Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 17 Helmi 2019 11:57

385/65r22,5 vastaava koko on 315/80r22,5. Kehämitta n 110 cm ja sisärenkaallisilla 11.00-20
355/55r22,5............ ”. ”. 295/80r22,5...........”. n 100 cm ja................ ”. 10.00-20

Josain keskustelussa kyselin ristiin käyttöä nyt todettu 315 edessä ja vetopyörissä 295 , scanian abs hyväksyy eron sehän on vain 3% luokkaa, tilanne vois olla toinen jos vetop 315 pinnatut ja edessä 295 alkup pinnalla ( kuluneet ) % suurempi, ei varmuutta oletus että 5-10% luokassa abs häiriintyy.

385/55 verrattuna 385/65 halkaisija ero vain 3-4 cm suuruusluokassa, jonkin verran renkaan jousto pienee profiin
pienentyessä mutta, tuskin merktystä ilmajousiautoissa. (ehkä huomaa eron 315/80 ja 385/65 välillä sivu suunnan
”joustavuudessa”...)

Lisäksi kats kannattaa merkityttää eri rengasvaihtiehtoja niin ei poliisi tarvii tehdä tutkimuksia onko lailliset, oma k-autoon
merkittiin ”eri vaihtiehdot” niin helpottaa renkaiden ostoja eri käyttötarkoituksiin.

Linja - ja kuorma autoissa autossa ( joissa piirturi) voi olla vetävillä vain sen koon renkaat mikä merkitty ajopiiturintesti lappuun

Jule
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Helmi 2019 17:21

Käytännössä merkittyä pienemmistä renkaista ei tule vetoakselillakaan ongelmaa jos vaan kantavuus riittää.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2478
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja neppi » 01 Touko 2019 10:18

Löytyyks 9.5x17.5 :lle jotain korvaavaa, vähän kätevämpää kokoa? Mahtuu pykälän isompiki, jos semmosta ois tarjolla...

Ihan vain kaverin puolesta kyselen.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2275
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 07 Touko 2019 16:07

Kaikki palakuvioiset raskaan renkaat lasketaan talvirenkaiksi. Edessä ohjaava kuvio. Talvella pidon määrää renkaan ikä ei niinkään pinnan muut ominaiduudet. Minulla oli alla Misukat jo yli kymmenen vuoden ikäiset, märällä asvatilla valkoisella viivalla löi etupyörä lukkoon jo ihan vähäisellä jarrutuksella. Laivan metallikannella käännöksessä ulvo ja luisti. Eli vaihdoin uudet renkaat alle kiinalaiset
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 480
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 10 Touko 2019 20:55

Osku kaipaisi ainakin yhden renkaan tonne vetämättömälle teliakselille. Sinnehän kait saa laittaa melkein minkä vaan? Voisi toki samalla uusia molemmin puolin ja ottaa vähemmän kuluneen vararenkaaksi, kun vararengaskin on ihan silestone.

Mistäs näitä saisi edullisemmin? 315/80-22.5 taisi olla koko, ja tietty jos saisi Scanian vanteella niin saisi ehkä ominpäin paikalleen. Vai onko fiksuinta vaan ajella jonnekin ja antaa muiden tehdä? Entä onko esim Tallinnassa niin paljon halvempaa että kannattaisi?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja mikko » 11 Touko 2019 00:20

Harrastuksen vuoksi voisi olla hauska kokeilla itsekin vaihtaa kumia vanteelle?

Jos sulla on kompressori ja pari rengasrautaa ni tuleehan se tehtyä. Itse kokeilin joskus neljä pyörää hoidella ja kyllä siinä ainakin hien sai pintaan, lisäksi säästi vähän rahaa.

Mitähän mä tahdoin sanoa.. kotona halvempaa ku Tallinnassa ehkä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Juu_pe
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Elo 2018 13:15
Truck: Setra S 315 H
Location: Keski-Suomi

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Juu_pe » 11 Touko 2019 06:26

Kannattaa seurata huutokaupat.com ja sieltä Kosken hallit Oy. Myy edullisesti uusia ns. ensiasennusrenkaita ja kertaalleen pinnattuja. Itse ostin 295/80 r22.5 koko satsin 290€/kpl vanteineen.

