Sähköistä ihmettelyä

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Mie oon kiinnittänyt huomiota semmoseen asiaan, että kun kerrotaan/neuvotaan invertterin kokoa/mitotusta, on perusteissa usein mainittu läppäriä, matkapuhelimia yms. laitteita. Mihin perustunee se, että niitä "pitää" verkkosähköllä latailla/käyttää?

Äkkiseltään tuntus hyötysuhde olevan aika huono jos muutetaan 24V-->230V-->12-24V Läppäreille ja kännyköille ja monelle muullekkin on autolaturit olemassa. Niiden sisäänmenojännitekkin on usein laaja 12-30V, joten käyttö ei rajotu kulkuriin ja hinnat kympistä parista ylöspäin.
Eikö olis helpompaa käyttää invertteriä/maasähköä vain niille vermeille jotka sitä todella tarvitsee, ei tarttis ihmetellä kestääkö se 10-16A nalli leirintäalueella vai ei ja akkujen kapasiteetista ei haihtuis lämpönä ilmaan niin paljoa.
Rosmo
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Niin. Se on varmaan niin helppo ratkaisu hoidella invertterillä kaikki. Reissuun saattaa lähteä henkilö jolla on mukana oma läppäri ja siinä sitten kyselee töpseli kädessä että mihin tämän voi laittaa. Onhan koko joukko laitteita jotka toimii suoraan akkuvirralla. Omassa sellaisia on jääkaappi, pleikkarin näyttö, kännykän laturit, valaistus, vesipumppu, liesi, primus jne. Invertteriä tarvitaan mikrouunille, kahvinkeittimelle ja haudutuspadalle, joskus myös ilmalämpöpumpulle. Nämä viimeksimainitut on selkeästi sellaisia jotka ei akulla pelaa, kokeilin akkukäyttöstä kahvinkeitintä. Siellä se on varaston hyllyllä nyt.

Sulakkeet saa kestämään hyvin kun rakentaa verkkosähkön kahteen syöttöön. Toiseen maasähkö ja toiseen invertteri. parkissa ollessa laitetaan maasähkön puolelta invertteriakut lataukseen. Mikro ja kahvinkeitin invertterin taakse. Lämmityslaitteet, lämminvesivaraajat, ilmalämpöpumput ja muut isot pitkäaikaisemmat virransyöjät suoraan maasähköverkkoon. Vaihtokytkentä niin että nämä erilliset verkot voidaan myös yhdistää toimimaan pelkästään invertterillä tai maasähköllä.

Edellämainittu ryhmittely mahdollistaa suurimman mahdollisen hetkellisen tehon. Vielä jää takataskuun mahdollisuus käyttää vuorottelevia releitä. Esim. lämminvesivaraajan ja sähköpatruunan vuorottelu on helppo tehdä.

Esimerkki

Invertteriverkkoon:

- Mikrouuni 800W
- Kahvinkeitin 1000W
- Matkustamon pistorasiat esim läppärit 200W
- LED näyttö ja pleikkarit yms 80W
- Verkkosähkö valaisimet 300W

Maasähköverkkoon:

- Akkulaturit 24V ja 12V invertterin akkujen ylläpitoon
- Sähköpatruuna 2000W tai 3000W vuorotteluun
- Ilmalämpöpumppu 0-2000W
- Lämminvesivaraaja 1200W vuorotteluun
- Lohkolämmitin 1800W vuorotteluun

Akkuun:

- LED valaistus
- Primus kaasupannu
- Wallas liesi
- painevesipumppu
- radio
- akusta siis alle 100W laitteet

Sitten on mahdollisuus muokata näitä systemaatteja ihan mieleisekseen :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Täytyy jossain vaiheessa piirellä tuo oma systeemi näytille, kun en oikein ymmärtänyt pointtia. Nythän tuossa em. esimerkissä on vain otettu akuilta invertterin kautta osa virrasta ja sitten taas ladataan laturilla akkuja? Eli se virta otetaan kuitenkin "seinästä". Nyt viikonloppuna ei ollu ongelma etteikö olisi tolpassa nallit kestäny, vaikka 2/3 leirintäalueesta pimenikin välillä, kun ei alueen syötöt kestäny. Autossa ei hävinny virrat ikinä kiitos tuon aktiivisen invertterin ;)
Omassa pihassa on 10A porsliinisulake ja hyvin pärjää. Suurimmat syöpöt 2,2kW kompura, 1,5kW poileri, 600W painevesiautomaatti, 1,5kW ilpo, 2,2kW induktioliesi, 800W mikro, 2,2kW vedenkeitin, 900W kahvinkeitin, n.500W laturi (invertterissä). Kaikkiahan ei ole pakko pitää päällä samaan aikaan, sisällä on kytkimet jolla voi vuorotella miten haluaa poileri-pumppu-l.varaaja. Sisällä on mittari jolla näkee reaaliajassa paljonko tolpasta imetään Ah:ta. Eli kaikki verkkovirta tulee invertterin läpi, joka osaa syöttää sitä suoraan ja samalla lataa akkuja, sitten kun maasähkö katkeaa invertteri syöttää maasähköä akuista, katkeamattomasti siis. Tuo on se pointti, eli ei sitä muunnella maasähkössä mihinkään, vaan virta tulee maasähköstä suoraan. Invertteri toimii upsina + lataa akkuja jos on tarvetta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti:Eli kaikki verkkovirta tulee invertterin läpi, joka osaa syöttää sitä suoraan ja samalla lataa akkuja, sitten kun maasähkö katkeaa invertteri syöttää maasähköä akuista, katkeamattomasti siis. Tuo on se pointti, eli ei sitä muunnella maasähkössä mihinkään, vaan virta tulee maasähköstä suoraan. Invertteri toimii upsina + lataa akkuja jos on tarvetta.
Niin toimii tietysti hyvässä ja pahassa. Ollaan monesti puskaparkissa jossa saa sähköä lämmitystolpasta. Tolpassa on kahden tunnin kello joka tietenkin :roll: kiilataan jumiin :wink: yöksi että saadaan katkeamatonta sähköä. Sitten laitetaan ilppi lämmittämään yöksi. Nämä kiilat kellossa sitten yöllä pettää ja virta katkeaa. Jos käytössä olisi invertterilaturi, vaihtaisi se heti akuille ja imuroisi akut tyhjiksi aamuun mennessä. Tämä ei tietenkään ole hauskaa kun aletaan aamukahveja keittelemään. Nyt olen hoidellut homman niin että primus laitetaan asteen pari alapuolelle että jos ilpistä sähkö loppuu niin Primus jatkaa eikä tuu kylmä.

Pointtini äskeisessä oli se että kaikkia voidaan käyttää maasähköllä, tai kaikkia invertterillä tai kaikkia molemmilla yhtäaikaa. Kun invertteri hoitelee suurimmat lyhytaikaiset virtapiikit akun kautta, saa maasähköstä jatkuva kulutus olla tapissa eikä nalli pala vaikka invertterin kautta käytettäs suurtakin virtaa hetken. Laskennallisesti 16A maasähköstä saa 3650 wattia otettua ja jos tuosta on vaikkapa 150w akkulaturille joka ylläpitää akkuja niin akkupuolelta voidaan ottaa vaikka 1500 wattia lisää eli virtaa on käytettävissä yli 5000 wattia.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Niin tosiaan itellähän ei ole noin hienoa kytkentää. Tarttis tehdä sellainen
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Piirtelin tällaisen periaatekuvan jolla saadaan olosuhteista riippuen suurin mahdollinen sähköteho käyttöön. Vuorottelureleitä en piirtänyt mutta niitäkin voidaan käyttää.

Auton johdotus viedään voimavirtapistokkeelta kolmeen ryhmään jotka jaetaan niin että sähkölämmitysasiat jää voimavirran varaan. Invertterille tehdään hetkellisten kulutuspiikkien ryhmä. Invertteriä pidetään aina päällä ja parkissa ollessaan sen akkupakettia ladataan verkkovirralla tai aurinkopaneelilla, myös moottorilla.

En ole löytänyt tuollaista valmista adapteria jolla voisi CEE pistokkeella syöttää 3x16A voimavirtapistokkeeseen vain yhtä vaihetta. Onko mitään estettä tehdä johto jossa toinen pää uros CEE ja toinen naaras 3x16A. Normaalissa maasähkössä ollessa virtaa syötetään 230V töpselistä joka lykkää adapterin kautta yhteen vaiheeseen ja lämmityspiirit jää ilman sähköä. Niihin saadaan virta nykäsemällä adapteri pois ja syöttämällä 3x16A voimavirtaa.
Liitteet
Sähkönsyöttökaavio.JPG
Sähkönsyöttökaavio.JPG (47.16 KiB) Katsottu 7472 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuo on kätevä, voi sitten invertterillä syöttää ctekkiä ja ladata akkuja, ikiliikkuja :wink:
Ei vaiskaan, ihan ok noinkin, mitä nyt yksi kahvin keitto imasee sen verran jerkkua akuista että saat päivän ladata tuolla ctekillä virtaa takaisin. Mites muuten tuo syötön valinta, invertteri pukkaa kuuman karvan kun menet laittamaan pistoketta aggregaattiin?
Tuossa mun invertterissä on sellanen "akkuvahti" että kun kiila pettää siellä tolpassa, niin ei ime akkuja tyhjäksi, vaan hyvin jaksaa volvo hörähtää käyntiin. Kylmä voi tulla kyllä, mutta lämpöähän saa sitten tehtyä fossiilisilla sillä aikaa kun odottelee tolppasähköä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

niin no valintakytkin syöttää voimapistokkeeseen ja siitä kuumasta karvasta mitä kulloinkin on saatavana. Nuo valintakytkimet on sellaisia lajiltaan että virta irtoaa ennen seuraavaa kontaktia. Tuotahan ei ole pakko olla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköistä ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Laitan omat kuvani myös malliksi.

230V : Normaali sähkökeskus jossa pääkytkin, kWh - mittari.
:arrow: Tämän takana on sulake laitteille joita ei syötetä invertterillä, kuten sähjölämmitys ja Ctec- akkulaturi.
:arrow: Toinen sulake onniitä laitteita jotka halutaan syöttää joko akku/invertteri tai Imatran voimalla. Vaihtokytkimenä Esmi-rele joka on nopea ja kestää 16A virran.
autosähkökeskus.jpg
24V ja 12V : Olen välttänyt akkujen rinnankytkentöjä koska haluan uusia akun silloin kun se on tarpeen. Rinnan kytketyssä suositus on että uusitaan rinnankytketyt samanaikaisesti. 12V akut ladataan 24V akusta silloin kuin auto on käynnissä tai silloin kun huvittaa. Molemmilla 12V akuilla on oma laturinsa. 24V akkua lataa:
:idea: auton laturi tai
:idea: Ctec tai / ja
:idea: aurinkokenno
:wink: Auton laturi ja Ctec lataa tarvittaessa kaikkia akkuja
:wink: Kullakin akulla on oma itsenäinen aurinkokenno säätimineen. Aurinkokennolla saan sitten akun ladattua 100%:ti.
Starttiakun aurinkokenno on ylimitoitettu niin paljon että sähköä piisaa päivällä ajamiseen vaikka auton laturi ei toimisi. (2010 ajoin iman auton laturia Portugalista kotiin aurinkokennon avulla)
:wink: Starttiakun aurinkokennon ylikapasiteettia voidaan hyödyntää siirtämällä energia 12V akuille
Liitteet
Akkujärjestelmät_new.jpg
Akkujärjestelmät_new.jpg (62.95 KiB) Katsottu 7364 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin