lattiamateriaalit...
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
lattiamateriaalit...
Millaisia materiaaleja lattioissa ootte käyttäneet.... kestääkö laminaatit lattioissa matkakäytössä...... kun ei kokemuksia kuin asunnoissa..... ja autoissa taitaa olla rankempaa toi hiekan ja lian kulkeutuminen kuitenkin.... 2mm hitsattava muovimatto on kyllä tällä hetkellä ykkösvaihtoehto ja ohjaamopuolelle kumimatto turkkilevykuviolla....
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
asennuspuoli ym. ei tuota ongelmaa..... kyse vain onko kenellä kokemuksia kestävyydestä...... meinaan kun kurakengillä hyppää laminaatille nin kuin käy ja kuinka kosteus on vaikuttanut? sisätiloissa tuskin kengät jalassa tepastellaan lattioilla......
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
meillä on joka paikassa kotona laminaatti. myös keittiössä, joka on testattu melko monesti esim maidolla, mehulla....
liimattu kestää melko hyvin, pitkäaikaisen kylvetyksen jälkeen saattaa joku huonosti liimattu sauma käydä hetkeksi seisaalleen, mutta rauhoittuu kuivuttuaan, toisin kuin parketti.
tosin pitkäaikaista kosteuskidutusta emme voi tehdä, koska jätin sen muovin pois laatan ja laminaatin välistä rakennusaikana, joten jos sinne kosteutta joutuu, se tasaantuu hetkessä kuivan betonin kanssa.
otimme muuten silloin laminaatin myyjän kanssa yhteen aika lujaa, kun se vaati muovia sinne väliin ja minä en laita
(eikä meillä ole hometta vieläkään ja lattiakin on kestänyt)
laminaatti elää esim lämpö/ kosteus yllättävän paljon, joten kovin tiukkoja sovituksia ei kannata tehdä
kestää parhaiten kaikista materiaaleista
voit olla aivan varma, että mekaanisesti kestää, kunhan et ala pestä lattiaasi asfalttijyrsimellä
itse ehkä silti laitan autoon muovimaton, koska ainakin meillä katto itkee ja peltipinnat hikoilee sen verran, että kosteusvauriot varmoja


liimattu kestää melko hyvin, pitkäaikaisen kylvetyksen jälkeen saattaa joku huonosti liimattu sauma käydä hetkeksi seisaalleen, mutta rauhoittuu kuivuttuaan, toisin kuin parketti.
tosin pitkäaikaista kosteuskidutusta emme voi tehdä, koska jätin sen muovin pois laatan ja laminaatin välistä rakennusaikana, joten jos sinne kosteutta joutuu, se tasaantuu hetkessä kuivan betonin kanssa.


otimme muuten silloin laminaatin myyjän kanssa yhteen aika lujaa, kun se vaati muovia sinne väliin ja minä en laita


(eikä meillä ole hometta vieläkään ja lattiakin on kestänyt)

laminaatti elää esim lämpö/ kosteus yllättävän paljon, joten kovin tiukkoja sovituksia ei kannata tehdä


kestää parhaiten kaikista materiaaleista


itse ehkä silti laitan autoon muovimaton, koska ainakin meillä katto itkee ja peltipinnat hikoilee sen verran, että kosteusvauriot varmoja

- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Jep...... se on kuitenkin täysin eri asia olla laminaatti asunnossa kuin autossa..... yritin tässä udella onko jollakin ollut laminaatti auton lattiassa vaikkapa kaksi vuotta ja miltä se nyt näyttää..... asuntojen lattioissa katteltu laminaatteja esim. vuosikorjauksien yhteydessä melkoinen määrä joten se puoli lienee tiedossa.... joten jos jollakin oikeesti kokemusta asiasta niin tietoa otetaan kiitollisena vastaan....... tuoteselosteet osaan lukea itsekkin 

*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Oma kokemus on osoittanut että kyllä aika hyvin kulutusta kestää jos ei ole ihan halvinta laatua. Studiollani lattia koki lunta, laitteiden pyörillä jyräämistä, kaljaa, kahvia, liialla vedellä peseviä työharjoittelijoita, lukuisia biljardipallojen iskuja ja tietty hurja määrä hiekkaisia kenkäjalkaisia askelia. Tässä valossa uskalsinkin laittaa omaani ylös kokoalalle laminaatin. Tietty se oli myös lähes ainoa pinta joka sopi lattilämmitykselleni.
Ainoalle kulkukäytävälle en ehkä laminaattia laittaisi. On se vaan Suomen keleissä aika petollinen kulkijalle ja vaikeakin kun pitää putsata koko ajan. Kumipohjainen/kuminen käytävämatto on ainakin oma valintani. Laidoilla voi sitten olla laminaattia mutta pitoa käytävällä tulee olla ja vesi/lumi ei saa kulkea matosta läpi.
Ainoalle kulkukäytävälle en ehkä laminaattia laittaisi. On se vaan Suomen keleissä aika petollinen kulkijalle ja vaikeakin kun pitää putsata koko ajan. Kumipohjainen/kuminen käytävämatto on ainakin oma valintani. Laidoilla voi sitten olla laminaattia mutta pitoa käytävällä tulee olla ja vesi/lumi ei saa kulkea matosta läpi.
- jones69
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
- Truck: Scania K112Kutter...
- Location: Porvoo
- Paikkakunta: Porvoo
Niin... On meilläkin suoraan sisääntultaessa "kynnysmattoa" ja muuten laminaattia. Tarkoitus olisi että kengät pois ennen laminaatille menoa... En mäkään himassa kengillä kävele ja onhan tuo toinen kotini. Ja kun tarkemmin ajattelee niin tällä hetkellä "ykkös" kotini kun enemnmän tulee vietettyä aikaan "työmaalla" kun kotona. 

Scania K112 Kutter DECA340
Niin siis laminattihan kestää kyllä todella kovaa kulutusta niinkuin on huomattu ja koettu, mutta laminaatti ei kestä suuria lämpötilan- ja kosteudenvaihteluita, siksi se ei sovellu linja-autoon. Poikkeus varmaan on jos autoa pitää aina lämpimässä hallissa silloin kun sillä ei aja. Lattia-asentajat eivät tästä syystä suosittele myöskään laminaattia kesämökeille, joissa talvisaikaan lämmittäminen on vähäistä juurikin edellämainitusta syystä ja linja-autoissa se on vielä suurempi. ..Oma kantani on kyllä muovimatto, onhan niitäkin jo saatavilla todella näyttäviä! -ÄLÖ
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: lattiamateriaalit...
Voihan autoon laittaa laminaatin näköisen muovimaton.(näyttää aidolta)
Onko kellään kokemusta laattalattiasta autossa? Esimerkiksi käytävän laatoittais ja muualle laittais (laminaatti) muovimattoa. Olis helppo pitää puhtaana.
Onko kellään kokemusta laattalattiasta autossa? Esimerkiksi käytävän laatoittais ja muualle laittais (laminaatti) muovimattoa. Olis helppo pitää puhtaana.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1483
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: lattiamateriaalit...
Minä en laminaattia laita ihan sen kylmältätuntumisen takia. Kesällä varmaan ihan hyvä ominaisuus mutta kun tulee käytettyä vilposimmillakin keleillä. Arvokkaan näköinen materiaalihan se olisi. Nyt on autossa 18mm lakatun vanerin päällä 1,33m käytävämattoa ja ollaan tykätty. Aina lämpoisen oloinen vaikka avojaloin kävelee. Tietysti roskat tarttuu mutta imurihan on sitä varten. Jossakin vaiheessa heitän sisustan pihalle ilman väliseiniä ja laitatan hitsatun/juotetun muovimaton. Syksyllä/talvella taas käytävämatto sisään, Ja se muovimatto laitetaan sitten osaksi seinää vasten että jos sattu vuotoja niin pysyypä neste "altaassa". T. Ari
#048
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Re: lattiamateriaalit...
Minoon miettiny jotta josko laittas autoon venekansilattian raitateakista...... olis aika cool.... 

*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Re: lattiamateriaalit...
Venekansi raita teak lattian näköistä muovimattoa on olemassaMAN kirjoitti:Minoon miettiny jotta josko laittas autoon venekansilattian raitateakista...... olis aika cool....

Käväiseppä vilkaisemassa jossain "paremmassa" Hobbyn vaunussa . On todella cool in näköinen

- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: lattiamateriaalit...
Vanhaa topikkia ylös.. Onkohan kellään parkettia autossa?
Muovimatto liene autokäytössä ylivoimaisin, mutta alkoi jotenkin kiinnostamaan lautaparketti. Ovathan jotkut kuuluneet asennelleen parkettia talvet kylmillään oleviin kesämökkeihinkin. Kosteus ja lämmönvaihtelut ovat suuria, mutta hei, puutahan se on alusta loppuun. Käytämmehän puuta muutenkin autojemme rakentelussa, niin miksi se ei sitten menisi lattiassakin?

Muovimatto liene autokäytössä ylivoimaisin, mutta alkoi jotenkin kiinnostamaan lautaparketti. Ovathan jotkut kuuluneet asennelleen parkettia talvet kylmillään oleviin kesämökkeihinkin. Kosteus ja lämmönvaihtelut ovat suuria, mutta hei, puutahan se on alusta loppuun. Käytämmehän puuta muutenkin autojemme rakentelussa, niin miksi se ei sitten menisi lattiassakin?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: lattiamateriaalit...
Meidän autossa on ollut lattiassa jo vuodesta -97 ja on ihan ok kunnossa vieläkin siis parketti.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: lattiamateriaalit...
Niin ja oli vielä hurja visio mielessä, että laitan koolaukset tiheään (ehkä 30cm välein 50x20mm). Väleihin Finnfoamia (20mm) ja lattialämmitysputkea. Joku folio ja/tai ohut solumuovi ja lautaparketti ruuvataan pontista kiinni koolauksiin. Vanerihan mun tapauksessa on sitten koolausten alla. Eli tässähän olisi oikeat tavarat, mutta väärässä järjestyksessä ja muutenkin väärin asennettuna 

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: lattiamateriaalit...
No onhan tuo sitten tullut jo testattua. Miten asennettu, uiva vai ruuvattu/liimattu?MB1962 kirjoitti:Meidän autossa on ollut lattiassa jo vuodesta -97 ja on ihan ok kunnossa vieläkin siis parketti.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)