SCANIA BERKHOF -91

Kerro omasta projektistasi
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja jeepster »

kannattaa tukea nuo etu ja takapäät autosta
Hieman ainakin takamoottorisessa jäi laikka kiinni, ku nappas tuon alaputken poikki.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Carman »

Taas täytyy kiitellä Ajokin 80-luvun insinöörejä kun päättivät uittaa Royalit sinkissä... 8)

Nimim. Ei yhtään ruostetta korin rungossa


Aikaa saa varmasti menemään noiden uusintaan, muuten onneksi helppoa hommaa.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

jeepster kirjoitti:kannattaa tukea nuo etu ja takapäät autosta
Hieman ainakin takamoottorisessa jäi laikka kiinni, ku nappas tuon alaputken poikki.
Ja varmaan tehä homma tasamaalla pussit joko täynnä tai tyhjänä, ettei mee jengalle koko auto!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja j0ri »

No melkosen on rapsakkaan näköistä tavaraa tuolla.. :( Mutta jos auto on huvin ja harrastuksen vuoksi hankitu, niin eihän siinä sen kummempaa kuin rautakauppaan vaan. Jos aikaa piisaa eikä itseään veloita, ei pitäisi kalliiksi tulla, tsemppiä! :)

Itse opettelin hitsaamaan bussiharrastuksen "pakoittamana" :wink:

Lahtelaisen himmeli näyttäisi jotenkin jämymmältä, mutta voi olla alukorin tähden.

Tavaratilan ja akselin välisestä seinästä ruostuneet pellit pois. Ainakin Lahtelaisessa pyöränkohdalta nousee koko pala ylös kuten ruuman luukut. Ja johan alkaa tilaa syntymään. Keljuinta on kun joitain kohtia joutuu hitsaamaan alapuolelta. Mut kyl se siitä kun alkuun pääsee.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Hei tuas!!

Haittaakohan ketään (katsastusmiestä), jos hitsaan uuden rungon kuvan mukaisesti entisten palkkien päälle? Säästäisi hemmetisti aikaa ja olisi myös paljon kestävämpi, koska hitsaus saumoja tulisi 1/3 osa siitä mitä alunperin oli??? Odotan pikaista vastausta. Hirvee tohina ja into päällä :D
Liitteet
20130704_182745.jpg
20130704_182745.jpg (149.56 KiB) Katsottu 16831 kertaa
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

kattoppa sitte että ei nouse liian ylös.ei meinaa mee luukut kiinni :D
Ja tietty kannattaa kaikki ruostepaska poistaa.Nopeesti ron hässäkän hitsaa samaan malliinkin kun on ollut.
Mitta käteen ja vamiit pätkät,nopeesti ne sitte rotaa kiinni
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

On mittailtu, et mahtuu luukut kii.. mut siis siitä ei ole mitään haittaa jos niin teen?



vanha vanaja kirjoitti:kattoppa sitte että ei nouse liian ylös.ei meinaa mee luukut kiinni :D
Ja tietty kannattaa kaikki ruostepaska poistaa.Nopeesti ron hässäkän hitsaa samaan malliinkin kun on ollut.
Mitta käteen ja vamiit pätkät,nopeesti ne sitte rotaa kiinni
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

Mites noi pohjalevyt,eikö niissä ole nyt kulkenut sauma niin että kumpaakin levyä on kolottu sauman kohdalta.ajattelin vaan että tulis tiiviimpi sauma,pölyhän tunkee jokaseen rakoon ja jokaisesta raosta.
Mitä vähemmän tonne ristikkoon jää paskaa kerääviä rakoja sen paremmin se säilyy ehjänä.
Meinasitko hitsailla noiden pitkittäin olevien päällekkin uutta tavaraa??
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kannata tehdä samalla tavalla kuin alkuperäinen. Ei ole iso homma - been there done that. Kyseessä oli kyllä Volvon takapaksi, mutta sama rakenne.

Kuten tuolla aikaisemmin kirjoiteltiin. vanerin saa tiiviimin. Kura särkee muuten nuo ehjät pitkittäisruodot. Paksulti alustamassaa ympäriinsä. Kestää seuraavat kaksi vuosikymmentä ellei jopa kauemminkin...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Mut kysymys oli edelleen, et saako tehdä noin jos välttämättä haluan?....
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

ENTÄ JOS LAITAN TOLLASET PUTKET MYÖS PITUUS-SUUNNASSA?? SILLOIN EI JÄÄ MITÄÄN RAKOJA. SÄÄSTÄN AIKAA/ RAHAA/ HERMOJA YM TM.
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Meinasin myös kaikki palkit suojata myös sisäpuolelta. Reikä palkkiin, alustasuojamassaa sisäpuolelle ja kumitulppa reikään ja avot!!
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

Ei kai tota mikään kiellä tekemästä.
Eikö se riitä että on ehjää rautaa
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ei se leimaaja tiedä millaset ne kuuluu olla. ja jos se on about samanlainen ja yhtä vahva ku tehtaalta tuskin se siihen puuttuu.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

näin äkkiseltään tuntuu, ettei tuo hitsauksen määrä ainakaan rautaa lisäämällä vähene. Ei katsuria kiinnosta minkälainen himmeli siellä on, kunhan on ehjä. Siistit saumat ja massaa päälle.

