Rosvolinna "Rölli-Berkhof"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Pintapeltien ehostusta
Tallin hyllystä löytyi purkillinen pattisalvaa. Aloin paikkaamaan pintapeltejä maalausta varten.
Vauhtilaikkaa kylkeen ja läpihän se meni niin että humps vaan.
Molemmilla kyljillä takarenkaan etupuolen pellit olivat kadonneet olemattomiin. Raapaisen kylmän viileästi kipeät kohdat pois ja uusin muutaman apurungon kalikan. Tilalle tulee 2mm alumiinilevyä. Luulisi kestävän.
Muuten auton kori vaikuttaa suhteellisen säilyneeltä. Muutamaan kohtaa joutuu lisäämään palkkeja. Takaportaikossa ei ole jäljellä alkuperäistä lattiaa. Korjasin tuon tilapäisesti kolme vuotta sitten. Tein silloin sisäpuolelle uuden pohjalevyn 18mm vesivanerista ja alumiinisesta turkkilevystä.
Nyt olisi helppo vaihtaa tuo toisenkin puolen ylälautasen paljelaatta. Se näyttää hieman eltaantuneelta, mutta se ei vuoda. Nyt jos siihen laittaa pintapellit. Niin sata varmasti lautanen sanoo poks viikon päästä. Sitten sitä on kiva nikertää ahtaasta raosta auton alta.
Tallin hyllystä löytyi purkillinen pattisalvaa. Aloin paikkaamaan pintapeltejä maalausta varten.
Vauhtilaikkaa kylkeen ja läpihän se meni niin että humps vaan.
Molemmilla kyljillä takarenkaan etupuolen pellit olivat kadonneet olemattomiin. Raapaisen kylmän viileästi kipeät kohdat pois ja uusin muutaman apurungon kalikan. Tilalle tulee 2mm alumiinilevyä. Luulisi kestävän.
Muuten auton kori vaikuttaa suhteellisen säilyneeltä. Muutamaan kohtaa joutuu lisäämään palkkeja. Takaportaikossa ei ole jäljellä alkuperäistä lattiaa. Korjasin tuon tilapäisesti kolme vuotta sitten. Tein silloin sisäpuolelle uuden pohjalevyn 18mm vesivanerista ja alumiinisesta turkkilevystä.
Nyt olisi helppo vaihtaa tuo toisenkin puolen ylälautasen paljelaatta. Se näyttää hieman eltaantuneelta, mutta se ei vuoda. Nyt jos siihen laittaa pintapellit. Niin sata varmasti lautanen sanoo poks viikon päästä. Sitten sitä on kiva nikertää ahtaasta raosta auton alta.
- Liitteet
-
- palkki pahana.jpg (421.88 KiB) Katsottu 21973 kertaa
-
- alumiini 2mm.jpg (363.03 KiB) Katsottu 21973 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Takaportaikon lattia alkaa hahmottua. Purin kaikki tilapäisviritelmäni pois ja aloitin tabula rasa.
Lattialle tulee tukipalkit L-profiilista, 30x30mm. Pohjalevyksi ja seiniin tulee alumiinilevyä. Levyt kiinnitän profiileihin popniiteillä. Väliin tulee tuubiuretaania ja ulkopuoli käsitellään alustamassalla.
Päivän saldona on lattian runko pohjamaalattuna. Huomenna voi pähkäillä ovimekanismin alaohjurin sijoituspaikkaa...voi mennä hetki jos toinenkin ennen kuin ovi toimii jouhevasti. Vanhasta lattian rippeestä ei pysty tapin paikkaa mittaamaan. Sen verran tiheään on rälläkkä heilunut purkuvaiheessa.
Lattialle tulee tukipalkit L-profiilista, 30x30mm. Pohjalevyksi ja seiniin tulee alumiinilevyä. Levyt kiinnitän profiileihin popniiteillä. Väliin tulee tuubiuretaania ja ulkopuoli käsitellään alustamassalla.
Päivän saldona on lattian runko pohjamaalattuna. Huomenna voi pähkäillä ovimekanismin alaohjurin sijoituspaikkaa...voi mennä hetki jos toinenkin ennen kuin ovi toimii jouhevasti. Vanhasta lattian rippeestä ei pysty tapin paikkaa mittaamaan. Sen verran tiheään on rälläkkä heilunut purkuvaiheessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
Sen alaohjurin säätö on tarkka, että nousee kiiloille hyvin, mutta sen voi hitsata paikolleen oven ollessa kiinni. Sattuu varmasti kohilleen ja ku jätät kierresäädön niin ei voi mennä pieleen. Väärä tangon pituus vaan kääntää oven sitten auki ollessa pois kylkilinjasta, mutta kiinni mennessä pelaa jos teet kuten sanoin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Etuoven ohjurissa on levynpala, jossa on ura ohjurin siirtämistä varten. Takaoven mekanismi oli hitsattuna entisen lattian rippeisiin, mutta ilmeisesti se oli hyvällä paikkalla - ovi meni kiinni joka kerta ja auki asennossa se oli aivan kyljensuuntaisesti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Takaportaan runko
Työ rajoittaa harrastusaikaa. No parin tunnin nikertämisellä syntyi takaportaan uusi runko. Kokosin rungon paja pöydällä. Täten sain ympärihitsattua kaikki saumat. Ainoastaan etupalkkin ja takaseinän saumat tein ovimontussa.
Oven ohjurikin meni ensimmäisellä yrittämällä kohdalleen.
Huomenna on portaan avajaiset. Mikäli pellit suostuvat hyppäämään paikalle päivänvalon aikaa. Jälkikasvu kovasti kysyy milloin siitä saa kulkea. Eivät he bussiretkelle halua vaan tietävät, että auton kaapissa on sipsejä.
Selitä sitten nelivuotiaalle miksei hän saa sahata auton kylkeen reikää eikä hakata lattiaa atomeiksi rautakangella...
Työ rajoittaa harrastusaikaa. No parin tunnin nikertämisellä syntyi takaportaan uusi runko. Kokosin rungon paja pöydällä. Täten sain ympärihitsattua kaikki saumat. Ainoastaan etupalkkin ja takaseinän saumat tein ovimontussa.
Oven ohjurikin meni ensimmäisellä yrittämällä kohdalleen.
Huomenna on portaan avajaiset. Mikäli pellit suostuvat hyppäämään paikalle päivänvalon aikaa. Jälkikasvu kovasti kysyy milloin siitä saa kulkea. Eivät he bussiretkelle halua vaan tietävät, että auton kaapissa on sipsejä.
Selitä sitten nelivuotiaalle miksei hän saa sahata auton kylkeen reikää eikä hakata lattiaa atomeiksi rautakangella...
- Liitteet
-
- uusi raami.jpg (483.02 KiB) Katsottu 21757 kertaa
-
- vanha1.jpg (155.77 KiB) Katsottu 21757 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Takaporras valmis
Porraskaukalo tuli valmistettua alumiinilevystä. Reunoihin naputtelin 2cm pokkaukset. Levyt kiinnitin toisiinsa ja runkoon popniiteillä. Väliin laitoin butyylimassaa. Niitit saa helposti porattua auki mikäli kaukalo pitää joskus avata.
Pintaan tuli auton alkuperäinen porrasmuovimatto. Semmoinen ympyräkuvioitu teollisuusmatto. Kynnyslista pitää vielä asentaa, sitten kohde on valmis.
Porraskaukalo tuli valmistettua alumiinilevystä. Reunoihin naputtelin 2cm pokkaukset. Levyt kiinnitin toisiinsa ja runkoon popniiteillä. Väliin laitoin butyylimassaa. Niitit saa helposti porattua auki mikäli kaukalo pitää joskus avata.
Pintaan tuli auton alkuperäinen porrasmuovimatto. Semmoinen ympyräkuvioitu teollisuusmatto. Kynnyslista pitää vielä asentaa, sitten kohde on valmis.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Ylälautasen päivitystä
Laiska kun olen niin yritin irroittaa vanhaa lautasta pienestä luukusta renkaan etupuolelta. Sanomattakin selvää ei siitä mitään tullut. Ei mahtunut rälläkkä kääntymään.
Renkaat irti momentinkertojaa apuna käyttäen. Kevyesti aukesivat pyörän mutterit. On 1:79 kertoimella hieman veivaamista, mutta auki lähtivät ennen lumentuloa.
