Golden Eagle "Osku"

Kerro omasta projektistasi
BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 863
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 28 Marras 2019 22:36

Zuikkis kirjoitti:
26 Marras 2019 09:59
image-20191021_155331.jpg

Tuli ostettua pojalle tuommoinen sähkökoppi mopoautoksi. :) Heti oli vähän taka-ajatusta että millä tuon saisi bussin kyytiin.

Mietin jos tekisi bussin taakse fillaritelineen tyylisen hökötyksen mihin tuon voi ajaa sivulta kyytiin. Auto on vain 233cm pitkä ja 123cm leveä, se mahtuisi siis poikittain ihan hyvin bussin mittojen sisään.. Eikä painakaan kuin 450kg, ei se ihan hirmuisia rakenteita pitäisi tarvita. Jos saisi bussin runkoaisoja jatkettua taaksepäin, ja siihen poikittain alumiinirampit päälle?
To Gold eagle : eikös tuo sovi sivuluukusta kun ajaa kyytiin
Onko tuon ajoneuvoluokka mikä?
Montako (2kpl ?) 188cm/ 110 kg tuonne sopii ja pääseekö pois myös ( renu mekaanikolta kysyin käski käydä testaamassa,
epäili määrää)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 29 Marras 2019 07:52

Hobo kirjoitti:
28 Marras 2019 21:52
Toi rellun nelipyörä on ihan huippu peli :wink:
Ajoin vuorokauden sillä tehokkaalla versiolla ja oli kyllä todella hyvä kokemus.
Oven alaosat näkyy teillä olevan, meinaatko ostaa yläosan lasit ?
On jo ostettu sivulasit. Ne on vielä ne uudet Korean Renaultin valmistamat versiot mitkä peittää aukon kokonaan, euromallissa jää takanurkat auki..

Hirmu hauska tuolla on ajella, olen työmatkoja mennyt itsekin. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 29 Marras 2019 08:06

BussMAN kirjoitti:
28 Marras 2019 22:36
Zuikkis kirjoitti:
26 Marras 2019 09:59
image-20191021_155331.jpg

Tuli ostettua pojalle tuommoinen sähkökoppi mopoautoksi. :) Heti oli vähän taka-ajatusta että millä tuon saisi bussin kyytiin.

Mietin jos tekisi bussin taakse fillaritelineen tyylisen hökötyksen mihin tuon voi ajaa sivulta kyytiin. Auto on vain 233cm pitkä ja 123cm leveä, se mahtuisi siis poikittain ihan hyvin bussin mittojen sisään.. Eikä painakaan kuin 450kg, ei se ihan hirmuisia rakenteita pitäisi tarvita. Jos saisi bussin runkoaisoja jatkettua taaksepäin, ja siihen poikittain alumiinirampit päälle?
To Gold eagle : eikös tuo sovi sivuluukusta kun ajaa kyytiin
Onko tuon ajoneuvoluokka mikä?
Montako (2kpl ?) 188cm/ 110 kg tuonne sopii ja pääseekö pois myös ( renu mekaanikolta kysyin käski käydä testaamassa,
epäili määrää)
145cm korkea, ei se oikein sivuluukusta mene. Mahuriin saisi varmaan mahtumaan taakse mutta varmaan siinäkin vaatisi isomman luukun.

Mittailin kyllä että scaniaankin menisi aika helposti moottorin päälle, suurennetusta sivuluukusta sisään.. Mutta kun tuli jo sauna rakennettua taakse eikä viitsisi purkaa.

L6e ajoneuvoluokka, eli kevyt nelipyörä. Löytyy myös L7e luokkaan 80km/h kulkeva malli mikä vaatii B-kortin. Noissa ei ole juuri mitään eroa mekaanisesti, onpahan vaan mopomallia rajoitettu.

Kyllä sinne aika hyvin kaksi aikuista mahtuu. Olen itse jotain 183cm/95kg ja ihan mukavasti tuolla takana istun. Kuukauden nyt siellä istunutkin kun oli pojalle opetusluvat, askartelin opetuspolkimenkin että saa takapenkiltä polkea jarrua jos kuskilla mopo karkaa.. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 863
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 29 Marras 2019 17:25

Ok. Kiitos tiedoista Seinäjoen käyttöautossa ymmärsin henkilöauto B kortti ,,, niin tuo m auto ? Täytyy kysyä miten m auto
kuskit poika/ tyttö tuollaiseen reakoi, nyt 2 pyttyisellä kubotalla ääni järkyttävä,(( uudempi kuulemma vielä kovempi joka
auto kouluauton.))

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 29 Marras 2019 17:44

Joo tämä on mopoauto, 15-vuotiaana rattiin.

Vähän kylmä se on talvella, muuten minusta paljon fiksumpi kapine kuin nuo diesel-päristimet. Kumma ettei näitä ole tämän enempää, Rellu ei ole osannut markkinoida? Kuitenkin vuodesta 2012 näitä ollut olemassa..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule » 29 Marras 2019 21:26

Zuikkis kirjoitti:
29 Marras 2019 17:44
Joo tämä on mopoauto, 15-vuotiaana rattiin.

Vähän kylmä se on talvella, muuten minusta paljon fiksumpi kapine kuin nuo diesel-päristimet. Kumma ettei näitä ole tämän enempää, Rellu ei ole osannut markkinoida? Kuitenkin vuodesta 2012 näitä ollut olemassa..
Osta toinen tuollainen 160e löpölämmmitin ja asenna renuun niin ei tarvii palella. JOllain 4 litran kanisterilla tuota pitää lämpimänä kuukauden.


En mäkään kyllä tiennyt että tuon saa myös mopoautoksi kuristetttuna, vaikka tuosta härvelista muuten tietoinen olenkin.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 30 Marras 2019 16:43

Kyllä tuota lämmitintä mietin, mutta tuossa ei oikein ole tilaa sille. Tietty jos uhraa takapenkin.. Mutta aika paljon ollaan 2 päällä ajeltu.

Mulla on siinä nyt biltemasta 130W 12V lämmityspuhallin ja penkinlämmitin, ihan kohtuu lämmin on kun pukeutuu riittävästi. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 01 Joulu 2019 11:35

Reissureki kirjoitti:
26 Marras 2019 10:25
Aisat 50*100 rhs palkkia, jokka liukuu auton runkoaisojen alle pultatuissa palkeissa, matkittu tuppisovitteita kuormain puolelta.
Tarkennatko tuota sovitetta vielä vähän? Onko siellä ihan vaan metallipalkit sisäkkäin, vai kenties jotain nylon liukuja tai peräti laakeroidut pyörät? Mietin että kuinka "yhtä puuta" se mahtaa olla muutaman kesän ajeluiden jälkeen.. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 244
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 01 Joulu 2019 13:07

Jos oikein muistan, niin ”rauta rautaa vasten vaiheeseen” se jäi, vaseliinia vaan luikasteena, on se noin vielä pelannut.
”Tupit” tein muistaakseni 3*60*120 palkista ja päihin hitsasin fyllingit latasta, tarkoitus oli (on) tosiaan laittaa liu’ut nailonista tms.

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Joulu 2019 14:20

Kuorma-autojen perässä olevat nosturit ovat pääsääntöisesti irroitettavia ja kiinnittyvät auton runkoon tuon näköisellä telineellä:
Kuva
Runkoon on tietysti pultattu vastaava kappale johon teline kiinnittyy.

Ainakin nosturikäytössä ne kyllä saa kammettua irti pitkänkin ajan jälkeen, mutta jossainmäärin se irroitus perustuu raakaan voimaan jos se vähän jumittaa. Äkkiseltään ajattelisin että kaiken näköiset pyörä/rulla systeemit ovat nimenomaan niitä ajankanssa kiinnihirttäviä rakenteita, verrattuna paksuun vaseliinikerrokseen.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 01 Joulu 2019 17:37

No tuohan on just sen näköinen teline mikä kävisi tähän varmaan lähes semmoisenaan. :) Jos sitä vaikka kyttäisi jos moista löytäisi käytettynä aihioksi..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Jule
Kansleri
Viestit: 1496
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule » 01 Joulu 2019 18:16

Kyllähän noita käytettynä löytyy, Jos runkoleveys on sama kuin kuorma-autossa, niin se on oikeastaan ihan bolt-on juttu, kun ottaa luovutusosat myös Scaniasta.