Omassa rojektissani jätin pakit suojaamatta sisältä. Joku tehdasrasva sinne jäin. Rölli on jo uusiometallia ennen kuin ne puhkiruostuvat...

Tärkeintä on kalibroida oma vaivanäkö saavutettuun hyötyyn. Joskus kokonaisuutta on hankala nähdä kun liian läheltä katsoo. Oma tavoitteeni on saada auto pidettyä ehjänä x-vuosia ja saada kulut pysymään järjen rajoissa. Pikku remppaa sillion tällöin... yksi pussinlautanen tuolla vinkuu ja pyytää lisärautaa vai laittaisiko lämmivesivaraaja paikoileen ja ostaisi kaikki tarvittavat putket ja liittimet? Lainakseeni rallia harrastavan ystäväni sanoja; Auto kyllä kertoo kun se haluaa lisää osia ja sitä pitää totella.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Voi sinne laittaa miten tahtoo kun rakenne pysyy vähintään alkuperäisen vahvuisena. Itse laittasin sinkittyä tavaraa, ei huolettas sisäpuolen suojaus ja ulkoakaan ei tarviis suojata ku hitsisaumat. Toki voi massalla peitellä mutta sen alla rauta pääsee muhimaan huomaamatta. Maalatut rakenteet kestää pelkkää massaa paremmin ihan varmasti. Jos kotelosuojan roiskit mustan sisään, niin jätä reikä, pääsee kondessivesi pois, kun sitä kosteutta kuitenkin sinne jää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Neljä päivää rälläköintiä, puhdistusta, olutta, kiroilua ja lisää rälläköintiä, puhdistusta ja olutta...

Nyt näyttäs tältä...

Lisää rautaa tulossa vielä reilusti väleihin jne..
Liitteet
bus2.jpg
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hyvältä tuo näyttää :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Paljonko muuten oli mittarissa kun ostit? Ollaan Yhdistykselle tekemässä linjuria ja oltaisiin kiinnostuneita tommosesta berkhoffin tasalattiaisesta. Noita ruosteita vaan mietin että näkeekö niitä purkamatta autoa ollenkaan?

nii ja muoks vielä että paljon korkea?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä nuo heikot kohdat pystyy tarkistamaan. Tavaratilojen palkit näkyvät vanereiden alta. Ilmapussien lautaset ja iskarit pystyy kyllä kurkkimaan.

Tuo Scanian takarunko on hieman hankalampi tarkastaa, mutta auton perän voi ajaa rinteeseen ja jo mahtuu ukko tihrustamaan.

Mun -87 Berkhofissa on käytävän keskikohdalla seisomakorkeutta 195cm. 3,6m silloista olen mahtunut menemään...voisihan tuon joskus mitata.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla lukee mittariston tarrassa "Hooghte 3.7m" ja sen kokosesta sillasta menee raapimatta ali. Kattoluukusta vilkastuna jäi vielä vaaksan verran ratikan ajolankoihin matkaa. Ü

N
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

vihvila kirjoitti:Paljonko muuten oli mittarissa kun ostit? Ollaan Yhdistykselle tekemässä linjuria ja oltaisiin kiinnostuneita tommosesta berkhoffin tasalattiaisesta. Noita ruosteita vaan mietin että näkeekö niitä purkamatta autoa ollenkaan?

Huomattavasti vähemmällä työllä pääsette kun tekee kunnollisesta aihiosta tasalattiaisen, kun berkhofista ehjäkorisen. Ne berkhofit joita olen tavannut on ollut joko huonoja tai erittäin huonoja. Mustanraudan carruksetkin on vielä tehty raudasta noihin verrattuna.

nii ja muoks vielä että paljon korkea?
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu...

Ihan raatoa ei kannata hommata vaikka olisi kuinka tasalattia. Kyllä tuossa minunkin autossa on palkki jos toinenkin vaihdettu joko minun tai edellisen omistajan toimesta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Mistä oote tehneet uudet päädyt tavaratilaan? Peltiä oli alkuperäinen mitä nyt siitä oli jäljellä.... ruostuu äkkii puhki. Nyt ois tavaratilan palkit hitsattu ja seuraavaks pitäs ostaa lattiaan filmivaneria. Mietin että tekiskö samasta päädyt. Entäs äänieristys?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SCANIA BERKHOF -91

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rölliin laitoin takatavaratilan etuseinän alumiinilevystä. 2mm alu ja sisäpintaan 18mm filmivaneri. Alkuperäinen oli tehty pellistä ja vanerista. Alimmat osat löytyvät kohonneena rautapitoisuutena Teuvan seudun pohjavedestä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin