C-tek-->kuivat akut
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 127
- Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
- Truck: Bürstötähti
- Location: Nummela
- Member id: 84
C-tek-->kuivat akut
Eilen kokeilin kaniaa tulille....ei ollut oikein potkua akuissa. Akut roikkuneet koko talven C-tekin ylläpitolaturin päässä. No, päättelin että akut on kuivanneet. Ja näin oli käynyt. Äsken hain kaupungista pari litraa, joka ei riittänyt ihan joka kennoon, mutta kokeilen iltapäivällä kuitenkin. Mutta että tämmönen havainto tosta ylläpitolaturin käytöstä.
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Hymer
Bürstner
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: C-tek-->kuivat akut
ja oli ihan aito C-tek eikä kopio?
itsellä oli ja yhdet akut kuivat, (superstarin kakkosakut), ovat 170Ah ja kahteen akkuun upposti n. 6L vettä. Akkujen ikä jo 12 vuotta, pitänee vaihtaa jossain vaiheessa
ovat senverran vi**umaisessa paikassa että en ole niitä sen enempi tarkistanut aikaisemmin, nyt purin pois, imuroin koko lootan missä ne on (tavaratilassa, käytävän alla etuakselin yläpuolella) ja pistin takaisin, starttaa ihan eri lailla. Starttiakut ovat 125Ah, mutta päävirta päällä kaikki ovat yhdessä.
itsellä oli ja yhdet akut kuivat, (superstarin kakkosakut), ovat 170Ah ja kahteen akkuun upposti n. 6L vettä. Akkujen ikä jo 12 vuotta, pitänee vaihtaa jossain vaiheessa
ovat senverran vi**umaisessa paikassa että en ole niitä sen enempi tarkistanut aikaisemmin, nyt purin pois, imuroin koko lootan missä ne on (tavaratilassa, käytävän alla etuakselin yläpuolella) ja pistin takaisin, starttaa ihan eri lailla. Starttiakut ovat 125Ah, mutta päävirta päällä kaikki ovat yhdessä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: C-tek-->kuivat akut
Nesteet kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Ylläpidossakin akut "porisee" herkästi. Just 3min sitten mittasin 3600 c-tekin jännitteen, niin 12,36V ja lataus alkaa ja jatkuu porpatuksella. Jos yksikin kenno on huonossa iskussa, muut saa isompaa jännitettä ja kiehuminen voimistuu. Akut lämpiää lahatessa ja näin ollen vettä haihtuu.
Avasin tuossa yhden huoltovapaan akun korkit (löytyy irrotettavan paneelin alta) ja kappas kun oli vedet vähissä. Lisäsin vettä ja akun yhden kennon jännite tipahti, sökö tuli siitä akusta, en keksi mikä tuli. Kennon vioittumisen päättelin siitä kun toisella älylaturilla latasin, niin koittaa korjata ja latauksessa kiehuu muut kennot paitsi tämä pääty, lisäksi se on kylmä kun muuten akku lämpiää. "Täyteen" ladattuna jännite tipahtaa nopsaan 10,36V:hen eli 5/6 kennoista varautunu.
Avasin tuossa yhden huoltovapaan akun korkit (löytyy irrotettavan paneelin alta) ja kappas kun oli vedet vähissä. Lisäsin vettä ja akun yhden kennon jännite tipahti, sökö tuli siitä akusta, en keksi mikä tuli. Kennon vioittumisen päättelin siitä kun toisella älylaturilla latasin, niin koittaa korjata ja latauksessa kiehuu muut kennot paitsi tämä pääty, lisäksi se on kylmä kun muuten akku lämpiää. "Täyteen" ladattuna jännite tipahtaa nopsaan 10,36V:hen eli 5/6 kennoista varautunu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: C-tek-->kuivat akut
juu, nämä akut oli myös "maintenance free", mutta näissä oli kuitenkin normaalit kierrettävät korkit, taisi olla Vartan akut
edit:
tällaiset mutta 170Ah

edit:
tällaiset mutta 170Ah

Re: C-tek-->kuivat akut
Etenkin, jos C-Tekillä tekee sen elvytyksen. Silloin jopa ohjeessa varoitetaan, että akku kiehahtaa ja syttyviä kaasuja vapautuu.Reddewil kirjoitti:Nesteet kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Ylläpidossakin akut "porisee" herkästi
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: C-tek-->kuivat akut
kerran vuodessa tai joka toinen vuosi joudun lisäämään tislattua vettä 5 litraa Akut 2 x 220Ah ja 1 x 100Ah mitä enemmän käytät akkuja sitä enemmän kuluu vettä. Auto on käytössä 260 päivää vuodessa.
Lisäksi on yksi huoltovapaa 100Ah biltema akku jossa on kapasiteetia jäljellä 5Ah, 3½ vuoden käytön jälkeen, arvelen että se on kuivunut.
Ainoastaan Starttiakulla on C-tec laturi ja muut akut saavat latauksensa Waecon UI-inverterilatureista. Lisäksi kaikille akuille on oma aurinkokenno ja akkukohtainen säädin (2 x 12V ja 1 x 24V) myöskin UI-latausperiaatteella.
Lisäksi on yksi huoltovapaa 100Ah biltema akku jossa on kapasiteetia jäljellä 5Ah, 3½ vuoden käytön jälkeen, arvelen että se on kuivunut.
Ainoastaan Starttiakulla on C-tec laturi ja muut akut saavat latauksensa Waecon UI-inverterilatureista. Lisäksi kaikille akuille on oma aurinkokenno ja akkukohtainen säädin (2 x 12V ja 1 x 24V) myöskin UI-latausperiaatteella.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen