemi paitsi paluuptuki menee takaisin koneen päälle. Tuo suodatinhomma oli minulle uutta. Olen ollut siinä käsityksessä että tuo pikkusäiliö on yksinkertaisin ratkaisu kirjoastoauton seisoessa Webasto saa polttoaineen säiliöstä ja se on aina täynnä kun vähän ajaa. Tv. AriKajNyy1 kirjoitti:Päivätankin rakenne:
Tankkini on n. 10 L (lian pieni), tankkiintuleva polttoaine putki tulee tankin yläpuolella olevaan T-kappaleeseen josta paluuputki jatkaa takaisin polttoainetankkiin. T-haara on liitetty tankkiin ja polttoainetta vuotaa tankkiin aina koneen käydessä kunnes se on täynnä. Loput valuu sitten takaisin polttoainetankkiin.
#048
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Webaston päiväsäiliö
Onko systeemi sellainen että Webasto ottaa polttoaineensa pelkästään päiväsäiliöstä eikä missään olosuhteissa ime esim yön aikana varsinaista tankkia kuivaksi. Silloinhan auto ei lähtisi enää käyntiin. vähän niinkuin turvaratkaisu
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1487
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Webaston päiväsäiliö
Ei mahdollisuutta ainakaan minun sydeemissä. Tankki on alempana mitä koneen päältä kulkevat tulo- ja paluuputki. Tuskin mitää n lappoa syntyyLahti32 kirjoitti:Onko systeemi sellainen että Webasto ottaa polttoaineensa pelkästään päiväsäiliöstä eikä missään olosuhteissa ime esim yön aikana varsinaista tankkia kuivaksi. Silloinhan auto ei lähtisi enää käyntiin. vähän niinkuin turvaratkaisu
#048
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Webaston päiväsäiliö
Tämä saattaa olla yksi syy. Toinen on se, että tulevaan linjaan ei ole järkevää laittaa muita kuluttajia, moottorin polttoaineen saanti saattaisi häiriintyä.KajNyy1 kirjoitti:Webastolla minulla on tuo "päivätankki" vaikka Webastolla on oma polttoainepumppu. Kysyin rakentajalta että MIKSI?
Vastaus:
Koska Webaston polttoainesuodatin on niin pieni ja jotta se ei tukkiintuisi niin linja-autoissa webaston liitäntä rakennetaan "aina" moottorin polttoaineen paluuputkeen. Näin Webastolle tuleva polttoaine on ensin kulkenut moottorin polttoaine suodattimen läpi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
Fargo
Re: Webaston päiväsäiliö
Sen nimi on keräyssäiliö ja tarkoituksena on tosiaan tuo suodatus, tosin kun otatte huomioon että ei se webasto kuluta ihan samaa kuin auto niin ei sen suotimenkaan tarvitse nyt niin iso olla. Kuitenkin on niin että jos webastolla olis oma pikkusäiliö niin eipä sitä kuitenkaan aina muistettais tankata ja tankatessahan ne epäpuhtaudet sinne yleensä menee. Myymäläautoissa missä laitetta käytetään yötäpäivää on yleensä 100-150 litrainen erillinen säiliö. Toinen syy rakenteelle on yksinkertainen: Kun näin tehdään, ei satu ikinä niin että lämmittimen tankki on tyhjä. Auto yleensä muistetaan tankata.....
Sillä ei muuten ole merkitystä polttoaineen saannin kannalta, korkeapainepolttimet mitä busseissa käytetään eivät tarvitse siirtopumppua vaan laitteen sisällä oleva pumppu hoitaa kyllä polttoaineensiirron. Ainoastaan jos korkeuserot ovat erittäin suuret tarvitaan siirtopumppu, laite ei muuten tykkää ylipaineesta eli yli metrin korkeammalla oleva polttoainesäiliö saattaapi aiheuttaa murheita.
Sillä ei muuten ole merkitystä polttoaineen saannin kannalta, korkeapainepolttimet mitä busseissa käytetään eivät tarvitse siirtopumppua vaan laitteen sisällä oleva pumppu hoitaa kyllä polttoaineensiirron. Ainoastaan jos korkeuserot ovat erittäin suuret tarvitaan siirtopumppu, laite ei muuten tykkää ylipaineesta eli yli metrin korkeammalla oleva polttoainesäiliö saattaapi aiheuttaa murheita.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Webaston päiväsäiliö
Jotkut isommat liikennöitsijät ovat asentaneet autoihin erilliset säiliöt lämmittimelle, näin voidaan käyttää polttoöljyä lämmitykseen.
Aika laiska saa olla, jos ei viitsi muutaman euron suodatinta Webastoon vaihtaa kerran vuodessa.
Tuo suodattimen vaihtoväli rittää varmasti normaalikäytössä, jos ei riitä niin naapurin kakarat varmaan kantaa hiekkaa tankkiin.
Aika laiska saa olla, jos ei viitsi muutaman euron suodatinta Webastoon vaihtaa kerran vuodessa.
Tuo suodattimen vaihtoväli rittää varmasti normaalikäytössä, jos ei riitä niin naapurin kakarat varmaan kantaa hiekkaa tankkiin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Webaston päiväsäiliö
Syy lienee myös se ettei tarvitse rakentaa polttoaine tankkiin imuputkea. Senkun irroittaa moottorin päässä paluuputken ja vettää kaksi letkua Webastolle siitä pisteestä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Webaston päiväsäiliö
Minä olen luullu/kuvitellu
, että päiväsäiliö on sitä varten että webasto ei voi olla liian pitkään päällä eikä sähkö lopu.
Moottorin käyttö lataa molemmat.
Moottorin käyttö lataa molemmat.
Pohjantähti
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Webaston päiväsäiliö
Pieniä epäilyksiä on ettei aina kun webastoa on käynnistelty, olis ollu täynnä, täytyy vissiin rakennella siihen vähän samanlainen mittari ku moottoriöljysäiliössä, läpinäkyvä putki.
Kun ei ole kokemuksia, kuinka pitkän ajon, tai moottorin käynnissäolon vaatii täyttyäkseen.
Ja kun systeemi ilmeisesti on kaikella tavalla, ja kokemuksen voimalla hyväksi havaittu, ei sitä kannata muuksi muuttaa, täytyy sitä vaan opetella oikein käyttämään.
Pappani aikoinaan sanoi, ettei hyvään, ja toimivaan saa koskea,eikä ainakaan suorittaa mitään korjauksia, koska se ei voi tulla ku huonommaks
Nooh tosin se sanoi myös ettei kuivalla pensselillä saa yrittää edes maalata....hmmm.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Webaston päiväsäiliö
Kuva kuljettajan alapuolella olevasta kotelosta. Jossa Webasto thermo90s 9kW.
Päiväsäiliö jonka päällä näkyy T-kappale paluuputkessa. Kyllä paluuputkessa kulkee paljon polttoainetta, säiliön ollessa tyhjä pöyräyttää muutama varvi kylmää konetta niin sain Webaston käymään.
Päiväsäiliö jonka päällä näkyy T-kappale paluuputkessa. Kyllä paluuputkessa kulkee paljon polttoainetta, säiliön ollessa tyhjä pöyräyttää muutama varvi kylmää konetta niin sain Webaston käymään.
- Liitteet
-
- DSC00151.JPG (32.51 KiB) Katsottu 16650 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Webaston päiväsäiliö
Mulla nappaa tossa Ajokissa suoraan tankista
riittää kyllä yönyli

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
Fargo
Re: Webaston päiväsäiliö
KajNyy:n kuvassa oleva lämmitin ei ole korkeapainepoltin vaan toimii haihdutusvarkolla joten se vaatii oman polttoainepumpun. Suodatin näkyy olevan jokin tarvikekaupan malli, kannattaa vaihtaa pari kertaa vuodessa.
-
Kiitokori-82
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Webaston päiväsäiliö
Onko ideoita miten ohjattaisiin tuota webaa sisätermostaatilla (huonetermostatti)?
Minulla 23kw korkeapainepolttimella, ja patteri kierto.
Miten kytketään?
Veden termostaatin kanssa sarjaan vai weban herätevirtaan?
Minulla 23kw korkeapainepolttimella, ja patteri kierto.
Miten kytketään?
Veden termostaatin kanssa sarjaan vai weban herätevirtaan?
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Webaston päiväsäiliö
Nepparissa on todellinen päiväsäiliö. Nahkahousut on oikeiseet tässä kohtaa ja lämmittimen säiliönä on ehta jerry-kannu jonka kansirakenteeseen on asennettu polttoaineletkut. Ihan virallisen oloinen peli se silti on. En vaan ole moiseen ennen törmännyt. Säiliö on takana pienen rahtitilan oven pielessä.
-
Fargo
Re: Webaston päiväsäiliö
Kiitokori-82 kirjoitti:Onko ideoita miten ohjattaisiin tuota webaa sisätermostaatilla (huonetermostatti)?
Minulla 23kw korkeapainepolttimella, ja patteri kierto.
Miten kytketään?
Veden termostaatin kanssa sarjaan vai weban herätevirtaan?
On ideoita ja tietoa. Laita mulle tiedot lämmittimestä ja ohjauskytkimistä.
-
Kiitokori-82
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti: