Webasto ja vedenkierto

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

No saamani opetuksen mukaan kyllä tulvii, ja pitäisi kyllä kohottaa pintaa paisuntasäiliössä autossakin, jos ilmaa pääsee ylhäältä järjestelmään. Tosin "tulvimista" ei tapahtune johtuen ilmausruuvin pienestä reiästä. Eli ilmaa pääsee virtaamaan varsin hitaasti sisäänpäin. Ja tietenkin moottorin käydessä tilanne on myös eri. Siitäpä kysymys miksi ilmastoinnin lämpökennon ilmausruuvi pitäisi avata, jos moottori ei ole käynnissä? Ei järjestelmän ilmaus ainakaan silloin onnistu varsinkaan paisuntasäiliön korkin ollessa auki. Riippuen tosin varmaankin mahdollisten takaiskuventtiilien sijainnista ja niiden sulkemien putkistojen paineesta. Ei minulla ole tuosta käytännön kokemusta, mutta "teoriassa" asia on jotenkin noin...
Puu Tiainen kirjoitti:Jatketaan vielä näitä piirrosleikkejä.
Kertokaas mitä tapahtuu nyt kuvan astioissa, kun molemmissa säiliössä on ilmakanava auki ulkoilmaan.
Tulviiko alempi astia, jos pienempään astiaan lisätään nestettä?
Tämä on käytännön esimerkki, kun avataan ilmastointilaitteen lämmityskennon ilmaruuvi katolla ja paisuntasäiliön korkki on auki, tässäkään tilanteessa ei paisuntasäiliö tulvi. Entäs kuvassa, tulviiko?

Kuva
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Webasto ja vedenkierto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Pilotti kirjoitti:No saamani opetuksen mukaan kyllä tulvii, ja pitäisi kyllä kohottaa pintaa paisuntasäiliössä autossakin, jos ilmaa pääsee ylhäältä järjestelmään. Tosin "tulvimista" ei tapahtune johtuen ilmausruuvin pienestä reiästä. Eli ilmaa pääsee virtaamaan varsin hitaasti sisäänpäin.
Kyllähän se näin on, kun vähän tarkemmin ajattelee ja muistelee fysiikan lakeja. Avoimissa astioissa nesteeseen vaikuttaa sama ilmanpaine.
Pilotti kirjoitti:Ja tietenkin moottorin käydessä tilanne on myös eri. Siitäpä kysymys miksi ilmastoinnin lämpökennon ilmausruuvi pitäisi avata, jos moottori ei ole käynnissä? Ei järjestelmän ilmaus ainakaan silloin onnistu varsinkaan paisuntasäiliön korkin ollessa auki.
No, tämä on tullut monesti vastaan kattokennoja ja ilmastointilaitteita huoltaessa. Vaikka ilmaruuvit tai letku on irti, ei paisuntasäiliö ole (esim Lahti eaglessa) tulvinut. Saattaa johtua siitä, että putkistoon jää jonnekin ilmalukko ja se jarruttaa nesteen virtausta.
Pilotti kirjoitti: Riippuen tosin varmaankin mahdollisten takaiskuventtiilien sijainnista ja niiden sulkemien putkistojen paineesta. Ei minulla ole tuosta käytännön kokemusta, mutta "teoriassa" asia on jotenkin noin
Tänään laittelin Carrus 502 matkustamon lämmityksiä kuntoon ja huomasin ettei siellä patterien menolinjassa olekaan takaiskuja. Takaiskut ovat paluulinjan ja menolinjan välissä, virtaussuunta menolinjaan päin.
Eli mitä opinkaan tästä. Jailbirdin mehupilliteoria on se joka estää paisuntasäiliötä tulvimasta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin