
Ostin tuossa talven päättyessä Jalasjärveltä teille monelle tutun Posti-Telen vanhasta Topparoikasta Kulkuriksi tuunatun Renault Saviem S 130:n.
Hienoa työtä oli tehty ja monia hienoja reissuja sillä Rellulla ajettu. Me jatkamme siitä. Annoimme kulkupelille nimen M.A.S.A. - emme ihan varmaksi tiedä, mistä sanoista tuo on lyhenne, mutta "Matkailuautolla Saksaan" on ainakin yksi projektin avaimista.
Olemme käyneet nyt alustaa läpi. On pesty ohjaustehostimen viime syksyn katsastuksessa roiskaisemat öljyt ja muu töhnä pohjasta ja moottorista. On vaihdettu öljyt, suodattimet ja hihnat.
Viimeksi vaihdatettiin suuttimet ja Diesel Hakalan ammattimies Kouvolassa sanoi, että olikin melkoisen työn takana irroitella ilmeisen alkuperäisiä, kolmekymmentä vuotta paikallaan olleita suuttimia ja etenkin niiden runkoja. Uudet suuttimet muuttivat moottorin ääntä entistäkin pehmeämmäksi. Tehoja ehkä vähän menetettiin, kun tuntuu ettei ole niin kurkku auki koko ajan, mutta hiljaa hyvä tulee.
Saimme Masan mukana myös penkissä käyneen turbomallista otetun syöttöpumpun, mutta sitä ei vielä vaihdettu, homma kun on melko vaikeaa tai siis älyttömän hankalaa, kun tilaa ei ole, pumppua ei näe ja yhdenkin käden on vaikea mahtua sitä sokkona asentamaan. Kun edellinen pumppu kerran toimii, niin mahdollisesti turhaan työhön ei ryhdytty. Tähän on siis lisätty ahdin ja sille ahtimelle uusi pumppu olisi voinut antaa lisää potkua, mutta ei ainakaan vielä...
Hiukan dieseliä valuu ajon aikana jostakin pumpun nurkilta, että saas nähdä onko jokin liitos vai sittenkin jopa itse pumppu...
Öljy oli sotkenut jäähdyttimen ja puhaltimen tosi pahasti. Jäähdytin pudotettiin alakautta pois ja putsattiin ja vähän pinnasta paikattiin kemiallisella metallilla. Letkut tsekattiin ja vaihdettiin. Itse jäähdytin todettiin tiiviiksi ja laitettiin takaisin. Mutta... nyt jäähdytinneste vuotaa ulos syylärin yläpintaa pitkin sen ulkopuolelle saman tien kun sitä lisää säiliöön. Kunnes nesteen pinta on syylärin yläpinnan tasalla.
En keksi muuta kuin, että siellä on yläosassa reikä jossakin kennossa. Huomenna selvittelen paikallista jäähdytinhuoltoa tai varasuunnitelmana varaosaa saman ikäisestä Rellusta romuttamolla jossain Pohjanmaalla. Harmittaa pudottaa sitä uudestaan sieltä pois. Ei kuitenkaana ihan lempihommaa kenellekään.
Öljyä oli pikkuisen valuttanut viime koeajolla ehkäpä koneen päällikannen välistä. Hiukan kädellä sain kiristettyä ruuveja. Ehkä se loppuu siihen. Toistaiseksi.
Mutta mutta. Lipesin projektista nykyhetken ongelmiin.
Sisustusta olemme värittäneet patjat päällystämällä. Seuraavaksi tarkoitus olisi uusia keittiön kaappien hyllyjä ja maalailla joitakin vanhoja seinäpintoja.
Kuusi viikkoa jäljellä lähtöön.

Tarkoitus on mennä Krögikseen Saksan Dresdenin lähellä ja viettää siellä Lähetyskoulussa 10 viikkoa vapaapäivinä Euroopassa reissaten.

Kerron lisää myöhemmin ja voitte olla varmoja että kyselen monenlaisia asioita. Tämä kaikki on minulle hyvin uutta.
