Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kyllä tuon leveyden kanssa ajattelin ottaa riskin. Onhan tässä kuitenkin vielä aikaa ennen tuota 2020.

Nyt menee loppukesä tutustuessa autoon ja pienten korjausten ja reissuvarustuksen parissa.
Toivottavasti perustekniikka on kunnossa. Talven yli on sitten aikaa suunnitella ja keväällä aloittaa rakentaminen. Jonkinlaisissa vaiheissa pitää tehdä että on koko ajan reissuvalmiina. Mukava katsella tuolla galleriassa muiden ratkaisuja sisätilojen rakentamisessa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja b12m »

Kylmäkone tosiaan on jälkiasennus, vuonna 1988 ei mistään "Finnotzosta" ollut tietoakaan. Noita jälkiasennuksia Paunun autoihin tehtiin Autojen Kylmälaitteella, käsittääkseni Vantaalla suunnilleen 90-luvun puolivälin molemmin puolin. Sitä, missä ne "nipat" huoltoa ajatellen ovat, ei ole mulla tietoa. Voin sitäkin koettaa kysellä.

Tuo Volvon ilmastointihuoltotarjous koskenee Volvo -merkkisiä autoja eli käytännössä 2003 tai uudempia "omalla" korilla varustettuja? Tietty voi koettaa käyttää huollettavana muitakin, josko saisi samaan rahaan. En tiedä, onko Volvo Trucksin hinta kilpailukykyinen.

Viimeisinä vuosinaan Paunulla ollessa tätä autoa käytettiin myös koulutuskäytössä. Koulutuskäyttö oli kaikesta huolimatta varsin vähäistä verrattuna normaaliin kurssikeskusten tai nykyisin autokoulujen käyttöön verrattuna. Kuten sanottua, viimeiset vuotensa Paunulla auto palveli vakiovuoroissa ja vuokrakäytössä.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kiitos taas tiedoista. Tiedätkö oliko Ajokin koreista minkäänlaista käyttöohjekirjaa tai vastaavaa? Sen avulla olisi helpompi löytää noita huoltokohteita. Ohjaustehostimen säiliö löytyi ihan vahingossa kun satuin avaamaan oikean luukun. Mahurissa kun tuntuu olevan nuo huoltokohteet sijoitettu enemmän ympäri autoa kuin takatuupparissa tai keulakoneessa. Meinasin kysellä Paunultakin noita kirjoja.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja pelti »

Eikö noi täyttö/testausnipat ole kompurassa (ainakin omassa Konvektassa) ja samoin kompuran kanteen on laitettu alumiinilätkä, jossa on toi uuden kylmäaineen tunnus esim. R134a (jos otsoonituhoaineet on vaihdettu asianmukaisessa huoltoliikkeessä).
peltiliiteri.com
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja b12m »

Matkamese kirjoitti:Kiitos taas tiedoista. Tiedätkö oliko Ajokin koreista minkäänlaista käyttöohjekirjaa tai vastaavaa? Sen avulla olisi helpompi löytää noita huoltokohteita. Ohjaustehostimen säiliö löytyi ihan vahingossa kun satuin avaamaan oikean luukun. Mahurissa kun tuntuu olevan nuo huoltokohteet sijoitettu enemmän ympäri autoa kuin takatuupparissa tai keulakoneessa. Meinasin kysellä Paunultakin noita kirjoja.
Kyllä aivan varmasti noista Royaleistakin on ollut melko hyvä dokumentaatio ja oppaat (tuon ajan mittapuulla mitattuna), mutta niiden nykyisestä olinpaikasta ei ole tuon taivaallistakaan tietoa. Jotain koritehtaan A4 -kokoisia oppaita ja kytkentäkaavioita liikkui noiden autojen mukana hattuhyllyn etupäässä aikoinaan, mutta liekö sieltä vuosien myötä kadonnut. Viimeinenkin Royal lähti tosiaan Paunulta jo useampi vuosi sitten, joten vahvasti veikkaan ettei sieltä enää kirjallista materiaalia näihin autoihin löydy :?
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Löysin lisää yhden B10M ohjekirjan netistä.

http://avtotir.ucoz.ru/volvo_avtobus_manual.pdf

Saman sisältöinen kuin minulla oleva paperiversio, mutta hiukan uudempiinkin käyvä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Todella hieno löytö tuo käsikirja. Omassa on hollanninkielinen, jotenkin tuo englanti avautuu helpommin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

On se hollantilaisten käyttämä kieli kuin englannin ja saksan yhdistelmä :)

Hyvällä tuurilla ja oikealla hakusanalla näitä löytöjä putkahtelee esiin netistä.
Tätäkään en ennen ole löytänyt vaikka olin hakevinani kaiken mahdollisen tähän alustaan.
Ruotsin kielellä en vielä ole yrittänyt....
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Oman bussin tutkiminen kannatti, kuskin paikan yläpuolelta lukittavasta lokerosta löytyi kaikenlaista mielenkiintoista painotuotetta. Katsastustodistus, Royalin takuutodistus :), blaukkarin videosysteemin ja monitorien kytkentäkaaviot ja ohje, Webaston käyttöohje, melumittauspöytäkirja Royalista :roll: , ja ajopiirturin alkuperäine käyttöohje, joku lämmityksen ohjausventtiilin/termostaatin käyttöohje, Finnotzon käyttöohje.....lopulta myös Royalin kansio kytkentäkaavioineen. Huoltokohteiden sijaintia ei kuitenkaan eikä koriin liittyvää muutakaan tietoa. Missähän sijaitsee esim. Wc:n vesisäiliöt? Sen istuimen alaosassa? Giljotiiniventtiili on pohjan alla tyhjennystä varten.

Halusin myös tutkia keulamaskin taustaa ja voimaa käyttäen sain maskin ylös. Lämmityspuhaltimen liittimille tuli CRC ihan tarpeeseen, olivat jo vihertymässä. Mikä paineilmaventtiilin vipu se keulassa oleva on? Ei tullut kokeiltua kun paineet oli alhaalla just silloin.

Ohjaustehostimen säiliöön kaadoin 3dl öljyä. Nyt tikku näyttää öljyn pinnan olevan ylämerkin kohdalla.
Ei hirveesti muuttunut ohjaus paikallaan ollessa, mutta eipä tuota muutenkaan kannata paikallaan paljoa käännellä. Suodatin pitää hakea huomenna.

Mieli tekisi huollattaa se Finnotzo, mutta talvella se sitten kuitenkin tyhjenee, jos keväällä kattelis.

Mitäs on sen kapeamman sivuluukun takana oikealla kyljellä? Alta kurkkaamalla alaosassa ei mitään ja yläosa samaa tilaa kuin etummaisen luukun takana. Lukko on ilmeisesti kiinni eikä avaimia ole yhtään kappaletta. Tosin suurin osa lukkopesistä on kaputt muutenkin. Keskuslukitusta tässä ei ole eikä paineilmalinjaa luukuille. Ei uskalla pitää mitään arvokasta kuten työkaluja siellä ruumassa. Saattavat löytää uuden osoitteen.

Löysin vahingossa ovien avauspainikkeetkin ja ne jopa toimivat :)
Apuporras sen sijaan likkkuu vain lihasvoimalla eikä siitä kyllä mitään hyötyä olekaan. Pitää varmaan lukita se pysyvästi yläasentoon.

Ei oikeen ollut virtaa ukossa vaikka lomakin just alkoi, bussin sisälämpötlla jossain +50 paikkeilla.
Kovin kauaa siellä ei tarvinnut huuhailla kun oli jo tukalan kuuma.

Penkkejä pitää alkaa irrottelemaan. Mihinkähän niitä alkais roudaamaan? Nettivaraosaan ilmo: annetaan bussin penkkejä. Silti niitä varmaan pyörii jaloissa vielä pitkään.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Ai niin, mittsin bussin leveyden, ensin sisältä lasista lasiin alakarmista: 2,50m

Sitten ulkoa ottaen huomioon keulan ja perän kapenemisen, tulos 2,55m!

Lokasuojan kaarien levitys tekee noin 2,5cm per puoli joten kokonaisleveys siis 2,60 kuten otteessa lukee. Lokasuojan kaaret poistamalla pääsee aika lähelle 2,55m mittaa.
Mistä kohtaa korin leveys yleensä mitataan? Pitää kysyä tuota kun vie muutoskatsastukseen ja mittauttaa ilman kaaria, jos kelpaa niin muutoskatsastaa 5cm kapeammaksi. V*ttu mitä pelleilyä, mutta pakko rako :evil: :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Leveimmästä kohdasta tuo mitataan. Peilejä ei lasketa mukaan. Ainoastaan peilit ja kyydissä oleva vene saa ylittää tuon leveyden.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

jos sieltä ei kumit pullota ulkopuolella niin kaaret vaan ja ehkä kylkilista? veke ja mittauttaa sen 2,55m otteeseen niin ei tartte sitä sit miettiä jatkossa. hieno jos sen noi pienellä muutoksella sais tehtyä.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Laita ikkunoihin tummennuskalvot asap. Tippuu se sisälämpö aika tavalla. Penkit menee Ahlmannintielle, parhaita jätät muutaman parin oman navetan vintille. Wc:lle ei vältsyy oo mitään sen kummempaa vesisäiliöö. Pönttö kierrättää omaa juttuaan, ja jos siellä on käsienpesuhana, sille voi olla pumppu ja letkut ja joku ihan vain kanisteri siinä jossain kaapissa / kaapin takana ruumassa, tai sen kapean luukun takana. Ollu. Ilmastointilaite kandee käyttää kylmähuolto Hallmannilla, Korjalassa. Se ukko tietää, mitä tekee.

Mun työkalut on säilyny lukitsemattomissa ruumissa yli kymmenessä eri maassa. Kikka on siinä, et ne ruumat on aina niin julmetun sekasin, ettei rosvomiestä ala kiinnostaa siellä mikään, ku ei sieltä pysty yksittäistä esinettä ulos saamaan. Ü Täähän ei omaa remontointia kyllä helpota millään lailla...

Tules joutessas käymään Kausalassa, keitän kahvit.

Neppi

Ainiin, ps. Onks toi se Helluntaisrk:n edesmenny vehje? Itekki sitä kattelin ja soittelin ja harkitsin, mut sit just noi mitat lopetti mun kiinnostuksen justiin siihen.

Edit: no ku pläräsin koko ketjun läpi, ni kohtuu vaivattomasti löyty tohon post skriptum -kysymykseeni vastaus, eli juujuu. Muistaakseni aika pinkkiä sisällä?
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kiitti kommenteista, tummennuskalvot on ollut hankintalistalla. Kouvolassa puolituttu kaveri tekee työkseen tummennuksia, pitää kysyä tarjous. Melko tummat nuo lasit on jo nytkin, mutta ei riittävän.

Kun ajelin siitä Kausalan ohi viime viikolla tällä dösällä niin yritin kurkkia missä pihassa on bussi ;)
Kun etkös sinä asu jossain sen päätien varrella? Näin muistelen jostain täältä lukeneeni.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

wiima63 kirjoitti:jos sieltä ei kumit pullota ulkopuolella niin kaaret vaan ja ehkä kylkilista? veke ja mittauttaa sen 2,55m otteeseen niin ei tartte sitä sit miettiä jatkossa. hieno jos sen noi pienellä muutoksella sais tehtyä.
Ainakin yritän tuota, jos menisi muutoskatsastuksessa läpi. Kattelin Trafin sivuilta, että rakenteelisiin muutoksiinn voi hakea muutoslupaa ja jokainen juttu käsitellään yksilöllisesti.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Juup, juurikin tässä Ravilinnan kohalla, toisella puolen. Keltanen talo ja iso sempramänty etupihalla. Horror Lines asuu tuolla alapihalla siten, ettei näy nyt ku lehti on puussa. Ü

Päätien varrella asuu myös B10M tohtori, parahin herra Jylpynkumi.

Melkein luulisin, et kandee ameriikasta tilata ne kelmut. Saa säästyneellä rahalla ostaa muutaman jaardin enempi, et voi sit vaik ite harjotella...

N
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja b12m »

Matkamese kirjoitti:Oman bussin tutkiminen kannatti, kuskin paikan yläpuolelta lukittavasta lokerosta löytyi kaikenlaista mielenkiintoista painotuotetta. Katsastustodistus, Royalin takuutodistus :), blaukkarin videosysteemin ja monitorien kytkentäkaaviot ja ohje, Webaston käyttöohje, melumittauspöytäkirja Royalista :roll: , ja ajopiirturin alkuperäine käyttöohje, joku lämmityksen ohjausventtiilin/termostaatin käyttöohje, Finnotzon käyttöohje.....lopulta myös Royalin kansio kytkentäkaavioineen. Huoltokohteiden sijaintia ei kuitenkaan eikä koriin liittyvää muutakaan tietoa. Missähän sijaitsee esim. Wc:n vesisäiliöt? Sen istuimen alaosassa? Giljotiiniventtiili on pohjan alla tyhjennystä varten.

Halusin myös tutkia keulamaskin taustaa ja voimaa käyttäen sain maskin ylös. Lämmityspuhaltimen liittimille tuli CRC ihan tarpeeseen, olivat jo vihertymässä. Mikä paineilmaventtiilin vipu se keulassa oleva on? Ei tullut kokeiltua kun paineet oli alhaalla just silloin.

Ohjaustehostimen säiliöön kaadoin 3dl öljyä. Nyt tikku näyttää öljyn pinnan olevan ylämerkin kohdalla.
Ei hirveesti muuttunut ohjaus paikallaan ollessa, mutta eipä tuota muutenkaan kannata paikallaan paljoa käännellä. Suodatin pitää hakea huomenna.

Mieli tekisi huollattaa se Finnotzo, mutta talvella se sitten kuitenkin tyhjenee, jos keväällä kattelis.

Mitäs on sen kapeamman sivuluukun takana oikealla kyljellä? Alta kurkkaamalla alaosassa ei mitään ja yläosa samaa tilaa kuin etummaisen luukun takana. Lukko on ilmeisesti kiinni eikä avaimia ole yhtään kappaletta. Tosin suurin osa lukkopesistä on kaputt muutenkin. Keskuslukitusta tässä ei ole eikä paineilmalinjaa luukuille. Ei uskalla pitää mitään arvokasta kuten työkaluja siellä ruumassa. Saattavat löytää uuden osoitteen.

Löysin vahingossa ovien avauspainikkeetkin ja ne jopa toimivat :)
Apuporras sen sijaan likkkuu vain lihasvoimalla eikä siitä kyllä mitään hyötyä olekaan. Pitää varmaan lukita se pysyvästi yläasentoon.

Ei oikeen ollut virtaa ukossa vaikka lomakin just alkoi, bussin sisälämpötlla jossain +50 paikkeilla.
Kovin kauaa siellä ei tarvinnut huuhailla kun oli jo tukalan kuuma.

Penkkejä pitää alkaa irrottelemaan. Mihinkähän niitä alkais roudaamaan? Nettivaraosaan ilmo: annetaan bussin penkkejä. Silti niitä varmaan pyörii jaloissa vielä pitkään.
Vastailen nyt sen, mitä tiedän/muistan...

WC Paunun Royaleissa oli muistaakseni jo kunnon "vesivessa", ei kierrättävä. Vesi- ja paskasäiliöiden paikkaa en tiedä, mutta jos jostain löydät normaalin "pikaliittimen" naaraspään, saattaisi ainakin huuhteluveden täyttö olla siellä. Olikos tuossa vielä käsienpesullekin oma pumppunsa, uudemmista yhtiön autoista sitä ei yleensä löydy, kuten ei koko käsienpesuhanaakaan. Veden täyttöpisteet usein ovimontun portaikossa, oikealla sivuluukussa "koneen päällä" tai sitten vessan sisäpuolella.

Oikealla vessan etupuolella olevan korkean, kapean luukun takaa löytyy yläosasta ruumaa, alaosassa "työkalutila". Siellä usein kulkivat tunkit ja muut auton perustyökalut mukana.

Keulamaskin takana oleva paineilman vapautusventtiili vapauttaa etuoven mekanismin. Tätä kautta pääsee etuovesta sisään, mikäli ovinappi ei syystä tai toisesta tahdo toimia.

Olikos tuostakin yksilöstä purettu monitorit ja VHS-nauhuri pois? Usein ne saivat "kyytiä" auton siirtyessä pois pikavuoroajosta, vaikka olivat siihenkin asti olleet lähinnä pölyä keräämässä... Itse radio oli Paunun ajan hengen mukainen Pioneer kasettimankka alkujaan, ilman erillistä äänenvoimakkuuden säätöä kuljettajalle/matkustamoon. Varustukseen kuului vain kuljettajan kaiuttimet vaimentava potikka, jolla estettiin mikrofonia käytettäessä äänen "kiertäminen". Tämä systeemi lienee korvattu jollain fiksummalla sittemmin?
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Hyvä tietää nuo jutut, wc istuimen alakulmassa on tosiaan puutarhaliittimen näköinen pikaliitin urospuoli muistaakseni. Sen kautta pitää kokeilla varovasti lisätä vettä ja katsoa mistä sitä alkaa tulla ulos.
Videosoitin Blaupunkt on purettu pois ja Pioneerkin vaihdettu johonkin kiinalaiseen cd/dvd -soittimeen, joka yllättäen ei toimi :roll:
Pitää vaihtaa sen tilalle parempi soitin, kun yksi on joutilaana, Pioneer sekin.

Wc-kopin (miten sinne on mahtunut vähänkin isompi ihminen?) ulkopuolella käytävän puolella on lukittu kaappi. Senkin lukko pitää rikkoa kun avaimia ei ole. Virtalukkoon teetin vara-avaimen, joka ei käänny lukossa. Ei ole ensimmäinen kerta kun pikasuutarin tekemä avain ei käänny. Pitää käydä korjauttamassa avain tässä samalla.

Tarvike-Aholasta hain äsken moottorin ilmansuotimen, Donaldson merkkinen made in UK ;) ja ohj.teh.suotimen sekä jarrujen ilmankuivaimen ryynisarjan. Pääsee kohta taas likaamaan kädet ennen kuin aurinko alkaa porottaa auton kylkeen.

Vakuutusyhtiöön sitten tekemään liikennevakuutus ja rekisteröimään Rojali omiin nimiin.

Mikäs tässä lomalla ollessa kun saa puuhailla bussin parissa :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Siellä on muuten kaks ilmansuodatinta. Keskellä on toinen. Kandee vaihtaa molemmat, vaikka se ulompihan niistä tietenki likaantuu enempi.

N
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Toinen ilmansuodatin? Samankokoinenko? Eipä ole vielä sattunut löytymään, en kyllä ole osannut etsiäkään.

Tämän päivän saldoa: tarvikekaupan jälkeen Ifiin ja tein vakuutuksen, siirsin toisen auton 75% bonukset bussiin ja liikennevakuutuksen vuosihinnaksi jäi noin 250€, en muista tarkkaa summaa mutta noilla paikkeilla eli aika edullinen. Samalla osakasko voimaan, hinta 27,50€/vuosi :)
Törmäysturvalla olisi ollut noin 380€. Lasivakuutusta ei saa erikseen :?

Kotona työt olivat ruuhkautuneet ja pitikin aloittaa tytön fillarin korjauksella, sen jälkeen pääsin bussin kimppuun ja vaihdoin ohjaustehostimen suodattimen. Ilmansuodattimen vaihtoa en ehtinyt aloittaa kun tyttö tuli sanomaan että keittiön työtason valaisin savuaa :shock: no kipaisin sisälle ja tosiaan, kitkerä sähköpalon käry leijui keittiössä. Sulake irti taulusta ja purkamaan lamppua seinästä.
Paikallisesta marketista sitten hain uuden valaisin/pistorasia-yhdistelmän ja asensin sen paikoilleen.
Aurinko porotti jo täysillä bussin oikeaan kylkeen ja tuumasin että on liian kuuma ilmanputsarin vaihtoon. Suihkutin CRC:tä suodattimen kannen kiinnityspultin kierteisiin, antaa nyt muhia huomiseen.
On tainnut menna pari-kolme vuotta nykyisellä suotimella. Ohjaustehostimen suodinkin oli todella likainen. Jarrujen ilmankuivaimen ryynisatsin vaihto on mielenkiintoinen homma, ei hajuakaan miten se tehdään. Kuivain ja sen ympäristö on niin likainen että pakko pestä se painepesurilla ennen kuin avaa mitään kansia. Tavararuumakin on aika likainen lähinnä pölyn ja hiekan takia. Muutama luukku tavararuumassa on irti tai huonosti paikoillaan ja päästää likaa sisään rahtiruumaan.

Käytävämaton meinaan myös pestä, taitaa olla aikaa edellisestä pesusta 8)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Sen ison ilmafiltterin keskellä on semmonen maitopurkin kokonen toinen. Ainaki pitäis olla. Onks siinä kuivaimessa ryynit vai patruuna? Ryynien vaihdosta miä en tiijjä mitään, patruuna vaihdetaan niin, et otetaan vanha pois ja laitetaan uus tilalle. Laske jokatapaukses kaikki paineet eka pois. Ilmasäiliöiden tyhjennysropuista on siinä kohtaa apua.

N
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja b12m »

Matkamese kirjoitti:Wc-kopin (miten sinne on mahtunut vähänkin isompi ihminen?) ulkopuolella käytävän puolella on lukittu kaappi. Senkin lukko pitää rikkoa kun avaimia ei ole.
Jos jostain "löydät" avaimia, niin kannattaa kokeilla avaimia numero PS200 (musta, pyöreämuotoinen muovipää ja symmetrinen avain) tai GX130 (metallinen kulmista pyöristetty epäsymmetrinen avain). Tuolla kaapissa on paikka kahviautomaatille, muistaakseni tuossakin autossa joskus markka-aikaan sellainen kolikoilla toimiva Jeden pömpeli oli. Tavaratilojen kahvojen lukkopesiin saattaisi käydä musta, neliskanttisella muovipäällä varustettu symmetrinen avain numeroltaan 137. Siis olettaen, että yksikään lukkopesistä suostuu liikahtamaan...
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja pelti »

Haa, kysymys tähän väliin: Miten toimitaan kylkiluukun jumiutuneen lukkopesän kanssa? Jos haluaisi avaintakin käyttää,eikä pelkkää keskuslukitusta? Siis miten sen saa liikkeelle? CRC:tä on ajanoloon sinne purkillinen uitettu, ei auta :(
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ajokki Royal B10M -88 kulkuriksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Yritin tuota lukkopesien elvytystä. Ovat syöpyneet yhdeksi kiinteäksi möykyksi. Valopetroolikylpyä ovat jotkut kokeilleet. Röllin tapauksessa ei möykky ei sulanut.

Uutta kaupasta...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin