Neoplan N122 Doubledecker

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Makkarin kulmiin piti tehdä valaisimet. Idis oli jo hanskassa mutta toteutus hakusessa. Tästä lähdettiin. Kaaret paksusta vanerista kooliksi ja siihen petsattua pyörörimaa naulaimella.
kuva poissa, serveri vaihtuu..

Tarkkaankin mitattuna paikalleen rimat suotaa liikaa ja vaatii vielä 3. kaaren keskelle joka sitoo ne sitten hyvin tasaisesti paikalleen. Samalla kun ottaa tuon pois niin sisäpintaan laitan jonkun lämpöä kestävän "kalvon" joka tasaa sisältä tulevaa valoa. Samaan tyyliin kuin jalkalampun varjostin tasaa polttimon hehkua.
kuva poissa, serveri vaihtuu..

edit: nyt kun tuota kuvaa katseli niin "ratkaisu" löytyi ja aamulla muutan tuon niin että rimat upottuu ylälevyyn sisälle 12mm reikiin ja alas samanmoinen "taso" johon kepit myös upottuu ja kaarituki vaan ainoastaan keskelle. Katkon rimoja alhaalta n. 10cm niin että alas syntyy n. 10x20cm puukotelolle tila johon saa polttimot/ledit piilotettua. Vaikea selittää.. huomenna kuvan kanssa paremmalla onnella :)
Viimeksi muokannut Jone, 14 Touko 2007 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Purkutuomio tuli koko pask.... :lol: Idiksestä pidetään vielä kiinni mutta toteutus vaatii vielä muutaman ajatuksen. Mittatarkkuus on oltava +-1mm muuten valaisimet ei kestä katsetta. Päätin parantaa työkaluja sellaiseksi että tuo on mahdollista. Olkoon valaisinidea tuossa muun homman ohessa kypsymässä vielä. Kiva noita on jouten pipertää kun ei ole mahdollista muuta tehdä. Hakusessa on sellainen teema kaikkeen että valisimet istuu ja materiaalit ovat sovussa keskenään. Pikkurahalla ja välillä vähän isolla työlläkin, kunhan vaan on mukavaa..

Neoplanin tehtaan "after sales" jamppaan on muotoutunut jonkun moinen kontakti ja tänään sain häneltä autoni vesikierron kaavion ja voi turhana lopettaa ilmausventtiilin etsimisen sillä se ei olekaan tässä korkeimmassa kohdassa autoa niin kuin olen oppinut vaan paisuntasäiliössä.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tänään hieman väliseinän tekoa makkariin.
kuva poissa, serveri vaihtuu..



Hieman tukea tulevalle pienelle LCD telkkarille. Kova selkäkipu pakotti kotiin lepäämään eikä sallinut enempää puuhastelua vaikka mieli kovin tekikin rakentaa.
kuva poissa, serveri vaihtuu..
Viimeksi muokannut Jone, 14 Touko 2007 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

jone-51k kirjoitti:Tänään hieman väliseinän tekoa makkariin.
Kuva



Hieman tukea tulevalle pienelle LCD telkkarille. Kova selkäkipu pakotti kotiin lepäämään eikä sallinut enempää puuhastelua vaikka mieli kovin tekikin rakentaa.
Kuva
Minkäs kokonen töllötin tulossa?!
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

2 kpl vanhoja 17" ois ylimääräisenä. Toinen niistä menee makkariin telkuksi mutta "viihdepuolelle" varmaan pitäs hommata joku isompi/parempi. Kattoo nyt sitten kun on hankinta edessä että mimmoiseen raha riittää. Melko viimeisenä hankintalistalla. Makkarin näyttö on siis 17" TFT monitori johon liitän tälläisen muuntimen http://www.siitek.com/products.php?catid=30&id=154
Näin tuohon voi liittää DVD-soittimen ym. signaalin tai sitten läppärin jossa DVB telkkari(digiboxi). Vanha littunäyttö toimii siis mainiosti telkkarina jne..
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Ootkos miettinyt kustannusarviota ?..... tuolla karavaanipuolella kaveri tehnyt bussista matkailuauton ja olikohan arvioinut maksaneen
80-100 000 €..... henkilökohtaisesti en uskalla edes ajatella mikä lopullinen hinta omalla.....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tämä projekti ehkä vaikuttaa hurjammalta kuin mitä ehkä onkaan. Vaikea on budjetoida tarkasti. Perusajatus olisi saada "perusrunko" nyt kasaan ja ehostaa siitä jahka on taas mahdollista rahallisesti ja ajallisesti. Tonneja on mennyt ja tulee vielä menemään..
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tänään oli pikkusen mikserin suojausta jotta pöly ei tärvele laitteita jotka oli pakko laittaa paikalleen koska myöhemmin se ei enää ole mahdollista.
Kuva

SuomiSoffat piti purkaa atomeiksi. Selkänoja oli liian korkea ja rujosti vaan paskaksi koko vehahoito ja selkänoja siirrettiin alemmas ja syvemmälle suhteessa istuinosaan. Makuutilan leveydestä ei tingitty milliäkään. Pate pähkäilee niin että savu nousee korvista.
Kuva

Mallattiin päällisen kanssa ja todettiin että sokkelin se vaatii niin kuin oli alunperin ajatuskin. Pikkusen madalletaan jalkoja että sopii suhteessa muihin sisustuksiin. Resepti toimii ja toinen samanmoinen otetaan juuri nyt työn alle..
Kuva
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Hyvältä näyttää!!! Taas alkaa vaan hävettää tuo meijän prokkis :(
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tattista vaan! Kokeiltiin vielä toisella sohvalla ja tilaa olikin enempi kun luultiin ja tällä mennään kun kerran mahtuu. 2 sohvaa tuohon siis.

Kuva
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

jone-51k kirjoitti:Tattista vaan! Kokeiltiin vielä toisella sohvalla ja tilaa olikin enempi kun luultiin ja tällä mennään kun kerran mahtuu. 2 sohvaa tuohon siis.

Kuva
Et vissiin ajatellut laittaa pöytää väliin?! vai?
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Juuh, eipä tuohon oikein pöytää sovi. Juomamukien/pullojen upotukset jos laittas molempiin päihin sohvia niin niillä pärjää tuossa kohtaa. Joku semmonen systeemi pitäs olla tai juomat on nurin ihan varmasti ja se ei tee hyvää laminaatille ja lattilämmityselementeille. Reissuilta oppineena tietää kuinka paljon porukassa vettä/limua/kaljaa kuluu kesäkuumalla ja niille olisi hyvä olla joku paikka mihin pullot laskea.

Sapuskaa olis tarkoitus lapioida alakerrassa jossa myös pieni keittö tulisi olemaan ja sinne joku pöytäkompleksi pitäs istuttaa sitä varten. Ylös keulaan olisi kanssa tarkoitus laittaa pöytä poikittain. Siinä haasteena on käytännöllisyys ja estäminen tavaroiden sinkoamisesta tuulilasiin.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tarvikkeiden hankkimista vuorossa. Vielä 4 isoa ikkunaa pitää maalata ja eristää niin ettei niistä kimpoile ääni kun tuolla ylhäällä töitä tekee. Siihen on omanlaistansa materiaalia olemassa ja mm. http://www.noisetek.fi/fi_prod.htm valmistaa sellaisia. 4kpl 200x100cm levyä tilasin paikallisen myyjän kautta. Noissa on asennusta jeesaava tarrapinta toisella puolella. Ajattelin varmistaa kiinnityksen ruiskutettavalla kontaktiliimalla. Tuo Noisetek muuten valmistaa kumimattoja mm linjureihin. Sopivia kuvioita joka lähtöön ja jälleenmyyjiä Helsingistä Ouluun.
Keikkabussilla noudettiin levyt:
Kuva

SuomiSoffaan oli kuulema tullut nyt ne oikeat sohvat ja ne pitäisi hakea mutta käyn vasta ensiviikolla kun maalaus ja muu sotku on ylhäältä ensin hälventynyt.

Katossa on molemmin puolin kanavat joissa on ilmaventtiilejä, kytkimiä ja valoja. Kaikki nuo on kiinnitetty sellaisiin levyelementteihin jotka on helppo naksutella irti. Otan nuo kaikki pois ja teen uudet. Tuohon sopivan levymateriaalin metsätys olikin rajua. Ei sitten löytynyt mistään sopivalla pinnalla olevaa kestävää 6mm levyä. Annoin jo periksi ja pää painoksissa teputtelin levyliikkeeseen ja olin taipumassa perus 6mm MDF-levyyn ja maalaan sen sitten itse. Kysyin kuitenkin että eikö ole todellakaan mitään muuta hyllyssä ja siihen jannu sitten että heeetkinen, onhan tuolla takana harmaaksi maalattua filmivaneria, sopisiko se? Ja eikun pihalle katsomaan ja se oli siinä! Just sopiva sävy, maalipinta sellaista tiivistä appelsiini/syheröä kuin pulverimaalia olisi. Hinta oli 13€ sahattuna/m2. Tilasin maanantaille 24kpl 26cmx150cm levyjä.

http://www.bebek.fi tilasin postitse ledit sitten noihin kattolevyihin laitettavaksi. Valmispaketit hylkäsin hinnan takia. Tuolta kirkas ledi, siihen metallikanta, asennusta/vaihtoa jeesaava pikaliitin ja 24V-jännitteelle vaadittava vastus teki yhteensä 2,25€/kpl. Aika edullista kun vertaa paketetteihin. Tosin niissä tulee muuntaja mukana mutta mihimpä sitä tässä kaipaa?
Kuva


Tässä 60kpl valoja kattoon tykötarpeineen. Musta isompi molpura on laser-moduli sitä "tähtäinprojektia" varten josta olikin tuolla juttua. Vastuspussukassa on tehonkestoltaan erikokoisia vastuksia. Sähkömies en ole mutta sen olen oppinut että oikea vastus pitää kullekin käytössä olevalle jännitteelle tai ledille käy hullusti. http://www.spelektroniikka.fi sivuilta lunttasin että bussin n.28V jännitteelle sopiva vastus on 1,5kohm/1W. Saapi se olla isompikin mutta tuo on minimisuositus ettei ledi pala rikki. Ledi alkaa loistaa jo muutaman voltin jännitteellä mutta sitä isompaa jännitettä on jo hieman jarruteltava vastuksella. Pikaoppitunnin otin täältä: http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index ... 8.sis&pa=j

Lisäksi pikkupussukassa on 5kpl punaisia kirkkaita ledejä. Nämä onkin vekkuleita sillä ne vilkkuupi ihan itsestään ilman mitään oheiselektroniikka. Virtaa vaan ja vilkkuminen alkaa. Näiden avulla viestitän rosmoille etteivät ole tervetulleita kulkuriini.

Kuva

edit: Se piti vielä lisätä että koko valojupakassa on parasta se että saa hyvää valoa ja sinne minne sitä tarkasti haluaa laittaa. Kulutus noilla 60 ledillä on vajaa 10W. Eipä toinna miettiä että hehkuttaako yhtä 10W polttimoa vai 60kpl ledejä :)
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

No niin tässä se taas todistettiin ettei sähkömieheksi ole..mitä lie taas laskeskellut. Ledi syö virtaa tosin vain 20mA joka tekee siis 24V 28W (kai) :oops:

Mutta eikös tuossa sarjassa ole juuri se huonoa että jos sarjasta pimahtaa yksi niin sen virta jakautuu taas muille ja sitten pimahtaa toinen ja...

Ajattelin laittaa kaikille omat vastukset. Muutaman minuutin lisähomma ja ompahan huoleton systeemi ja helppo vaihtaa rikkonainen joukosta.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Kyllä minakin olen suunnitellut muutaman ledin sarjaankytkentää + vakiovirtalähdettä esimerkiksi 78L05-regulaattorista rakentaen. Ainakin toistaiseksi tuo hupivirran käyttö on sen verran pientä kun autoon ei ole tälle kesälle suunnitteilla juurikaan hienouksia (läppäri-PC, puhelimen laturi + valaistus) että LED-sisävalot voisi ottaa ajopiirturin kellon syötöstä pienen (1A) sulakkeen kautta ja muut normaalisti päävirtakytkimen takaa. Eipä tarvitse hupiakkuja erikseen jos sisävalot syö pari ampeerituntia yössä, nykyiset akut kestää kuukauden valaistusta yhteen menoon.

Vakiovirtalähdettä käyttäen se pimahtamisen vaara pitäisi olla pienin (jännitepiikit ei haittaa) ja pimahtamisen jälkeenkin muut on turvassa - jos särkynyt ledi johtaa, muut saa silti normaalivirran, jos ei ne on pimeänä kunnes viallinen on korjattu.

Alkuviikosta olin muuten näkevinäni uudehkon bussin jossa oli ilmeisesti ledeillä tehty yövalaistus, 3-4 sinertävää lamppua (lediä?) per ikkuna.
Jykä
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Jännnä juttu että minäkin olin jo vastannut tuohon LED hässäkkään mutta minne lie oli vastaus mennyt :roll:

Mähän lähetin sulle sen kytkennän kuvan, miten se vakiovirtajuttu tehdään 2:lla komponentilla. Minne sä sen kadotit ?? Meinasit laittaa sen näytille.

-Jussi-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Jo ehdin unohtaa mutta tässähän tämä:

Kuva

Sisu:
Jännitteestä riippumaton vakiovirta kytkis. Ledien määrä riippuu kynnysjännitteestä.
Oikealla olevaan johtoon akkujännite. Vasemmalla oleva johdon pää maihin. Vastus on 68 ohmia joka antaa 18.2mA

Kaavoja:
Akkujännite - regulointivakio - refrenssijännite = max ulostulojännite

Akkujännite voi olla välillä 22 -30V
regulointivakio = 1V
refrenssijännite= 1.25V

-> 22V -1V - 1.25V = 19.75V
19.75V / 3.2V (ledin kynnysjännite) = 6 lediä sarjaan

virta ? -> 1.25V / haluttu virta = ton vastuksen koko. Mallikuvassa 1.25V / 68ohmia = 0.0182 A = 18.2 mA

Tuossa mun kuvassa on erikoisledi jossa on 4 lediä sarjassa. Toimii silläkin mainiosti. Jos haluaa enemmän virtaa niin laittaa tuon vastuksen pienemmäksi.
50 mA = 25 ohmia
40 mA = 32 ohmia
18 mA = 68 ohmia
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

10 lediä aina yhteen 1500x260 levyyn. Gigantista tarttui käteen hiusleikkuri ja muuten kyllä lähti tupee otsalta aika äsäkästi. Runoilijapojasta tuli hetkessä häijy. Ledit 30cm jaolla niin että alkaa 15cm levyn päästä. Näin viimeinen ledikin on 15cm päässä päätyä ja näin levyt käy toisiinsa peräkkäin muodostaen säännöllisen ja katkeamattoman ledirivistön.
Kuva

Ronski napsii ledien runkoja paikalleen. Pora repi vähän nurjalta puolelta eikä edes puuta vasten poraaminen tahtonut auttaa. Pitäs porata kovemmilla kierroksilla hyvällä poralla ja vielä puuta vasten. Tässäpä tuo ei haittaa kun piiloon menee. Sen verran tosin että ledin mukana tuli onnettoman pienet prikat niin ne tulee vaihtaa isompiin ettei ledi osoita vinoon kun pohja heittää repimisen takia hieman.
Kuva

Muutama lärpäke saatiin kasaan. Sähköistystä vaille valmista.
Kuva


Vähän mallattiin kokeeksi paikalleen ja todettiin että hommahan toimii.
Kuva
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eilen oli projekti "savut" vuorossa. Ainainen pula pitkistä starttikaapeleista sai luvan loppua ja kävin kunnon akkukengät ja ja 6m+6m öljyt kestävää 25m2 silikonikaapelia ja niistäpä syntyikin oivat ja varmasti kestävät kaapelit eikä nämä hehku punaisena ihan heti kun starttailee. Akuthan tästä pelistä muuten "jäätyi" heti 3 asteen pakkasella. Ei antanut saksan kauppias kovin hyviä akkuja suomipojalle mukaan...

Kuva

Takaluukkua kannattelevat sylinteritangot oli menny kaput. Neste oli karannut pois niistä. Siistä puuklapit kannakkeeksi ja liemiä lisäämään. 20 lirtaa hurahti nestettä eikä mittari vielä edes värähtänyt. Lisätään tuonnempana sitten täyteen kun samalla ilmataan jne. Öljyäkin meni muutama litra. Hihnat sun mut tarkastelin ja ei mitään kummajaisuuksia näkynyt niin eikun vaan sitä savua etsimään.

kuva poissa, serveri vaihtuu..

Uusilla apukaapeleilla otettiin keikkabussista virtaa ja eipä monasti startti ehtinyt surrata kun pata jyrähti käyntiin. Ekan minuutin jolkotteli epätasaseen mutta mihinkään koskematta "rauhoittui" ja alkoi hyrrätä kuin syksylläkin. Suut oli sitten korviin asti ja samppakaljat paukkui :wink:
Viimeksi muokannut Jone, 14 Touko 2007 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

"Ydinfyysikko" Rosenius ja sotkee taas kaikki paikat. Loput ikkunat sai värit pintaan. Nyt yläkerran kaikki halutut 8 isoa ikkunaa on pimeänä ja loput kirkkaana. 4 pinnattiin panelilla ja 4 pinnataan akustiikkalevyillä. Koulut käynyt maalimies onnistui näppärästi soheltamaan kun ohensi vahingossa mineraalitärpätillä maalejaan ohennetinnerin sijaan. Seos "kiehui" kuin joulupuuropata. Tästä ammattimaisuudesta muuten kaveri kuulee ja piiiitkään. :lol:

Kuva
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Selkä on edelleen "poikki" eikä voinut kun hieman siivota yläkerran keulaa romuista. Lattia pitää putsata ja vielä kerran suojata pahvilla osittain. Nyt on kaikki kamalimmat sottaamiset takana yläkerrassa. tästä alkaa audiovempeleiden asennus paikoilleen sekä keulan sohvien mallaillu. Sitten alakertaan JIPPII!!! Selkä suorana pääsee tekemään!

Kuva

Motonetistä bongasin tänään venetarvikeosastolta sopivia kromisia "ritilöitä" Niitä ajattelin laitella tuolla edellä mainittuihin katon ledilevyihin ja noista sitten saa raitista ilmaa kattokanavien kautta.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Käytiin laittamassa maalatuille ikkunoille akustiikkalevyt. Sprayliimaa ikkunaan ja lisäksi levyyn. Levyssä oli omaakin liimaa suojakalvon alla mutta varmistettiin vielä sprayllä. Ei muuten irtoa.. Jahka saatiin työ valmiiksi niin raahattiin äänikonsolin keskimoduli takas paikalleen ja otettiin muutama olut ja lonkero päivän päätteeksi. Alkuviikosta kattovaloja ja loput äänikamojen räkit paikalleen.

Kuva
SamuliS
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Marras 2006 11:05

OT

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

[OT]Valoista, tollaset Led valot kuin noissa kuvissa näkyy on helpot asentaa, menee normi lamppujen tilalle, kuluttaa vähän virtaa ja valaisee paljon. Vanhemmissa busseissa on samanlaisia pisteLedejä mitä Jone on laittamassa, ero valon määrässä on huomattava.[/OT]
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Yritin selventää itselleni tuon LVI-systeemin ja tämmöinen hässäkkä tuli siitä.
Sininen on raikasta kylmää vettä. Punainen on lämmintä. Harmaa taas viemärivettä ja mustalla menee sähköä eri jännitteillä.

Eli paineen tuntevalla pumpulla ensin kylmää boilerille ja kahteen hanaan kun hana avataan. Boilerilta sitten hanan mikseriin myös lämmintä.

Harmaavesi pumpulla omaan säiliöön suihkulta ja keittiössä painovoimalla tiskialtaan alle omaan säiliöön.

Onko mimmosia mielipiteitä tästä? Omaan pieneen järkeen tämä ratkaisu alkaisi jo sopia. Niin WC on erillinen kasetti-WC jossa oma säiliö.

kuva poissa, serveri vaihtuu..
Viimeksi muokannut Jone, 14 Touko 2007 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Invertteri ei ole hyvä ratkaisu tuohon lämminvesivaraajan lämmittämiseen.

Ensiksikin invertterin hyötysuhde on aika heikko - olikohan tyypillisesti siinä 70% - eli kolmasosa tehosta menee hukkaan. Jännitteenalentajassa on sama vika - vanhat "perävaunun jännitteenalentajat" hukkaa 50% mutta nykyään hakkuritekniikalla häviöt on pienempiä. Siksi on parempi käyttää 24V suoraan aina kun voi

Mutta: tuo varaaja syö sähköä monta kertaa enemmän virtaa kun kaikki muut laitteet yhteensä. Esimerkiksi 1-vaihevaraaja 3,5 kW / 220 V 16A vaatii 4-5 kW invertterin. Se ottaa akusta parisataa ampeeria ollessaan päällä. Eli 2x12V 180Ah hupiakusto kuluu tyhjäksi puolessa tunnissa.

Parempi olisi käyttää sen invertterin hinta pieneen 220V aggregaattiin (ja pienempään 24V/220V invertteriin) jolla lämmitetään varaaja kun se alkaa jäähtyä. Ja eristetään varaaja hyvin.

Samalla sulla on varavirtalähde mukana jos tarvitset enemmän virtaa äänitykseen (ei tarvitse käyttää autoa). Ja talvella sillä voi lämmitttää lohkolämppäriä ja ladata akkua vaikkei virtaa olisikaan lähellä.
Jykä
Vastaa Viestiin