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 480
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 16 Touko 2019 10:34

Joo tuo olikin hyvä vinkki, näyttää paljon löytyvän. Tuohon teliakselille uskaltaa varmaan huoletta laittaa pinnatun, tai sitten jonkun kiinarenkaan mitä noilla näytti kanssa olevan. Vähän on matkaa Juupajoelle mutta sitähän voisi ottaa harrastuksen kannalta ja lähteä bussilla hakemaan. :)

Kerratkaapas vielä tyhmälle, mistä erottaa vetävän akselin renkaan? Onko siinä jotain merkintöjä mitä pitää kyttäillä vai ihanko vaan kuvion karkeudesta päätellään?

Vanteet vissiin käy tämän ikäisissä ristiin Volvo/Scania?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Jule
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Touko 2019 16:47

Zuikkis kirjoitti:
16 Touko 2019 10:34
Kerratkaapas vielä tyhmälle, mistä erottaa vetävän akselin renkaan? Onko siinä jotain merkintöjä mitä pitää kyttäillä vai ihanko vaan kuvion karkeudesta päätellään?
Vetävän akselin renkaassa on urat poikittain.

e: pääurat -> urat
Viimeksi muokannut Jule, 19 Touko 2019 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 480
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 18 Touko 2019 11:03

Nyt olisi tarjolla 295/80 renkaat edullisesti. Voiko teliakselilla olla 295/80 vaikka kaikki muut renkaat on 315/80?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Jule
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 19 Touko 2019 17:48

Zuikkis kirjoitti:
18 Touko 2019 11:03
Nyt olisi tarjolla 295/80 renkaat edullisesti. Voiko teliakselilla olla 295/80 vaikka kaikki muut renkaat on 315/80?
Voi, ellei kyseessä ole jokin hurjilla akselimassoilla oleva auto, jossa ei tuon kapeamman renkaan kantavuus riitä

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkais

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 19 Touko 2019 21:15

Jule kirjoitti:
19 Touko 2019 17:48
Zuikkis kirjoitti:
18 Touko 2019 11:03
Nyt olisi tarjolla 295/80 renkaat edullisesti. Voiko teliakselilla olla 295/80 vaikka kaikki muut renkaat on 315/80?
Voi, ellei kyseessä ole jokin hurjilla akselimassoilla oleva auto, jossa ei tuon kapeamman renkaan kantavuus riitä
295/80R22,5 kantavuudet alkaa ykkös asennus 3000 kg (146) jokariittää 6 ton akselille, oletettavasti teli on just tuo,
ts jos luku suurempi kuin 146 ok ( max taitaa olla 152= 3550 kg riittää 7 ton akselille). Jokin sääntö olemassa 10 mm voi renkaan leveys poiketa rek ote merkinnästä, ainakin ylöspäin ei tarvii merkintää rek ote, sano ins ...

Omassa olen kats merkauttanut vaihtehtorenkaat kuorma autoon esim etuakseli/ tridem 385 tai 315 ja peräkärry 11R 22,5 ,
12R 22,5 (=315/80R22,5) näin saa tienpäällä poliisille lisäaikaa sakonkirjoitteluun kun ei tarvii renkaita tutkia :idea:

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 480
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 19 Touko 2019 21:46

Kyllä tuossakin rekisteriotteessa lukee 295/80-22.5 ja vasta lisätiedoissa "vaihtoehtoinen rengaskoko 315/80-22.5". Meinasin lähinnä sitä että 295:hän on rahdun pienempi halkaisijaltaankin, niin tuleeko siinä nyt joku kamaluus kun yhden akselin pyörimisnopeus on hiukan eri, ja telihän jää vähän "vinoon" kun vetävällä akselilla on 315/80..

