Sähköistä ihmettelyä
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Sähköistä ihmettelyä
Mie oon kiinnittänyt huomiota semmoseen asiaan, että kun kerrotaan/neuvotaan invertterin kokoa/mitotusta, on perusteissa usein mainittu läppäriä, matkapuhelimia yms. laitteita. Mihin perustunee se, että niitä "pitää" verkkosähköllä latailla/käyttää?
Äkkiseltään tuntus hyötysuhde olevan aika huono jos muutetaan 24V-->230V-->12-24V Läppäreille ja kännyköille ja monelle muullekkin on autolaturit olemassa. Niiden sisäänmenojännitekkin on usein laaja 12-30V, joten käyttö ei rajotu kulkuriin ja hinnat kympistä parista ylöspäin.
Eikö olis helpompaa käyttää invertteriä/maasähköä vain niille vermeille jotka sitä todella tarvitsee, ei tarttis ihmetellä kestääkö se 10-16A nalli leirintäalueella vai ei ja akkujen kapasiteetista ei haihtuis lämpönä ilmaan niin paljoa.
Äkkiseltään tuntus hyötysuhde olevan aika huono jos muutetaan 24V-->230V-->12-24V Läppäreille ja kännyköille ja monelle muullekkin on autolaturit olemassa. Niiden sisäänmenojännitekkin on usein laaja 12-30V, joten käyttö ei rajotu kulkuriin ja hinnat kympistä parista ylöspäin.
Eikö olis helpompaa käyttää invertteriä/maasähköä vain niille vermeille jotka sitä todella tarvitsee, ei tarttis ihmetellä kestääkö se 10-16A nalli leirintäalueella vai ei ja akkujen kapasiteetista ei haihtuis lämpönä ilmaan niin paljoa.
Rosmo
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköistä ihmettelyä
Niin. Se on varmaan niin helppo ratkaisu hoidella invertterillä kaikki. Reissuun saattaa lähteä henkilö jolla on mukana oma läppäri ja siinä sitten kyselee töpseli kädessä että mihin tämän voi laittaa. Onhan koko joukko laitteita jotka toimii suoraan akkuvirralla. Omassa sellaisia on jääkaappi, pleikkarin näyttö, kännykän laturit, valaistus, vesipumppu, liesi, primus jne. Invertteriä tarvitaan mikrouunille, kahvinkeittimelle ja haudutuspadalle, joskus myös ilmalämpöpumpulle. Nämä viimeksimainitut on selkeästi sellaisia jotka ei akulla pelaa, kokeilin akkukäyttöstä kahvinkeitintä. Siellä se on varaston hyllyllä nyt.
Sulakkeet saa kestämään hyvin kun rakentaa verkkosähkön kahteen syöttöön. Toiseen maasähkö ja toiseen invertteri. parkissa ollessa laitetaan maasähkön puolelta invertteriakut lataukseen. Mikro ja kahvinkeitin invertterin taakse. Lämmityslaitteet, lämminvesivaraajat, ilmalämpöpumput ja muut isot pitkäaikaisemmat virransyöjät suoraan maasähköverkkoon. Vaihtokytkentä niin että nämä erilliset verkot voidaan myös yhdistää toimimaan pelkästään invertterillä tai maasähköllä.
Edellämainittu ryhmittely mahdollistaa suurimman mahdollisen hetkellisen tehon. Vielä jää takataskuun mahdollisuus käyttää vuorottelevia releitä. Esim. lämminvesivaraajan ja sähköpatruunan vuorottelu on helppo tehdä.