Renkaat sivuun ja auto pölkkyjen päälle. Tämän jälkeen riivin ruosteisen kurakaaren metallikekoon. Tallin katolla on pari palaa 2mm alulevyä. Niistä syntyy uudet kurakaaret.
Samalla tuli poistettua muutama kilo hiekkaa runkopalkin päältä.
Laiska kun olen niin yritin irroittaa vanhaa lautasta pienestä luukusta renkaan etupuolelta. Sanomattakin selvää ei siitä mitään tullut. Ei mahtunut rälläkkä kääntymään.
Renkaat irti momentinkertojaa apuna käyttäen. Kevyesti aukesivat pyörän mutterit. On 1:79 kertoimella hieman veivaamista, mutta auki lähtivät ennen lumentuloa.
Renkaat sivuun ja auto pölkkyjen päälle. Tämän jälkeen riivin ruosteisen kurakaaren metallikekoon. Tallin katolla on pari palaa 2mm alulevyä. Niistä syntyy uudet kurakaaret.
Samalla tuli poistettua muutama kilo hiekkaa runkopalkin päältä.
- Liitteet
-
- tmp_paljelaatta ja kilkkeet2023198078.jpg (230.17 KiB) Katsottu 21368 kertaa
-
- tmp_puupalje1255297381.jpg (239.97 KiB) Katsottu 21372 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Rölli-Berkhof
Autojobbarit käyttää usein kans just noit puu-osii alustassa. Sen täytyy olla hyvä ku neki käyttää!
N
N
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Pitää vissiin tukkia tuo putki sihisemästä. Haittaa kaupantekoa..
Totta toinen puoli. Noiden levyjen avulla saa uuden ylälaatan hitsattua vaateriin ja keskelle.
Eli putki tukitaan, jotta saan takaovelle paineet. Muuten pitää liinaräikällä laittaa takaovi säppiin.
Totta toinen puoli. Noiden levyjen avulla saa uuden ylälaatan hitsattua vaateriin ja keskelle.
Eli putki tukitaan, jotta saan takaovelle paineet. Muuten pitää liinaräikällä laittaa takaovi säppiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
Jaksaa aina ihmetyttää miten "hennosti" nuo pussit on kiinni ja nuo lautaset jne. vs. sellanen sadan kilon lehtijousinippu! =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Aika pienellä rakenteella tuo on toteutettu. Eikä tuo lautasen tuki ole edes keskellä palkkia. Ilmanippa on palkin vieressä ja puolet levystä on ulkopuolella. On nuo vanttiraudat 6mm paksuja ja ympäri hitsattuja saumoja ovat tehtaalla käyttäneet.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Rölli-Berkhof
No eipä noihin jousipussitukiin kohdistukkaa voimansiirrosta tai jarruista aiheutuvat voimat.
Nehän välittyy runkoon reaktiotangoilla. Ja ne kohdat onkin jo sitten ihan eri tukevuusluokkaa.
Väärinkuormatussa Ducatossa etujousituen yläpäähän kohdistuu melkein samat voimat kuin tuohon bussin jousipussin pidikkeeseen
Nehän välittyy runkoon reaktiotangoilla. Ja ne kohdat onkin jo sitten ihan eri tukevuusluokkaa.
Väärinkuormatussa Ducatossa etujousituen yläpäähän kohdistuu melkein samat voimat kuin tuohon bussin jousipussin pidikkeeseen

Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Päivän saldo
Päivän ahertamisen jälkeen sain uuden paljelaatan paikoilleen ja palkit massattua sekä leikattua uuden kurakaaren palasia.
Ilmapussiprojektista jäi uupumaan ilmanipan mutteri ja ilmaputken puristusrengas. Nämä tilasin Lohjan Volvolta. Eli homma on läjäämistä vaille valmis.
Vaikein vaihe hommassa oli vanhan laatan rippeiden poistaminen. Rälläkkä ei mahtunut kunnolla kohteeseen ja rosvosaha ei pystynyt noin paksuun tavaraan tai kyllä siitä ruoste lähti ja kauhea kalke. Polttoleikkuuvehkeet olisi ollut varmaa oiva keihäs tuohon hommaan.
Päivän ahertamisen jälkeen sain uuden paljelaatan paikoilleen ja palkit massattua sekä leikattua uuden kurakaaren palasia.
Ilmapussiprojektista jäi uupumaan ilmanipan mutteri ja ilmaputken puristusrengas. Nämä tilasin Lohjan Volvolta. Eli homma on läjäämistä vaille valmis.
Vaikein vaihe hommassa oli vanhan laatan rippeiden poistaminen. Rälläkkä ei mahtunut kunnolla kohteeseen ja rosvosaha ei pystynyt noin paksuun tavaraan tai kyllä siitä ruoste lähti ja kauhea kalke. Polttoleikkuuvehkeet olisi ollut varmaa oiva keihäs tuohon hommaan.
- Liitteet
-
- tmp_uusi laatta1255297381.jpg (266.42 KiB) Katsottu 21240 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Ei tullut valmista tänään. Volvolle tulleet mutterit ja pultit olivat vääränlaisia. Kovasti kaveri naputteli tietokonetta ja etsi sopivaa kilkettä. Ei ollut 87 vuosimallin tietoja koneella.
Sopivat osat löytyivät vanhan rasvan tahriman huoltomanuskan sivuilta. Huomenna pitäisi olla oikeat palikat.
Kävi mielessä, että olisi voinut ostaa Motonetistä M12 1,25 jengapakan ja vääntää tuon vaikka pallogrillin jalasta.
Siis tuo pohjaanlyöntikumin kiinnikepultti oli saanut korroosiota siipeensä ja näyttää omenan raadolta. Tee siihen sitten uusia kierteitä.
Sopivat osat löytyivät vanhan rasvan tahriman huoltomanuskan sivuilta. Huomenna pitäisi olla oikeat palikat.
Kävi mielessä, että olisi voinut ostaa Motonetistä M12 1,25 jengapakan ja vääntää tuon vaikka pallogrillin jalasta.
Siis tuo pohjaanlyöntikumin kiinnikepultti oli saanut korroosiota siipeensä ja näyttää omenan raadolta. Tee siihen sitten uusia kierteitä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Rölli-Berkhof
Kattelin tossa et mistäs sulle tulee ilma tohon pussiin ? Kun ei ole kun yksi reikä tossa ylälevyssä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Jep - vanha pultti on ontto eli ilma tulee pultin ja pohjaanlyöntikumin läpi. Volvo tarjosi uutta pulttia ilman reikää ja M12 1,5 jengoilla. Reijän olisin voinut porata, mutta tuo jengan muuttaminen ilmanipoille sopivaksi olisi ollut jo liian kylähullua. Jotain messinki/kupari matskua tuo vanha on, joten adapterin hitsaaminen ei onnistu mun vempaimilla.Bussiton kirjoitti:Kattelin tossa et mistäs sulle tulee ilma tohon pussiin ? Kun ei ole kun yksi reikä tossa ylälevyssä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
No ei voimia mutta kantaahan tuo lautanen 1/4 takapään painosta ja edessä 1/2 etupäästä eli n.3t Tukaton etupää kestää mitä vaan, vaikka vähän paukkuuki...Berkhof kirjoitti:No eipä noihin jousipussitukiin kohdistukkaa voimansiirrosta tai jarruista aiheutuvat voimat.
Nehän välittyy runkoon reaktiotangoilla. Ja ne kohdat onkin jo sitten ihan eri tukevuusluokkaa.
Väärinkuormatussa Ducatossa etujousituen yläpäähän kohdistuu melkein samat voimat kuin tuohon bussin jousipussin pidikkeeseen
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Takalautasen vieressä on iso reaktiotanko, jolla akseli ja kolmiotuki ovat kiinni toisissaan. Etu- ja takapalkeet ovat samassa ilmapiirissä, joten akseli keinuu palkeiden välissä ja ALB venttiili säätää paineen kuorman mukaan. Kai tuo etulautanen sen 1/4 kuorman kestää (2,5t).
Nyt on oikeat pultit ja mutterit. Ehkä huomenna Rölli on nipussa.
Nyt on oikeat pultit ja mutterit. Ehkä huomenna Rölli on nipussa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Rölli nipussa
Ja kestihän tuo lautasremppa viikon päivät.
Tuskien taival. En tiedä miten tuo ilmapussi kuuluu laittaa paikoilleen. Laitoin palkeen yläreunan kiinni ylälautaseen ja päästin paineilmaan sisään. No ei tuo alarinkula mennyt kohdalleen. Hirveä suhina.
Pussi pois ja uusi yritys. Nyt molemmat päät olivat tiiviisti kiinni, mutta alamaljan reunasta sihisee. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että rälläkkä oli osunut alamaljan reunaan ja tehnyt pienen viillon maljaan. Pussi pois ja ampeeriliimaa maljaan. Hieman hiontaa ja alamalja on kuin uusi.
Kolmannella yrittämällä pysyi ilmat sisällä ja pääsin asentamaan kurakaarta ja roiskeläppiä. Kiinnitin uuden alumiinisen kurakaaren Pop-niiteillä ja tiivistin saumat butyylimassalla. Päälle tuli alustamassaa runsas kerros.
Roiskeläpät kiinnitin poraruuveilla ja niidenkin pintaan tuli massaa.
Ihan mukava projekti. Kädet mustana massasta ja hartiat kipeänä auton tunkkaamisesta ja renkaiden paikalleen asentelusta.
Ja kestihän tuo lautasremppa viikon päivät.
Tuskien taival. En tiedä miten tuo ilmapussi kuuluu laittaa paikoilleen. Laitoin palkeen yläreunan kiinni ylälautaseen ja päästin paineilmaan sisään. No ei tuo alarinkula mennyt kohdalleen. Hirveä suhina.
Pussi pois ja uusi yritys. Nyt molemmat päät olivat tiiviisti kiinni, mutta alamaljan reunasta sihisee. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että rälläkkä oli osunut alamaljan reunaan ja tehnyt pienen viillon maljaan. Pussi pois ja ampeeriliimaa maljaan. Hieman hiontaa ja alamalja on kuin uusi.
Kolmannella yrittämällä pysyi ilmat sisällä ja pääsin asentamaan kurakaarta ja roiskeläppiä. Kiinnitin uuden alumiinisen kurakaaren Pop-niiteillä ja tiivistin saumat butyylimassalla. Päälle tuli alustamassaa runsas kerros.
Roiskeläpät kiinnitin poraruuveilla ja niidenkin pintaan tuli massaa.
Ihan mukava projekti. Kädet mustana massasta ja hartiat kipeänä auton tunkkaamisesta ja renkaiden paikalleen asentelusta.
- Liitteet
-
- tmp_ilmat pihalla168666323.jpg (301.48 KiB) Katsottu 20772 kertaa
-
- tmp_alukaari-1326389799.jpg (223.16 KiB) Katsottu 20772 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
Siitähän tuli parempi ku pussillinen uusia!
Pystyykö muuten tuollasen ryppysen lautasen sipasee lamellilaikalla puhtaaksi, maalaamaan ja niputtamaan, meinaan että saako tuon vanhan (ehjän) pussin ehjänä irti ja takas? Etupussi sihisee ja meinasin takalautasen kunnosta että varmaan korroosioo välissä ku seissy kauan.
Pystyykö muuten tuollasen ryppysen lautasen sipasee lamellilaikalla puhtaaksi, maalaamaan ja niputtamaan, meinaan että saako tuon vanhan (ehjän) pussin ehjänä irti ja takas? Etupussi sihisee ja meinasin takalautasen kunnosta että varmaan korroosioo välissä ku seissy kauan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
Saa tuon pussin pois ehjänä. Puukalikalla ja vanerilevyn palalla tuon houkuttelin ulos. Runkoa niin korkealla kuin iskari antaa myöden. Ylä- ja alalautasen väliin jää semmoinen parin tuuman rako.
Rölliin laitoin vanhan ilmapussin takaisin. Se oli hyvässä kunnossa, joten vaihtamiseen ei ollut tarvetta. Ylälautasen hioin ja maalasin. Alamaljalle en tehnyt muuta kuin tuon paikkauksen. Alamalja oli alareunasta ruosteessa, mutta pussin sisälle jäävä osa oli hyvässä sinkissä.
Hieman saippuaa laitoin ilmapussin reunoihin asennusta helpottamaan.
Juu kyllähän tuo kurakaari on kuin uusi ja uusihan se on. Pitää varmaan askarrella toiselle puolelle samanlainen. Viime syksynä tuli tehtyä korjaamon avustuksella toisen puolen ylälautanen. Silloin en uskaltanut itse hommaan ryhtyä. Pelotti silloin tuo auton tunkkaaminen tuolla Röllin mukana tulleella pullotunkilla.
Uteliaisuuteni voitti pelkoni. Akseli lepäsi 4x4" puupalikoista pinotun kehikon päällä ja tunkilla nostin runkoa palkeen irroittamista varten. Viiden sentin raon sain aikaan tuolla menetelmällä.
Olisihan sitä voinut tunkata runkoa ylemmäs ja olisi antanut akselin roikkua ilmassa, mutta silloin rungon alle tuleva puupino olisi tullut todella korkeaksi ja tunkkikin olisi ollut tapissa.
Rölliin laitoin vanhan ilmapussin takaisin. Se oli hyvässä kunnossa, joten vaihtamiseen ei ollut tarvetta. Ylälautasen hioin ja maalasin. Alamaljalle en tehnyt muuta kuin tuon paikkauksen. Alamalja oli alareunasta ruosteessa, mutta pussin sisälle jäävä osa oli hyvässä sinkissä.
Hieman saippuaa laitoin ilmapussin reunoihin asennusta helpottamaan.
Juu kyllähän tuo kurakaari on kuin uusi ja uusihan se on. Pitää varmaan askarrella toiselle puolelle samanlainen. Viime syksynä tuli tehtyä korjaamon avustuksella toisen puolen ylälautanen. Silloin en uskaltanut itse hommaan ryhtyä. Pelotti silloin tuo auton tunkkaaminen tuolla Röllin mukana tulleella pullotunkilla.
Uteliaisuuteni voitti pelkoni. Akseli lepäsi 4x4" puupalikoista pinotun kehikon päällä ja tunkilla nostin runkoa palkeen irroittamista varten. Viiden sentin raon sain aikaan tuolla menetelmällä.
Olisihan sitä voinut tunkata runkoa ylemmäs ja olisi antanut akselin roikkua ilmassa, mutta silloin rungon alle tuleva puupino olisi tullut todella korkeaksi ja tunkkikin olisi ollut tapissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Rölli-Berkhof
Korinkorotus nappi alas -> kori ylös, pölkkyjä "rungon" alle ja korotus pois, renkas on ilmassa, tai ainakaan ei kanna? Ratas pois (tunkilla tukivarresta avittaen) jos tiellä -> tuunaus. Renkas paikolleen, korotus, pölkyt pois, korotus alas ja baanalle =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Rölli-Berkhof
Hyvä tuki ton rungon alle on pätkä koivun runkoa 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Rölli-Berkhof
28.12.2013
Sisävaloja ja ennen julkasematon kuva takapöydästä
Paljon on vettä virrannut Röllin viereisessä ojassa....
Plus neljä pimeää ja sataa vaakasuoraan - ei oikein anna motivaatiota bussiretkeilyyn saatika auton ehostukseen. Jotain pientä kuitenkin. Yksi retki tuli tehtyä Flamingo-vesipuistoon ja Rölli on saanut luvan toimia vierashuoneena muutamaan otteeseen syksyn mittaan.
Käytävävalot
Röllissä on yhdeksän käytävävalaisinta. jokaisessa kuusi 20W polttimoa. Sanomattakin selvään, ettei nuo lupaa pitkää puska-aikaa. Suunnitelmissa oli lisätä tuonne 12v ledivalaisimia, jotaka saavat virtansa huumoriakulta. Tämä akku syöttää virtaa raikasvesipumpulle, etupöytäryhmien valaistukselle ja kamera-akkujen laturille. Yhdellä latauksella tuli pärjättyä koko viime kesä.
Ikeasta löytyi kustannutehokkaita ledivalaisimia 4/paketti ja paketin hinta on 20eur. Mukana tuli muuntaja, mutta se sai luvan lentää miljoonalaatikkoon. Ledit toimivat 12v jänniteellä. Jokaisen käytävävalaisinkoteloon tulee yksi ledivalaisin. Eihän noista ihan samaa valotehoa tule kuin auton alkuperäisistä, mutta kulutus on hieman pienempää. Jätin auton alkuperäiset polttimot paikoilleen - niitä voi käyttää ajon aikana.
Takapöytäryhmä
Kaksi penkkiparia pääsivät takaisin Rölliin. Sijoituspaikaksi tuli takaoven kohdalla oleva pöytäryhmä. Siinä oli ennen irtotulit, mutta niitä ei voinut oikein käyttää ajon aikana. Uusi järjestely mahdollistaa "Nightliner"-tyylisen matkustamisen - ei näy ulos, ei näe sisään, vessa ja jääkaappi askeleen päässä. Nyt koko konklaavi voi parantaa maailmaa suljettujen ovien takana ja kuski eli minä saa keskittyä ajamiseen
...Totta toinen puoli; On mukava, että autossa on useita istumapaikkoja ja osastoja. Voi lukea kirjaa rauhassa kerrossängyssä, hakata pleikkaria etupöydissä tai maata sohvalla ja napostella rypäleitä. Paitsi minä - saan hämmentää rattia tuntitolkulla ja sitten, kun pysähdytään saa raahata puutarhakaleusteita, uimaleluja, pihagrilliä, polkupyöriä niska limassa - ei hetken rauhaa. Viimein klo 1:39, kun kaikki muut ovat nukkumassa rypälerasiassa on kaksi nahistunutta rypälettä tulee kärttyinen paikallinen hakkaamaan lasia ja kovaan ääneen toteaa: Tämä on minun parkkiruutuni tai jotain vastaavaa...
Sisävaloja ja ennen julkasematon kuva takapöydästä
Paljon on vettä virrannut Röllin viereisessä ojassa....
Plus neljä pimeää ja sataa vaakasuoraan - ei oikein anna motivaatiota bussiretkeilyyn saatika auton ehostukseen. Jotain pientä kuitenkin. Yksi retki tuli tehtyä Flamingo-vesipuistoon ja Rölli on saanut luvan toimia vierashuoneena muutamaan otteeseen syksyn mittaan.
Käytävävalot
Röllissä on yhdeksän käytävävalaisinta. jokaisessa kuusi 20W polttimoa. Sanomattakin selvään, ettei nuo lupaa pitkää puska-aikaa. Suunnitelmissa oli lisätä tuonne 12v ledivalaisimia, jotaka saavat virtansa huumoriakulta. Tämä akku syöttää virtaa raikasvesipumpulle, etupöytäryhmien valaistukselle ja kamera-akkujen laturille. Yhdellä latauksella tuli pärjättyä koko viime kesä.
Ikeasta löytyi kustannutehokkaita ledivalaisimia 4/paketti ja paketin hinta on 20eur. Mukana tuli muuntaja, mutta se sai luvan lentää miljoonalaatikkoon. Ledit toimivat 12v jänniteellä. Jokaisen käytävävalaisinkoteloon tulee yksi ledivalaisin. Eihän noista ihan samaa valotehoa tule kuin auton alkuperäisistä, mutta kulutus on hieman pienempää. Jätin auton alkuperäiset polttimot paikoilleen - niitä voi käyttää ajon aikana.
Takapöytäryhmä
Kaksi penkkiparia pääsivät takaisin Rölliin. Sijoituspaikaksi tuli takaoven kohdalla oleva pöytäryhmä. Siinä oli ennen irtotulit, mutta niitä ei voinut oikein käyttää ajon aikana. Uusi järjestely mahdollistaa "Nightliner"-tyylisen matkustamisen - ei näy ulos, ei näe sisään, vessa ja jääkaappi askeleen päässä. Nyt koko konklaavi voi parantaa maailmaa suljettujen ovien takana ja kuski eli minä saa keskittyä ajamiseen

- Liitteet
-
- dioder2.jpg (370.3 KiB) Katsottu 20403 kertaa
-
- takapöytä.jpg (357.97 KiB) Katsottu 20403 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Rölli-Berkhof
Rosvolinna kirjoitti: ..kun kaikki muut ovat nukkumassa rypälerasiassa on kaksi nahistunutta rypälettä tulee kärttyinen paikallinen hakkaamaan lasia ja kovaan ääneen toteaa: Tämä on minun parkkiruutuni tai jotain vastaavaa...