Mutta kait nuo on ihan ok. :) Irtorenkaat vaan, pääsee harjoittelemaan päälle punnerrusta..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Geekuality
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkais

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 19 Touko 2019 23:41

BussMAN kirjoitti:
19 Touko 2019 21:15
Jokin sääntö olemassa 10 mm voi renkaan leveys poiketa rek ote merkinnästä, ainakin ylöspäin ei tarvii merkintää rek ote, sano ins ...
Ei 10mm, vaan 30mm ja kumpaan suuntaan tahansa. Mutta tosiaan tuota suurempi muutos pitää kyllä kirjata rekisteritietoihin, se jäi itseltäni tekemättä kun tämän ketjun alussa asennutin ne 385:t ja asia korjattiin vastikään määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tehdyllä muutoskatsastuksella.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2478
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja neppi » 20 Touko 2019 00:34

Voiks joku ABS tykätä kyttyrää jos yhen akselin pyörimisnopeus on eri? Ei kai siinä muuta pitäis olla...
Tässä meidän ikkunalautaa pitkin kulkee yhtenään kaikenmaailman vehkeitä missä jollain akselilla on toisen kokoset renkaat että et ois eka.

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 312
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 20 Touko 2019 08:57

Yleensä pyörimisnopeus pitää heittää jotain 20%, että ABS-järjestelmä suuttuu.
Eri juttu jos on EBS+ESP.

Jule
Kansleri
Viestit: 1232
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja Jule » 20 Touko 2019 15:01

Zuikkis kirjoitti:
19 Touko 2019 21:46
Kyllä tuossakin rekisteriotteessa lukee 295/80-22.5 ja vasta lisätiedoissa "vaihtoehtoinen rengaskoko 315/80-22.5". Meinasin lähinnä sitä että 295:hän on rahdun pienempi halkaisijaltaankin, niin tuleeko siinä nyt joku kamaluus kun yhden akselin pyörimisnopeus on hiukan eri, ja telihän jää vähän "vinoon" kun vetävällä akselilla on 315/80..

Mutta kait nuo on ihan ok. :) Irtorenkaat vaan, pääsee harjoittelemaan päälle punnerrusta..
Ei se teli vinoon jää, mutta tietysti itse akseli on sen sentin verran alempana. Mun tietääkseni kaikissa busseissa on telillä sama ohjaus jousipaineessa kuin vetoakselillakin, niin että käytännössä se akselimassa säilyy ennallaan vaikka akseli onkin alempana.

Ilmajousitetussa autossahan kaksi peräkkäistä akselia ei kirjaimellisesti ottaen ole teli (eli yhteinen jousitus), mutta käytännössähän saman asian ajaa se että niillä on yhteinen jousipaineen ohjaus, eli kummankin akselin jousille annetaan samassa suhteessa lisää kantavuutta massan kasvaessa. Jos autossa olisi kaksi peräkkäistä rautajousitettua akselia se kuormitus tosiaan siirtyisi sille korkeammilla renkailla varustetulle akselille.

Käytännössähän tuossa rengaskoossa on merkitseviä seikkoja kantavuus ja vetävän akselin halkaisija, joka vaikuttaa nopeudenrajoittimen toimintaan. Halkaisijan pienentäminen pykälällä ei herätä viranomaistahoissa huolta, koska se ei lisää ajoneuvon nopeutta. Jos auto on M1, niin sillä halkaisijallakaan ei periaatteessa ole merkitystä, mutta yli 3,5t M1 on viranomaista hämmentävä ajoneuvoluokka.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 20 Touko 2019 15:50

neppi kirjoitti:
20 Touko 2019 00:34
Voiks joku ABS tykätä kyttyrää jos yhen akselin pyörimisnopeus on eri? Ei kai siinä muuta pitäis olla...
Tässä meidän ikkunalautaa pitkin kulkee yhtenään kaikenmaailman vehkeitä missä jollain akselilla on toisen kokoset renkaat että et ois eka.
Kyllä abs tuo sietää omassa uudet 315/80 edessä ja 295/80 vetävillä ( 5-7 mm/ alkup pintaa jäljellä) ts ” max ”
kehäpituusero ei abs häiriötä, uusimman tekniikan luistonesto voi olla toinen juttu.

Epäilen että linja autossa on abs anturit vain etupyörissä ja vetävillä akseleilla, teli vetävän ohjaama ( näin kuorma autos,,
linja -autossa voi olla turvallisuus syistä joka akselilla)esim liukkaalla tuon huomais jarrutettaessa telipyörät luistaa koska veto
pyörät pyörii johtuen yleensä pitävämmät renkaat vetoakselilla joka oli ongelma trippeli autoissa 3 aks ( takapää ja nousuteli) vain vetoakselilla abs anturit

Vastaa Viestiin