Tosin vähän epäilen ettei siellä perässä ole tuolle riittävästi tilaa, ne ei ole mitään kovin hentoisia rakennelmia, nosturilla on kuitenkin mahdollista vääntää se kuorma-auto ilmaan tuon tukiraudan välityksellä.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 08 Maalis 2020 10:32

It's alive! Käytiin Oskulla kaupunkilomalla Lahdessa.

Päivä ennen reissua huomasin että ovien ylläpitokompura oli hyytynyt, se jääkaappikompurasta tehty viritys. Aikataulun tiukkuuden vuoksi päätin korvata tuon ihan tehdastekoisella mallilla, tämmöinen "Super silent 59dB" motonetista:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003695 ... i-1-Hp-6-L

Kanta-asiakaspäivillä tuosta sai vielä kympin alennuksen. Ihan hiljainen se on on kyllä, tosin se lopun suhahdus kuuluu kauas.. Voisi tutkailla saisiko siihen jonkun systeemin, eihän niitä paineita noin nopeasti tarvisi siinä vapauttaa? Laittaisi jonkun pienemmän vuodon.

Piti kantokahva purkaa pois että mahtui korkeudestaan tuohon samaan luukkuun etupyörän päälle.

Kuva

Säiliöhän tuossa on pieni 6L. Ajattelin ensin että laittaisin vanhasta systeemistä sen 25L säiliön siihen rinnalle, mutta tarkemmin ajatellen ihan hyvä se on näinkin.. Kompura puhisee tuon säiliönsä täyteen noin minuutissa (alarajalta ylärajalle), ja sitten oven aukoo kuitenkin varmaan 3 kertaa ennenkuin pärähtää uudestaan. Isommalla säiliöllä kompura kävisi harvemmin mutta pitempään. Käytännössä tuo kuitenkin on niin nopea että vaikka ramppaisi ovesta eestaas niin kompura ehtii täyttämään siihen tahtiin..

Kompuran painekytkimessä oli yksi 1/4" lähtö tulpattuna, siihen sai kätevästi nuo bussin liitynnät niin jäi vielä renkaantäyttöliitin omalle paikalleen.

Kompura saatiin paikalleen peräti tunti ennen reissuun lähtöä, eli marginaaliakin jäi vielä reilusti. :)

Ensin Prisman kautta ruokaostoksille.

Kuva

Meillä oli yhdellä pojalla futistreenit jotka loppui perjantaina klo 21, ja toisella pojalla samassa paikassa alkaen lauantaina klo 10.. Hölmömpihän ajaisi kotiin tässä välissä peräti 20 kilometrin matkan suuntaansa, vaikka ihan hyvin voi parkkeerata bussin kuplahallin pihaan yöksi! :)

Kuva

Lähinnähän harjoituksen tarkoitus oli testata Oskun "talvikelpoisuutta" nyt kun on uusi kiinanlämmitin paikallaan. Se pelasi kyllä hienosti sen puolesta että lämmintä riitti nukkumaosastolla mielin määrin, mutta on tuo rahdun äänekäs. Siinä vielä tuo lämpötilasäätö toimii niin että se saattaa varttitunnin olla ihan pienellä puhalluksella hiljaisena, kunnes ykskaks mitattu lämpötila tippuu 21C tavoitelämmöstä 20C:hen ja laite hätääntyy ja lähtee täysteholle puhisemaan pariksi minuutiksi että saadaan taas 21C tauluun. :) Tuohon tohinavaiheeseen tuli aika usein herättyä. Ilmeisesti tuossa tosiaan on vain asteen tarkkuudella tuo mittaus..

Aamulla lueskelin ohjekirjaa että admin-valikon kautta saisi maksimi lämmitystehoa ja puhallusta säädettyä. Google kertoi että admin-salasana on 1688, ei lue ohjeessa tämä. Tuollahan se vähän tuntui asettuvan kun tiputin polttoainesyötön 5.5Hz -> 4.0Hz ja puhalluksen 5500rpm -> 4000rpm.. Toki pienenee tehotkin samassa suhteessa. En tiedä uskaltaisiko puhallusta pienentää enemmän vaikka pitäisi tehon ylhäällä, vai ylikuumeneeko se koko mööpeli?

Toinen mahdollisuushan on vaihtaa lämpötilaohjauksesta "manual fueling" -moodiin, silloin laitteessa säädetään noita polttoainepumpun hertsejä suoraan ja lämmitysteho pysyy vakiona. Silloin ei pitäisi tuota pumppausta tulla, voisi olla yöllä rauhallisempi. Mutta voi olla hankala lonkalta löytää sopiva arvo ettei aamulla kämpän lämpötila ole +35C tai +10C.. :)

Bussin etuosa oli aika kylmä vieläkin, vaikka mullahan koneellinen ilmanvaihto pitäisi kierrättää ilmaa niin että raitis ilma tulee makkariin ja poisto menee bussin etuosasta keittiön liesituulettimesta pois. Mutta niin paljon lämpövuotoa tuulilasista ja etuosan ikkunoista että ei tuo pelkkä ilman liikuttaminen riitä. Mietin että kun nuo kiinalämppärit ei maksa mitään niin aivan hyvin voisi laittaa toisen vielä etupäähän, vaikka tuonne samaan lokeroon ylläpitokompuran kanssa ja siitä röörit läpi matkustamoon.. Voisi tuo peräpään masiinakin pärjätä pienemmällä teholla ja hiljaisemmalla puhalluksella, kun ei tarvisikaan kuin puoli bussia yrittää pitää lämpimänä.

No, matka jatkui. :) Lahden messukeskuksessa oli PiiPoo Legomessut. Jätettiin Osku parkkiin kylläkin vanhalle linja-autoasemalle ja käveltiin siitä..

Huomatkaa radiomastot taustalla. :)

Kuva

Lego-tapahtumaa ei tullut kuvattua, mutta sen jälkeen käytiin vielä Hiihtomuseossa joka on siinä aivan vieressä. Tuli joulupukin tuomille museokorteille käyttöä ekaa kertaa, koko kööri ilmaiseksi sisään. Ihan hieno museo. Hyppäsin mäkihyppysimulaattorissa suurmäestä kertayrittämällä 127 metriä, top3 listalle! Perheen 15v tästä katkeroituneena ei olisi lähtenyt tuolta pois millään kun piti yrittää uudelleen ja uudelleen, mutta 124m jäi parhaaksi. :D

Museossa oli legendaarista hiihtohistoriaa esillä.

Kuva
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 23 Maalis 2020 20:17

Viime reissusta viisastuneena tilailin bussiin toisenkin ilmawebaston, auton etupäätä lämmittämään. Näissä on hinnat tulleet alas vielä viime kerrasta, oli 137e rahteineen 5kW malli, EU-varastosta vielä eli ei mene tulliin:

https://www.ebay.com/itm/24V-5KW-Diesel ... 2731476810

Sen verran olin näistä googlaillut että 8kw ja 5kw on yleensä ihan sama malli, huoltovalikon asetuksista saa ne tehot säädettyä kummaksi vaan.. Eli ei ainakaan kannata lisähintaa maksaa 8kw:sta.

Tuo tuli tosi nopeasti, ihan muutamassa päivässä tilauksesta.

Kattelin että helpoin asennuspaikka olisi täsmälleen siinä mihin 2 viikkoa sitten laitoin tuon ylläpitokompuran. Eli kompura pois. :)

Bussin etupäässä helpoin tapa saada polttoainetta on tankista suoraan. Mulla oli lattian vinyylilankut laiteltu niin että melko pienellä purkamisella pääsee tankin huoltoluukkuun käsiksi.. Porasin ihan vaan tankkiin reiän ja siitä se mukana tullut muoviputki läpivientikumin kanssa läpi. Tuo ei varmaan oikeasti ole riittävän tiivis mutta ainakaan toistaiseksi en ole kertaakaan tankannut auton 500L tankkia täyteen asti, joten ehkä se nyt ei älyttömiä voi tuosta yläpinnasta vuotaa.

Kuva

Mööpeli löysi paikkansa sivuluukusta:

Kuva

Asennus meni nyt helpoimman kaavan mukaan, suoraan vaan putket seinistä läpi. :) Eli sisäänpäin ottaa ilmaa tuosta etuoven porraskäytävästä, ja puhaltaa ulos siihen etukäytävälle. Eihän tuo optimaalisin ole mutta uskoisin että toimii riittävän hyvin, kun kuitenkin koneellinen ilmanvaihto tuolla kierrättää ilmaa ympäriinsä muutenkin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 244
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 23 Maalis 2020 20:50

Olisihan tuossa tankin päällä ollut valmis liitäntäkin letkulle...

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 23 Maalis 2020 20:57

Reissureki kirjoitti:
23 Maalis 2020 20:50
Olisihan tuossa tankin päällä ollut valmis liitäntäkin letkulle...
No mä sitä siinä ihmettelin mutta en jaksanut alkaa aukomaan luukkua että näkisi mihin nuo letkulähdöt menee? Eli meneekö pohjalle asti että sieltä oikein tulee tavaraakin?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 244
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 23 Maalis 2020 23:28

Meillä ainakin L113 Scanjassa toinen putkista menee lähes tankin pohjalle, toinen on lyhyempi, paluu puolelle tarkoitettu.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 24 Maalis 2020 09:42

Nonni, hyvä tietää tässä vaiheessa. :D Voisihan tuon siihen siirtääkin, tuo mun kairaama reikä on kyllä helppo tukkia.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 24 Maalis 2020 09:50

Kokeilin huvikseen tuolla uudella ylläpitokompuralla että jaksaisiko se pumpata auton koko järjestelmän täyteen. Mullahan on venttiili tuossa että saa valita meneekö paineet pelkästään oville vai koko autoon..

Ihan jo muutamassa minuutissa auton keulan pussit täyttyi ja kuskin penkki nousi yläasentoon. Yleensä nuo on viimeiset jotka nousee kun autoa käyttämällä paineita nostaa, nyt meni siis toisinpäin.

15min puhinan jälkeen kompura saavutti 8bar ja katkaisi. Mutta auton omat mittarit oli vielä nollilla! Pistin auton käyntiin niin ihan parin minuutin käytön jälkeen mittarit pompsahti kerralla vihreälle..

Onko 8bar liian vähän että nelipiiriventtiili aukeaisi? Nythän ylläpitokompura pumppaa siis tuohon ovipiiriin, en tiedä mitä reittejä ilma sieltä sitten kulkee että lopulta löytää mittariston painemittareille..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 863
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 24 Maalis 2020 10:56

Syöttö on varmaankin lisälaite säiliöön, tuon täyttymis kuvauksen mukaan , takaiskuventiilit estää muiden piirien täytön,
ehkä hyvä tuossa ovikäytössä. Jos syötön laittaa ”järj tuloputkeen täyttyy järjestelmä ” täyttyy perinteisesti ensin jarrupiirit
jne, 8 bar vois vanhassa järj riittää max paineeseen (” vuiotokohdat” lisääntyy voi komp käyttöajat olla turhankin pitkiä.)
Nelipiiri ventt toimii myös takaiskuventtiilinä, noissa lisälaitepiireissä voi estoja esim jos paineita alennettu / jaettu.
8 bar kyllä eri piiri 12 bar järj .

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 22 Huhti 2020 19:33

Viime leimalla tuli korjauskehotus teliakselin iskarin alapäästä, kumipusla rikki. No nyt viimein aloin tuota ihmettelemään.

Sain puslan irti yllättävänkin helposti, mutta aloin ihmettelemään tuota koko iskaria.. Ensin luulin että se on yhtä puuta koko iskari, kunnes lopulta oivalsin että kyllä se liikkuu sittenkin; mutta vain ulospäin..

Eli kun auto on pussit tyhjinä niin tuo teliakselin iskari on aivan pohjassa. Kuuluuko se olla niin vai onko tuossa liian pitkä iskari? Tuohan se tuon puslankin varmaan on venyttänyt hajalle kun auto lepää suurimman osan vuotta tallissa paino tuon iskarin päällä.. Pusla ei ollut varsinaisesti rikki, oli vaan ihmeellisesti venynyt soikeaksi että on aivan väljä.

Lisävihjeenä vielä, auto tuntuu pussit tyhjänä jäävän aina rahdun verran kallelleen, johtuisko sekin nyt tästä. En kyllä ole jaksanut irroittaa toisen puolen pyörää että näkisi mitä siellä on.

Kuva

Tuossa näkyy.. Mittailin lokasuojasta niin pyörännapa roikkuu nyt 8cm alempana kuin toisen puolen pyörä. Iskari on siis alasilmukastaan irti ja työnnetty aivan yläasentoon. Mitta blokkaa näkyvyyttä sen verran että alakiinnikkeen paikka ei näy, mutta sen samat 8cm siinä on nyt suunnilleen..

Löysin Onnin autosta oikean näköisen iskarin, paitsi että tässä lukee että se on "Etu parabeli" eli ei ainakaan taka teliltä kuulosta?`:) Eikä noista mitoistakaan osaa tietenkään sanoa..
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... -parabeli-
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 863
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 22 Huhti 2020 20:51

Jos ilmajousen ” toppari” kumijousi on häipynyt, se on ilmapalkeen sisällä ellei ulkopuolista havaittavissa. Iskunvaimentaja ei oikein tykkää pohjauksista ( ulos päin voi iskari toimia rajoittimena esim ilmajousiautossa korin nosto tilanteessa ,,,mutta ei sais ajossa pohjata) varmin olis saada alkup iskarin mitat max/ min.

Iskuvaimentaja trapetsi jousi ( lehtijousi) tarvii pieni tehoisenvaimentajan ( ennen ei aina ollut iskunvaim kuin edessä)kuin parabell ja ilmajousi tehokkaimman koska täysin ”kitkaton jousto”, ehkä telissä ( 2 aks )eri tilanne = pienempi akselikuorma , ”vähäisempi sarja heijaus ”mahdollisuus verrattuna etuakseliin (1 aks).
Viimeksi muokannut BussMAN, 22 Huhti 2020 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 22 Huhti 2020 20:56

Ei kyllä mä luulen että tuolla ilmapalkeessa on ihan oikeat topparit, mutta ne vaan ei ikinä tavoita kun tää iskari stoppaa ensin.

Näkiskös jostain taulukosta mikä iskari tuossa kuuluu olla? Ehkä kyllä varoiksi puran tuon toisenkin puolen niin näkee onko iskarit edes keskenään samanlaiset..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 672
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 22 Huhti 2020 21:02

No nyt netistä kun kaivelin löytyi sivu missä on hyvin oikean näköinen iskari, hieno animoitu kuvakin mistä näkee min ja max mitat:

https://airsprings.com/en/truck-trailer ... 01808.html

415mm - 692mm liikerata, kuulostaisi järkevämmältä? Kun tuo nykyinen on minimissään 500mm kuten mun hieno mittakuva näyttää..

Varmaan sinne on joku "Remontti-Rane" lyönyt väärän iskarin..

Edit: Noniin ja Onnin auton linkissäkin lukee "408x690/T-L" kun oikein silmällä katsoo, eli on varmaan juuri oikea iskari. Kai tuon paikallinen Originaattori myy kun käy kysäseen.. Puran kyllä tuon toisenkin niin näkee onko sekin väärä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Peltsi
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Peltsi » 22 Huhti 2020 21:12

Kah, täällähän on paikallinen Datsunigurukin busseihin hurahtaneena ;)
Komia matkamökki! Kateellisena katselin, että tuonne alakertaanhan mahtuu hyvinvarusteltu verstaskin mukaan.

Vastaa Viestiin