Esimerkki
Invertteriverkkoon:
- Mikrouuni 800W
- Kahvinkeitin 1000W
- Matkustamon pistorasiat esim läppärit 200W
- LED näyttö ja pleikkarit yms 80W
- Verkkosähkö valaisimet 300W
Maasähköverkkoon:
- Akkulaturit 24V ja 12V invertterin akkujen ylläpitoon
- Sähköpatruuna 2000W tai 3000W vuorotteluun
- Ilmalämpöpumppu 0-2000W
- Lämminvesivaraaja 1200W vuorotteluun
- Lohkolämmitin 1800W vuorotteluun
Akkuun:
- LED valaistus
- Primus kaasupannu
- Wallas liesi
- painevesipumppu
- radio
- akusta siis alle 100W laitteet
Sitten on mahdollisuus muokata näitä systemaatteja ihan mieleisekseen
Sulakkeet saa kestämään hyvin kun rakentaa verkkosähkön kahteen syöttöön. Toiseen maasähkö ja toiseen invertteri. parkissa ollessa laitetaan maasähkön puolelta invertteriakut lataukseen. Mikro ja kahvinkeitin invertterin taakse. Lämmityslaitteet, lämminvesivaraajat, ilmalämpöpumput ja muut isot pitkäaikaisemmat virransyöjät suoraan maasähköverkkoon. Vaihtokytkentä niin että nämä erilliset verkot voidaan myös yhdistää toimimaan pelkästään invertterillä tai maasähköllä.
Edellämainittu ryhmittely mahdollistaa suurimman mahdollisen hetkellisen tehon. Vielä jää takataskuun mahdollisuus käyttää vuorottelevia releitä. Esim. lämminvesivaraajan ja sähköpatruunan vuorottelu on helppo tehdä.
Esimerkki
Invertteriverkkoon:
- Mikrouuni 800W
- Kahvinkeitin 1000W
- Matkustamon pistorasiat esim läppärit 200W
- LED näyttö ja pleikkarit yms 80W
- Verkkosähkö valaisimet 300W
Maasähköverkkoon:
- Akkulaturit 24V ja 12V invertterin akkujen ylläpitoon
- Sähköpatruuna 2000W tai 3000W vuorotteluun
- Ilmalämpöpumppu 0-2000W
- Lämminvesivaraaja 1200W vuorotteluun
- Lohkolämmitin 1800W vuorotteluun
Akkuun:
- LED valaistus
- Primus kaasupannu
- Wallas liesi
- painevesipumppu
- radio
- akusta siis alle 100W laitteet
Sitten on mahdollisuus muokata näitä systemaatteja ihan mieleisekseen

Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sähköistä ihmettelyä
Täytyy jossain vaiheessa piirellä tuo oma systeemi näytille, kun en oikein ymmärtänyt pointtia. Nythän tuossa em. esimerkissä on vain otettu akuilta invertterin kautta osa virrasta ja sitten taas ladataan laturilla akkuja? Eli se virta otetaan kuitenkin "seinästä". Nyt viikonloppuna ei ollu ongelma etteikö olisi tolpassa nallit kestäny, vaikka 2/3 leirintäalueesta pimenikin välillä, kun ei alueen syötöt kestäny. Autossa ei hävinny virrat ikinä kiitos tuon aktiivisen invertterin 
Omassa pihassa on 10A porsliinisulake ja hyvin pärjää. Suurimmat syöpöt 2,2kW kompura, 1,5kW poileri, 600W painevesiautomaatti, 1,5kW ilpo, 2,2kW induktioliesi, 800W mikro, 2,2kW vedenkeitin, 900W kahvinkeitin, n.500W laturi (invertterissä). Kaikkiahan ei ole pakko pitää päällä samaan aikaan, sisällä on kytkimet jolla voi vuorotella miten haluaa poileri-pumppu-l.varaaja. Sisällä on mittari jolla näkee reaaliajassa paljonko tolpasta imetään Ah:ta. Eli kaikki verkkovirta tulee invertterin läpi, joka osaa syöttää sitä suoraan ja samalla lataa akkuja, sitten kun maasähkö katkeaa invertteri syöttää maasähköä akuista, katkeamattomasti siis. Tuo on se pointti, eli ei sitä muunnella maasähkössä mihinkään, vaan virta tulee maasähköstä suoraan. Invertteri toimii upsina + lataa akkuja jos on tarvetta.

Omassa pihassa on 10A porsliinisulake ja hyvin pärjää. Suurimmat syöpöt 2,2kW kompura, 1,5kW poileri, 600W painevesiautomaatti, 1,5kW ilpo, 2,2kW induktioliesi, 800W mikro, 2,2kW vedenkeitin, 900W kahvinkeitin, n.500W laturi (invertterissä). Kaikkiahan ei ole pakko pitää päällä samaan aikaan, sisällä on kytkimet jolla voi vuorotella miten haluaa poileri-pumppu-l.varaaja. Sisällä on mittari jolla näkee reaaliajassa paljonko tolpasta imetään Ah:ta. Eli kaikki verkkovirta tulee invertterin läpi, joka osaa syöttää sitä suoraan ja samalla lataa akkuja, sitten kun maasähkö katkeaa invertteri syöttää maasähköä akuista, katkeamattomasti siis. Tuo on se pointti, eli ei sitä muunnella maasähkössä mihinkään, vaan virta tulee maasähköstä suoraan. Invertteri toimii upsina + lataa akkuja jos on tarvetta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköistä ihmettelyä
Niin toimii tietysti hyvässä ja pahassa. Ollaan monesti puskaparkissa jossa saa sähköä lämmitystolpasta. Tolpassa on kahden tunnin kello joka tietenkinReddewil kirjoitti:Eli kaikki verkkovirta tulee invertterin läpi, joka osaa syöttää sitä suoraan ja samalla lataa akkuja, sitten kun maasähkö katkeaa invertteri syöttää maasähköä akuista, katkeamattomasti siis. Tuo on se pointti, eli ei sitä muunnella maasähkössä mihinkään, vaan virta tulee maasähköstä suoraan. Invertteri toimii upsina + lataa akkuja jos on tarvetta.


Pointtini äskeisessä oli se että kaikkia voidaan käyttää maasähköllä, tai kaikkia invertterillä tai kaikkia molemmilla yhtäaikaa. Kun invertteri hoitelee suurimmat lyhytaikaiset virtapiikit akun kautta, saa maasähköstä jatkuva kulutus olla tapissa eikä nalli pala vaikka invertterin kautta käytettäs suurtakin virtaa hetken. Laskennallisesti 16A maasähköstä saa 3650 wattia otettua ja jos tuosta on vaikkapa 150w akkulaturille joka ylläpitää akkuja niin akkupuolelta voidaan ottaa vaikka 1500 wattia lisää eli virtaa on käytettävissä yli 5000 wattia.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköistä ihmettelyä
Niin tosiaan itellähän ei ole noin hienoa kytkentää. Tarttis tehdä sellainen
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköistä ihmettelyä
Piirtelin tällaisen periaatekuvan jolla saadaan olosuhteista riippuen suurin mahdollinen sähköteho käyttöön. Vuorottelureleitä en piirtänyt mutta niitäkin voidaan käyttää.
Auton johdotus viedään voimavirtapistokkeelta kolmeen ryhmään jotka jaetaan niin että sähkölämmitysasiat jää voimavirran varaan. Invertterille tehdään hetkellisten kulutuspiikkien ryhmä. Invertteriä pidetään aina päällä ja parkissa ollessaan sen akkupakettia ladataan verkkovirralla tai aurinkopaneelilla, myös moottorilla.
En ole löytänyt tuollaista valmista adapteria jolla voisi CEE pistokkeella syöttää 3x16A voimavirtapistokkeeseen vain yhtä vaihetta. Onko mitään estettä tehdä johto jossa toinen pää uros CEE ja toinen naaras 3x16A. Normaalissa maasähkössä ollessa virtaa syötetään 230V töpselistä joka lykkää adapterin kautta yhteen vaiheeseen ja lämmityspiirit jää ilman sähköä. Niihin saadaan virta nykäsemällä adapteri pois ja syöttämällä 3x16A voimavirtaa.
Auton johdotus viedään voimavirtapistokkeelta kolmeen ryhmään jotka jaetaan niin että sähkölämmitysasiat jää voimavirran varaan. Invertterille tehdään hetkellisten kulutuspiikkien ryhmä. Invertteriä pidetään aina päällä ja parkissa ollessaan sen akkupakettia ladataan verkkovirralla tai aurinkopaneelilla, myös moottorilla.
En ole löytänyt tuollaista valmista adapteria jolla voisi CEE pistokkeella syöttää 3x16A voimavirtapistokkeeseen vain yhtä vaihetta. Onko mitään estettä tehdä johto jossa toinen pää uros CEE ja toinen naaras 3x16A. Normaalissa maasähkössä ollessa virtaa syötetään 230V töpselistä joka lykkää adapterin kautta yhteen vaiheeseen ja lämmityspiirit jää ilman sähköä. Niihin saadaan virta nykäsemällä adapteri pois ja syöttämällä 3x16A voimavirtaa.
- Liitteet
-
- Sähkönsyöttökaavio.JPG (47.16 KiB) Katsottu 7466 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sähköistä ihmettelyä
Tuo on kätevä, voi sitten invertterillä syöttää ctekkiä ja ladata akkuja, ikiliikkuja
Ei vaiskaan, ihan ok noinkin, mitä nyt yksi kahvin keitto imasee sen verran jerkkua akuista että saat päivän ladata tuolla ctekillä virtaa takaisin. Mites muuten tuo syötön valinta, invertteri pukkaa kuuman karvan kun menet laittamaan pistoketta aggregaattiin?
Tuossa mun invertterissä on sellanen "akkuvahti" että kun kiila pettää siellä tolpassa, niin ei ime akkuja tyhjäksi, vaan hyvin jaksaa volvo hörähtää käyntiin. Kylmä voi tulla kyllä, mutta lämpöähän saa sitten tehtyä fossiilisilla sillä aikaa kun odottelee tolppasähköä.

Ei vaiskaan, ihan ok noinkin, mitä nyt yksi kahvin keitto imasee sen verran jerkkua akuista että saat päivän ladata tuolla ctekillä virtaa takaisin. Mites muuten tuo syötön valinta, invertteri pukkaa kuuman karvan kun menet laittamaan pistoketta aggregaattiin?
Tuossa mun invertterissä on sellanen "akkuvahti" että kun kiila pettää siellä tolpassa, niin ei ime akkuja tyhjäksi, vaan hyvin jaksaa volvo hörähtää käyntiin. Kylmä voi tulla kyllä, mutta lämpöähän saa sitten tehtyä fossiilisilla sillä aikaa kun odottelee tolppasähköä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköistä ihmettelyä
niin no valintakytkin syöttää voimapistokkeeseen ja siitä kuumasta karvasta mitä kulloinkin on saatavana. Nuo valintakytkimet on sellaisia lajiltaan että virta irtoaa ennen seuraavaa kontaktia. Tuotahan ei ole pakko olla.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköistä ihmettelyä
Laitan omat kuvani myös malliksi.
230V : Normaali sähkökeskus jossa pääkytkin, kWh - mittari.
Tämän takana on sulake laitteille joita ei syötetä invertterillä, kuten sähjölämmitys ja Ctec- akkulaturi.
Toinen sulake onniitä laitteita jotka halutaan syöttää joko akku/invertteri tai Imatran voimalla. Vaihtokytkimenä Esmi-rele joka on nopea ja kestää 16A virran.
24V ja 12V : Olen välttänyt akkujen rinnankytkentöjä koska haluan uusia akun silloin kun se on tarpeen. Rinnan kytketyssä suositus on että uusitaan rinnankytketyt samanaikaisesti. 12V akut ladataan 24V akusta silloin kuin auto on käynnissä tai silloin kun huvittaa. Molemmilla 12V akuilla on oma laturinsa. 24V akkua lataa:
auton laturi tai
Ctec tai / ja
aurinkokenno
Auton laturi ja Ctec lataa tarvittaessa kaikkia akkuja
Kullakin akulla on oma itsenäinen aurinkokenno säätimineen. Aurinkokennolla saan sitten akun ladattua 100%:ti.
Starttiakun aurinkokenno on ylimitoitettu niin paljon että sähköä piisaa päivällä ajamiseen vaikka auton laturi ei toimisi. (2010 ajoin iman auton laturia Portugalista kotiin aurinkokennon avulla)
Starttiakun aurinkokennon ylikapasiteettia voidaan hyödyntää siirtämällä energia 12V akuille
230V : Normaali sähkökeskus jossa pääkytkin, kWh - mittari.







Starttiakun aurinkokenno on ylimitoitettu niin paljon että sähköä piisaa päivällä ajamiseen vaikka auton laturi ei toimisi. (2010 ajoin iman auton laturia Portugalista kotiin aurinkokennon avulla)

- Liitteet
-
- Akkujärjestelmät_new.jpg (62.95 KiB) Katsottu 7358 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen