Lisää hulluja!
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Truck: Scania/Superstar
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Lisää hulluja!
Muistanko väärin vai oliko niin että joku täällä taannoin kirjoitti että poikkeusluvalla ei saa ajella kun suomen rajojen sisäpuolella?
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
-
- Rattimajuri
- Truck: dethleffs
- Member id: 091
Ensinnäkin "saaste maksu on 484,45€/vuosi",maksu määräytyy 3401 kiloon asti jonka jälkeen ei lisämaksua tule.Kysymykseen ,poikkeusluvalla ei saa ajaa ulkomailla,selvitin asiaa ja minulle sanottiin jotta jos auto on katsastettu M1/matkailuautoksi poikkeusluvalla ja se on hyväksytty katsastuksessa,niin sillä saa ajaa myös ulkomailla,tämmöisen vastauksen sain karavaanarit henkilöltä joka tiesi asian oikean laidan,nimeä en muista.Jos auto painaa vaikka 11000 tonnia,maksu on 485,45€/vuosi.
Toki siihen tulee vielä liikennevakuutus ?€ ja mahdollinen muu vakuutus.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
poikkeuslupalaput esiin. Lukeeko siinä rajoitus ulkomaille menosta. Eikös joillain nimenomaan lue että voimassa vain Suomessa
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Truck: dethleffs
- Member id: 091
Ei minkäänlaista mainintaa poikkeuslupalapussa ettei sais viedä ulkomaille,tarkistin asian luvasta.Kuten aikaisemmassa viestissä sanoin niin jos on hyväksytty suomessa niin kelpaa myös ulkomailla.Kannattaa tarkistaa karavaanien toimistosta asiaan perehtyneeltä henkilöltä.
- wiima63
- Kansleri
- Truck: wiima ja Van Hool
- Member id: 155
Tohon 484,45e saastemaksun päälle sit pitää vielä muistaa viskata diesel vero. Ja näyttäis tuo ns D-vero olevan 312 euroa 9500kg kokonaispainoiselta MA:lta. = 796e vuos ja tosiaan saahan sen sit seisontaan sillonkun ei tartte.Reissu-Late kirjoitti:Ensinnäkin "saaste maksu on 484,45€/vuosi",maksu määräytyy 3401 kiloon asti jonka jälkeen ei lisämaksua tule.Kysymykseen ,poikkeusluvalla ei saa ajaa ulkomailla,selvitin asiaa ja minulle sanottiin jotta jos auto on katsastettu M1/matkailuautoksi poikkeusluvalla ja se on hyväksytty katsastuksessa,niin sillä saa ajaa myös ulkomailla,tämmöisen vastauksen sain karavaanarit henkilöltä joka tiesi asian oikean laidan,nimeä en muista.Jos auto painaa vaikka 11000 tonnia,maksu on 485,45€/vuosi.
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Truck: Volvo B58 Lahti32
- Viesti:
Nonni, poikkeuslupahakemus liitteineen lähetetty. Toivotaan parasta, pelätään pahinta...
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
NEITSYTMATKA TEHTY! N.20 kilometrin siirto parempaan paikkaan missä saa rakentaa aina kun ehtii. Lähtökiihdytys 10 tielle, ja aivan helvetillinen valkoinen savu. Lisäksi yhtäkkiä alkoi säksätys ja olin varma että se oli siinä. Oli kuitenki vain pakoputki joka murtui
Veto päällä piti kovaa ääntä mutta muuten käy hienosti. Lisäksi öljysäiliöltä moottoriin lähtevä putki vuotaa vähän öljyä. Pikkuvikoja, fiilis on hyvä. Ai niin, valkoinen sankka savu loppui pian ja tilalle tuli hieno musta pöllähdys kun painoi kaasua. Ei tämä kai aivan toivoton ole 

- wanderfreund
- Kokenut kuljettaja
- Truck: Ajokki Victor K113
Hieno homma , siitä se jatkuu.Saiks sä sen luvan jo? Täällä kans kaasujalkaa syyhyttää kovasti,mutta vielä on tää yksityistie jäässä ... ehkä ens viikolla siitten
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Torstaina soitin sille, ja sanoi laittavansa nimen alle ja paperin postiin. Sanoi että tänään kai on mulla, en ole käyny vielä kotona mutta kai se tällä viikolla tulee jos ei tänään tullut.
- Lahti32
- Vapaaherra
Busabussi kirjoitti:Lähtökiihdytys 10 tielle, ja aivan helvetillinen valkoinen savu. Lisäksi yhtäkkiä alkoi säksätys ja olin varma että se oli siinä. Oli kuitenki vain pakoputki joka murtuiVeto päällä piti kovaa ääntä mutta muuten käy hienosti. Lisäksi öljysäiliöltä moottoriin lähtevä putki vuotaa vähän öljyä. Pikkuvikoja, fiilis on hyvä. Ai niin, valkoinen sankka savu loppui pian ja tilalle tuli hieno musta pöllähdys kun painoi kaasua. Ei tämä kai aivan toivoton ole
Kuulostaa normaalille : ) tuo lähtösavutus käynnistyksen jälkeen muistuttaa toisinaan metsäpaloa

Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Truck: Tukato & FM
- Member id: 037
Pakosarjassa oli halkeama viime keväänä, mutta tokeni kun putsasin ja heppasin umpeen samalla ku tein putken 50cm turbolta + mutkan/jousto-osan jalkeen kaikki uusiksi. Kyllä se aina seisotuksen jälkeen komiaa tötteröö työntää ku lähtee täyteen laukkaan, mutta itellä ei tuo karstottuminen luulis olevan ongelma, ajetaanLahti32 kirjoitti: Kuulostaa normaalille : ) tuo lähtösavutus käynnistyksen jälkeen muistuttaa toisinaan metsäpaloamulla meni joskus aikoinaan pakosarja puhki, kova säksätys alkoi, oli helppo vaihtaa ja romikselta löytyi. Nyt pitäs jostain saada turbolta lähtevä putkenpätkä ja äänenvaimennin. Ku jaksas alkaa ettiä vaan.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Mä olin satavarma että jaahas, siihen levis oli se niin karmea se savu ja säksätys.. Pitää kaverin kanssa tarkemmin katsoa et onko se pakosarja mutta mun mielestä se on siinä pakokaasujarruläppäsysteemin vierestä kun puhaltaa. Täytyykö sen pakokaasujarrun olla siinä, jos vaan tekis suoran putken turbolta? Mistä romikselta noita kannattaa yleensäki kysyä ku jotain tarvii? Kyyti muuten on todella mahtavaa, menee pehmeästi ja on kevyt ajaa. Ei vetele mihinkään eikä kolise. Lupa EI tullut tänään 

- Reddewil
- Vapaaherra
Ei ku heivaat sen jarrun he***ttiin sieltä. Putkea ja vaimenninta tilalle ku ei se mikään rekka ole
Osta ihan uutta putkea, tai "romikselta" (ite ostin romikselta uutta putkea) käytetty pakoputki on aika riski.

- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Täytyy käydä tossa Vorssassa kattomassa putkea. Ne turbossa olevat ruuvit voi olla hiukan kiinni, tai sit jos löytyy putki joka menee turbosta lähtevän putken päälle. Mut siis yleensä, mistä noihin vois osia kysellä ku tarvii? Musta tuntuu että jotain muutakin tarvii vielä jossain vaiheessa uusia 

- Lahti32
- Vapaaherra
Paimelasta ja Savon keskuspurkaamolta käytetyt osat, Onnin autosta ja Volvolta uudet. oikeestaan siinä ne on tärkeimmät, raskaankaluston liikkeistä voi kysellä mutta pikkuautokaupoista ei löydy polttimoitakaan aina.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
Ite en saanu hitsaamallakaan pultteja irti turbosta, niin hitsasin (luokat) uudet kierretapit vanhojen päihin ja laipan kirin siihen. Siitä on rosteria ja mutkaa, jousto-osaa ja uutta alusinkkimitälie putkea ja uus läpivirtaava äänenvaimennin autosalesta ja siten taas uutta alusil-putkea 2,6m ja sitten vapautuu kaasut ilmakehään =D Alta 600€ makso tuo uus putki.
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Okei, tarvii katsoa sit että kuinka sen tekis. Mikähän se mikunin prewarmerin systeemi on? Ainakaan ei tiedä mistään katkaisijan asennoista mitään. Siinä on 3-asentoinen katkaisija, ylhäällä operation ja alhaalla water pump. Miksi pelkkä vesipumppu pitää muka saada pyörimään?? Hahah, mua naurattaa tossa avatarin yläpuolella "kokenut kuljettaja". Mä olen ajanu tänään elämäni ensimmäisen kerran bussia tieliikenteessä, ja sitäkin peräti 20 kilsaa jos on edes sitä.. 

- Reddewil
- Vapaaherra
"prewarmerin" esilämmitin? Vai pakokaasujarrun jäähy? =) Näkemättä paha sanoo ku ei tiedäputkista mitään, mutta perstuntumalta jas se siinä pakojarrussa on, niin lenkki letkuihin ja kaikki on tyytyväisiä, vesi kiertää ja pakokaasut pääsee ulos.
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Siis Mikuni prewarmer, ymmärtäisin että se on joku webaston kaltainen lämmitin..
- wiima63
- Kansleri
pillillä lämpöä pulteille ja tippakannulla sen jälkeen öljyä perään niin saa ehjänä pois..jossei pillejä niin ainakin polkee eka kuumaksi ajamalla ja sit öljyä ja ees taas nitkuttamista jä öljyä. ei saa avata kerrasta ja aina lisää lämpöö ja öljyy ku alkaa mutteri ahistamaan..
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Kärsivällisyys on hyväksi tuossa. Ikävä kyllä mun vika on se että sitä on heikonlaisesti
Toukokuun puoliväliin mennessä pitäis olla siinä mallissa että päästään omalla putkella virtasalmen avauskisoihin. Ajattelin etsiä sellaisen putken joka menee turbolta lähtevän putken päälle ja rälläköidä koko pakokaasujarru pois välistä.

- Bussiton
- Vapaaherra
- Member id: 015
Se katkaisia käyttää sitä lisälämmitintä (mulla webasto) en kyllä tiiä miksi pitäis käyttää pelkkää kiertovesipumppua, mutta mullakin on se mahdollisuus 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viesti:
Joo siinä on vihreä ja punainen merkkilamppu, mutta mitään se ei tee vaikka katkaisija on missä asennossa.
- wiima63
- Kansleri
voi olla et meidänkin bussi on virtasalmella jos tuo kaverin street c auto valmistuu ajoissa..